Autorisatiebesluit voor de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum 29 juli 2020

Kenmerk 2020-0000424736

In het verzoek van 8 juli 2020, 20200000027695 heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst voor identiteitsgegevens verzocht om de selectieverstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP in verband met de uitvoering van de taak waarvoor de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij besluit van 23 juli 2019, 2019-0000391173 geautoriseerd is voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Minister van BZK:

de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. de afnemersindicatie:

de codering die de Minister van BZK aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

j. de selectieverstrekking van gegevens:

de selectieverstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP;

k. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

l. een reisdocument:

een reisdocument als bedoeld in artikel 2 van de Paspoortwet.

Paragraaf 2. De selectieverstrekking van gegevens aan de Minister van BZK

Artikel 2

  • 1. Op de selectiedatum worden de persoonslijsten van ingeschrevenen geselecteerd, voor zover deze ingeschrevenen vanaf 01-01-2009 zijn overleden en categorie 12 van de persoonslijst van deze ingeschrevenen ten minste één reisdocument bevat waarvan de einddatum geldigheid ligt na de overlijdensdatum.

  • 2. Van de geselecteerde persoonslijsten worden op de leveringsdatum de in de bijlage opgenomen gegevens aan de Minister van BZK verstrekt voor zover deze gegevens op de persoonslijsten zijn opgenomen.

  • 3. De selectie, als bedoeld in het eerste lid, en de daaropvolgende levering van gegevens aan de Minister van BZK, als bedoeld in het tweede lid, zullen op nader te bepalen data in augustus 2020, oktober 2020, december 2020 en februari 2021 plaatsvinden.

  • 4. De selectiedatum en de leveringsdatum worden door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens in overleg met de Minister van BZK vastgesteld.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Minister van BZK

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de Minister van BZK op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. Indien aan de Minister van BZK gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 4

Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan de Minister van BZK gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2.

Paragraaf 5. Slotbepalingen

Artikel 5

  • 1. De Minister van BZK verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van BZK;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Minister van BZK;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Minister van BZK.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2020.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 29 juli 2020

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de

categorie Persoon

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie

Overlijden

   

12

REISDOCUMENT

   

12.35.10

Soort Nederlands reisdocument

12.35.20

Nummer Nederlands reisdocument

12.35.30

Datum uitgifte Nederlands reisdocument

12.35.40

Autoriteit van afgifte Nederlands reisdocument

12.35.50

Datum einde geldigheid Nederlands reisdocument

12.35.60

Datum inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.35.70

Aanduiding inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie

reisdocument

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De selectieverstrekking van gegevens

Eenmalig of periodiek worden persoonslijsten geselecteerd die aan een of meerdere voorwaarden voldoen. Van de geselecteerde persoonslijsten wordt een vastgestelde set gegevens verstrekt.

Overige verstrekkingen

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

4. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, op grond van zijn taken in de Paspoortwet, die worden uitgevoerd door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (in deze toelichting genoemd: de Minister van BZK).

De Minister van BZK is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

4.1. Taak van de Minister van BZK

Het Basisregister Reisdocumenten (verder te noemen BR) is een register waarin reisdocumenten en gegevens van de houder van die documenten zijn opgenomen, die niet meer in omloop mogen zijn, omdat ze niet meer geldig zijn. Het doel van het instellen van dit basisregister is het voorkomen en bestrijden van fraude met en misbruik van Nederlandse reisdocumenten en het verstrekken van deze gegevens aan daartoe ingevolge de Paspoortwet bevoegde autoriteiten en derden.

Voor wat betreft de persoonsgegevens van de houder van het reisdocument bevat het BR uitsluitend de in artikel 3, eerste, vierde en zesde lid, van de Paspoortwet genoemde gegevens, die in het reisdocument zelf voorkomen. Naast de persoonsgegevens van de houder worden de belangrijkste documentgegevens in het BR opgenomen. Voorts wordt de reden van opneming van gegevens met betrekking tot een reisdocument in het BR vermeld, alsmede daarmee verband houdende informatie (datum vermissing of verval van rechtswege, de autoriteit die de gegevens heeft verstrekt en de datum van verstrekking).

De Minister van BZK is verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens in het BR op grond van artikel 4a, eerste lid, van de Paspoortwet. De Minister heeft de uitvoering neergelegd bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. De Minister van BZK is reeds geautoriseerd voor verstrekking van gegevens uit de BRP ten behoeve van het BR. Het betreft de verstrekking van gegevens uit categorie 01, 04 en 06 die van invloed zijn op de geldigheid van de in het bezit zijnde reisdocumenten. ‘

Per 1-1-2021 wordt de Paspoortwet gewijzigd (stb-2020-104, 6-3-2020). Het huidige BR wordt uitgebreid; niet enkel gegevens over vermissing of van rechtswege vervallen, maar alle gegevens over verstrekte paspoorten worden in dit uitgebreide register opgenomen (art. 4c, art. 4d en art. 4e Paspoortwet). Het huidige BR wordt het register vermiste en vervallen documenten genoemd (art. 4a Paspoortwet) en blijft, totdat het uitgebreide register is gevuld, bestaan naast het uitgebreide register. Voor de verwerking van gegevens in dit nieuwe register zal de Minister van BZK ook verantwoordelijk zijn.

Om te controleren of het BR altijd correct is bijgewerkt en het BR vervolgens te kunnen opschonen, is een selectie uit de BRP nodig van personen die vanaf 1-1-2009 zijn overleden. Verstrekking vanaf deze datum is nodig om te kunnen voldoen aan de bewaartermijn van elf jaar, zoals opgenomen in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001. Deze termijn is ruim aangehouden.

4.2. Wijzen van verstrekken aan de Minister van BZK

De Minister van BZK heeft ten behoeve van de uitvoering van de taken waarvoor hij bij besluit van 23 juli 2019, 2019-0000391173 is geautoriseerd systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. De Minister van BZK krijgt op de selectiedata in augustus 2020, oktober 2020, december 2020 en februari 2021 een selectieverstrekking.

De selectieverstrekking van gegevens aan de Minister van BZK

Op de selectiedata worden de persoonslijsten van de doelgroep zoals omschreven in artikel 2 geselecteerd. Van de geselecteerde persoonslijsten worden de gegevens, opgenomen in de bijlage aan de Minister van BZK verstrekt.

De selectieverstrekkingen in augustus en oktober 2020 zijn ten behoeve van een controle op de correcte bijwerking van het BR. De selectieverstrekkingen van december 2020 en februari 2021 zijn ten behoeve van de voorbereiding van de migratie van gegevens uit de BRP naar het uitgebreide Basisregister Reisdocumenten als bedoeld in artikel 4c van de Paspoortwet per 1-1-2021.

4.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Categorie 01 Persoon

De gegevens uit categorie 01 zijn van belang om vast te stellen aan wie het reisdocument is uitgereikt. Het gegeven 01.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon, wordt verstrekt omdat dit kan aangeven dat gegevens uit categorie 01 zijn gewijzigd nadat een document is uitgegeven. Wijziging van gegevens uit categorie 01 kan betekenen dat een document van rechtswege is vervallen.

Categorie 06 Overlijden

De rubriek 06.08.10 Datum overlijden, wordt verstrekt omdat vanaf die datum het document van rechtswege is vervallen. De rubriek 06.86.10 Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de categorie Overlijden, wordt verstrekt om in het BR te kunnen registreren als datum waarop “het van rechtswege vervallen” van het document in het BR is opgenomen. Dit kan later zijn dan de datum waarop het document van rechtswege is vervallen.

Categorie 12 Reisdocument

Als rubriek 12.35.70 de waarde V(ervallen) of R(echtswege vervallen) heeft, is het document niet meer geldig en mag niet meer in omloop zijn. Het gegeven wordt verstrekt om te verifiëren of de documentgegevens correct verwerkt zijn in het BR. De rubriek 12.86.10 Datum van opneming, wordt verstrekt om in het BR te kunnen registreren als datum waarop de documentgegevens in het BR zijn opgenomen. Dit kan later zijn dan de datum waarop het document van rechtswege is vervallen of als vermist is opgegeven.

5. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Minister van BZK tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Minister van BZK om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Minister van BZK.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven