N324; verkeersbesluit verkeerskundige maatregelen traject 115 tussen km 9,000 en km 10,300 (prov. grens)

Logo Gelderland

 

VERKEERSBESLUIT zaaknummer 2019-013736, d.d. 11 juni 2020

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor de uitvoering van een aantal verkeerskundige maatregelen in het kader van het groot onderhoud 2020, doorlopend in 2021, aan de provinciale weg N324 tussen km 9,000 en de provincie grens nabij Grave (km 10,300) in de gemeentes Wijchen en Heumen. Deze maatregelen worden genomen ten behoeve van het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming op dit traject.

 

Het betreft de volgende maatregelen:

  • het plaatsen van een verkeersregelinstallatie (VRI);

  • het realiseren van een fietsstraat tussen de aansluitingen bij km 9,260 en de N846 Broekstraat/Eindsestraat bij km 9,520;

  • het herinrichten van het kruispunt N324 Graafseweg – N846 Broekstraat/Eindsestraat bij km 9,520;

  • het aanleggen of verlengen van middengeleiders op de hoofdrijbaan.

 

Als wegbeheerder van de N324 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde maatregelen op dit traject een verkeersbesluit te nemen.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1 onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • het geldende Algemeen reglement mandaat, Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het op peil houden en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. De omgevingsvisie stelt vast dat bij knelpunten op het gebied van wegen, wordt gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens nieuwe infrastructuur wordt aangelegd.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeentes Wijchen, Heumen, het

Waterschap Rivierenland, vervoersmaatschappij Breng en met de korpschef van Politie eenheid

Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat ter visie heeft gelegen van 16 april tot en met 28 mei 2020

zijn geen zienswijzen binnengekomen.

 

Belangenafweging: Knelpunten en maatregelen

In het Functioneel Kader Wegennet, is traject 115, de N324 Nijmegen – Grave, aangewezen als

gebiedsontsluitingsweg. Er geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Een gebiedsontsluitingsweg

is een weg die is ontworpen of aangewezen om een gebied aan te sluiten op wegen van hogere orde,

het uitwisselen van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

 

Het wegvak tussen km 9,000 – km 10,300 maakt als ondersteunende weg deel uit van het

verkeersmanagementnetwerk. Dat betekent dat de weg in de basis geen regionale verbindende

functie heeft, maar dat wel kan krijgen indien zich een tijdelijke situatie voordoet, bijvoorbeeld in

het geval van een calamiteit op de omliggende autosnelwegen A50 en A73.

De provincie heeft in voorbereiding op het groot onderhoud en in overleg met de gemeenten

Nijmegen, Wijchen en Heumen een aantal knelpunten in beeld gebracht en onderzocht.

Centraal in dit verkeersbesluit staan maatregelen ten behoeve van het verbeteren van de algemene

verkeersveiligheid, de doorstroming en verkeersmanagement bij calamiteiten tussen km 9,000 en

km 10,300. Daarnaast wordt een aantal aanvullende onderhoudsmaatregelen genomen.

 

Verbeteren fietsveiligheid

Het (brom)fietspad aan de westzijde van de N324 mag alleen gebruikt worden door (brom)fietsers

van Nijmegen naar Grave en het (brom)fietspad aan de oostzijde door (brom)fietsers van Grave

naar Nijmegen. Op het (brom)fietspad tussen de verkeerslichten op het kruispunt N846

Broekstraat/Eindsestraat (km 9,520) en de aansluiting met de N845 Drutenseweg (km 9,000),

maken fietsers richting Wijchen/Nijmegen echter vaak in tegengestelde richting gebruik van het

(brom)fietspad, terwijl dit niet is toegestaan. Daarnaast steken (brom)fietsers de N324 vaak niet

over bij de verkeerslichten op het kruispunt N846 Broekstraat/Eindsestraat, maar willekeurig op

het wegvak. Hierdoor vinden regelmatig (bijna) ongevallen plaats.

 

Ten behoeve van de verkeersveiligheid richt de provincie de kruispunten van de N324 met de N845

Drutenseweg en de N846 Broekstraat/Eindsestraat opnieuw in. Door het verbeteren van de

fietsroutering en een betere doorstroming voor (brom)fietsers wordt ‘spookfietsen’ minder

aantrekkelijk gemaakt.

 

Daarnaast wordt op verschillende plaatsen langs de N324, het (brom)fietspad en de parallelle

(brom)fietsoversteken voorzien van rood asfalt en blokmarkering. Hierdoor worden de oversteken

beter zichtbaar, wat de verkeersveiligheid voor (brom)fietsers vergroot. Tevens wordt tussen km

9,260 en km 9,480 een fietsstraat ingesteld.

 

Kruispunt N324 - N845 Drutenseweg (km 9,000)

De aansluiting N324 – N845 Drutenseweg bij km 9,000 is te ruim vormgegeven en wijkt af van

andere kruispunten op de N324, waardoor uniformiteit in kruispuntoplossingen ontbreekt. Door

de vormgeving is er een hoge afwikkelingscapaciteit voor gemotoriseerd verkeer. De huidige

vormgeving van het kruispunt werkt hoge snelheden in de hand en dit vergroot het risico op

ongevallen met ernstige afloop.

 

Daarnaast is de (brom)fietsoversteek op het kruispunt niet conform de provinciale richtlijnen

ingericht. Er is onder andere onvoldoende opstelruimte tussen de hoofdrijbaan van de N324 en de

parallelle (brom)fietsoversteek. Er vinden daardoor relatief veel flankongevallen met (brom)fietsers

plaats die de hoofdrijbaan oversteken. Bovendien is er een verhoogd risico op ongevallen door het

oneigenlijk gebruik van de (brom)fietspaden in tegengestelde richting.

Om de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren wordt dit kruispunt voorzien van

verkeerslichten (VRI). Hiervoor is gekozen vanuit het perspectief van verkeersmanagement,

aangezien op het kruispunt N324 – N846 Broekstraat/Eindsestraat ook een VRI staat. Hierdoor

kan het verkeer tijdens calamiteiten over beide kruispunten gestuurd worden.

 

Kruispunt N324 - N846 Broekstraat/ Eindsestraat (km 9,520)

De VRI op het kruispunt met de N846 (Broekstraat/Eindsestraat) bereikte in 2019 het einde van de

technische levensduur. Er is sprake van detectiestoringen, onder andere als gevolg van te smalle

rijstroken. Daarnaast zorgt dit voor problemen met de doorstroming en wachtrijvorming op de

N324. Als gevolg hiervan is de N324 niet meer geschikt als ondersteunende weg in het

verkeersmanagementnetwerk. De vormgeving van het kruispunt is zodoende niet in

overeenstemming met de functie en derhalve zijn maatregelen noodzakelijk.

 

In het kader van de mogelijke vervanging van de VRI in 2019 is onderzocht welke infrastructurele

maatregelen aanvullend noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid en doorstroming op het

kruispunt te verbeteren voor met name fietsers en voetgangers. Zo worden er maatregelen

genomen op het voorkomen van ‘spookfietsers’.

 

Aanvullende maatregelen op de N324

Naast de maatregelen op de kruispunten met de N845 en N846, worden tijdens het groot

onderhoud op meerdere locaties op de hoofdrijbaan middengeleiders aangebracht of aangepast.

 

De bovengenoemde maatregelen die in het kader van het groot onderhoud aan de N324 worden

uitgevoerd, zijn verkeersbesluitplichtig.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N324, tussen

kilometer 9,000 en kilometer 10,300 in de gemeentes Wijchen en Heumen het volgende

verkeersbesluit:

 

I. door het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het

(brom)fietspad vóór het doorgaande (brom)fietspad langs de N324 bij km 9,520 de voorrang

voor (brom)fietsers op het doorgaande (brom)fietspad op te heffen;

 

II. door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór het

(brom)fietspad langs de N324 bij km 9,520 (brom)fietsers komend vanaf Nijmegen te

verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad komend vanuit

Grave;

 

III. door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór het

(brom)fietspad langs de N324 bij km 9,510 voor (brom)fietsers komend vanuit de Eindsestraat

te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad komend vanuit

Nijmegen;

 

IV. door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór het

(brom)fietspad langs de N324 bij km 9,490 (brom)fietsers komend vanuit de Broekstraat te

verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad komend vanuit

Grave;

 

V. door het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de

fietsstraat bij km 9,460 voor (brom)fietsers komend vanaf Grave te verplichten voorrang te

verlenen aan bestuurders op de fietsstraat;

 

VI. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden

als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, vóór de hoofdrijbaan, bestuurders komend vanuit

de fietsstraat te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan, bij

kilometer 9,260;

 

VII. Door het plaatsen van de borden model D2 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting rechts

langs de middengeleiders in te stellen, bij kilometer 9,300;

 

VIII. Door het plaatsen van een bord model G12a van het RVV 1990, een verplicht (brom)fietspad in

te stellen, bij:

  • km 9,260 (dit is tevens het einde van de fietsstraat);

  • km 9,500, het (brom)fietspad langs de N846 Broekstraat richting N324 Graafseweg;

  • km 9,500, het (brom)fietspad langs de Eindsestraat richting N324 Graafseweg.

  •  

  •  

IX. Door het plaatsen van een bord model G12b van het RVV 1990, het einde van het verplichte

(brom)fietspad aan te duiden, bij:

  • km 9,480 (dit is tevens het begin van de fietsstraat);

  • km 9,500, het (brom)fietspad langs de N846 Broekstraat vanaf de N324 Graafseweg;

  • km 9,500, het (brom)fietspad langs de Eindsestraat vanaf de N324 Graafseweg.

 

Ter inzage

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht van alle provinciale wegen->N324: Nederasselt - Nijmegen. De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt het zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven. Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 18 juni tot en met 30 juli 2020 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Wijchen, Kasteellaan 27 in Wijchen en in het gemeentehuis van de gemeente Heumen, Kerkplein 6 in Malden. Ten gevolge van COVID-19-maatregelen is fysieke inzage op het gemeentehuis slechts beperkt beschikbaar. Neem contact op met het Provincieloket, telefoon 026-359 9999, voor meer informatie en ondersteuning.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m IX van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

mw. drs. E.A. Joosten

Naar boven