Verkeersbesluit tijdelijke geslotenverklaring voor vrachtverkeer in de Balledonk e.o.

Logo Bernheze

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BERNHEZE

 

 

Gelet op:

artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden C7 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat

de Balledonk, Mgr van Oorschotstraat, Willebrordstraat, Antoon Coolenstraat, Anton der Kinderenstraat en Liekendonk zijn gelegen in de kern Heeswijk-Dinther en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Bernheze;

de herinrichting van de traverse door Heeswijk-Dinther gaat starten en diverse omleidingsroutes zijn bepaald;

vanaf 14 september 2020 de werkzaamheden starten in de Hoofdstraat;

de Hoofdstraat ten noorden is gelegen van de Balledonk, Mgr van Oorschotstraat, Willebrordstraat, Antoon Coolenstraat, Anton der Kinderenstraat en Liekendonk en de Hoofdstraat onderdeel is van de hoofdroute door Heeswijk-Dinther;

in het verkeersbesluit van de verkeersmaatregelen in de nieuwe situatie traverse Heeswijk-Dinther is uitgelegd waarom de traverse opnieuw wordt ingericht en dat de weg rigoreus wordt aangepakt;

de inrichting van o.a. de Hoofdstraat naar een 30 km-zone gepaard gaat met diverse werkzaamheden waaronder kabels en leidingen en wegdek;

 

de route via de Balledonk en Mgr van Oorschotstraat parallel is gelegen aan de Hoodstraat en de gemeente verwacht dat deze weg veel gebruikt zal worden voor omrijden;

de route via Balledonk en Mgr van Oorschotstraat korter is dan de route via Zijlstraat;

de Balledonk via de Mgr van Oorschotstraat aansluit op de Baron van Bogaerdelaan en deze toegang biedt aan de N279;

gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de N279, maar gezien de ligging van deze weg de gemeente verwacht dat vrachtverkeer de route via de Balledonk zal gaan nemen;

de toename van vrachtverkeer ongewenst is vanwege de breedte van de weg, de bestaande inrichting als 30 km-zone en geparkeerde auto’s op de rijbaan;

bovendien zijn de huidige verkeersintensiteiten met op of onder de 500 mvt/etm tussen Liekendonk en Willebrordstraat en rond 800 mvt/etm tussen Willebrordstraat en Droevendaal;

hierbij het aantal vrachtwagens per dag op gemiddeld 2 ligt;

een toename van alle vrachtwagens die normaal gesproken op de Hoofdstraat rijden zeer ongewenst is;

uit een verkeerstelling uit 2018 blijkt dat er op een gemiddelde werkdag 115 zware voertuigen rijden, hierbij nog niet de ongeclassificeerde voertuigen meegerekend waardoor er mogelijk veel meer zware voertuigen rijden;

de gemeente daarom inzet op het zoveel mogelijk omleiden van alle verkeer via de N279 in combinatie met het verbieden van vrachtverkeer op de Balledonk e.o.;

mensen die bekend zijn over de Balledonk e.o. zullen rijden, maar alleen autoverkeer minder overlast zal veroorzaken;

 

het afsluiten van de wegen Balledonk e.o. ervoor zorgt dat bewoners niet meer bereikbaar zijn voor vuilniswagens, verhuiswagens en andere leveranciers;

vanwege de korte voorbereidingstijd voor deze verkeersmaatregel nu wat groter ingezet wordt op het beperken van overlast voor vrachtverkeer en het in procedure brengen van het verkeersbesluit;

bewoners vooraf geïnformeerd worden over dit besluit en bewoners dan tijdig moeten aangeven of zij vrachtwagens verwachten;

leveranciers dan een ontheffing kunnen krijgen gedurende de periode dat de geslotenverklaring geldt;

er ook is gesproken over het gebruik van het onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’, maar dat dit onderbord niet geschikt is voor deze verkeersmaatregel;

de handhaving moeilijk wordt met het gebruik van dit bord;

een bord ‘gesloten voor vrachtverkeer’ zonder onderbord ook de meeste duidelijkheid geeft naar de weggebruiker;

 

de wegen worden afgesloten voor vrachtverkeer gedurende de hele periode waarin de werkzaamheden plaatsvinden, dat is de periode 14 september 2020 tot en met 26 februari 2021 of langer als de situatie daarom vraagt;

volgens de planning van de aannemer in de periode 7 december 2020 tot 4 januari 2021 niet gewerkt zal worden aan de Hoofdstraat;

de gemeente tijdens de periode de borden buiten gebruik zal stellen;

een groot gedeelte van de Hoofdstraat tussen Abdijstraat en Plein 1969 al de nieuwe inrichting heeft, waarbij op markante punten obstakels worden geplaatst en daardoor gemotoriseerd verkeer voorrang moet verlenen aan tegenliggers (zie ontwerp);

vanwege deze nieuwe inrichting op een klein gedeelte en het feit dat verkeer altijd moet wennen aan een nieuwe situatie, zij om deze reden een alternatieve route kunnen kiezen;

zoals gezegd bij werkzaamheden alleen autoverkeer door de Balledonk e.o. zal rijden minder overlast veroorzaakt dan daarbij ook het nodige vrachtverkeer rijdt;

ook bij de bevoorradingen voor Kerst waarschijnlijk extra vrachtverkeer door Heeswijk-Dinther zal rijden;

de kans ook aanwezig is dat werkzaamheden uitlopen of andere omstandigheden aanwezig zijn om gedurende die vier weken of een andere kortere periode deze route voor vrachtverkeer af te sluiten;

de gemeente het verbod wil opheffen als dat mogelijk is, maar ook de mogelijkheid wil behouden om deze weer in te stellen als de situatie daarom vraagt;

de geslotenverklaring voor vrachtverkeer daarom in dit verkeersbesluit is opgenomen, ook wanneer er niet gewerkt wordt;

 

de Droevendaal bewust buiten deze geslotenverklaring voor vrachtverkeer wordt gehouden;

dit om twee redenen is gebeurd;

aan de ene kant wordt hier het depot voor de straatwerkzaamheden aangelegd, waarbij vrachtverkeer af en aan zal rijden voor het ophalen en brengen van materialen;

aan de andere kant is dit de toegangsweg voor de Jumbo voor bevoorrading;

hier dan ook gewerkt wordt met een vooraankondigingsbord;

 

overleg heeft plaatsgevonden met bewoners van de Balledonk over de te verwachten verkeerstoename;

in de overleggen is gesproken over omrijdend verkeer, de omleiding voor de bus en het extra vrachtverkeer dat door de straten gaat rijden;

ook vanwege de ligging aan de Baron van Bogaerdelaan en het aandeel doorgaand verkeer dat is uit onderzoek is gekomen dat geen bestemming heeft op de traverse;

bewoners van deze en omliggende straten gevraagd hebben om het vrachtverkeer te weren;

de aanleiding aanwezig is om vrachtverkeer op deze wegen te weren;

het belang van het voorkomen van verkeersonveiligheid en verkeersoverlast zwaarder weegt dan een kortere route voor vrachtverkeer;

 

het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

de maatregel bovendien wordt genomen om de weg en bermen in stand te houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en daarnaast het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

 

 

Besluiten

Het college van burgemeester en wethouders besluiten om:

door het plaatsen van borden C7 (zonaal) uit bijlage 1 van het RVV1990 een geslotenverklaring in te stellen in de volgende wegen in Heeswijk-Dinther:

Balledonk;

Mgr van Oorschotstraat tussen Willebrordstraat en het zuidelijke kruispunt met de Baron van Bogaerdelaan;

Willebrordstraat;

Antoon Coolenstraat;

Anton der Kinderenstraat;

Liekendonk;

de verkeersmaatregel uit besluitpunt 1 van toepassing te laten zijn tijdens de volgende periode in verband met werkzaamheden aan de Hoofdstraat:

14 september 2020 tot en met 26 februari 2021;

zoveel korter indien de situatie dit toestaat of langer indien de werkzaamheden aan de Hoofdstraat nog niet zijn afgerond.

door het plaatsen van borden C7 (zonaal) uit bijlage 1 van het RVV1990 met onderborden met tekst ‘uitgezonderd Jumbo’ een geslotenverklaring in te stellen in de volgende wegen in Heeswijk-Dinther:

Balledonk;

Mgr van Oorschotstraat tussen Willebrordstraat en het zuidelijke kruispunt met de Baron van Bogaerdelaan;

Willebrordstraat;

Antoon Coolenstraat;

Anton der Kinderenstraat;

Liekendonk;

De verkeersmaatregel uit besluitpunt 3 van toepassing te laten zijn tussen 1 maart 2021 en 19 maart 2021 of zoveel korter of langer (of eerder of later) indien de omstandigheden hierom vragen, maar in elk geval opvolgend aan de periode uit besluitpunt 2.

 

 

Datum besluit:

8 september 2020

 

Namens burgemeester en wethouders van Bernheze,

 

 

 

K. Vogels

Verkeerskundige Domein Leefomgeving

 

 

Bezwaar: Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit betrokken is op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de publicatiedatum, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 19, 5384 ZG HEESCH.

Voorlopige voorziening: Een bezwaarschrift schorst niet de werking van dit besluit. Degene die bezwaar heeft ingediend en – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dat vereist, heeft eveneens de mogelijkheid een voorlopige voorziening (schorsing) te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch.

Naar boven