Verkeersbesluit aanpassen verkeerstekens N344 bebouwde kom Oude Molen alsmede op de N344 nabij de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg.

Logo Overijssel

 

Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 15 juni 2020 kenmerk 2020/0167829 tot het aanpassen van verkeerstekens op de N344 binnen en aansluitend op de bebouwde kom Oude Molen (tussen km 56,6 en km 57.4) (gemeente Deventer) en ter plaatse van de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg km. (61.8) (gemeente Rijssen-Holten).

 

Aanleiding

Op de provinciale weg N344 (Deventer-Holten) ter hoogte van buurtschap Oude Molen is een nieuwe bebouwde kom gerealiseerd. De provincie heeft de weginrichting van de N344 binnen de nieuwe bebouwde kom aangepast. Het kruispunt N344 –Oostermaatsdijk/Oude Molenweg is vervangen door een rotonde waarbij fietsers op de rotonde in voorrang zijn. Deze rotonde is in combinatie met uitvoering van groot onderhoud aan de N344 in december 2019 gerealiseerd. Hierbij heeft de N344 bij Oude Molen over een lengte van ongeveer 700 meter een weginrichting in overeenstemming met een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom gekregen. Tevens is in het kader van uitgevoerd groot onderhoud de weginrichting nabij de kruising van de N344 met de Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg aangepast.

 

Noodzaak

Voor de gewijzigde weginrichting en de aanleg van de rotonde zijn verkeerstekens die een verbod of gebod inhouden verwijderd en geplaatst. Hiervoor is het is op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) nodig om een verkeersbesluit te nemen.

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, en het bevorderen van een goede doorstroming van het verkeer.

 

Maatregelen

De gewijzigde weginrichting is op vier te onderscheiden gedeelten van de N344 gerealiseerd:

 

1. Gehele wegvak N344 binnen de bebouwde kom Oude Molen:

Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 50 km./uur. In de bebouwde kom dienen bromfietsers verplicht gebruik te maken van de hoofdrijbaan. Door het verleggen van de bebouwde komgrens is het noodzakelijk om de borden G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde fietspad) te (her)plaatsen. Door (her)plaatsing van borden (G11) wordt het binnen de bebouwde kom gelegen gedeelte van het pad aangewezen als verplicht fietspad. Buiten de bebouwde komgrens eindigt het verplicht fietspad en wordt dit door (her)plaatsing van borden (G12) aangeduid.

 

2. Ter hoogte van de aansluiting Bathmenseweg:

Een gedeelte van het fietspad bij de oversteek van de N377 voor fietsers aan de westzijde van de kruisding met de Bathmenseweg (nabij km. 56,8) wordt als gevolg van de gewijzigde weginrichting voortaan in twee richtingen bereden. Hiervoor is ter plaatse een middenasmarkering aangebracht ter aanduiding van tegemoetkomende overstekende fietsers. De situering van de borden (D2) met het gebod aan bestuurders op de rijbaan van de N344 om de midden geleider aan de rechterzijde voorbij te gaan, is als gevolg van de gewijzigde weginrichting iets gewijzigd.

 

3. Rotonde ter hoogte van kruising N344 met Oude Molenweg/Oostermaatsdijk:

De nabij de rotonde gelegen en daarop aansluitende paden worden met borden (G11) aangeduid als verplicht fietspad. Op de rotonde hebben fietsers en overige bestuurders voorrang. Fietsers op de rotonde zijn in voorrang op overige (afslaande) bestuurders. Aan bestuurders komende vanaf de naar de rotonde toegaande rijbaan en paden wordt dit aangeduid door het aanbrengen van haaietanden en plaatsen van verkeersborden B6 (verleen voorrang). Voorbij de rotonde eindigt het verplicht fietspad in de richtingen Oude Molenweg en Oostermaatsdijk. Ter aanduiding daarvan worden borden (G12) geplaatst. Op de midden geleider van de naar de rotonde toe leidende wegen wordt door plaatsing van borden (D2) bestuurders geboden deze aan de rechterzijde voorbij te gaan. Op het midden eiland van de rotonde worden borden (D1) geplaatst ter aanduiding van de verplichte rijrichting op de rotonde.

 

4. Nabij de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg:

Nabij de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg wordt een klein gedeelte van de langs de linkzijde van de N344 gelegen (bij het transformatorhuisje in westelijke richting eindigende) parallelweg door plaatsing van borden (G11) aangeduid als fietspad.

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. Het besluit is vooraf voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker(s) verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland.

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het college van Burgemeester en Wethouders van de desbetreffende gemeente(n). Er heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe door de gemeente Deventer (bebouwde kom Oude Molen) en de gemeente Rijssen-Holten (kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg) gemachtigde medewerkers.

 

Afweging belangen

1. tot en met 3. buurtschap Oude Molen.

Op de voormalige kruising ter hoogte van het buurtschap Oude Molen gebeurden regelmatig ongevallen. Het kruispunt was volgens geldende criteria van de provincie Overijssel aangeduid als “verkeersongevallenconcentratiepunt ” (VOC). Door de nieuwe inrichting van het binnen de gewijzigde bebouwde komgrens gelegen weggedeelte als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom en de aanleg van de rotonde is een verkeersveiliger situatie gerealiseerd. De verkeerstekens sluiten aan op deze gewijzigde weginrichting.

 

4. nabij kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg.

Op de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg gebeuren diverse ongevallen, waarvan de oorzaak mogelijk ligt in de onduidelijke parallelstructuur langs de hoofdrijbaan. Om de duidelijkheid te verbeteren wordt ter plaatse van de kruising de parallelweg versmald en aangeduid als een in één richting bereden fietspad.

De getroffen maatregelen leiden tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Door aanleg van de rotonde is een vlotte afwikkeling van kruisend verkeer ter hoogte van de Oude Molenweg mogelijk. De bruikbaarheid en doorstroming van de N344 wordt ter plaatse niet of zo beperkt mogelijk verminderd. Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.

 

Bevoegdheden

Het weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluiten

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

 

(1) Gehele wegvak N344 binnen de bebouwde kom Oude Molen:

A. Door het (her)plaatsen van de borden G11 de binnen de bebouwde kom aan beide zijden naast de rijbaan van de N344 gelegen paden tussen (nabij) km. (56.7) en (nabij) km. (57.3) aan te wijzen als verplicht fietspad;

B. Door het (her)plaatsen van de borden G12a de buiten de bebouwde kom aan beide zijden naast de rijbaan van de N344 gelegen paden ter hoogte vanaf km. (56.7) in oostelijke richting en ter hoogte van vanaf km. 57.3 in westelijke richting aan te wijzen als fiets-bromfietspad;

 

(2) Ter hoogte van de aansluiting Bathmenseweg :

C. Door het (her)plaatsen van de borden D2 ter hoogte van nabij km. (56.8) bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

 

(3) Rotonde ter hoogte van kruising N344 met Oude Molenweg/Oostermaatsdijk:

D. Door het plaatsen van borden G11 ter hoogte van km. (57.15 ) de (rechts) naast de rijbaan gelegen paden vanaf de Oude Molenweg en Oostermaatsdijk in de richting naar de rotonde aan te wijzen als verplicht fietspad;

E. Door het plaatsen van borden G12 ter hoogte van km. (57.15) het einde van het verplicht fietspad vanaf de rotonde in de richtingen Oude Molenweg en Oostermaatsdijk aan te wijzen:

F. Door het plaatsen van borden B6 ter hoogte van de rotonde bij km. (57.15) bestuurders vanuit alle richtingen te gebieden voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg/rotonde;

G. Door het plaatsen van haaietanden ter hoogte van de rotonde bij km. (57.15) bestuurders vanuit alle richtingen te gebieden voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg/rotonde;

H. Door het plaatsen van borden D1 op de rotonde ter hoogte van km. (57.15) de rotonde en de daarop verplichte rijrichting aan te geven;

I. Door het plaatsen van de borden D2 ter hoogte van km (57.1) en (57.2) bestuurders op de naar de rotonde toe gaande rijbanen van de N344 te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

 

(4) Ter hoogte van kruising N344 met Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg:

J. Door plaatsen van de borden G11 ter hoogte van km (61.8) een bij de kruising Dijkerhoeksweg/Oude Stationsweg aan de linkerzijde van de N344 gelegen gedeelte van de parallelweg tussen (61.5) en (61.8) aan te duiden als verplicht fietspad;

K. Bestaande besluiten over de plaatsing van verkeerstekens die betrekking hebben op de N344 en welke niet verenigbaar zijn met de hierboven onder A. tot en met J. genomen besluiten, in te trekken;

L. Voor het overige geen wijzigingen aan te brengen in eerdere voor de N344 genomen besluiten tot plaatsing van verkeerstekens.

 

Zwolle, 15 juni 2020

Gedeputeerde Staten van Overijssel,

namens dezen,

 

 

J.W.R. Grotenhuis,

teamleider Ontwikkeling en Expertise,

eenheid Wegen en Kanalen.

 

Bij dit besluit zijn 3 tekeningen (nummers N344-ARC-S-00-OR-CE-T0-1001, N344-ARC-S-00-OR-CE-T0-1002 en N344-ARC-S-00-OR-CE-T0-1400) gevoegd waarop de markering en bebording nader zijn aangeduid. Deze tekeningen maken geen onderdeel uit van dit besluit.

 

Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen.

Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn:

1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.

2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.

3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift.

4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. De Staatscourant waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.

 

Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.

1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle.

2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.

3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02.

 

Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?

Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55.

 

Naar boven