VERKEERSBESLUIT

Logo Roermond

Onderwerp: Verkeersbesluit voor het wijzigen van de verkeerssituatie als gevolg van de Flankerende maatregelen op de Heinsbergerweg tussen de Kapellerlaan en de St. Wirosingel.

 

No. 8079-2017-hd

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERMOND

  •  

Grondslagen

  • gelet op artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994, is het College van Burgemeesters en Wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • op grond van artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens geschied krachtens een verkeersbesluit.

  • op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 er een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

  • dat de Heinsbergerweg gelegen is in de gemeente Roermond;

  • dat de Heinsbergerweg conform het nieuwe GVVP gecategoriseerd wordt als ‘’Erftoegangsweg”;

  • dat de Heinsbergerweg gelegen is binnen de bebouwde kom;

  • dat met de flankerende maatregelen op de Heinsbergerweg aangesloten wordt op de wegcategorisering volgens het GVVP waarbij de snelheid op de Heinsbergerweg 30 km/u wordt;

  • dat de maximumsnelheid van 30 km/u wordt aangegeven binnen een zone waarbij de bestaande zijstraten die nu al 30 km/u zijn aansluiten;

  • dat het in het kader van een eenduidig beeld voor de weggebruiker gewenst is om de voorrangssituaties op de alle kruisingen op de Heinsbergerweg met elkaar in overeenstemming te brengen conform een erftoegangsweg 30 km/u en bijbehorend gelijkwaardig kruispunt met rechts voorrang;

  • dat het om die reden gewenst is om de met bebording geregelde voorrangssituaties op de kruisingen met de Petrus Polliusstraat - Scheidingsweg, Herderstraat, Kempweg, Sumatrastraat, St. Wirosingel (exclusief de fietsoversteek) en de kruising St. Wirosingel – Javastraat op te heffen zodat het gelijkwaardige kruisingen worden;

  • dat op Heinsbergerweg tussen huisnummer 25 (schoolzone) en het kruispunt met Scheidingsweg – Petrus Polliusstraat fietsstroken met onderbroken markering worden aangebracht;

  • dat middels deze fietsstroken de fietsers een duidelijk plaats op de weg hebben en automobilisten hier op het smalste deel van de Heinsbergerweg geattendeerd worden op de fietsers en bij hun de snelheid geremd;

  • dat middels deze fietsstroken op de Heinsbergerweg tussen huisnummer 25 (schoolzone) en het kruispunt met Scheidingsweg – Petrus Polliusstraat tevens aan beide zijden van de straat een parkeerverbod geldt (m.u.v. de al aanwezige parkeervakken);

  • dat de bushalte ter hoogte van Heinsbergerweg 66 in het parkeervak komt te liggen en hiermee tegen de rijbaan aan komt te liggen, om zo het in- en uitrij comfort voor de bus te verbeteren en reizigers een bredere wacht/halte voorziening te geven;

  • dat de bushalte ter hoogte van Heinsbergerweg 66 met bovenstaande maatregel in de parkeerstrook komt te liggen, waardoor mogelijk een parkeerplaats minder beschikbaar is (afhankelijk hoe in de rest van de parkeerstrook geparkeerd wordt);

  • dat de fietsroute Roerdal <> St. Wirosingel in het GVVP is aangeven als hoofd fietsas;

  • dat om fietsen te stimuleren op de hoofdas de oversteek van deze fietsas over de Heinsbergerweg wel in de voorrang gelegen blijft;

  • dat de bestaande bushalte ter hoogte van Heinsbergerweg 146 lastig gelegen met betrekking tot de aangrenzende parkeervakkenstrook en een woninguitrit;

  • dat de bestaande bushalte ter hoogte van Heinsbergerweg 146 verplaatst wordt naar de andere zijde van de T-splitsing en in nieuw te realiseren bushalte voor St. Wirosingel 2;

  • dat de maatregel strekt tot bescherming van de belangen als bedoeld in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, meer in het bijzonder:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Adviezen

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg met de politie is gepleegd;

Besluiten

  • 1.

    Door plaatsing van de verkeerstekens op borden volgens model “A0130zb” en “ A0130ze” van bijlage 1 van Reglement verkeersregels en verkeerstekens t.b.v. de nieuwe geldende maximumsnelheid op de Heinsbergerweg kenbaar te maken;

  • 2.

    Het opheffen van de geregelde voorrangsregelingen ten behoeve van het gemotoriseerd verkeer op de volgende kruisingen:

    • a.

      Heinsbergerweg – Petrus Polliusstraat – Scheidingsweg;

    • b.

      Heinsbergerweg – Herderstraat;

    • c.

      Heinsbergerweg – Kempweg;

    • d.

      Heinsbergerweg – Sumatrastraat;

    • e.

      Heinsbergerweg – St. Wirosingel;

    • f.

      St. Wirosingel - Javastraat

  • 3.

    Dit kenbaar te maken middels het verwijderen van de borden conform model B01, B04, B05 en B06 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het verwijderen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • 4.

    Het aanbrengen van de markering middels fietsstroken met onderbroken markering en bijbehorende fietssymbolen op de Heinsbergerweg tussen huisnummer 25 en het kruispunt met de Petrus Polliusstraat – Scheidingsweg;

  • 5.

    De voorrangssituatie op de fietsoversteek Heinsbergweg – fietsas Roerdal <> St. Wirosingel kenbaar te maken middels de borden conform model “B06” inclusief het onderbord “OB503OB04” van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • 6.

    De verplaatste bushaltes ter hoogte van Heinsbergerweg 66 en St. Wirosingel 2 van een haltepaal/bord inclusief het bord model “L03b” van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) te voorzien;

  • 7.

    Dit besluit ter openbare kennisgeving te brengen middels publicatie in de Staatscourant.

  • 8.

    De maatregelen zichtbaar zijn zichtbaar op de in de bijlage bijgevoegde Situatietekening met daarop de flankerende maatregelen voor de Heinsbergerweg inclusief bijbehorende bebording (gekleurde bebording betreft nieuwe bebording en licht grijze bebording betreft bestaande bebording die gehandhaafd blijft).

Bijlagen:

  • Situatietekening met daarop de flankerende maatregelen voor de Heinsbergerweg inclusief bijbehorende bebording (nieuwe bebording is in kleur weergegeven en bestaande bebording die gehandhaafd blijft in grijstinten).

Roermond, 23-6-2020

Burgemeester en wethouders van Roermond,

Namens dezen,

De wethouder voor klimaat, wijken en infrastructuur

Rens Evers

 

 

 

 

 

Afschrift van dit besluit is gezonden aan:

de Regiopolitie Limburg-Noord, district Roermond;

de afdeling stadstoezicht;

de afdeling beheer openbare ruimte, wijkopzichter;

de afdeling beheer openbare ruimte.

 

Nota van aanvulling

Tegen het voornoemd verkeersbesluit kunnen belanghebbenden, op grond van het bepaalde in artikel 20 van de Wegenverkeerswet 1994 jo. 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht, binnen zes weken na de bekendmaking, schriftelijk bezwaar indienen bij ons college. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift dient ten minste te bevatten: uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivatie van het bezwaar.

Indien, gelet op betrokken belangen, onverwijlde spoed dit vereist, bestaat op grond van artikel 8:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht tevens de mogelijkheid, gelijktijdig met of na het indienen van het bezwaarschrift een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, postbus 950, 6040 AZ Roermond.

 

Naar boven