Rectificatie - Verkeersbesluit Doorfietsroute Assen-Groningen deel Vrieserweg-Lonerbrug

Logo Assen

54704-2020

Burgemeester en wethouders van Assen

Op dinsdsg 16 juni 2020 is dit besluit ook gepubliceerd. Dit was echter prematuur . Het op 16 juni jl. gepubliceerde verkeersbesluit wordt ingetrokken en vervangen door dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Doorfietsroute Assen-Groningen deel tussen Vrieserweg en Lonerbrug

De gemeente Assen werkt samen met de provincie Drenthe, provincie Groningen, gemeente Tynaarlo en gemeente Groningen aan de Doorfietsroute tussen Assen en Groningen. Het Asser deel komt langs de oostkant van het Noord-Willemskanaal te liggen en loopt vanaf de Havenkade via de Kanaaldijk tot aan de noordelijke gemeentegrens van Assen op de Vrieserweg.

De Doorfietsroute is een hoogwaardig, directe, snelle en veilige fietsroute. De route is een aanvulling op de bestaande routes tussen Assen en Groningen en moet ervoor zorgen dat de fiets kan concurreren met de auto voor verplaatsingen tussen Assen en Groningen. De route is niet alleen bedoeld voor woon-werkverkeer maar ook als recreatief fietspad. Zo wordt de fietsroute aangesloten op het fietsknooppuntensysteem en vormt daarmee een interessante aanvulling op het bestaande recreatieve netwerk langs het nationaal beek en esdorpenlandschap Drentsche Aa. Het pad is breed, comfortabel en is een directe route met weinig of geen verkeerlichten en waar de fietsers zoveel mogelijk voorrang hebben op kruispunten.

De achterliggende ambities voor de aanleg van deze route zijn:

- Bereikbaarheid van de regio Groningen-Assen in het belang van de economische groei;

- Meer fietsen leidt tot minder autogebruik en daardoor is er minder uitstoot van schadelijke stoffen en dit draagt bij tot een duurzame samenleving;

- Fietsen is gezond en draagt bij aan een gezonde en vitale samenleving;

- Een aantrekkelijke fietsroute in een inspirerende omgeving is een impuls voor de toeristische en recreatieve sector.

Dit verkeersbesluit gaat over het deel van de Vrieserweg tot en met het kruispunt met de Lonerbrug in Assen.

Maatregelen

Uit het oogpunt van:

- het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

wordt hiervoor:

- de Vrieserweg tussen de Taarlosebrug en Kanaaldijk een Fietsstraat;

- het brom- fietspad een fietsverbinding met voorrang voor de fietsers;

- de kruisingen Vrieserweg/Kanaaldijk, Enkeerdbrug/Kanaaldijk en Lonerbrug/Kanaaldijk geaccentueerd om weggebruikers te attenderen op de voorrangssituatie.

Deze maatregelen worden genomen op basis van dit verkeersbesluit. Daarnaast worden enkele fysieke maatregelen genomen waarvoor - indien nodig - een omgevingsvergunning voor de activiteit werken verleend gaat worden:

- het bestaande zandpad vervangen voor een betonnen brom- fietspad;

- komt er een loopstrook tussen Lonerbrug en Enkeerdbrug naast het brom-fietspad voor wandelaars;

- in het kader van de verkeersveiligheid verlichting op de kruisingen Vrieserweg/Kanaaldijk, Enkeerdbrug/Kanaaldijk en Lonerbrug/Kanaaldijk aangebracht;

Belangenafweging

Het verkeersbesluit wordt genomen in het belang van de veiligheid van de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De Doorfietsroute biedt een goed alternatief voor het woon-werkverkeer tussen Assen-Groningen en tussenliggende dorpen. Op de A28 tussen Groningen en Assen is in de spits regelmatig vertraging door drukte op de weg. Met de e-bike en speedpedelec kan gemakkelijker een grotere afstand afgelegd worden. Een rechtstreekse fietsverbinding kan bijdragen dat mensen kiezen om op de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto, om zo het hoofdwegennet en onderliggend wegennet te ontlasten.

De fiets als vervoersmiddel is tevens duurzaam en levert een bijdrage aan een gezonde samenleving. De Doorfietsroute is niet alleen bedoelt voor woon-werkverkeer. De recreatieve fietser kan ook op een comfortabele manier een bestemming bereiken via dit (brom)fietspad.

Om fietsen een kansrijk vervoersmiddel te laten zijn dient het (brom)fietspad aantrekkelijk te worden. Door middel van zoveel mogelijk voorrang, directe route, weinig obstakels, weinig hinder van ander verkeer en vlakke verharding wordt hiervoor gezorgd.

De kruisingen met de Vrieserweg, bij de Enkeerdbrug en bij de Lonerbrug worden geaccentueerd om weggebruikers te attenderen op de voorrangssituatie van de Doorfietsroute. In het kader van verkeersveiligheid worden de kruisingen verlicht.

Het tracé is in de huidige situatie een zandpad. Deze is voor een ieder toegankelijk. Er bevinden zich aan de oostkant van het Havenkanaal vissteigers, deze worden door het (brom)fietspad niet meer bereikbaar voor de auto. Aan de westkant van het Havenkanaal komen nieuwe vissteigers die met de auto te bereiken zijn. De huidige vissteigers aan de oostkant tussen de Lonerbrug en de Vrieserweg zijn alleen nog met de fiets of lopend te bereiken. De trailerhelling zal op dit tracé ook verdwijnen omdat gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan. Deze komt op een andere plek terug.

Gemotoriseerd verkeer kan gebruik maken van de Peeloërweg en Vrieserweg om van noord naar zuid te gaan en visa versa. Enkel belanghebbenden krijgen een ontheffing op naam/kenteken om de percelen te bereiken die direct ontsloten zijn op de Doorfietsroute.

Wet- en regelgeving

Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland. Deze heeft ingestemd met het voornemen.

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

BESLUIT

Op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets aan te brengen:

Kruispunt Vrieserweg-Kanaaldijk; 

Vrieserweg (noordelijk deel):

  • 1.

    D5L + OB54 van bijlage 1 RVV 1990

    - Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven + uitgezonderd fiets/bromfiets

  • 2.

    L51 van bijlage 1 RVV 1990;

    - Fietsstraat, auto te gast

Kanaaldijk:

  • 1.

    G12a + OB505 van bijlage 1 RVV 1990

    - Verplicht fiets-/bromfietspad +in twee richtingen

  • 2.

    G12b van bijlage 1 RVV 1990

    - Einde verplicht fiets-/bromfietspad

  • 3.

    B5 van bijlage 1 RVV 1990

    - Voorrangskruispunt zijweg rechts

Vrieserweg (oosterlijk deel):

  • 1.

    B6 van bijlage 1 RVV 1990

    - Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen

    - Plaatsen wegmarkering in de vorm van haaientanden

  • 2.

    D5R + OB54 van bijlage 1 RVV 1990

    - Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven + uitgezonderd fiets/bromfiets

Kruispunt Enkeerdbrug-Kanaaldijk;

Kanaaldijk (noordelijk deel):

  • 1.

    B3 van bijlage 1 RVV 1990

    - Voorrangskruispunt

  • 2.

    G12a + OB505 van bijlage 1 RVV 1990

    - Verplicht fiets-/bromfietspad +in twee richtingen

Kanaaldijk (zuidelijk deel):

  • 1.

    B3 van bijlage 1 RVV 1990

    - Voorrangskruispunt

  • 2.

    G12a + OB505 van bijlage 1 RVV 1990

    - Verplicht fiets-/bromfietspad +in twee richtingen

Enkeerdbrug:

  • 1.

    B6 + OB503OB04 van bijlage 1 RVV 1990

    - Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen

    - Plaatsen wegmarkering in de vorm van haaientanden

Vrieserweg:

  • 1.

    B6 + OB503OB04 van bijlage 1 RVV 1990

    - Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen

    - Plaatsen wegmarkering in de vorm van haaientanden

  • 2.

    L8 + OB54 van bijlage 1 RVV 1990

    - Doodlopende weg + uitgezonderd fiets/bromfiets

Kruispunt Lonerbrug-Kanaaldijk;

Kanaaldijk (noordelijk deel):

  • 1.

    B3 van bijlage 1 RVV 1990

    - Voorrangskruispunt

  • 2.

    G12a + OB505 van bijlage 1 RVV 1990

    - Verplicht fiets-/bromfietspad +in twee richtingen

  • 3.

    G12b van bijlage 1 RVV 1990

    - Einde verplicht fiets-/bromfietspad

Lonerbrug:

  • 1.

    B6 + OB503OB04 van bijlage 1 RVV 1990

    - Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen

    - Plaatsen wegmarkering in de vorm van haaientanden

  • 2.

    D6R + OB54 van bijlage 1 RVV 1990

    - Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven + uitgezonder fiets/bromfiets

Marsdijk:

  • 1.

    B6 + OB503OB04 van bijlage 1 RVV 1990

    - Stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende wegen

    - Plaatsen wegmarkering in de vorm van haaientanden

  • 2.

    D6L + OB54 van bijlage 1 RVV 1990

    - Gebod tot het volgen van een van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven + uitgezonder fiets/bromfiets

ASSEN 30 juni 2020

Burgemeester en wethouders van Assen,

Namens deze,

R. Dekker

Teamleider Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Eenheid Leefomgeving, Postbus 30018, 9400 RA Assen.

Naar boven