VERKEERSBESLUIT 2020-06 TIJDELIJKE VERKEERSMAATREGELEN KERMIS VLIJMEN, GEMEENTE HEUSDEN

Logo Heusden

 

 

Ons kenmerk: 1011954

Datum besluit:  28 september 2020

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heusden,

 

Gelet op:

 artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

 artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

 artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 de mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

 

Overwegende dat:

 het Plein en de Akkerstraat zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Vlijmen en in beheer en eigendom zijn bij de gemeente Heusden;

 de genoemde wegen in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan zijn aangewezen als gebiedsontsluitingswegen;

 de genoemde wegen een belangrijke functie hebben voor de ontsluiting van het centrum van Vlijmen en de volledige kernen Vlijmen en Haarsteeg;

 de kermis van Vlijmen van vrijdag 24 september 2020 tot en met dinsdag 29 september 2020 plaatsvindt op het Plein te Vlijmen;

 de kermis onvoldoende ruimte heeft op het parkeerterrein Plein en daardoor gebruik zal maken van de doorgaande rijbaan van het Plein en de Akkerstraat;

 het doorgaand verkeer op het Plein en de Akkerstraat kan worden omgeleid via De Akker, Wolput, Groen van Prinstererlaan en Van Leeuwenhoeklaan;

 naar verwachting ook dichter bij het centrum sprake zal zijn van extra verkeersdrukte, onder andere in de Achterstraat, Karrestraat en Julianastraat;

 parkeerverboden in de Achterstraat, Karrestraat en Julianastraat bijdragen aan de overzichtelijkheid en daarmee de verkeersveiligheid in deze straten;

 in de omgeving van deze straten voldoende alternatieve parkeerruimte aanwezig is voor omwonenden en andere belanghebbenden.

 

Belangenafweging:

Het belang van de weggebruikers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

Gehoord:

Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen onderhavig besluit.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

1. Het Plein af te sluiten voor alle verkeer van woensdag 23 september 2020 18:00 uur tot en met woensdag 30 september 13.00 uur en de Akkerstraat van donderdag 24 september 18.00 uur t/m 30 september 2020 04.00 uur door middel van het plaatsen van borden model C01 van bijlage 1 van het RVV1990.

2. Het doorgaand verkeer als gevolg van deze wegafsluiting om te leiden via De Akker, Wolput, Groen van Prinstererlaan en Van Leeuwenhoeklaan.

3. Een parkeerverbod in te stellen van donderdag 23 september 2020 tot en met woensdag 30 september 2020 in de Achterstraat (tussen Akkerstraat en Karrestraat aan de noordzijde), in de Karrestraat tussen Voorstraat en De Akker aan beide zijden van de weg) en in de Julianastraat (tussen de Akkerstraat en de inrit naar het parkeerterrein voorzijde van het gemeentehuis aan beide zijden van de weg) door middel van het plaatsen van borden model E01 van bijlage 1 van het RVV1990.

4. Een en ander uit te voeren conform bijlage met tekeningnummer: VB2020-06 bijlage.

 

Vlijmen, 28 september 2020

Namens het college van Heusden,

Team Beleid en Beheer openbare Ruimte

Ing. H. Rompen

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat: Uw naam en adres; De datum; Een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt; Argumenten voor het bezwaar. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen. Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven