Gemeente Leiden, ontwerp verkeersbesluit Centrumroute fase 3; herinrichting Langegracht - Leiden

Logo Leiden

 

Situatietekening: 2109155

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teammanager Ontwerp en Mobiliteit,

 

Overwegende dat:

  • het project Centrumroute onderdeel is van het opwaarderen van de R-net corridor Zoetermeer – Leiden CS;

  • de Centrumroute loopt vanaf de Lammenschansweg via onder andere de Hooigracht, Langegracht en het Schuttersveld tot aan station Leiden Centraal;

  • het gehele tracé een lengte heeft van 3 kilometer en is opgeknipt in vier delen;

  • de Centrumroute is gecategoriseerd als een wijkontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/uur;

  • de route van gevel tot gevel opnieuw wordt ingericht;

  • na de herinrichting het straatbeeld hier rustiger en overzichtelijker wordt;

  • de Centrumroute tevens mooier en groener wordt ingericht en beter ruimte moet bieden aan fietsers, voetgangers, bestemmingsverkeer en het laden en lossen;

  • de gehele Centrumroute is aangemerkt als hoofdfietsroute en er tevens een aantal belangrijke dwarsverbindingen voor de fietsers de route kruisen;

  • het doorgaand autoverkeer wordt verminderd en de leefbaarheid en de kwaliteit van de openbare ruimte worden verbeterd;

  • dit onder andere wordt bereikt door een groter aandeel doorgaand verkeer via de zogenaamde Leidse Ring te leiden;

  •  

  • bij het opstellen van het kaderbesluit nauw is samengewerkt met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties waarbij voor de losse tracédelen ook wijkverenigingen en individuele omwonenden hebben deelgenomen aan de planvorming;

  • op 22 september 2015 het college van B&W heeft besloten het kaderbesluit voor te leggen aan de gemeenteraad en deze door de gemeenteraad is vastgesteld;

  • de gemeente op 7 oktober 2015 een informatieavond heeft georganiseerd voor buurtbewoners;

  • ruim 100 mensen de informatieavond hebben bezocht en er vele reacties of opmerkingen zijn achtergelaten op een reactiekaart;

  •  

  • de gemeente Leiden de herinrichting van de Centrumroute is gestart, waarbij fase 1 van deze herinrichting is uitgevoerd en fase 2 op dit moment wordt uitgevoerd;

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op fase 3 van de herinrichting van de Centrumroute;

  • het tracédeel van fase 3 loopt vanaf de Klokpoort tot aan de Lammermarkt;

  • er sinds 2015 tot 2019 op regelmatige basis klankbordvergaderingen hebben plaatsgevonden met een delegatie van omwonenden en ondernemers rond de Langegracht;

  •  

  • de bushaltes ter hoogte van de Mare behouden blijven en R-net haltes worden;

  • de bushaltes nabij het Stadsbouwhuis komen te vervallen;

  • een nieuwe bushalte wordt aangelegd ter hoogte van de Houtmarkt;

  •  

  • het ontwerp van de Langegracht voorziet in versmalde rijbanen en een verbreding van de middenberm;

  • hiervoor gekozen is om de oversteekbaarheid van de Langegracht voor langzaam verkeer te vergroten;

  • de doorsteken voor gemotoriseerd verkeer door de middenberm bij het Ambachtsplein en de Zandstraat worden opgeheven, waardoor deze zijtakken enkel nog te benaderen en te verlaten zijn vanaf de rijrichting waaraan de zijtak is gelegen;

  • de zonebebording (30-zone) op een aantal zijtakken ontbreekt, terwijl deze wel in de beoogde 30-zone liggen, hetgeen met dit verkeersbesluit wordt gerepareerd;

  •  

  • de vrijliggende fietspaden langs de gehele route worden verbreed tot 2,00m;

  • het korte gedeelte tweerichtingsfietspad (tussen Volmolengracht en Korte Mare) omgevormd wordt tot éénrichtingsfietspad, zodat langs de hele Langegracht aan weerszijden een structuur van vrijliggende éénrichtingsfietspaden ligt;

  • hiervoor gekozen is om de duidelijkheid en daarmee verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te vergroten en omdat de oversteekbaarheid sterk wordt verbeterd;

  •  

  • het kruispunt van de Langegracht met de Nieuwe en Korte Mare als onoverzichtelijk wordt ervaren en er regelmatig ongevallen plaatsvinden;

  • het kruispunt daarom overzichtelijker wordt ingericht met duidelijkere voorrangsregels door middel van voorrangsborden en haaientanden, waarbij de Langegracht aangewezen blijft als de voorrangsweg;

  •  

  • het nieuwe fietspad door het Energiepark (direct ten westen van de energiecentrale) recent is opengesteld en het ontwerp daarom voorziet in een goede oversteek over de Langegracht, in het verlengde van dit nieuwe fietspad richting de Volmolengracht;

  •  

  • ten behoeve van de doorstroming van de HOV-bussen, en omdat het Stadsbouwhuis zijn publieke functie verliest, de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van het Stadsbouwhuis komt te vervallen;

  • alle overige voetgangersoversteekplaatsen behouden blijven;

  •  

  • er verder onder de ondernemers langs de Langegracht een enquête is afgenomen over het parkeren en het laden en lossen;

  • hieruit is gebleken dat er behoefte is aan extra mogelijkheden tot bevoorrading, en daarom extra laad- en losvakken worden gecreëerd ter hoogte van Lammermarkt huisnr 57 en 218;

  •  

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

zijn, gelet op voorgaande, voornemens te nemen de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    het instellen van een 30 km/h-zone op de volgende locaties, door het plaatsen van zonaal uitgevoerd borden A01zb en A02ze van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • Nieuwe Mare en Korte Mare;

  • Tweelingstraat;

  • Huigplaats;

  • 2.

    het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de volgende kruispunten, waar het verkeer voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Langegracht, door plaatsen van het borden B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • Nieuwe Mare en Korte Mare;

  • de fietsoversteek thv de Volmolengracht;

  • de fietsoversteek thv de Klokpoort

  • 3.

    het instellen van een laad- en losplaats op de volgende locaties, door het plaatsen van bord E07 van Bijlage 1 van het RVV 1990:

  • thv huisnummer 57;

  • thv huisnummer 218;

  • 4.

    het herhalen van de ingestelde verplichte éénrichtingsfietspaden langs de Langegracht, ter hoogte van het nieuwe aansluitende fietspad bij het Energiepark en ter hoogte van de Houtmarkt, door het plaatsen van borden G11, in combinatie met onderborden OB501 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    het instellen van bushaltes op de Langegracht, nabij de Houtmarkt, aan noord- en zuidzijde door het plaatsen van borden L03 van Bijlage 1 van het RVV op deze locaties;

  • 6.

    het opheffen van een voetgangersoversteekplaats, ter hoogte van de Tweelingstraat, door het verwijderen van verkeersbord L02 van bijlage 1 van het RVV1990 en het verwijderen van markering zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het BABW;

  • 7.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk 2109155.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leiden, 10 juni 2020

Burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

 

 

 

 

M. Hermsen-Facon

Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

 

 

Zienswijzeprocedure

Dit ontwerp verkeersbesluit is vanaf te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 12 juni mei 2020 tot 24 juli 2020 ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit ’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 5165571.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Naar boven