Gemeente Uden - verkeersbesluit - verlengen bushaltepaar - Bronckhorstsingel ter hoogte van de Wijsthoek-Klantstraat, Uden

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid de teamleider inrichting van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

Uit het oogpunt van:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet);

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet);

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet).

Is het gewenst om:

  • -

    Het bestaande bushaltepaar aan de Bronckhorstsingel ter hoogte van de Wijsthoek te verlengen;

  • -

    de huidige voetgangersoversteekplaats (zebra) nabij de haltekom te verplaatsen richting de aansluiting met de Klantstraat;

  • -

    het bestaande bushaltepaar aan de Bronckhorstsingel tevens geschikt te maken voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).

     

    zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening PLTV20-2001 bladnr 1.

Achtergrond

Samen met de Provincie Noord-Brabant en andere betrokken partijen is gewerkt aan de wijziging van het Openbaar Vervoer naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Uden en Nijmegen. Om deze reden is een plan gemaakt voor de haltes aan deze verbinding, waarbij een aantal haltes komen te vervallen en een aantal haltes worden uitgebreid of verlengd. Tevens worden enkele extra voorzieningen op de HOV haltes gerealiseerd.

Aan de Bronkshorstsingel ter hoogte van Klantstraat/Wijsthoek worden de bestaande bushaltekommen verlengd, worden op termijn andere abri’s geplaatst en wordt bij de halte richting Nijmegen een dynamisch reisinformatie systeem geplaatst. Daarnaast wordt een voetgangersoversteekplaats verplaatst. Tevens worden de stallingsvoorzieningen voor de fiets verbeterd.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

Algemene overwegingen ten aanzien van de bestaande situatie ter plaatse

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Bronckhorstsingel en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    De Bronkhorstsingel is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom, van- en naar het centrum van Uden waar een maximumsnelheid geldt van 50 km per uur;

  • 3.

    Op de Bronckhorstsingel geldt een inhaalverbod voor voertuigen, aangegeven middels een doorgetrokken streep;

  • 4.

    De Bronckhorstsingel maakt deel uit van de busroute lijn 99. Deze lijn loopt van het busstation centrum Uden, via de Violierstraat, Kennedylaan, Bronckhorstsingel, Van Duerenlaan, Hoevenseweg, Industrielaan, Rondweg richting Zeeland en Nijmegen;

  • 5.

    De bus lijn 99 haltert volgens de huidige dienstregeling gemiddeld tweemaal per uur aan beide zijden van de weg;

  • 6.

    Aan de Bronckhorstsingel, ter hoogte van de Wijsthoek/Klantstraat, zijn in de oorspronkelijke situatie aan beide zijden van de weg reeds haltekommen gesitueerd;

  • 7.

    De Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn kenmerkt zich door een snelle directe lijnvoering en slechts een beperkt aantal haltes. Hierdoor wordt de aantrekkelijkheid van het vervoer verhoogd. Dit resulteert in meer reizigers, waardoor mogelijk ook langere bussen ingezet dienen te worden;

  • 8.

    De dichtstbijzijnde woning Wijshoek 201 is gelegen op ruim 20 meter afstand van de bestaande halte.

Algemene overwegingen ten aanzien van de toekomstige situatie

  • 9.

    Samen met de Provincie Noord-Brabant is door de gemeenten Uden en Landerd, de vervoersmaatschappijen Arriva en Breng is gewerkt aan de wijziging van het openbaar vervoer naar HOV tussen Uden en Nijmegen. Om deze reden is een plan gemaakt voor de haltes, waarbij een aantal haltes op de hele route komt te vervallen en een aantal haltes worden uitgebreid of verlengd;

  • 10.

    De haltes worden uitgebreid overeenkomstig HOV-eisen; Er moeten hierbij twee bussen tegelijk kunnen halteren of één gelede- of harmonicabus. Daarnaast moet ook tegelijkertijd een regiotaxibus kunnen halteren;

  • 11

    Aan de Bronckhorstsingel ter hoogte van de Wijsthoek-Klantstraat wordt het bestaande haltepaar aangepast en geschikt gemaakt voor het HOV;

Overwegingen ten aanzien van de verkeersveiligheid ter plaatse

  • 12.

    Halteren in een haltekom is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en de richtlijn halteplaatsen van het CROW wenselijk;

  • 13.

    De locatie van de haltekom wijzigt niet door de voorgenomen verkeersmaatregel. Er zijn dus geen consequenties voor de bereikbaarheid. De haltekommen worden alleen verlengd;

  • 14.

    Op de Bronckhorstsingel ter hoogte van de Wijsthoek-Klantstraat wordt een voetgangersoversteekplaats verplaatst, zodat voetgangers middels een zebrapad veilig kunnen oversteken;

  • 15.

    De verkeersveiligheid blijft door de maatregel gewaarborgd omdat bussen in de haltekom, en dus niet op de rijbaan zelf, kunnen blijven halteren. Halteren in een haltekom is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid noodzakelijk en voldoet hiermee ook aan de richtlijn halteplaatsen van het CROW;

  • 16.

    Vanwege de verkeerverkeersveiligheid is het nodig het bestaande zebrapad (voetgangersoversteekplaats) te verpaatsen. Deze zal worden gesituerd bij de kruising met de Klantstraat. De voetgangersoversteekplaats voorziet in de oversteekbehoefte van voetgangers en schoolgaande kinderen van de nabij gelegen school en kinderopvang;

  • 17.

    Een parkeervak nabij de haltekom zal worden verwijderd. Dit zodat de bus goed de haltekom in kan rijden en er tevens voor overstekende voetgangers beter uitzicht ontstaat;

  • 18.

    Bij het haltepaar Bronkshorstsingel worden te zijner tijd, indien noodzakelijk op basis van het aantal wachtenden, grotere overdekte abris geplaatst;

  • 19.

    Bij de haltes komen aan beiden zijden diverse fietsnietjes te staan voor het stallen van fietsen. Gestreefd wordt naar een combinatie van fiets-bus. De fiets dient voor het voor- en natransport. Op dit moment zijn aan de zijde van de sportvelden ook stallingsvoorzieningen aanwezig. De kwlaiteit van de bestaande rekken is onvoldoende. Aan de zijde richting Nijmegen ontbreken nu stallingsvoorzieningen terwijl hier wel fietsen gestald worden. Dit stallen levert nu door het ontbreken van stallingsvoorzieningen overlast, hinder en aantasting van het straatbeeld op;

  • 20.

    De bestaande overkapping van de fietsenstalling aan de zijde van de sportvelden zal gehandhaafd blijven, maar er zulen nieuwe fietsrekken (fietsnietjes) geplaatst worden;

  • 21.

    Dit verkeersbesluit levert geen noemenswaardige extra verkeersbewegingen ter plaatse op ten opzichte van de oorspronkelijke situatie;

  • 22.

    Wat wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijke situatie, is dat de reeds bestaande haltekommen worden verlengd en dat het haltepaar Bronckhorstsingel geschikt wordt gemaakt voor het HOV; Mogelijk zal door de extra faciliteiten de haltes in de toekomst meer gebruikt gaat worden;

  • 23.

    De bussen stoppen volgens de huidige dienstregeling gemiddeld 2 maal per uur, 36 maal per dag ter plaatse van een halte. Er wordt alleen gehalteerd als reizigers willen in/uitstappen zoals ook in de oorspronkelijke situatie het geval is geweest. En ook de buurtbus en mogelijk een scholierenlijn (extra bus) kunnen halteren;

  • 24.

    Ten opzichte van de oorspronkelijke situatie blijft de verkeersituatie ter plaatse ongewijzigd;

  • 25

    Het bestaande haltepaar wordt uitsluitend geschikt gemaakt voor het HOV zonder dat de afstand tot de gevel van de dichtstbijzijnde woning wordt verminderd. De situering van het bestaande haltepaar ten opzichte van de dichtstbijzijnde woning zal daarom geen toename van het geluid tot gevolg hebben;

  • 26.

    De geluidsbelasting van overige woningen als gevolg van het stoppende en optrekkende busverkeer wijzigt niet ten opzichte van oorspronkelijke situatie;

  • 27.

    De belasting van de luchtkwaliteit als gevolg van het stoppende en optrekkende busverkeer bij de halte wijzigt niet ten opzichte van oorspronkelijke situatie;

  • 28.

    De gemeente Uden moedigt het gebruik van het openbaar vervoer aan, aangezien dit bijdraagt aan een betere leefomgeving;

  • 29.

    Met het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats, middels een zebrapad op de Bronckhorstsingel ter hoogte van de Wijsthoek-Klantstraat, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet;

  • 30.

    Met het geschikt maken van de bestaande bushalte aan de Bronckhorstsingel, ter hoogte van de Klantstraat voor het HOV, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet;

  • 31.

    De gemeente de maatregel met direct betrokkenen inmiddels heeft gecommuniceerd en hieruit geen bezwaren naar voren zijn gekomen;

  • 32.

    Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit deze niet onevenredig zijn zoals bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht. Het verkeersbesluit staat in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen, namelijk bereikbaarheid van het openbaar vervoer, de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer. Het treffen van deze verkeersmaatregelen behoort tot een normale maatschappelijke ontwikkeling;

  • 33.

    De gemeente Uden heeft daarom het algemeen belang van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en het belang van de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer zwaarder laten wegen dan het (individuele) belang om bestaande haltekommen aan de Bronkhorstsingel niet te verlengen en geschikt te maken voor het HOV;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

B e s l u i t

  • 1.

    Aan de Bronkshorstsingel de bestaande bushaltekommen te verlengen;

  • 2.

    Op de Bronckhorstsingel ter hoogte de haltekom de voetgangersoversteekplaats te verplaatsen richting de Klantstraat;

  • 3.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekening PLTV 20-2001 Bladnr 1;

  • 4.

    Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken, overeenkomstig artikel 27 BABW.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d. 27-05-2020.

Uden, 18 mei 2020 

Namens Burgemeester en wethouders van Uden

teamleider Inrichting afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA ’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

 

Naar boven