Intrekken verkeersbesluit instellen éénrichtingsverkeer Boslaan Zuidhorn

Logo Westerkwartier

 

Burgemeester en wethouers van de gemeente Westerkwartier;

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht.

Motivering

Overwegende

-dat het voormalige college van burgemeester en wethouders van Zuidhorn geruime tijd geleden een verkeersbesluit heeft genomen tot het instellen van éénrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers in de Boslaan te Zuidhorn met name in relatie tot de aan deze weg gesitueerde obs De Borgh om op een veilige wijze het haal- en brengverkeer af te wikkelen van het schoolverkeer;

- dat deze school al enige tijd buiten gebruik is gesteld in relatie met de verplaatsing van deze school in een nieuw gebouw "De Noordster", samen met Christelijke Basisschool Het Anker, de SKSG en de Zijlen op het adres Rijksstraatweg 1, 9801 AM Zuidhorn;

-dat het gaat om een braakliggend terrein op de hoek van de Boslaan en Hanckemalaan, waar in het verleden de openbare basisschool “De Borgh” en het groene kruis gebouw waren gesitueerd (Borghlocatie);

-dat er daarom geen noodzaak meer bestaat voor de instandhouding van het eenrichtingsverkeer in dit gedeelte van de Boslaan in Zuidhorn;

-dat de weg genoemd in dit besluit onderdeel is van het wegennet in beheer van de gemeente Westerkwartier;

-dat deze weg is gecategoriseerd als een erftoegangsweg (ETW) binnen de bebouwde kom;dat deze weg is ingericht met een snelheidslimiet van 30 km/uur (A01-30- zb Zone met maximumsnelheid);

-dat op basis van het Duurzaam Veilig-principe is getracht om hiermee de snelheid uit het verkeer te halen en daarmee de verkeersveiligheid te vergroten; een eenrichtingsverkeersmaatregel werkt snelheid verhogend omdat je geen tegenliggers kunt verwachten,

met uitzondering van bromfietsers

-dat over dit beleidsvoornemen overleg heeft plaatsgehad met een vertegenwoordiging van de bewoners van de Boslaan Zuidhorn over het al dan niet (deels) in stand houden van de eenrichtingsmaatregel voor de Boslaan;

-hierbij is als compromis uitgekomen dat de verkeersmaatregel tussen de nieuwe ontsluiting van de Borghlocatie op de Boslaan en het Bospad in stand blijft; de gemeente heeft als voorwaarde gesteld dat aanwonenden tussen deze nieuwe ontsluiting en de M. Clantlaan het in stand houden van deze eenrichtingsmaatregel moeten ondersteunen; -dat dit blijkens een overgelegde handtekeningenlijst het geval is;

-dat uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het gewenst is om de status van het eenrichtingsverkeer voor dit gedeelte van de Boslaan op te heffen;

-dat deze weg qua wegbreedte exact 5 meter, incl molgoot, excl molgoten 4.30 meter voldoet aan de eis om het verkeer in twee rijrichtingen te laten plaatsvinden;

-dat voor de Borghlocatie een stedenbouwkundige analyse is opgesteld; deze stedenbouwkundige analyse is de onderlegger voor bijgaand stedenbouwkundig schetsplan dat in onderlinge samenwerking tussen Wold en Waard en de gemeente is ontwikkeld; de toekomstige invulling bestaat uit 6 blokken van 4 woningen, met bijbehorende infrastructuur en parkeervoorzieningen; door het plan wordt een doorgaande weg aangelegd met een ontsluiting op zowel de Bosweg als de Hanckemalaan; het plan wordt derhalve op twee wijzen ontsloten, waaronder via de Boslaan; voor deze straat geldt zoals aangegeven een eenrichtingsverkeersmaatregel;

-dat op deze locatie in verband met een nieuwbouwproject tevens een berekening is gemaakt van de toekomstige parkeercapaciteit:er worden 24 sociale huurwoningen gebouwd; op basis van de CROW is er voor de categorie sociale huur, rest bebouwde kom, niet stedelijk, een parkeerbehoefte van minimaal 28,8 en maximaal 48 pp (parkeerplaatsen);in het project zijn 27 pp opgenomen, 5 pp langs een groenstrook, 4 langs de Boslaan en nog 2 pp op “eigen” erf

conclusie: het aantal van 38 pp valt binnen de parkeernorm; het is mogelijk om ook een pp op ‘eigen’ terrein toe te voegen bij de nummers 4 en 5.

-dat het eenrichtingsverkeer voor een groot gedeelte van de Boslaan moet worden opgeheven door middel van het verwijderen van de verkeersborden C02 (geslotenverklaring voor deze richting), C03 (eenrichtingsweg) en eventueel C04r (verplichte rijrichting) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsers’;

-het eenrichtingsverkeer inclusief bebording te handhaven voor het gedeelte Boslaan, vanaf het Bospad tot aan de nieuwe ontsluiting van de Borghlocatie op de Boslaan;

-dat de verkeersveiligheid door het instellen van de voorgestelde maatregelen (intrekking oorspronkelijke verkeersbesluit) zal worden verbeterd;

-dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de Nationale Politie Nederland, district Groningen;

-dat de korpschef van de Nationale Politie Noord Nederland bij brief van 15 april 2020, kenmerk #9084 20200331000420 en bij brief van 22 juli 2020, kenmerk 11353 20200710000606 heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen (positief advies);

-dat er geen aanwijzingen zijn, dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier besluit:

 

het eenrichtingsverkeer voor het gedeelte Boslaan in Zuidhorn (zoals aangegeven op bijgaande situatietekening), op te heffen door middel van het verwijderen van de verkeersborden C02 (geslotenverklaring voor deze richting), C03 (eenrichtingsweg) en eventueel C04r (verplichte rijrichting) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het onderbord met de tekst ‘uitgezonderd (brom)fietsers’;

het eenrichtingsverkeer inclusief bebording te handhaven voor het gedeelte Boslaan, vanaf het Bospad tot aan de nieuwe ontsluiting van de Borghlocatie op de Boslaan (zie tekening)

de maatregel zoveel als mogelijk uit te voeren conform de uitvoeringsvoorschriften van het Uitvoeringsbesluit van het BABW / RW 1990 en de aanbevelingen van het ASVV 2012.

Dit besluit kan worden aangehaald als intrekking verkeersbesluit instellen éénrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers Boslaan Zuidhorn.

 

Dit besluit treedt in werking op de dag nadat deze bekendgemaakt is.

 

Leek, 25 juli 2020

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier,

Teamleider Wegen, Verkeer en Vervoer

D. Edeler

Mededelingen

Bezwaarclausule

Wanneer u het niet eens bent met dit besluit kunt u hiertegen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier. Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

 

-uw naam en adres:

-de dagtekening;

-een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

-de gronden van het bezwaar

-uw handtekening

 

Naar boven