Selectielijst voor de neerslag van handelingen van Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw) en haar rechtsvoorgangers (NAKG, NAKB, NAKS)

Periode (1941) 1966–

Versie vastgesteld in november 2012, geactualiseerd en opnieuw vastgesteld door het bestuur van Naktuinbouw op 22 september 2020

Mr. P. Brand, Digital

Inhoudsopgave

blz.

1.

INLEIDING EN VERANTWOORDING

1

1.1

BSD EN SELECTIELIJST

1

1.2

SELECTIELIJST VOOR NAKTUINBOUW

2

2.

NAKTUINBOUW IN CONTEXT

3

2.1

WETTELIJKE TAKEN

3

2.2

HISTORIE

3

2.3

BESTUURLIJK

5

2.4

OPERATIONEEL

5

2.5

SECTOREN

7

2.6

KWALITEIT

8

2.7

ORGANISATIESTRUCTUUR

8

3.

SELECTIE

8

3.1

SELECTIECRITERIA

8

3.2

VERSLAG VAN DE VASTSTELLINGSPROCEDURE

9

4.

LEESWIJZER VAN DE HANDELINGEN

9

5.

SELECTIELIJST NAKTUINBOUW

10

5.1

BESTUURLIJK

10

5.2

CONTROLES

12

5.3

COMMUNICATIE

13

5.4

KWALITEIT

13

6.

LIJST MET AFKORTINGEN

14

7.

BRONNEN

15

Benamingen Ministerie van Landbouw

periode

benaming Ministerie

1941–1945

Handel, Nijverheid en Landbouw

1945–1959

Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening

1959–1989

Landbouw en Visserij

1989–2003

Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

2003–2010

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

2010–2012

Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

2012–2017

Economische Zaken

2017–heden

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

1. Inleiding en verantwoording

1.1 BSD en selectielijst

De doelstelling bij de selectie van overheidsarchieven is dat de belangrijkste bronnen van de Nederlandse samenleving en cultuur veilig worden gesteld voor blijvende bewaring. Met het te bewaren materiaal moet het mogelijk zijn om een reconstructie te maken van de hoofdlijnen van het handelen van de rijksoverheid ten opzichte van haar omgeving, maar ook van de belangrijkste historisch-maatschappelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen, voor zover deze zijn te reconstrueren uit overheidsarchieven. Deze selectiedoelstelling wordt in de selectielijst toegepast op het betreffende beleidsterrein.

Er is een verschil tussen een Basis Selectiedocument (BSD) en een selectielijst. Een BSD is een bijzondere vorm van een selectielijst. In de regel heeft een BSD niet zozeer betrekking op (alle) archiefbescheiden van één (enkele) organisatie, als wel op het geheel van de bescheiden die de administratieve neerslag vormen van het overheidshandelen op een bepaald beleidsterrein.

Een selectielijst heeft daarentegen betrekking op bescheiden van één organisatie. In het onderhavige geval op Naktuinbouw.

Enkele in het oog springende kenmerken van een selectielijst zijn de volgende:

  • de selectielijst vervangt de tot nu toe gebruikte vernietigingslijsten en blijft in de huidige vorm maximaal twintig jaar geldig na vaststelling.

  • de lijst beschrijft geen documenten, maar handelingen.

  • de lijst geldt voor alle vormen van neerslag die resulteren uit de beschreven handelingen: papieren documenten, elektronische bestanden, audiovisuele producten enz.

De lijst noemt niet alleen de handelingen waarvan de neerslag vernietigd kan worden, maar ook de handelingen waarvan de neerslag bewaard moet blijven.

1.2 Selectielijst voor Naktuinbouw

Voorliggend document is een selectielijst voor de handelingen van Naktuinbouw. Naktuinbouw voert handelingen uit op het terrein van tuinbouwkwaliteit. Dit beleidsterrein is, wat betreft waardering en selectie van archieven, beschreven in het Rapport Institutioneel Onderzoek (RIO) Landbouwkwaliteit en Voedsel-veiligheid en Kwaliteit van het uitgangsmateriaal en Biotechnologie (RIO 157) en het daarmee samen-hangende BSD Landbouwkwaliteit en Voedselveiligheid. In het RIO wordt ook Stichting Naktuinbouw beschreven, maar deze stichting heeft niet deelgenomen aan het BSD Landbouwkwaliteit. Daarom is onderstaande selectielijst voor Naktuinbouw opgesteld.

Voor deze selectielijst is deels de institutionele informatie uit het RIO gebruikt. Daarnaast is ten behoeve van deze selectielijst een beknopt institutioneel onderzoek uitgevoerd, teneinde de context waarin de handelingen plaatsvinden weer te geven. De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in hoofdstuk 2. De handelingen in het RIO hebben als inspiratie gediend voor de handelingen die in deze selectielijst zijn opgenomen.

Naktuinbouw is een privaatrechtelijke ZBO. Daarmee valt Naktuinbouw, voor wat betreft haar wettelijke taken, onder de reikwijdte van de Archiefwet. De selectielijst bevat uitsluitend die handelingen die betrekking hebben op de uitvoering van de wettelijke taken.

Formeel is Naktuinbouw pas sinds 2006 een ZBO, maar de facto voerde Naktuinbouw al veel eerder wettelijke taken uit en wel op grond van de Zaaizaad- en plantgoedwet 1966 (Stb. 1966, nr. 455) en het Aansluitingsbesluit Naktuinbouw (Stb. 1967, nr. 217 art. 1)1.

De Zaaizaad- en plantgoedwet uit 1966 gaf keuringen een wettelijke basis. Bovendien moesten kwekers van keuringsplichtige gewassen zich voortaan aansluiten bij een keuringsdienst. Omdat Naktuinbouw en haar rechtsvoorgangers al vanaf 1966 een duidelijke openbare gezagstaak hadden (met de mogelijkheid om op grond van de wet verplichtingen op te leggen) is 1966 als (belangrijkste) ingangsjaar voor deze selectielijst gekozen.

Naktuinbouw beschikt nog over oud (en deels fragmentarisch) archief van haar rechtsvoorgangers welke teruggaat tot 1941 (ontstaan van NAKG). De mogelijkheid wordt geboden om met deze selectielijst ook dát archief te selecteren. Bij een aantal handelingen staat daarom naast 1966 ook 1941 als ingangsjaar vermeld.

Naktuinbouw is sinds 2002 ISO 9001 gecertificeerd en als inspectieorganisatie sinds 2006 ISO 17020 geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie (RvA) op het gebied van vaststelling van onderscheidbaarheid, homogeniteit en bestendigheid van 18 verschillende sier- en landbouwgewassen. Per juli 2010 is de ISO 17020 accreditatie voor fytosanitaire zendingsinspecties (import/export) en de CPVO-accreditatie voor het rassenonderzoek behaald. De ISO 17025 accreditatie voor het laboratorium is op 21 december 2011 verleend.

Het laboratoriumzaadanalyse en de monstername van zaadpartijen zijn ISTA-geaccrediteerd. Om aan deze accreditaties te voldoen handelt Naktuinbouw volgens een vastgesteld kwaliteitshandboek. In dit kwaliteitshandboek wordt ook de selectie van documenten geregeld. Ten aanzien van te vernietigen documenten zijn in het kwaliteitshandboek termijnen voor vernietiging opgenomen per documenttype. Naktuinbouw gaat met het gebruik van deze selectielijst in sommige gevallen over op andere bewaartermijnen dan die nu genoemd worden in het kwaliteitshandboek. De termijnen van de selectielijst zijn derhalve leidend. Echter, dit geldt alleen voor de wettelijke taken van Naktuinbouw. Voor de niet wettelijke taken zijn alleen de termijnen van het kwaliteitshandboek van toepassing.

Per handeling is in deze selectielijst zoveel mogelijk één bewaartermijn aangehouden. In de praktijk kunnen meerdere documenten met verschillende bewaartermijnen voor te vernietigen bescheiden onderdeel uitmaken van de handeling. Echter, om geen documentgerichte selectielijst op te stellen is er voor gekozen één overkoepelende bewaartermijn per handeling te hanteren. Op deze manier is de selectielijst beter te beheren. Handelingen die zijn gewaardeerd als te bewaren leveren geen documenten op die in de praktijk

zijn te vernietigen.

2. Naktuinbouw in context

2.1 Wettelijke taken

De Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw, beter bekend als Naktuinbouw, bevordert en bewaakt de kwaliteit van producten, processen en ketens in de tuinbouw. De nadruk ligt op teeltmateriaal, zowel nationaal als internationaal.

Naktuinbouw is een Zelfstandig Bestuursorgaan (ZBO) en staat onder toezicht van het Ministerie van Landbouw*. Het werk van Naktuinbouw bestaat voor een belangrijk deel uit het uitvoeren van taken die in of bij wet door de Minister van Landbouw2 zijn opgedragen.

Deze wettelijke taken (op basis van de Zaaizaad- en plantgoedwet) zijn:

  • uitvoeren van kwaliteitsinspecties;

  • uitvoeren van fytosanitaire inspecties;

  • uitvoeren van import- en exportinspecties;

  • beoordelen en onderzoeken van monsters;

  • uitvoeren van rassenonderzoek (toelatings- en kwekersrechtonderzoek);

  • behandelen van klachten met betrekking tot geleverd teeltmateriaal;

  • informeren en beantwoorden van vragen (in kader uitvoering wettelijke taken).

Naktuinbouw controleert teeltmateriaal in de sectoren bloemisterij-, boomkwekerij- en groentegewassen op identiteit, kwaliteit en gezondheid en houdt toezicht op de bedrijven die dit materiaal produceren en verhandelen. Naktuinbouw geeft hiermee uitvoering aan de Zaaizaad- en plantgoedwet, vanaf 14 december 2019 aan de plantgezondheidswetgeving en aan de Europese regelgeving met betrekking tot voorschriften voor de gezondheid en het in de handel brengen van teeltmateriaal en planten in de tuinbouw. Europese handels-richtlijnen en verordeningen schrijven voor dat teeltmateriaal dat in de lidstaten van de Europese Unie (EU) in de handel wordt gebracht aan bepaalde eisen moet voldoen. Producenten van teeltmateriaal van tuinbouwgewassen zijn in Nederland geregistreerd bij Naktuinbouw.

Op basis van een mandaatovereenkomst met de Minister van Landbouw voert Naktuinbouw fytosanitaire inspecties uit voor het verstrekken van internationale fytosanitaire certificaten bij import en export.

2.2 Historie

Naktuinbouw heeft wortels in het midden van de negentiende eeuw. Een groeiende behoefte aan het waarborgen van de kwaliteit van plantmateriaal en zaad leidde tot verschillende keuringsinitiatieven. De Nederlandse Pomologische Vereniging, waaruit de latere Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) voortkwam, is opgericht in 1898. Zij had tot doel de fruitteelt te bevorderen en streefde naar meer garanties ten aanzien van kwaliteit en soortechtheid van het plantmateriaal. De vereniging slaagde toen nog niet in haar opzet; de tijd was niet rijp voor een centrale opzet van keuringsactiviteiten. Ondertussen voerden tal van regionale landbouwverenigingen eigen keuringen uit.

In 1919 worden het Centraal Comité voor de Keuring van gewassen in Nederland en het Keuringsinstituut voor Zaaizaad- en Pootgoed opgericht. Beide organisaties beconcurreerden elkaar.

De oprichting van de Nederlandse Algemene Keuringsdienst (NAK) brengt in 1932 meer duidelijkheid en centrale coördinatie. De NAK stelt een regelingscommissie samen bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende landbouworganisaties. Deze commissie stelt keuringsvoorschriften op. Voor tuinbouwgewassen vormt de NAK in 1933 de afdeling Tuinbouwkeuringen. In fruitgewassen vinden op uitgebreide schaal keuringen plaats. Vooral groentezaadtelers en handelaren in groentegewassen verzetten zich tegen de keuringsopzet van de NAK. Zij voelen zich beperkt in werkzaamheden die zij als eigen verantwoordelijkheid zien.

In 1936 richten zij het Bondskeuringsinstituut voor Zaaizaden (BKZ) op, gevestigd in Heiloo. De overheid reageert in 1939 met de oprichting van de Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Groente- en Bloemzaden (NAKG) die in 1941 werd geformaliseerd.

In 1942 volgt de instelling van een rijkscommissie voor de keuring van cyclamenzaad in Aalsmeer. Het verhandelen van ongekeurde zaden is niet langer toegestaan. Deze commissie, bestaande uit vooraanstaande zaadtelers, is de voorloper van de latere NAKS.

De Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Boomkwekerijgewassen (NAKB) ontstaat in 1943. De tot die tijd door de NAK, afdeling Tuinbouw, gekeurde fruitgewassen, aardbeiplanten en boomkwekerijgewassen worden voortaan door de NAKB gekeurd.

In 1947 ziet Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Siergewassen (NAKS) het licht. In eerste instantie wordt alleen teeltmateriaal (“uitgangsmateriaal’) van cyclamen en anjers gekeurd. De Zaaizaad- en plantgoedwet (Stb. 1966, nr. 455) geeft de keuring een wettelijke basis. Kwekers van keuringsplichtige gewassen moeten zich aansluiten bij een keuringsdienst. In de EEG ontstaan handelsrichtlijnen voor landbouw- en bosbouwgewassen. Begin jaren zeventig wordt de EEG-richtlijn voor het verkeer van groentezaden en de toelating van groenterassen van kracht. Vanaf dan moeten groenterassen op onderscheidbaarheid worden getoetst en op een rassenlijst worden geplaatst voordat teeltmateriaal mag worden verhandeld. NAKG krijgt er met het toelatingsonderzoek van groenterassen een nieuw werkterrein bij.

In 1992 stelt de EG nieuwe richtlijnen op voor teeltmateriaal van fruitgewassen, groenteplanten en siergewassen. Hierin staat de leveranciersverantwoordelijkheid voor productie en levering van goed teeltmateriaal centraal.

Vanaf 1993 verzorgen de keuringsdiensten fytosanitaire inspecties, gericht op afgifte van het EG-plantenpaspoort. Inspectiewerkzaamheden op quarantaineorganismen worden overgenomen van de Plantenziektenkundige Dienst en onder diens toezicht uitgevoerd.

In 1994 fuseren NAKB en NAKS tot de Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Bloemisterij- en Boomkwekerijgewassen (NAKB).

Met de komst van de EU-richtlijn Siergewassen in 1998 krijgt teeltmateriaal van alle siergewassen EU-kwaliteitsvoorschriften. NAKB en NAKG fuseren op 1 januari 2000 tot de Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw). In 2002 Naktuinbouw neemt het kwekersrechtonderzoek voor groentegewassen over van het Centrum voor Genetische Bronnen Nederland. Op 1 januari 2006 volgt de overname van het kwekersrechtonderzoek van plantenrassen van landbouw- en siergewassen van Wageningen-UR. De nieuwe Zaaizaad- en plantgoedwet (2005) is vanaf 1 februari 2006 van kracht. Vanaf dit moment is Naktuinbouw formeel een ZBO-organisatie.

Op 1 september 2007 start Naktuinbouw met de uitvoering van fytosanitaire import- en exportinspecties.

Na een intensief overhevelingsproces (‘Plantkeur’) beschikt Naktuinbouw over de benodigde kennis en kwalificaties. Het ondersteunende Bureau van de Raad voor plantenrassen wordt in de organisatie geïntegreerd.

Het kwekersrechtonderzoek voor siergewassen verhuist op 1 januari 2009 van Wageningen naar Roelofarendsveen. Omdat met de komst van nieuwe taken en werkzaamheden de organisatie uit haar jasje was gegroeid, werd in 2009 een nieuw en groter kassencomplex in Roelofarendsveen geopend.

In Roelofarendsveen zijn de afdelingen Keuringen (bloemisterij- en groentegewassen), Laboratoria en Rassenonderzoek, de ondersteunende diensten en de directie gehuisvest. De afdeling Keuringen die voorheen werkte vanuit een vestiging in Raamsdonksveer (boomkwekerijgewassen) is in de loop van 2012 verhuisd naar Roelofarendsveen. Een onderdeel van de afdeling Laboratoria, Toetscentrum, is in het Limburgse Horst ondergebracht. Een deel van de administratieve werkzaamheden voor het kwekersrechtonderzoek was tot 2016 gevestigd in Wageningen.

In 2019 zijn twee Europese verordeningen van kracht geworden: de controleverordening (2017/625) en de plantgezondheidsverordening (2016/2031). Deze verordeningen heeft de Nederlandse wetgever geïmplementeerd in de Plantgezondheidswet waarin Naktuinbouw is aangewezen als ‘bevoegde autoriteit’ voor fytosanitaire inspecties (behoudens het stuk quarantaine-organismen en exportcertificering).

2.3 Bestuurlijk

Naktuinbouw is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) met een privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid. Naktuinbouw is als stichting niet bij wet ingesteld, wel heeft ze een aantal wettelijke taken gekregen. Vanuit haar wettelijke keuringstaak heeft Naktuinbouw te maken met de sectoren Bloemisterij-, Boomkwekerij- en Groentegewassen. Deze drie tuinbouwsectoren hebben een eigen sectorraad (tot 2017: sectorbestuur). Deze raden bestaan uit vertegenwoordigers van representatieve vakorganisaties als Anthos, Plantum, LTO Nederland en NFO. De vakorganisaties benoemen de sectorraadsleden rechtstreeks, zoals dat ten tijde van de sectorbesturen ook het geval was. Op deze manier kan het bedrijfsleven inspraak uitoefenen op de kwaliteitsprogramma’s en tarifering van Naktuinbouw. Naktuinbouw is geen onderdeel van het Ministerie van Landbouw. Wel dient zij voor haar werkzaamheden verantwoording af te leggen aan de Minister van Landbouw. De sectorraden dragen elk twee leden ter benoeming voor in het stichtingsbestuur. Dat bestuur bestaat dus daarmee uit zes leden onder leiding van een onafhankelijke voorzitter wiens benoeming door de Minister van Landbouw moet worden goedgekeurd. Het bestuur wordt bijgestaan door de secretaris.

Besluitvorming

Bij de besluitvorming ten aanzien van keurings- en inspectietaken worden de sectorbesturen/sectorraden geconsulteerd voor advies. Het is immers daar waar de vertegenwoordigers van het belanghebbende bedrijfsleven vormgeven aan de uitvoering van wettelijke taken uit hoofde van nationale en Europese regelgeving. Het advies van de sectorbesturen / sectorraden weegt zwaar; op het punt van eerdergenoemde taken zal het bestuur pas zelfstandig optreden indien een sectorbestuur / sectorraad in gebreke blijft, wat uiteraard een zeer uitzonderlijke situatie is.

Samenvattend kan worden gezegd dat de inhoudelijke besluitvorming voor wat betreft het verkeer met teeltmateriaal en planten, de uit te voeren fytosanitaire inspecties en de officiële certificering van teeltmateriaal op sectorniveau plaatsvindt en dat de formele vaststelling daarvan op algemeen niveau door het stichtingsbestuur geschiedt. De uiteindelijke goedkeuring van de genomen besluiten tot wijziging van keurings- en inspectievoorschriften ligt bij de Overheid teneinde algemeen verbindende werking te verkrijgen. Sinds 2006 heeft Naktuinbouw namelijk geen regelgevende bevoegdheid meer.

2.4 Operationeel

Naktuinbouw bestaat uit vijf afdelingen: Keuringen, Laboratoria, Rassenonderzoek, Financiën & Middelen en Kennis en Competentieontwikkeling. Een directie van twee personen stuurt de hoofden van de afdelingen aan. Sinds 1 juli 2012 heeft Naktuinbouw een éénhoofdige directie.

Keuringen

Naktuinbouw houdt toezicht op de kwaliteit en gezondheid van teeltmateriaal en planten. Als onafhankelijke organisatie voert Naktuinbouw keuringen uit volgens de Europese richtlijnen, de Europese verordeningen en de voorschriften uit de Nederlandse Zaaizaad- en plantgoedwet en de Plantgezondheidswet.

De keurmeesters van Naktuinbouw controleren bedrijven, het productieproces, het materiaal en de documenten die bij de verhandeling nodig zijn. Wanneer alles aan de eisen voldoet, mag het materiaal worden verhandeld. Voldoet het materiaal niet aan de wettelijke eisen, dan ziet Naktuinbouw erop toe het niet in de handel komt.

Kwaliteitskeuringen

Door de kwaliteitskeuring van Naktuinbouw kunnen producenten van teeltmateriaal standaardkwaliteit (EG-kwaliteit / CAC) garanderen. Naast de verplichte kwaliteitskeuringen, geeft Naktuinbouw ook certificaten uit aan vermeerderaars die graag beloond zien dat zij extra zorg en aandacht aan hun producten besteden. Naktuinbouw maakt met diverse kwaliteit-plus-systemen topkwaliteit herkenbaar.

Plantenpaspoortcontroles

Sinds 1993 voerde Naktuinbouw namens de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) de Plantenpaspoortcontroles uit, die voor een groot aantal gewassen zijn voorgeschreven door de Europese Unie (EU). Dit zijn fytosanitaire controles, dus controles op de gezondheid van teeltmateriaal. Met ingang van 14 december 2019 is dit gewijzigd: vanaf dat moment is Naktuinbouw de bevoegde autoriteit voor de uitvoering van de plantenpaspoortcontrole.

Exportinspecties

Namens de NVWA voert Naktuinbouw op mandaat sinds september 2007 de fytosanitaire exportinspecties uit. Dit gebeurt bij teeltmateriaal van bloemisterij-, boomkwekerij- en groentegewassen. Voor de importinspecties is Naktuinbouw vanaf 14 december 2019 de bevoegde autoriteit. Bij exportinspecties controleert Naktuinbouw of het materiaal voldoet aan de standaardeisen die binnen de EU gelden en of het materiaal voldoet aan de eisen die het importerende land stelt.

Zaaizaad- en plantgoedwet

De Zaaizaad- en plantgoedwet geeft aan dat teeltmateriaal planten en plantendelen omvat die door middel van uitplant, uitzaai of op andere wijze bestemd zijn voor de teelt van gewassen. Dit geldt zowel voor professioneel gebruik als voor gebruik door consumenten. Europese regelgeving geeft, afhankelijk van het soort teelt, een nadere inkleuring van het begrip teeltmateriaal.

Plantgezondheidswet

De Plantgezondheidswet geeft voorschriften voor de gezondheid van plantmateriaal (fytosanitaire voorschriften).

Klachtrapporten

Soms hebben leverancier en afnemer een meningsverschil over de vraag of het teeltmateriaal of de planten voldoen aan de wettelijke eisen of aan de verwachtingen. Dan kunnen zij Naktuinbouw vragen een klacht-rapport te maken over het geleverde teeltmateriaal.

Rassenonderzoek

Het werk van de afdeling Rassenonderzoek draait om de identiteit van plantenrassen. Het team Registratie- en Keuringsonderzoek (RKO) onderzoekt rassen van alle tuin- en landbouwgewassen op onderscheidbaarheid, uniformiteit en stabiliteit (DUS-onderzoek). Zij is hiervoor door de overheid aangewezen. Voor landbouw-rassen wordt de uitvoering van het Cultuur- en Gebruikswaardeonderzoek (CGO) bewaakt en de rassenlijst bijgehouden.

Namens de Raad voor plantenrassen verzorgt de afdeling Rassenonderzoek ook alle administratie rond toelating en kwekersrecht. Hiermee is Naktuinbouw hét loket voor plantidentiteit in de land- en tuinbouw. In het buitenland ondersteunt Rassenonderzoek projecten voor het opzetten van kwekersrechtsystemen. Tal van Nederlandse veredelings- en vermeerderingsbedrijven hebben hier direct of indirect baat bij.

Laboratoria

Zaden, stekken, planten en bomen waaraan uiterlijk nog niets bijzonders is te zien, kunnen toch kwaliteitsgebreken hebben of schadelijke virussen, viroïden, bacteriën, schimmels of andere organismen met zich meedragen. Het laboratorium Gezondheidsonderzoek geeft inzicht in de latent aanwezige pathogenen in teeltmateriaal.

Laboratorium Zaadanalyse doet diverse kwaliteitsbepalingen voor zaad van bloemen, bomen, groenten en kruiden. Toetsen als kiemkracht, zuiverheid, vochtbepaling, tetrazolium en onkruidbepaling worden uitgevoerd onder ISTA accreditatie. Daarnaast kan de meer praktijk gerelateerde Toets Bruikbare Planten worden uitgevoerd. Deze kan worden aangevraagd voor gewassen als tomaat, paprika, komkommerachtigen, sla en kool. Nematodenbepalingen worden door het laboratorium Zaadanalyse uitgevoerd in zaden, plantmateriaal en grond.

Naast het preventief toetsen van ogenschijnlijk gezond materiaal is het mogelijk om materiaal dat al aangetast is bij de afdeling Diagnostiek te laten onderzoeken. Zo is na te gaan wat de oorzaak van het probleem of de afwijking is.

De Naktuinbouw Laboratoria werken volgens strakke protocollen en kwaliteitssystemen. Ook kan via DNA-technologie de identiteit van rassen en pathogenen snel worden vastgesteld. Nieuwe toetsen en protocollen worden ontwikkeld door de afdeling Research & Development.

Het virusvrij maken van fruitgewassen (zowel grootfruitgewassen als soft fruit) gebeurt bij het Toetscentrum Horst.

Opleidingen

Naktuinbouw biedt een scala aan opleidingen en workshops dat zich specifiek richt op de werkzaamheden in de tuinbouwsector. In samenwerking met Hogeschool Leiden ontwikkelt Naktuinbouw opleidingen voor medewerkers van de laboratoria in de plantaardige sector. Ook samen met Wageningen UR Centre for Development Innovation en Breedwise werkt Naktuinbouw aan opleidingen en workshops die nauw aansluiten op de praktijk. Naast de reguliere opleidingen en workshops biedt Naktuinbouw incompany opleidingen en workshops. De trainingen kunnen gebaseerd zijn op de opleidingen of workshops, maar kunnen ook worden ontwikkeld naar aanleiding van een situatie die zich op een specifiek bedrijf voordoet.

Financiën

De drie sectoren – bloemisterij-, boomkwekerij- en groentegewassen – binnen de afdeling Keuringen werken elk met een eigen budget, dat de sectorbesturen / sectorraden vaststellen en waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Keuringswerkzaamheden worden betaald uit de keuringsheffingen, via jaarlijks vast te stellen tarieven. De afdelingen Laboratoria en Rassenonderzoek hebben ook een eigen budget en budgetverantwoordelijkheid. Voor het uitvoeren van taken (toetsingen en beoordelingen voor keuringsbeslissingen) krijgen zij inkomsten uit opdrachten van de afdeling Keuringen en van bedrijven.

Ook hiervoor worden jaarlijks tarieven vastgesteld. Naktuinbouw ontvangt, op een enkele uitzondering na, geen rijksbijdragen in de vorm van subsidies.

2.5 Sectoren

Naktuinbouw heeft vanuit haar wettelijke keuringstaak te maken met de volgende sectoren:

  • Bloemisterijgewassen;

  • Boomkwekerijgewassen;

  • Groentegewassen.

In de sector bloemisterijgewassen heeft Naktuinbouw te maken met gewassen die of in de kas of in de vollegrond worden geteeld. Binnen bloemisterijgewassen is nog een ander onderscheid te maken, namelijk die van het type gewas. Het gaat hierbij om snijbloemen, potplanten, bol-, knol & wortelstokgewassen, kasrozen en perkgoed. Naktuinbouw kent in deze sector zo'n 1.350 bedrijven (stand 1-1-2020).

In de sector boomkwekerijgewassen heeft Naktuinbouw voornamelijk te maken met gewassen die in de vollegrond worden geteeld. Binnen boomkwekerijgewassen is een onderscheid te maken in de volgende gewasgroepen: bos- & haagplantsoen, laanbomen, sierheesters- & sierconiferen, fruitgewassen, rozen & rozenonderstammen en vaste planten. Naktuinbouw kent in deze sector zo'n 2.600 bedrijven (stand 1-1-2020).

In de sector groentegewassen heeft Naktuinbouw te maken met gewassen die in de vollegrond of in de kas worden geteeld. Binnen groentegewassen is een onderscheid te maken in de volgende gewasgroepen:

groentezaden, groenteplanten, aardbeiplanten, plantui, sjalotten en knoflook. Binnen groentezaden en groenteplanten zijn diverse gewassen vertegenwoordigd. Naktuinbouw kent in deze sector zo'n 315 bedrijven. Vanwege het feit dat Naktuinbouw verantwoordelijk is voor al het kwekersrechtonderzoek aan land- en tuinbouwgewassen in Nederland, is zij ook actief in de sectoren:

  • Bloembollen en

  • Landbouwgewassen.

Naktuinbouw heeft binnen de bloembollensector geen directe taak aangaande de keuringen. Deze worden uitgevoerd door de Bloembollenkeuringsdienst. Naktuinbouw is aangaande kwekersrechtonderzoek voor het gehele plantenrijk de verantwoordelijke organisatie, dus ook voor de bloembollen en landbouwgewassen. In samenwerking met de Bloembollenkeuringsdienst worden de benodigde proeven uitgevoerd in Lisse.

In samenwerking met de NAK worden de benodigde proeven uitgevoerd in Tollebeek. Ook zorgt Naktuinbouw, in opdracht van de Raad voor plantenrassen, voor de gewasprotocollen en de juistheid en betrouwbaarheid van de resultaten van het cultuur- en gebruikswaardeonderzoek.

Naktuinbouw werkt ook samen met het Kwaliteits Controle Bureau (KCB). Waar het KCB alle import en export van eindproduct van groente, fruit en sierteelt controleert op kwaliteit en fytosanitaire zaken, controleert Naktuinbouw teeltmateriaal en plantmateriaal in de sectoren bloemisterij-, boomkwekerij- en groentegewassen op identiteit, kwaliteit en gezondheid en houdt toezicht op de bedrijven die dit materiaal produceren en verhandelen.

In de paddenstoelensector (champignons, cantharellen, fluweelpootjes e,d,) is geen wettelijke keuringsverplichting op uitgangsmateriaal of productiemateriaal. Er bestaat voor deze gewasgroep tot op heden (2020) geen EU-handelsrichtlijn. Ook zijn er geen nationale voorschriften voor het uitgangs-materiaal of de productie van paddenstoelen.

2.6 Kwaliteit

Naktuinbouw heeft zijn wijze van werken vastgelegd in een kwaliteitsmanagementsysteem (kwaliteitshandboek). De inspectie- en onderzoekwerkzaamheden vallen onder de accreditatie van de Raad voor Accreditatie.

Het niveau van de werkzaamheden die Naktuinbouw uitvoert, is daarmee gewaarborgd. Het kwaliteits-managementsysteem is zodanig ontwikkeld dat het voldoet aan de eisen die zijn gesteld in de ISO 17020 en continu is gericht op verbetering van processen. Het kwaliteitsmanagementsysteem is van toepassing op alle werkzaamheden binnen Naktuinbouw en geeft de bedoelingen weer van de directie op het gebied van kwaliteitszaken. De gehele organisatie is verplicht om de werkzaamheden uit te voeren binnen de regels van het kwaliteitsmanagementsysteem.

De directie van Naktuinbouw heeft een kwaliteitsmanager aangewezen die verantwoordelijk is voor de voortdurende analyse van de resultaten van het kwaliteitsmanagementsysteem, het voorstellen van verbeteringen c.q. wijzigingen, het organiseren van (interne) audits en het up-to-date houden van de documenten gerelateerd aan het systeem.

2.7 Organisatiestructuur

De Stichting Naktuinbouw kent een bestuurlijke structuur met een Stichtingsbestuur, Sectorraden en Adviescommissies. Vanuit de dagelijks praktijk is Naktuinbouw in te delen in vijf afdelingen: Keuringen, Laboratoria, Rassenonderzoek, Financiën & Middelen en Kennis & Competentieontwikkeling.

Een directie van twee personen stuurt de hoofden van de afdelingen aan. Per 1 juli 2012 is de directie éénhoofdig geworden.

Organogram Naktuinbouw (2020)

Organogram Naktuinbouw (2020)

3. Selectie

3.1 Selectiecriteria

De algemene selectiecriteria zijn op een positieve wijze geformuleerd, het zijn bewaarcriteria en geven de handelingen aan die met een B gewaardeerd worden, dat wil zeggen waarvan de neerslag permanent moet worden bewaard. De neerslag van de handelingen die met een V gewaardeerd zijn, kan op termijn vernietigd worden. De volgende algemene selectiecriteria worden gehanteerd om de handelingen te selecteren waarvan de neerslag permanent moet worden bewaard.

Algemeen selectiecriterium Toelichting
  • 1. Handelingen die betrekking hebben op voorbereiding en bepaling van beleid op hoofdlijnen

    Toelichting: Hieronder wordt verstaan agendavorming, het analyseren van informatie, het formuleren van adviezen met het oog op toekomstig beleid, het ontwerpen van beleid of het plannen van dat beleid, alsmede het nemen van beslissingen over de inhoud van beleid en terugkoppeling van beleid. Dit omvat het kiezen en specificeren van de doeleinden en de instrumenten.

  • 2. Handelingen die betrekking hebben op evaluatie van beleid op hoofdlijnen

    Toelichting: Hieronder wordt verstaan het beschrijven en beoordelen van de inhoud, het proces of de effecten van beleid. Hieruit worden niet per se consequenties getrokken zoals bij terugkoppeling van beleid.

  • 3. Handelingen die betrekking hebben op verantwoording van beleid op hoofdlijnen aan andere actoren

    Toelichting: Hieronder valt tevens het uitbrengen van verslag over beleid op hoofdlijnen aan andere actoren of ter publicatie.

  • 4. Handelingen die betrekking hebben op (her)inrichting van organisaties belast met beleid op hoofdlijnen

    Toelichting: Hieronder wordt verstaan het instellen, wijzigen of opheffen van organen, organisaties of onderdelen daarvan.

  • 5. Handelingen die bepalend zijn voor de wijze waarop beleidsuitvoering op hoofdlijnen plaatsvindt

    Toelichting: Onder beleidsuitvoering wordt verstaan het toepassen van instrumenten om de gekozen doeleinden te bereiken.

  • 6. Handelingen die betrekking hebben op beleidsuitvoering op hoofdlijnen en direct zijn gerelateerd aan of direct voortvloeien uit voor het Koninkrijk der Nederlanden bijzondere tijdsomstandigheden

    Toelichting: Bijvoorbeeld in het geval de ministeriele verantwoordelijkheid is opgeheven en/of wanneer er sprake is van oorlogstoestand, staat van beleg of toepassing van noodwetgeving.

Deze algemene criteria gelden in de meest voorkomende gevallen.

Ingevolge artikel 5, onder e, van het Archiefbesluit 1995 kan neerslag van bepaalde, als te vernietigen gewaardeerde handelingen betreffende personen en/of gebeurtenissen van bijzonder cultureel of maatschappelijk belang, van vernietiging worden uitgezonderd.

3.2 Verslag van de vaststellingsprocedure

In juli 2012 is de ontwerpselectielijst aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen (OC&W) aangeboden, waarna deze hem ter advisering heeft ingediend bij de Raad voor Cultuur (RvC). Van het gevoerde driehoeksoverleg over de waarderingen van de handelingen is een verslag gemaakt, dat tegelijk met de selectielijst naar de RvC is verstuurd.

Vanaf 3 september 2012 lag de selectielijst gedurende zes weken ter publieke inzage bij de registratiebalie van de studiezaal en op de website van het Nationaal Archief evenals op de website van het Ministerie van OCW, hetgeen was aangekondigd in de Staatscourant.

Van (historische) organisaties of individuele burgers is geen commentaar ontvangen.

Op 25 oktober 2012 bracht de RvC advies uit (kenmerk aca-2012.06595/2), hetwelk geen aanleiding heeft gegeven tot wijzigingen in de ontwerpselectielijst. Daarop werd de selectielijst op 5 november 2012 door de algemene rijksarchivaris namens de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vastgesteld. Deze beschikking is gepubliceerd in de Staatscourant (Stcrt. 2012, nr. 22841, d.d. 7 november [NA/2012/10.498]).

In 2020 is deze Selectielijst opnieuw geactualiseerd vastgesteld.

4. Leeswijzer van de handelingen

In deze selectielijst worden de handelingen van Naktuinbouw beschreven. Iedere handeling is vastgelegd in een gegevensblok met zes of zeven velden. Op deze wijze:

(...)

Handeling...

Grondslag ...

Periode ...

Product....

Opmerking....

Waardering ....

Iedere handeling is voorzien van een uniek volgnummer (..).

Een handeling is een complex van activiteiten gericht op het tot stand brengen van een product, dat een actor verricht ter vervulling van een taak of op grond van een bevoegdheid. Een actor is een orgaan dat een rol speelt op een beleidsterrein en de bevoegdheid heeft tot het zelfstandig verrichten van handelingen op grond van attributie of delegatie.

Een actor kan handelingen via mandatering door organisatieonderdelen of -leden laten verrichten. De handelingen zijn in principe positief geformuleerd. Dat wil zeggen dat bij een handeling als ‘het vaststellen van een regeling’ ook ‘het intrekken van een regeling’ inbegrepen wordt geacht.

De grondslag of bron geeft de wet of de regeling krachtens de wet waarop een handeling is gebaseerd. Een groot aantal aangetroffen gelijksoortige grondslagen is soms samengevat of tot een keuze beperkt. Niet alle handelingen zijn gebaseerd op een grondslag. Dan is de beschrijving van de handeling ontleend aan de literatuur of bronnen. Voor enkele (algemene) handelingen is geen grondslag of bron aangetroffen.

De periode geeft aan wanneer een handeling is uitgevoerd. Hoewel het institutioneel onderzoek zich beperkt tot een bepaalde periode, zijn handelingen waarvan de grondslag een vroegere startdatum doet vermoeden niet voorzien van een eerder gelegen jaartal. Als een handeling nog niet is beëindigd, is achter het eerste jaartal alleen een streepje gezet (bijvoorbeeld: 2003-). Deze handelingen waren bij het afsluiten van het onderzoek nog niet beëindigd. Onderhoud aan de selectielijst zal eventuele eindjaren moeten achterhalen.

Het product vormt het resultaat van de handeling.

Soms was het noodzakelijk bepaalde velden in de gegevensblokken te verduidelijken met een opmerking of toelichting.

De waardering geeft aan welke selectiebeslissing genomen moet worden ten aanzien van de neerslag van de handeling.

5. Selectielijst Naktuinbouw

5.1 Bestuurlijk

(1)

Handeling: Het vaststellen en wijzigen van de statuten

Grondslag: Statuten Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 –

Product: Statuten

Opmerking:

Waardering: B, 4

(2)

Handeling: Het voordragen aan de Minister van een voorzitter voor het bestuur

Grondslag: Statuten Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 –

Product: Voordrachtbrief

Opmerking:

Waardering: V 10 jaar

(3)

Handeling: Het benoemen van leden en (een of meer) ondervoorzitters van het bestuur

Grondslag: Statuten Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 –

Product: Benoemingsbesluit, voordrachtbrief

Opmerking:

Waardering: V 5 jaar na einde benoeming

(4)

Handeling: Het benoemen van leden van de directie

Grondslag: Statuten Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 –

Product: Benoemingsbesluit, voordrachtbrief

Opmerking:

Waardering: V 5 jaar na einde benoeming

(5)

Handeling: Het benoemen van leden van sectorbesturen / sectorraden

Grondslag: Statuten Naktuinbouw, Huishoudelijk Reglement

Periode: (1941) 1966 –

Product: Benoemingsbesluit, voordrachtbrief

Opmerking: Voor elke sector (ingesteld voor elk cultuurgewas of een groep van cultuurgewassen dat in een keuring wordt betrokken) wordt een sectorbestuur / sectorraad ingesteld, welke op het terrein van die sector het Bestuur adviseert

Waardering: V 5 jaar na einde benoeming

(6)

Handeling: Het benoemen van leden van adviescommissies

Grondslag: Statuten Naktuinbouw, Huishoudelijk Reglement

Periode: (1941) 1966 –

Product: Benoemingsbesluit, voordrachtbrief

Opmerking: Deze commissies adviseren het sectorbestuur op het gebied van de inrichting en uitvoering van de keuringen en de certificering t.a.v. gewas(sen).

Vanaf 2013 adviseren de adviescommissies de directie en het management

Waardering: V 5 jaar na einde benoeming

(7)

Handeling: Het voeren van overleg met de Minister over de (wettelijke) taakuitoefening

Grondslag: Jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Agenda, verslagen

Opmerking:

Waardering: B, 4

(8)

Handeling: Het voeren van bestuurs- en commissieoverleg

Grondslag: Statuten Naktuinbouw, jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Agenda, verslagen

Opmerking:

Waardering: B, 4 (agenda en verslagen)

V 10 jaar (overig)

(9)

Handeling: Het voeren van directieoverleg

Grondslag: Statuten Naktuinbouw, jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Agenda, verslagen

Opmerking:

Waardering: B, 4 (agenda en verslagen)

V 10 jaar (overig)

(10)

Handeling: Het vaststellen en wijzigen van het reglementen inzake de (wettelijke) taakuitoefening

Grondslag: Statuten Naktuinbouw, Keuringsreglement

Periode: (1941) 1966 –

Product: Keurings- en controlereglementen (huishoudelijke reglementen)

Opmerking:

Waardering: B, 4

(11)

Handeling: Het vaststellen en wijzigen van het Aansturings- en informatieprotocol van de Minister

Grondslag: Jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Aansturings- en informatieprotocol LNV-Naktuinbouw

Opmerking: In het arrangement zijn de verhoudingen geregeld met het ministerie, zoals bijv. wanneer de begroting en jaarrekening moeten worden ingediend, wie de aanspreekpunten zijn e.d. Het arrangement is beperkt tot de wettelijke taken. Het ministerie stelt het document op en bewaart het.

Waardering: V 5 jaar na vervallen

(12)

Handeling: Het vaststellen van de begroting, jaarrekening en jaarverslag

Grondslag: Statuten Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 -

Product: Begroting, jaarrekening, accountantsverklaring, jaarverslag

Opmerking:

Waardering: B, 3 (begroting, jaarrekening en jaarverslag)

V 7 jaar (overig)

(13)

Handeling: Het vaststellen van het (strategisch) beleid

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw

Periode: (1941) 1966 –

Product: Verslagen, beleidsplannen, besluiten

Opmerking:

Waardering: B, 1

(14)

Handeling: Het beoordelen van het kwaliteitsmanagementsysteem door de directie

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw

Periode: 2000 –

Product: Directiebeoordeling (management review), rapportage

Opmerking:

Waardering: V 5 jaar

(15)

Handeling: Het voeren van overleg met samenwerkende (inspectie)organisaties ten aanzien van het beleid en de uitvoering van taken

Grondslag: Jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Verslagen

Opmerking: Het betreft hier overleg ten aanzien van het beleid en de uitvoering op hoofdlijnen van dat beleid. Overleg binnen de dagelijkse gang van zaken valt niet onder deze handeling.

Waardering: B, 1

(16)

Handeling: Het voeren van werkoverleg

Grondslag:

Periode: (1941) 1966 –

Product: Agenda, verslagen

Opmerking: Afdelingsoverleg

Waardering: V 5 jaar

5.2 Controles

(17)

Handeling: Het registreren (en afvoeren) van bedrijven in het kader van inspecties

Grondslag: Interviews

Periode: (1941) 1966 –

Product: Registratieformulieren, mutaties/ mutatieformulieren

Opmerking:

Waardering: V 10 jaar na beëindiging registratie

(documenten blijven bewaard zolang bedrijven nog geregistreerd zijn)

(18)

Handeling: Het uitvoeren van inspecties

Grondslag: Website, jaarverslagen, Zaaizaad- en plantgoedwet, Plantgezondheidswet en onderliggende regelgeving

Periode: (1941) 1966 –

Product: rapport, certificaat, audit administratie

Opmerking: Het gaat hierbij om inspecties en keuringen van bloemisterij-, boomkwekerij- en groentegewassen door het uitvoeren van regelmatige bedrijfsbezoeken, administratieve audits en steekproeven

Waardering: V 3 jaar na vervallen (bedrijfsdossier)

V 3 jaar (overig)

(19)

Handeling: Het uitvoeren van fytosanitaire exportinspecties

Grondslag: Website, jaarverslagen, Plantgezondheidswet en onderliggende regelgeving

Periode: (1941) 1966 –

Product: Aanvraag(formulier), plantenpaspoort, notificatie, certificaat, overeenkomst

Opmerking:

Waardering: V 1 jaar (import- en exportcertificaten)

V 2 jaar (waarschuwingsbrieven, besluiten)

V 3 jaar (overig)

(20)

Handeling: Het behandelen van klachten met betrekking tot geleverd teeltmateriaal

Grondslag: Website, jaarverslagen, Zaaizaad- en plantgoedwet en onderliggende regelgeving

Periode: (1941) 1966 –

Product: Klacht/melding, klachtenformulier, klachtrapport (eindrapport)

Opmerking: Indien leverancier en afnemer een meningsverschil hebben over de vraag of geleverd teeltmateriaal voldoet aan de eisen kunnen zij Naktuinbouw vragen om een klachtrapport

Waardering: V 5 jaar

(21)

Handeling: Het uitvoeren van rassenonderzoek

Grondslag: Website, jaarverslagen, Zaaizaad- en plantgoedwet en onderliggende regelgeving

Periode: (1941) 1966 –

Product: Nederlands Rassen Register, NRR-dossiers, proeftuinboeken en onderliggende stukken/ richtlijnen/ protocollen/ proefplanning/ plantschema’s die nodig zijn om het wettelijke rassenonderzoek te kunnen uitvoeren

Opmerking: Onderzoek naar de identiteit van plantenrassen. Rassen van sier-, groente- en landbouwgewassen worden onderzocht op onderscheidbaarheid, uniformiteit en stabiliteit (DUS-criteria).

Waardering: B, 5 (Nederlands Rassen Register, NRR-dossiers, proeftuinboeken)

V 7 jaar (overig)

(22)

Handeling: Het uitvoeren van monsternemingen/ monsteronderzoek/ proeftuinonderzoek

Grondslag: Website, jaarverslagen, Zaaizaad- en plantgoedwet en onderliggende regelgeving

Periode: (1941) 1966 –

Product: Inzendformulier, analyserapport, attest, correspondentie, certificaten, beoordelingen, pt 2’s

Opmerking: O.a. kiemkracht- en zuiverheids- en proeftuinonderzoeken en ziekte-/ resistentietoetsen op zaad, planten, grond en water. Deze onderzoeken worden uitgevoerd door het laboratorium en door de afdeling Rassenonderzoek van Naktuinbouw

Waardering: V 5 jaar

5.3 Communicatie

(23)

Handeling: Het beantwoorden van vragen en het informeren van burgers, bedrijven en brancheorganisaties

Grondslag: Jaarverslagen

Periode: (1941) 1966 –

Product: Nieuws- en persberichten, boekwerken, brochures, correspondentie

Opmerking:

Waardering: B, 5 (één eindproduct informatiemateriaal)

V 5 jaar (overig)

5.4 Kwaliteitszorg

(24)

Handeling: Het opstellen en beheren van het kwaliteitsmanagementsysteem (kwaliteitshandboek)

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw

Periode: 2000 –

Product: Kwaliteitsmanagementsysteem, kwaliteitshandboek

Opmerking: Kwaliteitsdocumenten zoals werkinstructies, procedures, registratieformulieren, protocollen e.d. maken deel uit van het kwaliteitshandboek.

Het kwaliteitshandboek is een dynamisch document dat regelmatig wordt aangepast

Waardering: V 5 jaar na vervallen

(25)

Handeling: Het opstellen van het afdelingsjaarplan

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw

Periode: 2000 –

Product: Afdelingsjaarplan (kwaliteitsjaarplan, etc.)

Opmerking: Doelstellingen worden geformuleerd voor het komende jaar

Waardering: V 5 jaar

(26)

Handeling: Het vaststellen van corrigerende en preventieve maatregelen naar aanleiding van geconstateerde afwijkingen ten opzichte van het Kwaliteitsmanagementsysteem

Grondslag:

Periode: 2000 –

Product: Register van corrigerende en preventieve maatregelen

Opmerking: Het gaat hierbij zowel om afwijkingen in het werk van Naktuinbouw zelf (blijkend uit audits, klachten) als om afwijkingen in het werk van bedrijven die Naktuinbouw controleert (blijkend uit audits)

Waardering: V 6 jaar

(27)

Handeling: Het uitvoeren van interne controles en doorvoeren van corrigerende maatregelen

Grondslag:

Periode: 2000 –

Product: Rapportages

Opmerking: Een interne controle is gericht op de controle van documenten (rapportages) die voortvloeien uit inspecties en kunnen door teamleider worden gedaan i.p.v. een auditor.

Waardering: V 6 jaar

(28)

Handeling: Het uitvoeren van interne audits

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw

Periode: 2000 –

Product: Auditplanning, auditverslagen

Opmerking: Audits worden een maal per jaar gehouden en betreffen de beoordeling van eigen werkzaamheden in het kader van inspecties, rassenonderzoek en monsteronderzoek. Audits worden gedaan om jaarlijks de geschiktheid en effectiviteit van het kwaliteitsmanagementsysteem te beoordelen

Waardering: V 6 jaar

(29)

Handeling: Het behandelen van klachten tegen Naktuinbouw

Grondslag: Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw, jaarverslagen

Periode: 2000 –

Product: Klacht/ klaagschrift, klachtenformulier, advies, besluit

Opmerking:

Waardering: B, 3 (klachten die beleidsvorming raken)

V 3 jaar (klachten tegen beleidsuitvoering, na afhandeling)

(30)

Handeling: Het behandelen van bezwaar en beroep

Grondslag: Website, jaarverslagen

Periode: 2000 –

Product: Bezwaarschriften, beroepschriften

Opmerking: Bezwaar en beroep t.a.v. controles en n.a.v. externe klachten

Waardering: B, 3 (bezwaar en beroep die beleidsvorming raken)

V 3 jaar (bezwaar en beroep tegen de beleidsuitvoering, na afhandeling)

6. Lijst met afkortingen

BKZ

Bondskeuringsinstituut voor Zaaizaden

BSD

Basis Selectiedocument

CGO

Cultuur- en Gebruikswaardeonderzoek

CPVO

Community Plant Variety Office

DUS

Distinct, Uniform and Stable

ISTA

International Seed Testing Association

KCB

Kwaliteits Controle Bureau

LTO

Land- en Tuinbouw Organisatie

NAK

Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen

NAKB

Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Boomkwekerijgewassen

NAKG

Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Groente- en Bloemzaden

NAKS

Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Siergewassen

NFO

Nederlandse Fruittelers Organisatie

NRR

Nederlands Rassen Register

NVWA

Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

RIO

Rapport Institutioneel Onderzoek

RKO

(team) Registratie- en Keuringsonderzoek

RvA

Raad voor Accreditatie

Stcrt

Staatscourant

Stb.

Staatsblad

ZBO

Zelfstandig Bestuursorgaan

7. Bronnen

Algemene bronnen:

  • Website Naktuinbouw

  • Kwaliteitsmanagementsysteem Naktuinbouw (vanaf 2011)

  • Jaarverslagen (vanaf 2009, 2010)

  • Rapport Institutioneel Onderzoek Landbouwkwaliteit en Voedselveiligheid en Kwaliteit van het uitgangsmateriaal en Biotechnologie (RIO 157)

  • Organogram (2020)

Wet- en regelgeving:

  • Zaaizaad- en plantgoedwet 2005 (Stb. 2005, 184)

  • Plantgezondheidswet

  • Besluit Plantgezondheid (algemene maatregel van bestuur)

  • Besluit aanwijzing toezichthouders Zaaizaad- en plantgoedwet 2005 (Stcrt. 2006, 15)

  • Besluit verhandeling teeltmateriaal (Stb. 2005, 654)

  • Regeling verhandeling teeltmateriaal (Stcrt. 2006, 15)

  • Regeling tarieven Plantenziektenwet (Stcrt. 2007, 160)

  • Keuringsreglement Naktuinbouw (nr. 2006/05)

  • Verordeningen en richtlijnen van de EU (EEG, EG)

  • Norm ISO 17020

  • Statuten Naktuinbouw (Stcrt 2007, nr. 244), herzien in 2013.


X Noot
1

Zie ook het ZBO-register (http://almanak.zboregister.overheid.nl/zbo/) en het Overzicht van zelfstandige bestuursorganen (Bron: Erfgoedinspectie)

X Noot
2

Zie de tabel op pagina 2

Naar boven