Verkeersbesluit tot intrekken van geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Handelsesteeg

Logo Gemert-Bakel

Burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel:

Gelet op:

  • Het bepaalde in artikel 15 eerste en tweede lid, en artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • Artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • Artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen als er maatregelen op of aan de weg worden genomen, voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a),

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b).

Motivering

Handelsesteeg is in beheer en eigendom van de gemeente Gemert-Bakel. Op Handelsesteeg geldt een gesloten verklaring voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Uit verkeerstellingen blijkt dat op een gemiddelde werkdag circa 370 voertuigen over deze weg rijden. Gelet op het aantal aangesloten percelen is het aannemelijk dat het merendeel doorgaand verkeer betreft zonder bestemming aan Handelsesteeg. De Handelsesteeg is de meest directe verbinding tussen de N605 en N616.

Gemotoriseerd verkeer mag enkel gebruik maken van Handelsesteeg als zij bestemmingsverkeer zijn. Voor handhaving is het niet mogelijk onderscheid te maken tussen bestemmingsverkeer en ander verkeer. Als een maatregel niet handhaafbaar is, kan deze maatregel beter ingetrokken worden.

Met het opheffen van de geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer wordt de verkeerssituatie veiliger gemaakt ten opzichte van de huidige situatie, omdat de suggestie van een veilige route zonder gemotoriseerd verkeer (schijnveiligheid) wordt opgeheven.

Daarnaast is voorzien in de realisatie van kruispuntplateaus op de aansluitende wegen om de snelheid van het verkeer te reguleren en de toepassing van bermverharding om een veilig passeermoment te creëren.

Belangenafweging

Voor het intrekken van de geslotenverklaring van het gemotoriseerd verkeer op Handelsesteeg is de beschikbare infrastructuur rond Handelsesteeg beschouwd. In het gebied tussen N605 en N616 is relatief weinig infrastructuur beschikbaar, waardoor Handelsesteeg door doorgaand verkeer wordt gebruikt. Dit resulteert in een extra belasting op Handelsesteeg, ten nadele van de leefbaarheid rond en verkeersveiligheid op Handelsesteeg.

De alternatieve route loopt door het dorp Gemert, terwijl Groenesteeg en De Wind qua afstand een langere route is en hier ook een gesloten verklaring voor gemotoriseerd verkeer zonder bestemming geldt. Door het opheffen van de gesloten verklaring voor gemotoriseerd verkeer worden deze andere routes minder belast door doorgaand verkeer, wat de verkeersveiligheid op deze wegen ten goede komt.

Advies politie

Er heeft overleg plaatsgevonden met de korpschef van de politie.

Besluiten:

  • 1.

    Het intrekken van de gesloten verklaring voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bestemmingsverkeer, op Handelsesteeg door het verwijderen van de borden C12 van Bijlage 1 van het “Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990” conform bijgevoegde tekening.

het college van burgemeester en wethouders,

Gemert, 12-6-2020

Bijlage verkeersbesluit tot intrekken van geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer Handelsesteeg

 

Naar boven