Verkeersbesluit – Verwijderen bussluis Sint Annaweg, Best

Logo Best

 

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,

 

Gelet op

De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;

 

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Uitvoering/Beheer bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de wegenverkeerswet 1994 maatregelen op of aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Is het gewenst om

De bussluis op de Sint Annaweg te verwijderen en bij de aansluiting op de Oirschotseweg een verplichte rijrichting in te stellen. Het betreft de bussluis ter hoogte van de Oirschotseweg 120.

 

Motivering

Op de Sint Annaweg wordt onderhoud gepleegd. Het wegdek wordt vervangen. Hierbij is de noodzaak van de huidige bussluis bekeken.

 

Veiligheid op de weg en weggebruikers en passagiers

Voor de veiligheid op de weg en die van de weggebruikers en passagiers is de bussluis niet langer noodzakelijk. De bussluis vormt een obstakel in de weg die aanrijdgevaar veroorzaakt voor de weggebruikers die langs de bussluis af rijden. Dit zijn met name fietsers en bromfietsers. Door de afwezigheid van voldoende verlichting is de bussluis onvoldoende zichtbaar voor weggebruikers.

 

Zowel de uitvoering van de bussluis als de afwezigheid van voldoende verlichting zorgen voor een gevaar voor de veiligheid op de weg en de weggebruikers en passagiers. Om dit te verbeteren en te vergroten wordt de bussluis verwijderd.

 

Waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Door de bussluis is het voor autoverkeer niet mogelijk om via de Sint Annaweg naar de Oirschotseweg te komen. De Sint Annaweg en achterliggende wegen betreffen wegen in het buitengebied. Dit zijn wegen met een beperkte intensiteit autoverkeer die lager liggen dan een gemiddelde woonstraat.

 

Met de omliggende wegenstructuur zijn er meerdere mogelijkheden om naar de Oirschotseweg te komen en is de Sint Annaweg geen hoofdverbinding. De bewoners van de Sint Annaweg hoeven door de aansluiting niet om te rijden over andere wegen.

 

Gezien de locatie van de weg, de functie van de weg, de omliggende wegenstructuur en de intensiteiten op deze wegen is het niet bezwaarlijk om de bussluis op de St Annaweg te verwijderen en de weg open te stellen voor autoverkeer.

 

Verplichte rijrichting

Bij de aansluiting van de Sint Annaweg op de Oirschotseweg is het niet mogelijk om linksaf te slaan. Dit komt door het aanwezige middeneiland dat de linksafrichting blokkeert. Om de weggebruikers hierop attent te maken en de verkeersveiligheid te waarborgen is het plaatsen van een verplichte rijrichting noodzakelijk.

 

Belangenafweging

Het belang van de verkeersveiligheid en de veiligheid voor weggebruikers en passagiers is van groter belang dan het weren van autoverkeer van de St Annaweg naar de Oirschotseweg.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    De verbinding tussen de Sint Annaweg en de Oirschotseweg toegankelijk te maken voor autoverkeer door het verwijderen van de bussluis op de Sint Annaweg;

  • 2.

    Het verwijderen van verkeersborden C01 uit bijlage I van het RVV 1990 bij de bussluis op de Sint Annaweg

  • 3.

    Het plaatsen van verkeersbord D05-r uit bijlage I van het RVV 1990 bij de aansluiting van de Oirschotseweg;

  • 4.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 5.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

 

Bezwaar

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van de Staatscourant en ligt niet analoog ter inzage.

 

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders (B&W). De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd.

 

Bij onverwijlde spoed, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen. Dit kunt u doen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch bij de sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Let u erop dat u voor een voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd bent.

 

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Dit kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een DigiD. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaardes.

 

25-09-2020

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

Verkeerskundige gemeente Best

 

 

 

 

Naar boven