Provincie Groningen - verkeersbesluit - rotonde - N360

Logo Groningen

Zaaknummer: K19788

Inleiding

De provinciale weg N360 tussen Groningen en Delfzijl wordt verbeterd. Op deze weg is het op een aantal punten erg druk. Ook komen er verschillende onveilige kruisingen voor, waar veel ongelukken gebeuren. Op verschillende plaatsen loopt de weg door de bebouwde kom. Daar wordt nu vaak te hard gereden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren leggen we drie rotondes aan en passen de inrichting van de weg aan.

De rotondes worden aangelegd om het verkeer op de N360 beter door te laten stromen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Er wordt een rotonde aangelegd bij de aansluiting met de Fledderbosweg te Garmerwolde, bij de aansluiting met de Eestumerweg te Ten Post en bij de aansluiting met de Eekwerderweg te Wirdum.

In dit verkeersbesluit reguleren we de verkeerstekens als onderdeel van de realisatie van de rotonde met de Eestumerweg te Ten Post. De verkeerstekens voor de overige rotondes worden in afzonderlijke verkeersbesluiten opgenomen.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd (Artikel 2 Wegenverkeerswet 1994):

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Aard en omvang van de maatregelen:

Met de aanleg van de rotonde wordt de verkeersveiligheid verhoogd. De weggebruikers op de N360 moeten snelheid minderen en voorrang verlenen aan de weggebruikers op de rotonde. Aan de westzijde van de rotonde blijft de oversteek voor (brom)fietsers voorzien van de middengeleiders gehandhaafd. Door de reconstructie zal de (brom)fietser veiliger over kunnen steken. In de praktijk zal de gereden snelheid ter hoogte van de (brom)fietsoversteek namelijk veel lager zijn dan de toegestane maximum snelheid van 60 kilometer per uur omdat de rotonde en de inrichting daarvan de weggebruiker noodzaakt om de rotonde met gepaste snelheid aan te rijden en te verlaten.

Het landbouwverkeer mag onder dezelfde beperkingen van de N360 gebruik blijven maken van het wegvak gelegen tussen de afslag met de Eestummerweg en de gemeentelijke Rijksweg. Landbouwverkeer blijft mogelijk van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur en tussen 18.00 tot 07.00 uur.

De zuidelijk gelegen bushalte wordt verplaatst naar de westzijde van de rotonde nabij de (brom)fietsoversteekplaats. De bus krijgt een voorziening zodat niet meer op de hoofdrijbaan hoeft te worden gehalteerd.

Advies:

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 6 mei 2020, kenmerk 20200206000122, heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening "Situatie Bebording - DO-1508-201, blad 2 van 3 van 29 januari 2020". Namelijk:

  • Vijf borden G12a, een verplicht fiets/bromfietspad, voor zien van OB505, oppassen voor tegenliggers;

  • Eén bord L03, bushalte/tramhalte;

  • Vier borden D01_BB12r, verplichte rijrichting rotonde;

  • Twee onderborden OB401-150, afstandsaanduiding 150 meter;

  • Haaientanden om de voorrang op de aansluitende weg en het aansluitende (brom) fietspad te regelen.

De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten) en in het gemeentelijke huis-aan-huisblad de Groninger Gezinsbode. Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

Groningen, 29 mei 2020.

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R. Bosma

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen ( http://www.provinciegroningen.nl/ www.provinciegroningen.nl ).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op http://www.rechtspraak.nl/ www.rechtspraak.nl .

Naar boven