Verkeersbesluit verkeersmaatregelen fietsstraat Kottendijk (binnen de singel) te Enschede

Logo Enschede

Burgemeester en Wethouders van Enschede

 

Besluit

  • door het plaatsen van verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, een voorrangsituatie in te stellen waarbij verkeer komende vanuit de Kottendijk (centrumzijde) voorrang moet verlenen aan de verkeer op de Boddenkampsingel;

  • door het plaatsen van verkeersborden D2 (rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod voor alle bestuurders het verkeersbord voorbij te gaan aan de rechter zijde in te stellen op de Kottendijk, ter hoogte van de fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer, direct ten zuidoosten van kruispunt Kottendijk – Noorderbaan;

  • door het plaatsen van verkeersbord D5 (links) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met de tekst “uitgezonderd” en een fietssymbool, een gebod tot het volgen van de rijrichting zoals aangegeven op het verkeersbord met uitzondering voor het fietsverkeer in te stellen, op de Kottendijk direct ten noordwesten van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan;

  • door het verwijderen van verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende onderborden, het parkeerverbod op de Kottendijk tussen de Noorderbaan en de Deurningerstraat op te heffen;

  • door het plaatsen van verkeersborden E1 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de parkeerverbodszone in te stellen op de Kottendijk circa 10 meter ten zuidoosten van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan;

 

Belangenafweging en motivering

Dit besluit wordt genomen uit oogpunt van het/de genoemde doel(en) in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers

Bij de afweging van de diverse belangen is/zijn deze doelstelling(-en) zwaarder bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen.

Er is overleg gevoerd met de verkeersadviseur van Politie Oost-Nederland, district Twente, die kan instemmen met deze maatregel.

Huidige situatie

De Kottendijk is gelegen binnen de bebouwde kom van Enschede en is in het beheer van de gemeente Enschede. De Kottendijk is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. De Kottendijk is gelegen in de wijk Boddenkamp welke ten noorden is gelegen van het centrum van Enschede. De Kottendijk voorziet in een directe, relatief rustige fietsroute tussen het centrum van Enschede en de wijk Bolhaar en Walhof-Roessingh. Dit verkeersbesluit heeft specifiek betrekking op het weggedeelte van de Kottendijk tussen het kruispunt Kottendijk – Boddenkampsingel en het kruispunt Kottendijk – Deurningerstraat.

Aanleiding nieuw verkeersbesluit

Reconstructie van betreffende deel van de Kottendijk biedt de gelegenheid om verbeteringen aan de weg aan te brengen. Daarom wordt de weg heringericht en wordt het betreffende deel van de Kottendijk omgevormd tot een fietsstraat. Het principe van een fietsstraat is dat fietsers de hoofdgebruikers zijn, auto’s zijn te gast en passen hun verkeersgedrag aan op de fietsers. Deze inrichting past bij de huidige functie en het huidige gebruik van dit deel van de Kottendijk.

In lijn met de inrichting als fietsstraat is het niet wenselijk om doorgaand gemotoriseerd verkeer over de Kottendijk te laten rijden. Het is wenselijker om dat verkeer over gebiedsontsluitingswegen als de Deurningerstraat te laten rijden. Om te voorkomen dat de Kottendijk als doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer gebruikt word, wordt een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer gerealiseerd ten zuiden van de aansluiting Kottendijk – Noorderbaan. De fysieke rijbaanscheiding wordt direct ten zuidoosten van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan geplaatst. Ter ondersteuning van de fysieke afsluiting wordt voor gemotoriseerd verkeer komend uit noordwestelijke richting van de Kottendijk een verplichte rijrichting naar links ingesteld. Voor gemotoriseerd verkeer is vanaf de Kottendijk linksaf gaan naar de Deurningerstraat de enige mogelijkheid.

Op dit moment gelden reeds diverse parkeerverboden in het zuidelijk deel van de Kottendijk, nabij de Deurningerstraat. Om de situatie te uniformiseren, duidelijker te maken en om hinder voor fietsers van geparkeerde auto’s te voorkomen wordt het zuidelijke deel van de Kottendijk betrokken bij de parkeerverbodszone. Ter hoogte van het kruispunt Kottendijk – Noorderbaan worden de verkeersborden geplaatst, zodat wordt aangesloten op de te realiseren parkeerverbodszone in de Deurningerstraat (binnensingel gebied)

De uitritconstructie op de Kottendijk ter hoogte van kruispunt Kottendijk – Boddenkampsingel wordt heringericht in een aansluiting met een voorrangsregeling. Verkeer op de Kottendijk dient voorrang te verlenen aan het verkeer op de Boddenkampsingel. De voorrangssituatie is daarmee gelijk aan die in de huidige situatie echter wordt het na de herinrichting geregeld middels bebording en markering.

Doelstelling nieuw verkeersbesluit

Het doel van bovengenoemde verkeersmaatregelen op de Kottendijk is het realiseren van een veilige en snelle fietsroute voor het fietsverkeer. Deze maatregel dient verder om te voorkomen dat doorgaand autoverkeer gebruik maakt van de Kottendijk, gelijktijdig blijft de bereikbaarheid voor aanwonenden gewaarborgd. Met het instellen de fietsstraat op de Kottendijk wordt duidelijk gemaakt dat fietsers de hoofdgebruikers zijn en auto’s te gast.

Situatietekening

 

Wettelijk kader

Het nemen van een verkeersbesluit is volgens artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 vereist indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast,

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd, of de inrichting van de weg wordt aangepast waardoor het aantal categorieën weggebruikers, dat van de weg gebruik kan maken, wordt beperkt of uitgebreid.

Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.

Verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW.

Bezwaar

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Het kenmerk van het besluit (V-2020-0159)

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening.

 

Aldus vastgesteld op 15 januari 2020.

Burgemeester en Wethouders van Enschede,

namens dezen,

G.E.S. Walgemoet,

hoofd afdeling Vergunnen

Naar boven