Geslotenverklaring vrachtauto's Tramstraat / Larenseweg Lochem

Logo Lochem

Zaaknummer 2020 - 176393

Verkeersbesluit

Burgemeester en Wethouders van Lochem;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994;

Overwegingen

Beschrijving gebied, weg of straat

Het besluit wordt genomen voor de volgende wegen binnen de kom van Lochem:

 

  • 1.

    Larenseweg, gedeelte gelegen tussen aansluiting Hanzeweg en Haalmansweg;

  • 2.

    Tramstraat.

    Beheer en onderhoud

    Genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem.

    Aanleiding

    De afgelopen jaren is een visie opgesteld voor de binnenstad van Lochem. Onderdeel daarvan is het realiseren van een aantal verkeerskundige ambities. Een van deze ambities is het ontlasten van de kern van doorgaand verkeer. Dit ten behoeve van de verblijfsfunctie van het centrumgebied. Op de Larenseweg en Tramstraat is de verkeersintensiteit hoog en de oversteekbaarheid matig. De verkeersveiligheid staat onder druk door een aantal hiermee samenhangende aspecten. In de toekomst worden de betreffende wegvakken ingericht als erftoegangsweg. Tot het moment dat deze grootschalige aanpassing gerealiseerd is, wordt met andere maatregelen de verkeersveiligheid zo goed mogelijk verbeterd. Zo is eerder al de maximum snelheid aangepast naar 30km/u en zijn snelheidsremmende maatregelen aangebracht. Ook brachten we aanvullende markering aan.

    Beschrijving feitelijk gedrag

    De Larenseweg en Tramstraat worden gebruikt als toegangsweg naar het centrum, maar daarnaast rijdt er ook doorgaand verkeer dat geen bestemming in Lochem heeft. Ondanks dat met bewegwijzering andere routes voor doorgaand (vracht)verkeer worden aangegeven, wijst de praktijk uit dat alsnog doorgaand vrachtverkeer gebruikt maakt van het traject Larenseweg – Tramstraat. Dit betreft grotendeels vrachtverkeer tussen A1 en achterhoek.

    Alhoewel er een geslotenverklaring voor vrachtverkeer geldt op de Nieuwstad komt het toch regelmatig voor dat vrachtverkeer over de Nieuwstad rijdt. In de meeste gevallen betreft het hier bevoorradingsverkeer waarvoor een uitzondering geldt. Ook maken bestuurders van vracht- en personenauto’s die vanaf Goor in de richting Zutphen en andersom rijden, gebruik van deze kortere route in plaats van gebruik te maken van de Rondweg West. Ook op de Graaf Ottoweg geldt een geslotenverklaring voor vrachtverkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer centrum Lochem.

    Op dit moment is de maximum toegestane snelheid op een deel van de Larenseweg 50 km/h. Voor een ander deel van de Larenseweg en de Tramstraat geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.

    Gewenste maatregel

    Het voorkomen van doorgaand vrachtverkeer door de kern van Lochem. Voor vrachtverkeer dat de bestemming in het centrum van Lochem heeft wordt middels een onderbord een uitzondering aangegeven.

    Relevante bijzonderheden

    De maatregel is vooruitlopend op een toekomstige herinrichting van de betreffende wegvakken. Door deze herinrichting wordt de route door Lochem sterk afgewaardeerd en daarmee minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. Ook door de geplande realisatie van de noordelijke rondweg zal minder doorgaand vrachtverkeer door het centrum van Lochem rijden.

    Doorgaand vrachtverkeer uit oostelijke richting wordt in de huidige situatie al geweerd door een geslotenverklaring welke geplaatst is bij de rotonde Goorseweg – Graaf Ottoweg. Het voorliggende besluit regelt om die reden enkel de geslotenverklaring voor vrachtverkeer uit westelijke richting.

    Spiegelen van feitelijk gedrag aan beoogd functioneren

    Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt deze maatregel genomen i.v.m.

  • 3.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 4.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 5.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 6.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    Het resultaat van het horen van betrokkenen

    Er is overleg gevoerd met de politie. De politie heeft een negatief advies gegeven en is van mening dat de handhaafbaarheid van de voorgenomen verkeersmaatregelen niet is gegarandeerd. Het bord C7 wordt gebruikt op een wijze zoals deze niet bedoeld is in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

    Legitimiteit

    Gelet op het bepaalde ter zake in de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het Besluit administratieve bepalingen in zake het Wegverkeer (BABW);

    Besluit

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem besluiten;

  • 1.

    een geslotenverklaring voor vrachtverkeer in te stellen op de Larenseweg (het gedeelte vanaf de kruising met de Hanzeweg) en de Tramstraat;

  • 2.

    Dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers door middel van het plaatsen van de verkeersborden model C7 op de locatie Larenseweg thv de aansluiting met de Hanzeweg.

    Een en ander zoals aangegeven op de van dit verkeersbesluit deel uitmakende situatieschets.

    Overige relevante algemene informatie

    Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan:

    1. Politie Oost Nederland, district IJsselstreek, Postbus 618, 7300 AP Apeldoorn

    2. Brandweer IJsselstreek, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

    Bezwaar

    Iedere belanghebbende kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de president van de

    Arrondissementsrechtbank te Zutphen, Postbus 205, 7200 AE ZUTPHEN.

    Lochem, 7 juli 2020

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem,

 

Naar boven