Verkeersbesluit Tijhofslaan (tegenover nr. 117) en Horstlaan 1 te Almelo

Logo Almelo

Kenmerk Intern - 2072528

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het vastgestelde mandaatbesluit op 7 januari 2020 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanvraag

Op 28 april 2020 is door Allego een verzoek in gediend om een laadpaal te plaatsen en parkeerplaatsen te benutten als oplaadpunt voor elektrische auto’s.

Het betreft hier een combinatie van:

Het verplaatsen van een bestaande laadpaal aan de Elsboerlaan naar de Tijhofslaan (ter hoogte van nummer 117)

Het realiseren van een laadpaal aan de Horstlaan 1 te Almelo (op de parkeerplaats).

Wettelijk kader

In het algemeen zijn artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en de Verkeerstekens 1990 en de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. In dit geval moet daarnaast op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegingen

Steeds meer inwoners, forensen en bezoekers van de gemeente Almelo beschikken over een elektrische auto of overwegen deze op korte termijn aan te schaffen. Elektrische voertuigen moeten regelmatig worden opgeladen. Gebruikers van elektrische voertuigen hebben niet de vrijheid en mogelijkheid om op een willekeurige locatie op te laden en zijn afhankelijk van openbare mogelijkheden. Het is daarom wenselijk en noodzakelijk dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden. De gemeente Almelo heeft ervoor gekozen om een duurzame omgeving te faciliteren. Bij het plaatsen van laadpalen wordt rekening gehouden met:een systeem dat dekkend is in de stad,een plek die recht doet aan het openbare karakter van de laadpaal,een maximale loopafstand van 250 meter voor de gebruiker, de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet.Dit alles in overleg en samenwerking met de weg- en netbeheerder.

Belangenafweging

Bij een besluit van algemene strekking, zoals dit verkeersbesluit, wegen wij altijd de algemene belangen (in dit geval duurzaamheid) af tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) inwoners en / of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen door de regel niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen. Sinds april 2019 is de laadpaal aan de Elsboerlaan in gebruik en deze wordt ook goed gebruikt. In de huidige situatie ondervond een supermarktondernemer echter wel onevenredige hinder door het wegvallen van reguliere parkeerplaatsen aan de voorzijde van zijn winkel. In overleg hebben wij besloten deze laadpaal aan de Elsboerlaan te verplaatsen naar de achterzijde. Dit mede vanwege een tweede aanvraag in dezelfde omgeving. Om de druk op de laadpalen te reguleren, maar niet te veel parkeerplaatsen te willen opheffen, hebben we besloten tot het plaatsen van een tweede paal in de nabije omgeving: de Horstlaan 1 te Almelo. Daarnaast wordt een extra parkeerplaats aan de Tijhofslaan (ter hoogte van nummer 117) gerealiseerd bestemd voor het opladen.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is de eigenaar van de weg gehoord. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover op 18 mei 2020 een positief advies uit.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande wordt besloten om over te gaan tot het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen (personenauto’s) op de locatie ter hoogte van Tijhofslaan 117 en Horstlaan 1 te Almelo. Dat betekent dat deze parkeerplaatsen worden opgeheven als reguliere parkeerplaatsen. Dit kenbaar maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaats herkenbaar te maken als openbare elektrische laadvoorziening. De oplaadplek is niet bedoeld als parkeerplaats voor elektrische auto’s.

Almelo, 25 mei 2020

Namens deze,

C. Schraa-Mentink

Eenheid Uitvoering Fysiek, team Advies- en Projectenbureau

Mededelingen

Bezwaar en voorlopige voorzieining

Bezwaar

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in de Staatscourant. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.

Voorlopige voorziening

In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.

Naar boven