Besluit Verkeersregeling Zeedijk (voetpad)

Logo Hilversum

 

Besluit Verkeersregeling Zeedijk (voetpad)

(Voetpad direct vanaf Herenstraat)

Zaak 652974

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. 

Er bestaat behoefte aan een aanvullende verkeersregeling voor de weg Zeedijk, gelegen in het centrum van Hilversum en deel uitmakend van het aangewezen voetgangerswinkelgebied.

Bij hun besluit van 30 december 1998 (gemeenteblad III, 1998 nr. 111) werd Zeedijk vanaf Kerkstraat tot ca. 35 meter vooraf Herenstraat aangewezen als voetpad. Op 35m van de Herenstraat werd de Zeedijk met een obstakel (paaltjes) afgesloten voor alle verkeer, uitgezonderd voetgangers.

Die laatste 35m werd er buiten gehouden om o.a. het onmiddellijk laden en lossen mogelijk te maken, toegang te kunnen verlenen naar een parkeerplaats op privéterrein en om het voor fietsers en bromfietsers rijdend mogelijk maken de op maaiveld gelegen gemeentelijke fietsen/bromfietsenstalling, uitmondend op de Zeedijk, te bereiken.

De omstandigheden zijn veranderd omdat de bedoelde gemeentelijke fietsenstalling is opgeheven en eerdere rekken/klemmen op de Zeedijk zijn verwijderd. Er is vervangende overdekte fietsenstallingcapaciteit ingericht, bereikbaar via de Herenstraat. (Op grond van de APV, Aanwijzingsbesluit fietsparkeerverbodszone centrum Hilversum, is het stallen van fietsen buiten fietsrekken/klemmen niet toegestaan.)

De praktijk is dat menig (brom-) fietser alsnog de Zeedijk binnenrijdt en dat is hinderlijk en gevaarlijk voor het te voet gaande publiek in deze winkelstraat. Die overlast wil de gemeente voorkomen en beter kunnen handhaven.

Door de eerste 35m vanaf Herenstraat ook aan te wijzen als voetpad ontstaat meer duidelijkheid naar

(brom-)fietsers over de gehele status van de Zeedijk als voetpad. Dat daarmee voor de gehele Zeedijk in het vervolg geldt dat (brom-)fietsen daar niet is toegestaan. Het obstakel (paaltjes) wordt verplaatst tegen de wegaansluiting met Herenstraat. Voor o.a. de nood- en hulpdiensten blijft toegang mogelijk.

De toegang voor o.a. expeditie-verkeer op Zeedijk is -net als in de rest van aangewezen kernwinkelgebied- mogelijk tijdens de aangewezen expeditie-tijden of met ontheffing/vergunning. De toegang tot het gehele gereguleerde kernwinkelgebied verloopt via de bedienbare fysieke afsluitingen aan de Groest en ’s-Gravelandseweg. Overigens maakt expeditie-verkeer voor winkels aan de Zeedijk in de meeste gevallen gebruik van de expeditiekelder bereikbaar via Herenstraat of worden bevoorraad aan de Herenstraat zelf.

Met –en op verzoek van- meerdere aanwonenden en/of ondernemers van het genoemde 35m wegvak is gesproken en deze hebben positief gereageerd en te kennen gegeven in te kunnen stemmen met de aanwijzing van het wegvak tot voetpad c.q. voetgangersgebied en het verplaatsen van de fysieke afsluiting (paaltjes).

Alles afwegende geeft de maatregel duidelijkheid naar bestuurders van alle voertuigen en draagt de maatregel bij aan het voorkomen van gevaar, hinder en overlast door (brom-)fietsers en is deze maatregel niet zodanig ingrijpend voor het verkeer of de omgeving dat deze niet goed zou kunnen worden toegepast.

De korpschef politie is gehoord in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en adviseert positief op de voorgestelde maatregel en uitvoering.

De Zeedijk is bij de gemeente in beheer en onderhoud.

Het ontwerp van dit besluit is op 11 juni 2020 op de gebruikelijke wijze gepubliceerd op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    In te trekken hun besluit van 30 december 1998 (gemeenteblad III, 1998 nr. 111)

  • 2.

    Door het plaatsen van bord G7 zonaal van bijlage 1 van het RVV 1990 de gehele weg Zeedijk aan te wijzen als voetpad c.q. voetgangersgebied.

  • 3.

    Op de aanwijzing G7 zonaal genoemd onder 2 voor Zeedijk uit te zonderen noodzakelijk expeditie-verkeer gedurende en gelijk aan de voor het aanliggende voetgangersgebied geldende tijdvenster voor laden en lossen van maandag tussen 06.00 – 13.00 uur en dinsdag t/m vrijdag tussen 06.00 – 11.00 uur.

  • 4.

    Door het plaatsen van een obstakel (paaltjes) de toegang Zeedijk vanaf Herenstraat fysiek te sluiten.

Hilversum, 3 augustus 2020

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

A.J. Wolthers

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 7 augustus 2020 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen -Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

Zaak 652974

 

Naar boven