Provincie Groningen - verkeersbesluit - bouwuitweg 380kV - N363 - Hogelandsterweg

Logo Groningen

Inleiding

De energievoorziening in Europa en Nederland verduurzaamt. De hoeveelheid duurzaam opgewekte stroom groeit en daarmee de fluctuaties in het net. TenneT wil daarom tussen het hoogspanningsstation Eemshaven Oudeschip en het hoogspanningsstation Vierverlaten, een nieuwe 380 kV- hoogspanningsverbinding bouwen. Eemshaven (Oudeschip)-Vierverlaten 380kV draagt bij aan de betrouwbaarheid van het elektriciteitsnet zodat meer duurzaam opgewekte energie kan worden getransporteerd en vraag en aanbod over een groter gebied in balans kunnen worden gebracht.

TenneT heeft de nieuwe hoogspanningsverbinding aanbesteed in twee percelen (perceel één van Vierverlaten tot Bedum en perceel één van Bedum tot de Eemshaven). Strukton Civiel heeft perceel Bedum - Eemshaven aangenomen.

Voor het realiseren van een aantal van de masten gelegen tussen de Barnjeweg en de N363 te Spijk is een bouwuitweg geprojecteerd van en naar de N363. Hiermee wordt voorkomen dat zwaar bouwverkeer gebruik moet maken van het onderliggende wegennet. Dit besluit reguleert de verkeerstekens die nodig zijn voor een verkeersveilige situatie.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden. De tijdelijkheid van dit besluit is afhankelijk van de duur van de bouwwerkzaamheden en wordt beperkt tot 1 augustus 2022.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De bouwuitweg is nodig voor het realiseren van een vijftal mastlocaties waarvoor diverse transporten (o.a.: rijplaten, beton, wapeningsstaal, medewerkers en onderaannemers) moeten gaan plaatsvinden. Het is dan ook gewenst om de verkeersbewegingen van en naar de N363 naar het bouwperceel zo veilig mogelijk te laten verlopen. Zowel voor het bouwverkeer alsook voor het doorgaande verkeer op de N363. De bouw en vormgeving van de uitweg is gebaseerd op de voorschriften van de CROW en is gekozen vanuit het perspectief van veiligheid en vanuit het hinderperspectief voor aan- en omwonenden en de gebruikers van het gebied. Zo wordt onder andere de snelheid op de N363 aan weerszijden van de bouwuitweg beperkt tot 50 kilometer per uur (tijdens werkdagen) en wordt er een uitvoegstrook gerealiseerd om de verkeersbewegingen naar de bouwuitweg soepel te laten verlopen en om stilstaand bouwverkeer op de N363 te voorkomen. De bouwuitweg wordt zodanig ingericht dat het verkeer alleen vanuit de noordelijke richting de bouwlocatie kan en mag bereiken.

Advies

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 1 juli 2020, kenmerk 20200611000378 heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening "31V20023-T-VKM-006 versie 3.0 van 10 juni 2020". Namelijk:

De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.

  • Vier borden J-16 en A1-50, Werk in uitvoering, maximum toegestane snelheid 50 km/u;

  • Eén bord B06, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg;

  • Twee borden B01, voorrangsweg;

  • Eén bord D04, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

  • Eén bord D06r, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

  • Twee borden J37 met onderborden "In- en uitvoegend werkverkeer;

  • Tijdelijke figuratie bestaande uit haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg te regelen.

  • Twee borden F08, einde alle verboden.

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten). Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

 

Groningen, 31 juli 2020

 

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

 

R. Bosma 

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven