Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 16 januari 2020, nr. IENW/BSK-2019/237443, houdende aanwijzing van de Stichting TX-Keur ten behoeve van gegevensverstrekking uit het kentekenregister

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 9, eerste lid, onderdeel a, van het Kentekenreglement;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Als beroepsbeoefenaar waaraan gevoelige gegevens uit het kentekenregister kunnen worden verstrekt, met uitzondering van gegevens omtrent de aangifte van diefstal of verduistering van een voertuig, wordt aangewezen Stichting TX-Keur te Den Haag.

  • 2. De verstrekking van gegevens uit het kentekenregister geschiedt slechts ten behoeve van het afhandelen van de door de Stichting TX-Keur van taxigebruikers ontvangen klachten ten aanzien van het taxivervoer.

Artikel 2

  • 1. De verstrekking van gegevens uit het kentekenregister aan de Stichting TX-Keur door de Dienst Wegverkeer heeft uitsluitend betrekking op de naam en het adres van degene aan wie het kenteken is dan wel was opgegeven, zoals die gegevens in het kentekenregister zijn opgenomen op een door de Stichting TX-Keur opgegeven peildatum.

  • 2. De verstrekking van gegevens uit het kentekenregister aan de Stichting TX-Keur door de Dienst Wegverkeer geschiedt uitsluitend onder opgave van een compleet kenteken.

Artikel 3

De beschikking van 25 mei 2011, nr. IENM/BSK-2011/75225, tot aanwijzing Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer als beroepsbeoefenaar t.b.v. gegevensverstrekking uit het kentekenregister (Stcrt. 2011, 9505) wordt ingetrokken.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020. Indien de Staatscourant waarin dit besluit wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2019, treedt het in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst, en werkt het terug tot en met 1 januari 2020.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag, waarop dit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van de Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, sector Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a. de naam en het adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt; en

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

TOELICHTING

Tot 1 januari 2020 is het onafhankelijke landelijk klachtenmeldpunt voor taxigebruikers ondergebracht in de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. Het klachtenmeldpunt wordt per die datum overgenomen door de Stichting TX-Keur. Die stichting bestaat al sinds 2004 en is opgericht door Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De stichting certificeert ondernemers in het taxivervoer.

Bij het meldpunt kunnen reizigers terecht met klachten over taxivervoer. Dat kan via de website www.taxiklacht.nl of telefonisch via 0900-2021881. Het meldpunt noteert gegevens van de indiener van de klacht, indien bekend gegevens van de vervoerder en noteert waar de klacht betrekking op heeft.

Het klachtenmeldpunt legt ontvangen klachten voor aan de betreffende taxiondernemer en verzoekt om een schriftelijke reactie. De ontvangen informatie van de taxiondernemer over (de wijze van afhandelen van) de ontvangen klacht wordt geregistreerd. In uitzonderlijke gevallen en bij strafbare feiten (bijvoorbeeld gebruik van geweld) wordt in onderling overleg met de indiener van de klacht bepaald hoe het klachtenmeldpunt ondersteuning kan bieden. Eventueel kan namelijk besloten worden de klacht alleen te registreren en aangifte te doen.

Het klachtenmeldpunt informeert de indiener van een klacht over de reactie van de taxiondernemer. Desgewenst informeert het klachtenmeldpunt de indiener van een klacht over de mogelijkheid om een geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Taxi.

Daarnaast probeert het klachtenmeldpunt te bemiddelen tussen de klant en de vervoerder zodat deze onderling tot een oplossing kunnen komen. Er wordt daarbij actief gestreefd naar het voorkomen van uiteindelijke geschillen.

Een goede klachtenafhandeling door vervoerders, waarin het landelijk klachtenmeldpunt een belangrijke rol kan spelen, draagt bij aan verbetering van de kwaliteit in de taximarkt (met name de straattaximarkt). Door het meldpunt kunnen reizigers gemakkelijker een klacht indienen en wordt de afhandeling van de klacht ‘gevolgd’. De positie van reizigers wordt daardoor versterkt.

In een aantal gevallen is het de taxigebruiker niet duidelijk welke taxiondernemer de taxirit waarover een klacht bestaat heeft uitgevoerd. Het klachtenmeldpunt probeert dan op basis van de beschikbare informatie de desbetreffende taxiondernemer te achterhalen. De beschikbare informatie kan bestaan in de vorm van bijvoorbeeld een naam, logo, registratienummer of een kenteken van het voertuig.

Indien slechts een kenteken beschikbaar is kunnen, op grond van het onderhavige besluit, uit het kentekenregister door de Dienst Wegverkeer de naam en het adres van de kentekenhouders op wiens naam de desbetreffende taxi in het kentekenregister geregistreerd staat worden verstrekt. Op die manier kan, indien het voertuig op naam van de taxiondernemer staat, de identiteit van de desbetreffende ondernemer worden achterhaald. De van de RDW verkregen gegevens worden beschermd door middel van het zogenoemde Reglement bescherming persoonsgegevens LKT.

De onderhavige klachtenafhandeling strekt mede ter uitvoering van de wettelijk voorgeschreven basisverplichtingen betreffende klachten en geschillen zoals bedoeld en uitgewerkt in de artikelen 77 en 78 van de Wet personenvervoer 2000, artikel 72a van het Besluit personenvervoer 2000 en artikel 2, tweede en derde lid, van de Regeling maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer. Het onderhavige besluit is een noodzakelijk voorwaarde voor verstrekking van de gegevens en een goede werking van de wettelijke klachten- en geschillenafhandeling en dient daarmee een algemeen belang.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven