Autorisatiebesluit voor het CAK in verband met het uitvoeren van taken op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum: 31 juli 2020

Kenmerk: 2020-0000027664

In het verzoek van 9 januari 2020 met kenmerk 2020-0000398265, heeft het CAK verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met het uitvoeren van taken op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het CAK:

het CAK, bedoeld in artikel 6.1.1 van de Wet langdurige zorg;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

j. de afnemersindicatie:

de codering die het CAK aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;

k. de spontane verstrekking van gegevens:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;

l. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

m. een actueel gegeven:

een gegeven dat overeenkomstig de systeembeschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;

n. een infrastructurele wijziging:

een wijziging van de Categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;

o. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

p. een bijdrage:

een bijdrage als bedoeld in artikel 2.1.4 lid 1 en artikel 2.1.4a lid 1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

q. echtgenoot:

echtgenoot of degene die daar ingevolge artikel 1.1.2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning mee gelijk wordt gesteld of mede als zodanig wordt aangemerkt;

r. erfgenaam:

de erfgenaam die van rechtswege schuldenaar van de schulden van de erflater is geworden, met betrekking tot schulden die niet met zijn dood teniet zijn gegaan, als bedoeld in artikel 4:182 van het Burgerlijk Wetboek.

Paragraaf 2. De spontane verstrekking van gegevens aan het CAK

Artikel 2

  • 1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan het CAK eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage I en II bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.

  • 2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage I op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt het CAK deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.

  • 3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.

  • 4. De verstrekking aan het CAK naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.

Artikel 3

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van het CAK bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. Het CAK verzoekt slechts om de opneming indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over:

    • a. een ingeschrevene die een bijdrage is verschuldigd; of

    • b. een ingeschrevene die echtgenoot is van een ingeschrevene bedoeld onder a.

  • 2. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.

Artikel 4

  • 1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van het CAK verwijderd als actuele aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. Het CAK verzoekt in ieder geval om de verwijdering, indien de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene niet of niet meer noodzakelijk is. Het CAK verzoekt in ieder geval om de verwijdering, indien:

    • a. de ingeschrevene geen bijdrage meer verschuldigd is; of

    • b. de ingeschrevene niet langer echtgenoot is van de ingeschrevene bedoeld onder a.

Paragraaf 3. De verstrekking van gegevens op verzoek aan het CAK

Artikel 5

  • 1. Aan het CAK wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage III t/m V bij dit besluit.

  • 2. Het CAK verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage III bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over:

    • a. een ingeschrevene die een bijdrage verschuldigd is; of

    • b. een ingeschrevene die echtgenoot is van de ingeschrevene, bedoeld onder a.

  • 3. Het CAK verzoekt om een gegeven dat is opgenomen in bijlage III en IV bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een overleden ingeschrevene die een bijdrage was verschuldigd in verband met het traceren van de erfgenamen.

  • 4. Het CAK verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage V bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die erfgenaam is van een overleden ingeschrevene die een bijdrage was verschuldigd.

  • 5. Aan het CAK worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan het CAK bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage III t/m V bij dit besluit.

Paragraaf 4. De verstrekking van adresgegevens op verzoek aan het CAK

Artikel 6

  • 1. Aan het CAK wordt op zijn verzoek een gegeven als opgenomen in bijlage VI bij dit besluit verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van iedere ingeschrevene van wie de actuele adresgegevens in Nederland die op de persoonslijst zijn opgenomen overeenkomen met:

    • a. een in het verzoek aangegeven adres, of

    • b. het actuele adres dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingeschrevene is opgenomen.

  • 2. Het CAK verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage VI bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens die noodzakelijk zijn voor de vaststelling van een bijdrage.

  • 3. Onverminderd het tweede lid, verzoekt het CAK slechts om de gegevens, die zijn aangegeven in bijlage VI, indien een van de op het adres ingeschreven personen:

    • a. een ingeschrevene is die een bijdrage is verschuldigd;

    • b. de echtgenoot is van de ingeschrevene, bedoeld onder a.

  • 4. Aan het CAK worden slechts gegevens verstrekt, indien de gegevens waarvan het CAK in zijn verzoek gebruik heeft gemaakt zijn opgenomen in bijlage III t/m VI bij dit besluit.

Paragraaf 5. Overige verstrekkingen aan het CAK

Artikel 7

  • 1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan het CAK dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.

  • 2. Indien een verstrekking aan het CAK op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.

  • 3. Indien de spontane verstrekking van gegevens aan het CAK een gegeven bevat waarbij ‘indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ is vermeld, bevat de verstrekking tevens deze indicatie. De overige verstrekkingen aan het CAK die plaatsvinden op grond van dit besluit bevatten geen gegevens waarbij ‘indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ is vermeld.

  • 4. Indien aan het CAK gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

  • 5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan het CAK, indien de code ‘fout’ als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:

    • a. A-nummer persoon;

    • b. omschrijving reden opschorting bijhouding;

    • c. datum opschorting bijhouding.

Paragraaf 6. De verzending en de ontvangst van berichten

Artikel 8

Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan het CAK op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan het CAK met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en het CAK wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 9

Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan het CAK gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2[en in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.

Paragraaf 7. Slotbepalingen

Artikel 10

  • 1. het CAK verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het CAK;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het CAK;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het CAK.

Artikel 11

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 augustus 2020 en werkt terug tot en met 1 januari 2020.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 31 juli 2020

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

BIJLAGE II

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

55

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

55.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.01.20

Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

BIJLAGE III

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

55

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

55.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.01.20

Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

08.14.10

Land vanwaar ingeschreven

08.14.20

Datum vestiging in Nederland

   

58

VERBLIJFPLAATS

   

58.09.10

Gemeente van inschrijving

58.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

58.10.30

Datum aanvang adreshouding

   

09

KIND

   

09.01.10

A-nummer kind

09.01.20

Burgerservicenummer kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

BIJLAGE IV

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

Burgerservicenummer ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

Burgerservicenummer ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

BIJLAGE V

Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

BIJLAGE VI

Bijlage bij artikel 6 van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

   

02

OUDER1

   

02.01.10

A-nummer ouder1

02.01.20

Burgerservicenummer ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

   

03

OUDER2

   

03.01.10

A-nummer ouder2

03.01.20

Burgerservicenummer ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.01.10

A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

05.01.20

Burgerservicenummer partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.10

Functie adres

08.10.30

Datum aanvang adreshouding

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

   

09

KIND

   

09.01.10

A-nummer kind

09.01.20

Burgerservicenummer kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

   

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over ‘de afnemer’ worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP).

Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De spontane verstrekking van gegevens

Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.

De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.

Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.

De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

De adresverstrekking op verzoek

Op verzoek worden gegevens verstrekt van alle personen die op dat moment zijn ingeschreven op een bepaald adres in Nederland. In het verzoek kan worden aangeven welk adres dit betreft. Echter, in het verzoek kunnen in plaats van het adres ook gegevens van een ingeschrevene worden opgenomen. De gegevensverstrekking bevat dan de gegevens van alle personen die op dat moment op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de (in het verzoek aangeduide) ingeschrevene. De set gegevens die mag worden opgevraagd is opgenomen in het autorisatiebesluit.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd ‘herstelbericht’ verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie ‘onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven. Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie ‘onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ wordt meeverstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.

3. De verzending en ontvangst van berichten

Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.

Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.

4. Het CAK

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het CAK, zoals genoemd in artikel 6.1.1. van de Wet langdurige zorg (in deze toelichting genoemd: het CAK).

Het CAK is voor de uitvoering van zijn wettelijke taken een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1. 1, onder t, van de Wet BRP.

4.1. Taken van het CAK

Vaststelling en inning eigen bijdrage

Het CAK is onder meer belast met het vaststellen en innen van eigen bijdragen in de zorg. De bijdragen worden vastgesteld en geïnd op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (in deze toelichting genoemd: de Wmo). Het gaat hierbij om bijdragen voor algemene voorzieningen, maatwerkvoorzieningen en het persoonsgebonden budget.

Het CAK int en stelt bijdragen vast als bedoeld in artikel 2.1.4 en op grond van 2.1.4a van de Wmo.

De hoogte van de eigen bijdrage is onder meer afhankelijk van het huishouden en of de echtgenoot van de Wmo-gerechtigde de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Als degene die de bijdrage is verschuldigd, is overleden, gaan zijn schulden op grond van artikel 4:182 van het Burgerlijk Wetboek (BW) over op zijn erfgenamen. Het CAK moet daarom de erfgenamen kunnen traceren.

Het CAK schrijft vervolgens de erfgenamen aan, om te kunnen achterhalen of (op grond van artikel 4:184 BW) de schulden daadwerkelijk bij de erfgenamen kunnen worden geïnd.

4.2. Wijzen van verstrekken aan het CAK

CAK krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan CAK vindt plaats door middel van spontane verstrekking, gegevensverstrekking op verzoek en de verstrekking van adresgegevens op verzoek. Tot de doelgroep van CAK behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De spontane verstrekking van gegevens aan het CAK

Het CAK krijgt spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in bijlage I en II. De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek.

In verband met het vaststellen en innen van bijdragen plaatst het CAK een afnemersindicatie bij de persoonslijst van degene die door de betreffende gemeenten zijn aangewezen als Wmo-gerechtigd en zijn aangeleverd bij het CAK.

Omdat er geen bijdrage is verschuldigd als de echtgenoot (of degene die daarmee gelijk is gesteld of zoals zodanig wordt aangemerkt) van de Wmo-gerechtigde pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt (zie artikel 3:8 lid 3 onder f van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015), wordt ook bij de persoonslijst van deze echtgenoot een afnemersindicatie geplaatst. Het is immers noodzakelijk om een eventueel overlijden of verhuizingen van de echtgenoot, mee te kunnen nemen bij het vaststellen en het innen van de bijdrage. Het verhuizen van een echtgenoot kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat er wel een bijdrage is verschuldigd, omdat deze echtgenoot geen gezamenlijke huishouding meer voert met de Wmo-gerechtigde.

In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen van het CAK.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan het CAK

Het CAK mag tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen voor het correct vaststellen en innen van de eigen bijdrage. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage III t/m V. Het CAK vraagt gegevens uit bijlage III op van de persoonslijsten van:

  • een ingeschrevene die een bijdrage verschuldigd is;

  • een ingeschrevene die echtgenoot is van de ingeschrevene, bedoeld onder a.

Het CAK vraagt gegevens uit bijlage IV op van de persoonslijst van een ingeschrevene die een bijdrage is verschuldigd en die is overleden, voor zover de gegevens nodig zijn voor het traceren van de erfgenamen.

Het CAK vraagt gegevens uit bijlage V op van de persoonslijsten van de erfgenamen van de overleden ingeschrevene die een bijdrage was verschuldigd om deze personen te kunnen aanschrijven in verband met het innen van nog openstaande vorderingen.

Adresverstrekking op verzoek aan het CAK

Het CAK kan tevens gegevens verstrekt krijgen van personen die op hetzelfde adres in Nederland ingeschreven zijn. Het CAK is alleen bevoegd om deze gegevens te verzoeken, indien deze noodzakelijk zijn in verband met het vaststellen van de eigen bijdrage. Bovendien geldt de voorwaarde dat tenminste een van de ingeschrevenen op dat adres moet zijn:

  • een ingeschrevene die een bijdrage is verschuldigd of diens echtgenoot of degene die daarmee gelijkgesteld is.

Het CAK stelt standaard een adresvraag om de huishoudsamenstelling beter in beeld te krijgen. Voor de berekening van de hoogte van de eigen bijdrage is het namelijk van belang om te weten of de persoon die de bijdrage verschuldigd is, samenwoont met een echtgenoot/partner of met zijn of haar familieleden in de 1e graad. Door middel van het stellen van de adresvraag kan het CAK direct vaststellen of de personen die op hetzelfde adres ingeschreven staan in een familierelatie staan tot de persoon die een bijdrage is verschuldigd.

4.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Het CAK gebruikt het Burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.

Het CAK heeft daarnaast gegevens over de persoon (categorie 01) en huwelijk en geregistreerd partnerschap (categorie 05) nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven van de Wmo-gerechtigde en erfgenamen. De gegevens ‘aanduiding naamgebruik’, ‘geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner’ en ‘datum sluiting huwelijk/geregistreerd partnerschap’, en ‘datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap’, kunnen worden gebruikt als iemand heeft aangegeven dat hij of zij (mede) met de naam van zijn of haar echtgenoot/geregistreerd partner wil worden aangeschreven.

Het is voor het CAK van belang om identificerende gegevens over ouders en kinderen van de Wmo-gerechtigden verstrekt te krijgen (categorie 02, 03 en 09). Om de hoogte van de verschuldigde bijdrage te kunnen bepalen, moet het CAK kunnen controleren of er sprake is van een gezamenlijke huishouding (zie artikel 2.1.4 lid 3 en artikel 2.1.4a lid 4 jo. artikel 1.1.2 Wmo). Bloedverwanten in de eerste graad kunnen namelijk niet tot dezelfde huishouding behoren gelet op artikel 1.1.2 lid 3 en 4 Wmo.

Daarnaast moeten voor het traceren van de erfgenamen identificerende gegevens kunnen worden opgevraagd over de ouders, de echtgenoot/geregistreerd partner of eventuele kinderen (categorie 02, 03, 05, 09) van de ingeschrevene die een bijdrage is verschuldigd en die inmiddels is overleden.

Ook actuele en historische gegevens van de echtgenoot/geregistreerd partner (categorie 05) van de Wmo-gerechtigden zijn van belang om verstrekt te krijgen voor het bepalen van het huishouden. Echtgenoten of degenen met een geregistreerd partnerschap vormen namelijk een gezamenlijk huishouden, tenzij zij van tafel en bed gescheiden zijn (zie artikel 2.1.4 lid 3 en artikel 2.1.4a lid 4 jo. Artikel 1.1.2 Wmo). Aangezien het CAK de eigen bijdrage tot 3 jaar terug in rekening mag brengen, zijn ook de historisch gegevens van belang.

Daarnaast zijn actuele en historische gegevens van de echtgenoot/geregistreerd partner van degene die gelijk wordt gesteld aan een echtgenoot van belang. Namelijk als iemand aangeeft dat een huishouden wordt gevormd met een persoon die getrouwd is met een ander persoon, kan dit een aanleiding zijn voor verder onderzoek.

Het gegeven ‘datum overlijden’ (categorie 06) is daarnaast nodig om te verstrekken om te voorkomen dat overleden personen worden aangeschreven. Daarnaast heeft dit invloed op het vaststellen van de bijdrage.

Het CAK moet ook het gegeven ‘Indicatie geheim’ (categorie 07) op kunnen vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan het CAK aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

Het CAK gebruikt daarnaast gegevens over de verblijfplaats van Wmo-gerechtigden en erfgenamen om op een juist adres aan te schrijven. De gegevens ‘land adres buitenland’, ‘regel 1 adres buitenland’, ‘regel 2 adres buitenland’ en ‘regel 3 adres buitenland’ zijn nodig om na vertrek uit Nederland alsnog de nog verschuldigde bijdrage in rekening te kunnen brengen en te innen.

Ook gegevens over de actuele en historische verblijfplaats van de echtgenoot (of degene die daarmee is gelijkgesteld) zijn van belang. Immers als deze niet op hetzelfde adres woont, kan dit aanleiding geven om geen gezamenlijke huishouding aan te nemen. Het gegeven ‘functie adres’ van Wmo-gerechtigden en de echtgenoot (of degene die daarmee is gelijkgesteld) is ook van belang bij de bepaling van de huishoudsamenstelling. Personen met een briefadres behoren meestal niet tot de huishouding. Het gegeven ‘aanvang adreshouding’, ‘gemeente van inschrijving’ en ‘datum inschrijving in de gemeente’ moeten daarnaast worden verstrekt, om de gegevens gekregen van de gemeente te controleren en omdat bepaalde personen kunnen ontkennen ooit op een bepaald adres te zijn ingeschreven. Aangezien het CAK de eigen bijdrage tot 3 jaar terug in rekening mag brengen, zijn ook de historisch gegevens van belang.

De gegevensset die het CAK op verzoek kan vragen is ruimer dan de spontane set. De reden hiervoor is dat het CAK op verzoek gericht afzonderlijke gegevens kan opvragen die voor een specifieke situatie noodzakelijk zijn.

4.4 Bijzonderheden

Vanaf 1 januari 2020 is de manier waarop de bijdragen worden vastgesteld veranderd met de invoering van het abonnementstarief. Waar onder de oude regeling de bijdrage afhankelijk was van het inkomen en de draagkracht van een persoon, is met de wetwijziging een vast bedrag per maand per huishouden vastgesteld, het abonnementstarief. Gelet op de gevolgen van de wijziging en het opstarten van een nieuw systeem naar aanleiding van deze nieuwe regelgeving, is met dit besluit voor een extra tabel geautoriseerd. Het oude besluit van 26 juli 2018, met kenmerk 2018-0000599761 zal met de uitfasering van de oude regelgeving op een later moment worden gewijzigd.

5. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient het CAK tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van het CAK om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van het CAK.

6. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.

Naar boven