5 strategische laadplekken electrisch rijden

Logo Den Helder

2020-046720

college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder

Overwegingen ten aanzien van het besluit

In het landelijk Klimaatakkoord is de ambitie opgenomen om de luchtkwaliteit te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast wil Den Helder een faciliterende, duurzame en toekomstbestendige gemeente zijn. Vanuit deze ambitie heeft de gemeenteraad van Den Helder een motie aangenomen om in 2040 energieneutraal te zijn en hierin zelf het goede voorbeeld te geven. Deze transitie heeft als consequentie dat er op het gebied van verkeer en mobiliteit veel gaat veranderen. Een van de grootste veranderingen binnen dit werkveld is de transitie van conventionele brandstofmotoren naar voertuigen met een elektronische aandrijflijn. Voor de laatste categorie auto’s geldt dat het accupakket geregeld opgeladen moet worden. Dat gebeurt via laadpalen.

In Den Helder zijn verscheidene openbare, maatschappelijke en recreatieve voorzieningen die worden bezocht door gebruikers van elektrische voertuigen van buiten de gemeente. Voor deze groep is het noodzakelijk dat zij bij hun bestemming het voertuig kunnen opladen. Omdat wij als gemeente duurzaam verkeer en vervoer stimuleren, en omdat wij publieke voorzieningen voor iedereen bereikbaar willen maken, hebben wij besloten om bij deze publieke voorzieningen openbare laadvoorzieningen te realiseren.

Aan de keuze voor de in het besluit genoemde locaties voor het plaatsen van een laadpaal liggen de volgende uitgangspunten ten grondslag:

- De locatie ligt binnen een afstand van 25 meter van een laagspannings-netwerkkabel;

- De locatie is zo gekozen dat binnen een straal van 250 meter voorzien wordt in een mogelijke toekomstige vraag naar openbare laadinfrastructuur;

- De locatie ligt in de buurt van een publiekstrekkende voorziening waarvan het aannemelijk is dat deze bezocht wordt door een relatief hoog aandeel gebruikers van elektrische voertuigen dat van buiten de gemeente komt en voor wie het noodzakelijk is om het voertuig voor vervolging van de reis, gedurende het bezoek dat zij brengen, op te laden;

- De locatie staat bij voorkeur tegen een blinde gevel een aan de straatzijde van gebouwen;Er is voldoende loopruimte rondom de laadpaal (minimaal 90 cm;

- De laadpaal staat niet in de nabijheid van andere objecten zoals bomen, containers en straatmeubilair;

- De locatie is goed zichtbaar en makkelijk vindbaar;De locatie is zo gekozen dat bewoners in de nabijheid geen hinder ondervinden van de led-verlichting in de laadpaal;De primaire functie van de aangrenzende weg en het trottoir blijft behouden.

Op de in het verkeersbesluit genoemde locaties voor een laadpaal wordt een laadpaal geplaatst met 2 aansluitpunten om elektrisch te kunnen laden, maar wordt slechts één parkeervak voor dit doel aangewezen. In de meeste gevallen zal dit voor de komende 5 jaar voldoende zijn om de vraag naar openbaar elektrisch laden op te vangen.

Een tweede parkeervak bij de laadpaal wordt pas aangewezen als uit monitoring blijkt dat de bezettingsgraad van de laadpaal gedurende een periode van minimaal 2 maanden, 40% of hoger is. Hiermee stimuleert de gemeente een duurzame wijze van mobiliteit en houdt het tegelijkertijd rekening met de hoge parkeerdruk nabij de publieksvoorzieningen.

Vereisten van besluit

Op grond van artikel 15, eerst lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

is het gewenst om door middel van plaatsing van borden E8 van bijlage I van het RVV 1990 plaatsen voor het laden van elektrische voertuigen aan te leggen op 5 strategische locaties in de gemeente Den Helder zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen.

Advies politie en wegbeheerder

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de door de korpschef van de nationale politie gemachtigde verkeersadviseur. Deze heeft positief geadviseerd.

De genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Den Helder.

BESLUIT

 

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van Burgemeester en Wethouders:

 

  • 1.

    door plaatsing van een bord E8 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen”, de parkeerplaats op het wegdek van:

    • 1.

      het Admiraal VerHuellplein, in de meest noordoostelijke parkeerstrook;

    • 2.

      de Gravenstraat, in de meest westelijke parkeerstrook;

    • 3.

      de Industrieweg, ter hoogte van perceel nummer 4;

    • 4.

      de Drooghe Bol, in het meest oostelijk parkeervak van de zuidelijk parkeerstrook nabij perceel nummer 1017;

    • 5.

      de Marsdiepstraat, in de parkeerstrook tegenover perceel 249A

      aan te wijzen als laadplaarts voor elektrische voertuigen;

  • 2.

    bovenstaande maatregel wordt uitgevoerd conform de onderstaande situatieschetsen:

Figuur a Admiraal VerHuellplein

Figuur b Gravenstraat

Figuur c Industrieweg

Figuur d Drooghe Bol

Figuur e Marsdiepstraat

Den Helder, 20 juli 2020

college van Burgemeester en Wethouders van Den Helder

Namens dezen,

ing. R.C. Leijen

Teamcoach Omgeving, gemeente Den Helder

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien een belanghebbende meent, door dit besluit rechtstreeks in zijn/haar belang te worden getroffen dan kan bezwaar worden aangetekend bij het college van Burgemeester en Wethouders. In dat geval moet belanghebbende binnen zes weken openbare kennisgeving van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen.

Voor het indienen van het bezwaarschrift geldt onder meer als eis dat het tenminste bevat:

a. naam en adres van de belanghebbende;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit.

Wanneer belanghebbende van oordeel is dat gelet op de in deze zaak betrokken belangen onverwijlde spoed een voorlopige beslissing op korte termijn vereist, kan belanghebbende gelijktijdig met het bezwaarschrift op grond van artikel 8:81 Algemene Wet Bestuursrecht een verzoek daartoe indienen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Voor de behandeling door de Voorzieningenrechter van het verzoek van belanghebbende tot het treffen van een voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd. Zie ook: www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven