Verkeersbesluit herinrichting omgeving bushalte Heerestraat te Roden

Logo Noordenveld

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld,

 

op grond van artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit; het betreft verkeersmaatregelen die worden getroffen op wegen in beheer bij de gemeente Noordenveld,

 

overwegende:

 

dat er krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat de Touwslager en Heerestraat gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Roden;

 

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Roden is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (hierna GVVP);

 

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

 

dat de Touwslager en Heerestraat in het GVVP gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen (30 km/h);

 

dat in het kader van “Verbetering Hoogwaardig Openbaar Vervoer Roden – Groningen” maatregelen worden genomen ter optimalisatie van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Roden;

 

dat op het traject Julianalaan, Groningerstraat, Touwslager, Kanaalstraat, Heerestraat en de Leeksterweg diverse aanpassingen worden gedaan ter verbetering van de doorstroming van het openbaar vervoer;

 

dat deze aanpassingen van diverse aard zijn en daarmee in een aantal verschillende verkeersbesluiten worden vastgelegd;

 

dat in de Heerestraat tussen de Leeksterweg en de Touwslager bushaltes zijn gelegen met daarnaast onder andere parkeergelegenheid voor auto’s en fietsen;

 

dat deze bushalte gelegen is aan de Hoogwaardig Openbaar Vervoer verbinding tussen Roden en Groningen en als centrumhalte fungeert;

 

dat in het kader van “Verbetering Hoogwaardig Openbaar Vervoer Roden – Groningen” de centrumhalte en de directe omgeving daarvan opnieuw worden ingericht waarbij naast de doorstroming voor het busvervoer ook de ruimtelijke kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid worden verbetert;

 

dat onder andere is besloten om de bushaltes en de rijbaan anders te positioneren zodat deze eenvoudiger aan te rijden zijn voor bussen;

 

dat deze herpositionering als consequentie heeft dat het huidige parkeerterrein gelegen ten oosten van de bushaltes opgeheven wordt;

 

dat de twee gehandicaptenparkeerplaatsen en twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen die momenteel op de betreffende parkeerplaats zijn gelegen daarmee ook opgeheven worden;

 

dat in de Touwslager, circa 15 meter ten westen van het kruispunt met de Heerestraat tevens twee gehandicaptenparkeerplaatsen gelegen zijn;

 

dat beide gehandicaptenparkeerplaatsen behouden blijven en daarnaast een taxistandplaats aangewezen wordt;

 

dat zoals benoemd de bushaltes in de Heerestraat en ook de rijbaan verplaats wordt in oostelijke richting;

 

dat het daarom noodzakelijk is om de bij een bushalte behorende verkeersborden L3 en de geblokte markering behorende bij de bushalte te verplaatsen;

 

dat in de huidige situatie in de bushaltekommen het woord “bus” als een verkeersteken op het wegdek is aangebracht wat aangeeft dat het gaat om een busstrook gaat waar enkel bestuurders van lijnbussen en autobussen gebruik mogen maken;

 

dat de bovengenoemde verkeerstekens worden verwijderd omdat in de nieuwe situatie de busstrook wordt opgeheven;

 

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden E4, E5, E6 en L3 van bijlage 1 van het RVV 1990, onderbord met de tekst ‘opladen elektrische auto’, verkeerstekens op het wegdek de tekst ‘BUS” als bedoeld in artikel 82 van RVV 1990 en geblokte markering als bedoeld in artikel 23 lid 1 onder e van het RVV 1990;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden E4, E5, E6 en L3 van bijlage 1 van het RVV 1990, onderbord met de tekst ‘opladen elektrische auto’, verkeerstekens op het wegdek de tekst ‘BUS” als bedoeld in artikel als 82 van het RVV 1990 en geblokte markering als bedoeld in artikel 23 lid 1 onder e van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist is;

 

dat met het verkeersbesluit wordt beoogd het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2 lid 1 sub a WVW 1994) en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 lid 1 sub c WVW 1994);

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer namens de korpschef van de Nationale Politie overleg is gepleegd met de verkeersadviseur van het district Drenthe;

 

dat deze, blijkens de brief van 4 december 2019 instemt met de verkeersmaatregelen;

 

dat het voornemen tot uitvoering van bovenstaande maatregelen wordt gepubliceerd op de site van de Staatscourant en het weekblad Roderjournaal en het verkeersbesluit met bijbehorende stukken met ingang van 22 januari 2020 gedurende zes weken ter inzage ligt;

besluit:

op grond van voorgaande overwegingen de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

door middel van het verwijderen van verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met de tekst ‘opladen elektrische auto’, twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen op het huidige parkeerterrein ten oosten van de bushalte Heerestraat op te heffen;

door middel van het plaatsen van verkeersbord E5 van bijlage 1 van het RVV 1990, een taxistandplaats in de Touwslager circa 15 meter ten westen van het kruispunt met de Heerestraat aan te wijzen;

door middel van het verwijderen van verkeersborden E6 van bijlage 1 van het RVV 1990, twee gehandicaptenparkeerplaatsen op het huidige parkeerterrein ten oosten van de bushalte Heerestraat op te heffen;

door middel van het verwijderen en plaatsen van verkeersborden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief het verplaatsen van de geblokte markering als bedoel in artikel 23 lid 1 onder e van het RVV 1990, de bushaltes in de Heerestraat circa 10 meter naar het oosten te verplaatsen;

door middel van het verwijderen van de tekst “BUS” als verkeersteken op de weg als benoemd in artikel 82 van het RVV 1990, de busstroken in de Heerestraat ter hoogte van het perceel Heerestraat 178 op te heffen;

 

 

 

Roden, 15 januari 2020

namens Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld,

Greta Hoving,

Manager Beleid en Realisatie

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Naar boven