Autorisatiebesluit voor de Raad voor de rechtspraak in verband met het uitvoeren door de rechtbanken en de gerechtshoven van de bij wet aan hen opgedragen taken inzake burgerlijke zaken, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 22 juli 2020

Kenmerk: 2020-0000396845

De Raad voor de rechtspraak heeft verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met het uitvoeren door de rechtbanken en de gerechtshoven van de bij wet aan hen opgedragen taken inzake burgerlijke zaken. Dit verzoek betreft een wijziging van het besluit van 25 januari 2019, 2019-0000010211 en vindt zijn grondslag in de verzoeken van 12 december 2018, 2018-0000963893 en 16 juni 2020, 2020-0000367914.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de Raad voor de rechtspraak:

de Raad voor de rechtspraak in verband met het uitvoeren door de rechtbanken en de gerechtshoven van de bij wet aan hen opgedragen taken inzake burgerlijke zaken;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

k. Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Raad voor de rechtspraak

Artikel 2

  • 1. Aan de Raad voor de rechtspraak wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.

  • 2. De Raad voor de rechtspraak verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering:

    • a. door een rechtbank van een bij wet of verdrag aan de rechtbanken opgedragen taak inzake burgerlijke zaken, of

    • b. door een gerechtshof van een bij wet of verdrag aan de gerechtshoven opgedragen taak inzake burgerlijke zaken.

  • 3. Onverminderd het tweede lid, verzoekt de Raad voor de rechtspraak slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die rechtstreeks betrokken is bij de taakuitvoering, bedoeld in het tweede lid, in de hoedanigheid van:

    • a. partij;

    • b. belanghebbende;

    • c. getuige, of

    • d. overledene met een onbeheerde nalatenschap.

  • 4. In afwijking van het derde lid verzoekt de Raad voor de rechtspraak niet om een gegeven over een getuige als bedoeld in het vorige lid met betrekking tot de vader, de moeder, een kind, de echtgenoot of een gewezen echtgenoot van die getuige.

  • 5. Onverminderd het tweede lid, verzoekt de Raad voor de rechtspraak slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II, indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van een gegeven dat voor de Raad voor de rechtspraak noodzakelijk is voor de taakuitvoering, bedoeld in het tweede lid gegevens over een ingeschrevene die als volgt is gerelateerd aan een persoon als bedoeld in het derde lid, onderdeel a, b of d:

    • a. bloed- of aanverwant;

    • b. echtgenoot of andere levensgezel;

    • c. gewezen echtgenoot;

    • d. voogd;

    • e. persoon als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen.

  • 6. Aan de Raad voor de rechtspraak worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de Raad voor de rechtspraak bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de Raad voor de rechtspraak

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de Raad voor de rechtspraak op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan de Raad voor de rechtspraak die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij 'indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde' is vermeld.

  • 3. Indien aan de Raad voor de rechtspraak gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De Raad voor de rechtspraak verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Raad voor de rechtspraak;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de Raad voor de rechtspraak;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de Raad voor de rechtspraak.

Artikel 5

Het besluit van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 25 januari 2019, 2019-0000010211, wordt ingetrokken.

Artikel 6

Dit besluit treedt in werking op 1 augustus 2020.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 22 juli 2020,

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

51

PERSOON

   

51.01.10

A-nummer persoon

51.01.20

Burgerservicenummer persoon

51.02.10

Voornamen persoon

51.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

51.02.40

Geslachtsnaam persoon

51.04.10

Geslachtsaanduiding

51.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

Burgerservicenummer ouder1

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

02.03.20

Geboorteplaats ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

Burgerservicenummer ouder2

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

03.03.20

Geboorteplaats ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer echtegenoot/geregistreerd partner

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.20

Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.07.40

Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.15.10

Soort verbintenis

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

   

58

VERBLIJFPLAATS (HISTORISCH)

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.10

Functie adres

58.10.20

Gemeentedeel

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.15

Naam openbare ruimte

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.10

Land adres buitenland

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

   

09

KIND

   

09.01.10

A-nummer kind

09.01.20

Burgerservicenummer kind

09.02.10

Voornamen kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

09.03.20

Geboorteplaats kind

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.20

Gemeentedeel

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

   

58

VERBLIJFPLAATS (HISTORISCH)

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.10.10

Functie adres

58.10.20

Gemeentedeel

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

58.11.10

Straatnaam

58.11.15

Naam openbare ruimte

58.11.20

Huisnummer

58.11.30

Huisletter

58.11.40

Huisnummertoevoeging

58.11.50

Aanduiding bij huisnummer

58.11.60

Postcode

58.11.70

Woonplaatsnaam

58.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

58.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

58.12.10

Locatiebeschrijving

58.13.10

Land adres buitenland

58.13.20

Datum aanvang adres buitenland

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over 'de afnemer' worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd 'herstelbericht' verstuurd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie 'onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde' geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. De Raad voor de rechtspraak

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van de Raad voor de rechtspraak in verband met het uitvoeren door de rechtbanken en de gerechtshoven van de bij wet aan hen opgedragen taken inzake burgerlijke zaken (in deze toelichting genoemd: de Raad voor de rechtspraak).

De Raad voor de rechtspraak is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

3.1. Taken van de Raad voor de rechtspraak

Het onderhavige autorisatiebesluit ziet toe op de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan de onder de verantwoordelijkheid van de Raad voor de rechtspraak vallende rechtbanken en gerechtshoven ten behoeve van de uitvoering door deze instanties van hun werkzaamheden op het gebied van burgerlijke zaken (personen- en familierecht, handelsrecht en extra-judiciële zaken). Deze werkzaamheden zijn aan hen toebedeeld in diverse wetten en verdragen, zoals de Wet op de rechterlijke organisatie. De gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen is noodzakelijk in verband met de uitvoering van de werkzaamheden die verband houden met deze taken, zoals de verzending en betekening van gerechtelijke stukken en de incasso van griffierechten. De gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen aan genoemde instanties ten behoeve van hun taken op andere rechtsterreinen zoals bestuursrechtelijke zaken, is geregeld in afzonderlijke autorisatiebesluiten.

3.2. Wijzen van verstrekken aan de Raad voor de rechtspraak

De Raad voor de rechtspraak krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de Raad voor de rechtspraak vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de Raad voor de rechtspraak behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de Raad voor de rechtspraak

De Raad voor de rechtspraak mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage I en II bij dit besluit. De Raad voor de rechtspraak beperkt zijn vragen om persoonsgegevens tot de persoonslijsten van de ingeschrevenen waarover gegevensverstrekking noodzakelijk is voor de uitvoering door de rechtbanken en gerechtshoven van hun wettelijke taken op het gebied van burgerlijke zaken (personen- en familierecht, handelsrecht en extra-judiciële zaken).

De vragen voor wat betreft gegevens die zijn opgenomen in bijlage I mogen uitsluitend de persoonslijsten betreffen van een beperkt aantal categorieën van ingeschrevenen, waaronder die van partijen in een geding en belanghebbenden (bijvoorbeeld verzoekers in een wettelijke verzoekschriftprocedure of personen die gestoord zijn in hun geestesvermogens als bedoeld in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen). De aanduiding van deze categorieën van personen berust op de wettelijke regelingen waarop deze taken zijn gebaseerd.

De verstrekking van de in bijlage I opgenomen gerelateerden-gegevens (vader, moeder, (ex-)echtgenoot, kind) is nog nader beperkt. De gegevens die van de persoonslijsten van gerelateerden zelf en van nog enkele andere categorieën van personen verstrekt kunnen worden, zijn opgenomen in bijlage II. De Raad voor de rechtspraak mag daarom slechts verzoeken, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering door de rechtbanken en gerechtshoven van hun taken op het gebied van burgerlijke zaken waarbij gegevens over die categorieën van personen een rol spelen.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens
Categorie 01 Persoon

De Raad voor de rechtspraak gebruikt het burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.

Categorie 07 Inschrijving

De Raad voor de rechtspraak heeft tevens de mogelijkheid het gegeven ‘07.70.10 Indicatie geheim’ op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de Raad voor de rechtspraak aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Categorie 08 en 58 Verblijfplaats

Gegevens over de verblijfplaats worden verstrekt met het oog op identificatie en aanschrijving van personen. De verstrekking van de actuele gegevens buitenland is noodzakelijk omdat ook de niet-ingezetenen bij de uitvoering van bovengenoemde taken van de Raad voor de rechtspraak tot de doelgroep behoren.

Historische gegevens over de verblijfplaats worden onder meer verstrekt om de Raad voor de rechtspraak in staat te stellen het actuele adres van personen te achterhalen. Daarnaast worden deze gegevens verstrekt, indien dit noodzakelijk is voor rechtbanken en gerechtshoven bij de uitvoering van hun civielrechtelijke taken.

Categorie 11 Gezagsverhouding

Tevens zijn in de bijlage gegevens opgenomen omtrent de gezagsverhouding, te weten ‘Indicatie gezag minderjarige’ en ‘Indicatie curateleregister’. Deze gegevens zijn relevant om bijvoorbeeld te bepalen wie het gezag heeft over een minderjarige en of iemand onder curatele is gesteld.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de Raad voor de rechtspraak tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de Raad voor de rechtspraak om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de Raad voor de rechtspraak.

5. Wijzigingen

Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 25 januari 2019, 2019-0000010211 ingetrokken. Deze intrekking is het gevolg van het toevoegen van een aantal actuele en historische verblijfplaatsgegevens aan de huidige autorisatie. Voor een goede uitvoering van bovengenoemde taken is het voor de Raad voor de Rechtspraak noodzakelijk om voornoemde gegeven verstrekt te krijgen.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven