Kanaal van Gent naar Terneuzen – Voorschriften voor schepen van de Jinling klasse

Bass nr. 007-2020

Vaarweg: Kanaal van Gent naar Terneuzen

Omschrijving: Voorschriften voor schepen van de Jinling klasse

Ref.: Bass 125-2019; Gezamenlijke Bekendmaking 04019

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat:

na evaluatie met het Belgisch- en Nederlands Loodswezen van uitgevoerde proefvaarten worden door de GNA de volgende voorschriften aan de op- en afvaarten van de schepen van het type Jinling klasse gesteld:

Voor het vaartraject van de Westbuitenhaven Terneuzen tot aan de ligplaats en vice versa, gelden de volgende voorschriften:

  • Beide boegschroeven dienen en goed te werken en langdurig gebruikt te kunnen worden.

  • Indien slechts één boegschroef beschikbaar is dient bij windkracht 5 Bft en hoger (gemeten op de Westsluis Terneuzen) een sleepboot mee te varen.

  • Indien geen boegschroeven beschikbaar zijn dient altijd een sleepboot mee te varen.

  • Het minimale zicht moet 500 meter bedragen.

  • Bij windkracht 7 Bft en hoger krijgen de schepen geen toestemming om op of af te varen.

  • De schepen dienen een gevalideerd sluisnaderingssysteem (full SNMS) aan boord te hebben.

  • Zolang het SNMS systeem niet standaard aan boord en gevalideerd is, dienen voor het traject Vlissingen rede tot aan de ligplaats en vice versa twee loodsen aan boord te zijn.

  • Indien het SNMS systeem aan boord niet werkt, dient dit tijdig gemeld te worden aan de GNA en de Loodsbesteldienst en dienen 2 loodsen te worden besteld.

  • De GNA kan aanvullende voorwaarden opleggen.

Deze bekendmaking wordt gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant.

Vlissingen, 17 januari 2020

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, De GNA adviseur A.N.G.M. van Nassau

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, De Nautisch Dienstchef GNA Ph. Jacquemyn

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-schelt.net

Naar boven