Gemeente Waadhoeke - verkeersbesluit - aanwijzen onverplicht fietspad - Westerbolwerk, Franeker

Logo Waadhoeke

Datum: 24 juni 2020

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Waadhoeke;

Gelet op:

  • -

    het bepaalde in het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • -

    het feit dat het Westerbolwerk te Franeker in beheer is bij de gemeente Waadhoeke;

  • -

    het advies van de verkeerscoördinator Noord- Nederland/ Noordwest Fryslân;

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten bij het college van burgemeester en wethouders is neergelegd;

  • -

    het besluit van 16 januari 2018 (Corsanr. 18.200209), waarin het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd heeft aan de beleidsmedewerker verkeer (mandateringscode O.48).

Overwegende:

  • -

    dat de wegencategorisering van de gemeente Waadhoeke is opgenomen in het GVVP van de voormalige gemeente Franekeradeel;

  • -

    dat deze wegencategorisering aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijk programma Duurzaam Veilig;

  • -

    dat het Westerbolwerk is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied;

  • -

    dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

  • -

    dat er een noodzaak is tot het saneren van het borden areaal in de binnenstad van Franeker met als doel:

    • het karakteristieke en historische straatbeeld van Franeker te ontdoen van niet (strikt) noodzakelijke maar zeker storende elementen (zoals verkeersborden);

    • het straatbeeld aantrekkelijker en vriendelijker te maken, passend bij de stad Franeker als voormalige academiestad;

    • de wandelende en fietsende stadsbezoeker meer vrijheid en beweegruimte te geven;

    • voor alle verkeersdeelnemers meer helderheid te scheppen in de diverse verkeerssituatie door terugdringen van het aantal verkeersborden;

  • -

    dat voor de beoordeling van het borden areaal gebruik is gemaakt van de CROW publicatie 345 'Kwalitatief beheer verkeersborden', waarbij met name hoofdstuk 3, het beoordelingsproces is gehanteerd;

  • -

    dat langs het Westerbolwerk, tussen de Harlingerweg en Kleijenburg, een route voor langzaam verkeer is gelegen;

  • -

    dat langs voornoemde route met diverse verkeersborden een verplicht fiets/bromfietspad is aangewezen in combinatie met verschillende geslotenverklaringen;

  • -

    dat deze variatie in verkeersborden zorgt voor onduidelijkheid bij de verschillende verkeersdeelnemers;

  • -

    dat er hierom geen functionele noodzaak bestaat om betreffende verkeersborden te handhaven;

  • -

    dat het huidige gebruik van de weg een route is voor langzaam verkeer waarbij de weg een recreatieve functie heeft;

  • -

    dat in het belang van eenduidigheid, geloofwaardigheid en begrijpelijkheid het gewenst is om het Westerbolwerk aan te wijzen als onverplicht fietspad;

  • -

    dat de hiervoor beschreven verkeersmaatregel uitgevoerd kan worden door middel van het verwijderen van de verkeersborden C1 en G12a en het plaatsen van de verkeersborden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van de verkeersborden C1 en G12a en het plaatsen van de verkeersborden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

  • -

    dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor omschreven verkeersmaatregelen strekken tot het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is bij voorliggende verkeersmaatregelen;

  • -

    dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

  • -

    dat op grond van artikel 24 van het BABW overleg vereist is met de korpschef van de regionale politie;

  • -

    dat de bevoegdheid om dit overleg te voeren voor wegen die in beheer zijn bij de gemeente Waadhoeke is gemandateerd aan de verkeerscoördinator van de politie;

  • -

    dat op 16 juni 2020 per mail overleg is gevoerd met de verkeerscoördinator over de voorgenomen maatregel, resulterend in een positief advies.

Besluit:

  • 1.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden C1 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fiets/bromfietspad en de geslotenverklaring op te heffen aan het Westerbolwerk, tussen de Harlingerweg en de Kleijenburg;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 een onverplicht fietspad in te stellen langs de route voor langzaam verkeer aan het Westerbolwerk, tussen de Harlingerweg en de Kleijenburg.

Situatieschets:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke,

Namens deze,

Erik Wietses,

Beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

Bezwaar maken

Hoe maakt u bezwaar?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken (Algemene wet bestuursrecht). U doet dat binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit.

U stuurt uw bezwaar naar:

College van burgemeester en wethouders van Waadhoeke

Postbus 58

8800 AB Franeker

In uw bezwaar staat in ieder geval:

  • -

    Uw naam en adres

  • -

    De datum

  • -

    Het besluit waar u het niet mee eens bent

  • -

    Waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • -

    Uw handtekening

Wilt u dat het besluit niet meteen ingaat?

Dan kunt u om een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Dit is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaar heeft ingediend.

Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

Rechtbank Noord- Nederland

Afdeling bestuursrecht

Postbus 150

9700 AD Groningen

Naar boven