Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Staatscourant 2020, 4686 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Staatscourant 2020, 4686 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en Wethouders van Enschede
door het plaatsen van verkeersborden D2 (rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod voor alle bestuurders het verkeersbord voorbij te gaan aan de rechter zijde in te stellen op de Kottendijk, ter hoogte van de fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer, direct ten zuidoosten van kruispunt Kottendijk – Noorderbaan;
door het plaatsen van verkeersbord D5 (links) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met de tekst “uitgezonderd” en een fietssymbool, een gebod tot het volgen van de rijrichting zoals aangegeven op het verkeersbord met uitzondering voor het fietsverkeer in te stellen, op de Kottendijk direct ten noordwesten van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan;
Belangenafweging en motivering
Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.
Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.
De Kottendijk is gelegen binnen de bebouwde kom van Enschede en is in het beheer van de gemeente Enschede. De Kottendijk is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. De Kottendijk is gelegen in de wijk Boddenkamp welke ten noorden is gelegen van het centrum van Enschede. De Kottendijk voorziet in een directe, relatief rustige fietsroute tussen het centrum van Enschede en de wijk Bolhaar en Walhof-Roessingh. Dit verkeersbesluit heeft specifiek betrekking op het weggedeelte van de Kottendijk tussen het kruispunt Kottendijk – Boddenkampsingel en het kruispunt Kottendijk – Deurningerstraat.
Aanleiding nieuw verkeersbesluit
Reconstructie van betreffende deel van de Kottendijk biedt de gelegenheid om verbeteringen aan de weg aan te brengen. Daarom wordt de weg heringericht en wordt het betreffende deel van de Kottendijk omgevormd tot een fietsstraat. Het principe van een fietsstraat is dat fietsers de hoofdgebruikers zijn, auto’s zijn te gast en passen hun verkeersgedrag aan op de fietsers. Deze inrichting past bij de huidige functie en het huidige gebruik van dit deel van de Kottendijk.
In lijn met de inrichting als fietsstraat is het niet wenselijk om doorgaand gemotoriseerd verkeer over de Kottendijk te laten rijden. Het is wenselijker om dat verkeer over gebiedsontsluitingswegen als de Deurningerstraat te laten rijden. Om te voorkomen dat de Kottendijk als doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer gebruikt word, wordt een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer gerealiseerd ten zuiden van de aansluiting Kottendijk – Noorderbaan. De fysieke rijbaanscheiding wordt direct ten zuidoosten van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan geplaatst. Ter ondersteuning van de fysieke afsluiting wordt voor gemotoriseerd verkeer komend uit noordwestelijke richting van de Kottendijk een verplichte rijrichting naar links ingesteld. Voor gemotoriseerd verkeer is vanaf de Kottendijk linksaf gaan naar de Deurningerstraat de enige mogelijkheid.
Op dit moment gelden reeds diverse parkeerverboden in het zuidelijk deel van de Kottendijk, nabij de Deurningerstraat. Om de situatie te uniformiseren, duidelijker te maken en om hinder voor fietsers van geparkeerde auto’s te voorkomen wordt het zuidelijke deel van de Kottendijk betrokken bij de parkeerverbodszone. Ter hoogte van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan worden de verkeersborden geplaatst, zodat wordt aangesloten op de te realiseren parkeerverbodszone in de Deurningerstraat (binnensingel gebied)
De uitritconstructie op de Kottendijk ter hoogte van kruispunt Kottendijk – Boddenkampsingel wordt heringericht in een aansluiting met een voorrangsregeling. Verkeer op de Kottendijk dient voorrang te verlenen aan het verkeer op de Boddenkampsingel. De voorrangssituatie is daarmee gelijk aan die in de huidige situatie echter wordt het na de herinrichting geregeld middels bebording en markering.
Doelstelling nieuw verkeersbesluit
Het doel van bovengenoemde verkeersmaatregelen op de Kottendijk is het realiseren van een veilige en snelle fietsroute voor het fietsverkeer. Deze maatregel dient verder om te voorkomen dat doorgaand autoverkeer gebruik maakt van de Kottendijk, gelijktijdig blijft de bereikbaarheid voor aanwonenden gewaarborgd. Met het instellen de fietsstraat op de Kottendijk wordt duidelijk gemaakt dat fietsers de hoofdgebruikers zijn en auto’s te gast.
Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:
Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.
Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.
Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-4686.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.