Verkeersmaatregel Bosscherweg

Logo Maastricht

Ruimte / Mobiliteit / 2020-01235

Burgemeester en Wethouders van Maastricht

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende, dat de Bosscherweg een gebiedsontsluitingsweg is in de gemeente Maastricht;

 

dat een grensoverschrijdende buslijn van de Belgische busmaatschappij De Lijn de Bosscherweg heeft opgenomen in de dienstregeling van lijn 45 Maastricht – Genk/Hasselt;

 

dat op de Bosscherweg een geslotenverklaring geldt voor voertuigen en samenstellen van voertuigen met een totaalmassa van meer dan 10 ton;

 

dat het gewicht van een standaardlijnbus deze totaalmassa overschrijdt;

 

dat zo de Bosscherweg met de huidige verkeersmaatregelen niet door lijnbussen gebruikt mag worden;

 

dat de Bosscherweg uit ontsluitingsmogelijkheden in combinatie met de lijnverbindingspunten gebruikt wil blijven worden door de busmaatschappij;

 

dat het gewenst is om een uitzondering op de geslotenverklaring voor de totaalmassa te maken voor lijnbussen;

 

dat deze maatregel wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat plaatsing van de benoemde verkeerstekens geschiedt zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening behorend bij dit verkeersbesluit;

 

dat betreffende straat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Maastricht;

 

dat te nemen verkeersmaatregelen besproken zijn met de Districtchef van politiedistrict Maastricht;

 

gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het “Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer” en paragraaf 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

 

BESLUITEN:

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien van de Bosscherweg in hun besluit van 14 november 2019, Ruimte / Mobiliteit / 2019-33234;

  • 2.

    door het plaatsen van de onderborden ‘uitgezonderd lijnbussen’ behorend bij de borden C21 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Bosscherweg tussen het einde van de bebouwde kom en de Belgische grens, de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen met een totaalmassa van meer dan 10 ton niet geldend te verklaren voor lijnbussen;

  • 3.

    door het in stand houden van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid in te stellen op 50 km/h op het gedeelte van de Bosscherweg tussen het einde van de bebouwde kom en de Oude Smeermaasweg alsmede tussen de Belgische grens en huisnummer 22A;

  • 4.

    door het in stand houden van de borden A1 van Bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid in te stellen op 70 km/h op het gedeelte van de Bosscherweg tussen huisnummer 22A en ca. 25 m ten zuiden van de oprit van perceel Bosscherweg 41;

  • 5.

    door het in stand houden van de borden B1, B2 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden de Bosscherweg als voorrangsweg aan te wijzen;

  • 6.

    door het in stand houden van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 de parallelweg ten oosten van de Bosscherweg ter hoogte van huisnummer 163A gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, in zuidelijke richting;

  • 7.

    door het in stand houden van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990, middels onderborden uitsluitend geldig voor alle motorvoertuigen, de parallelweg ten oosten van de Bosscherweg, tussen de huisnummers 3 en 17 als eenrichtingsweg in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, in noordelijke richting;

  • 8.

    door het in stand houden van het bord C19 van Bijlage I van het RVV 1990 de westelijk gelegen parallelweg van de Bosscherweg naar de Fort Willemweg/Jaagpad Oost, middels een onderbord met vooraankondiging van 175 m, gesloten te verklaren voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 3,3 m;

  • 9.

    door het in stand houden van het bord C20 van Bijlage I van het RVV 1990 de westelijk gelegen parallelweg van de Bosscherweg naar de Fort Willemweg/Jaagpad Oost, gesloten te verklaren voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 1,2 ton;

  • 10.

    door het in stand houden van de borden C21 van Bijlage I van het RVV 1990 de Bosscherweg tussen het einde van de bebouwde kom en de Belgische grens gesloten te verklaren voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 10 ton;

  • 11.

    door het in stand houden van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 12.

    door het in stand houden van de borden D4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden ‘alle motorvoertuigen’ te gebieden om de rijrichting te volgen die het bord aangeeft;

  • 13.

    door het in stand houden van de borden E1 van Bijlage I van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen aan de Bosscherweg tussen de aansluiting met de Noorderbrug en het terrein van de papierfabriek;

  • 14.

    door het in stand houden van de borden E1, te weten de zonevariant, van Bijlage I van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen voor de parallelweg van de Bosscherweg ter hoogte van huisnummer 163A;

  • 15.

    door het in stand houden van bord E6 van Bijlage I van het RVV 1990 als algemene gehandicaptenparkeerplaats aan te wijzen, betreffende het meest noordoostelijk gelegen parkeervak aan de parallelweg van de Bosscherstraat ter hoogte van huisnummer 159;

  • 16.

    door het in stand houden van de borden E10 van Bijlage I van het RVV 1990, de parallelweg van de Bosscherweg ter hoogte van huisnummer 159, betreffende het wegvak tussen de Pastoor Moormanstraat en ca. 50 m in noordelijke richting op de parallelweg, aan te wijzen als parkeerschijfzone met een maximumparkeerduur van 30 min, geldend op maandag t/m zaterdag tussen 08:30 – 19:00 uur en op zondag tussen 12:00 – 17:00 uur;

  • 17.

    door het in stand houden van de borden E11 van Bijlage I van het RVV 1990 de parallelweg van de Bosscherweg, het gedeelte tussen de Pastoor Moormanstraat en ca. 50 m ten noorden op de parallelweg, aan te duiden als beëindiging van de parkeerschijfzone;

  • 18.

    door het in stand houden van de borden F1 van Bijlage I van het RVV 1990 motorvoertuigen op de Bosscherweg te verbieden om elkaar onderling in te halen;

  • 19.

    door het in stand houden van de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990 de vrijliggende paden aan de oost- en westzijde van de Bosscherweg aan te duiden als verplichte fiets/bromfietspaden;

  • 20.

    door het in stand houden van het bord G12a van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord het vrijliggende pad ten oosten van de Bosscherweg, ten noorden van de Noorderbrug, aan te wijzen als fiets/bromfietspad in twee richtingen;

  • 21.

    door het in stand houden van de doorgetrokken streep op de Bosscherweg, zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, bestuurders te verbieden zich links van die doorgetrokken streep te bevinden;

  • 22.

    door het in stand houden van de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering, de voetgangersoversteekplaatsen als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 aan te wijzen:

    • a.

      de oversteekplaats ter hoogte van de Boschpoort;

    • b.

      de oversteekplaats ter hoogte van de Van Eyckstraat.

 

Maastricht, 5 februari 2020

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie,

voor deze,

Teammanager Mobiliteit,

 

E. Westbroek

 

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht van 5 februari 2020 tot en met 18 maart 2020, waarvan mededeling is gedaan in de Staatscourant van 5 februari 2020.

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

 

Bijlage

 

 

 

 

Naar boven