Convenant tussen SZW en Stichting Ascert inzake het aanpassen van risicoklasse in het risicoclassificeringssyteem SMA-rt

Partijen,

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden,

namens deze,

Directeur Gezond en Veilig Werken, mevrouw drs. H.L.M. Boussen,

hierna te noemen: SZW

en

Stichting Ascert,

statutair gevestigd te Wageningen

te dezen, overeenkomstig artikel 8, tweede lid, van de statuten van Ascert (akte van 27 juni 2019), vertegenwoordigd door mevrouw E.H.M. Bakker-Derks,

hierna te noemen: Ascert

hierna gezamenlijk te noemen: Partijen

Overwegen het volgende,

  • dat het Arbeidsomstandighedenbesluit verplicht tot het meten van de concentratie van asbestvezels in de lucht waaraan werknemers in verband met arbeid worden blootgesteld;

  • dat de concentratie van asbestvezels in de lucht bepalend is voor de risicoklasse, bedoeld in het Arbeidsomstandighedenbesluit;

  • dat in het Certificatieschema voor de Procescertificaten Asbestinventarisatie en Asbestverwijdering, bedoeld in artikel 4.27, onderdeel a en b van de Arbeidsomstandighedenregeling het instrument SMA-rt is gedefinieerd waarmee de risicoklasse wordt bepaald;

  • dat in het Certificatieschema voor de Procescertificaten Asbestinventarisatie en Asbestverwijdering, bedoeld in artikel 4.27, onderdeel a en b van de Arbeidsomstandighedenregeling is bepaald dat het instrument SMA-rt wordt uitgegeven door Ascert;

  • dat Ascert – gelet op artikel 3, tweede lid, aanhef en onder b, van de statuten, akte van 27 juni 2019, onder meer tot doel heeft het ondersteunen bij het ontwikkelen van instrumentarium voor het bepalen van risico’s bij het werken met asbest waarbij gebruik wordt gemaakt van de stand van de wetenschap en verkregen onderzoeksgegevens en het beheer daarvan;

  • dat – zoals beschreven in de brieven van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer van 27 september 2018 en 16 december 2019 (TK, vergaderjaar 2018–2019, 25 834, nr. 150, blz. 2 en TK vergaderjaar 2019–2020, 25 834 nr. 166, pagina 2 en 6) is ingezet om de werking van SMA-rt te versterken;

  • dat een te versterken functie van SMA-rt om een herpositionering van dit instrument vraagt met duidelijke taken, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid en afspraken;

  • dat de Stichting Ascert ten doel heeft vanuit een onafhankelijke rol te bevorderen dat in de gehele procesketen op een veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze asbest wordt verwijderd. Met het begrip 'gehele procesketen' in de vorige zin worden alle stadia bedoeld die bij het verwijderen van asbest voorkomen, te weten inventariseren, verwijderen, analyseren, vaststellen, transporteren, afvoeren en deponeren. Onder een 'veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze' wordt verstaan: een wijze met oog voor het milieu, een kostenefficiënte uitvoering en de gezondheid en veiligheid van mensen;

  • dat, op het moment van het afsluiten van dit convenant, aanpassingen in risicoklasse in SMA-rt, moeten worden doorgevoerd op basis van een advies van de Commissie 547 en hierover eenduidige afspraken zijn gewenst;

  • dat het Validatie- en Innovatiepunt (het VIP) de adviesfunctie aan SZW over validaties en innovaties op het gebied van asbest(verwijderings)werkzaamheden van de Commissie 547 zal gaan overnemen;

  • dat er in de periode tussen het moment van het afsluiten van dit convenant en de overgang van de adviesfunctie van de Commissie 547 naar het VIP, sprake zal zijn van een periode waarin het VIP al is ingesteld maar SMA-rt nieuwe stijl (SMA-rt ns) nog niet beschikbaar is;

  • dat er door Partijen – samen met TNO – wordt gewerkt aan de ontwikkeling van SMA-rt ns,

  • dat, indien op dat moment van toepassing, door partijen met TNO in een separate overeenkomst (opnieuw) afspraken zullen worden vastgelegd over de wijze waarop tussen TNO, Ascert en SZW wordt samengewerkt op het gebied van eigenaarschap beheren en exploiteren van SMA-rt ns;

  • dat Ascert, gedurende de periode waarin het VIP wordt ingesteld en SMA-rt ns nog niet voltooid is, onverwijld de voorgestelde aanpassingen in risicoklasse doorvoert in SMA-rt, op basis van hetgeen in dit convenant is bepaald;

  • dat hierdoor de onafhankelijkheid en actualiteit worden geborgd;

  • dat dit convenant mitsdien uitsluitend betrekking heeft op activiteiten van Ascert die zijn gerelateerd aan het aanpassen van SMA-rt;

Spreken het volgende af,

Artikel 1 Definities

In dit convenant wordt verstaan onder:

Ascert:

stichting, statutair gevestigd te Wageningen, die ten doel heeft vanuit een onafhankelijke rol te bevorderen dat in de gehele procesketen op een veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze asbest wordt verwijderd;

Commissie 547:

een onafhankelijke pilotcommissie die beoordeelt of nieuwe werkmethoden en/of technieken voldoen aan de criteria;

Partij:

Ascert of SZW afhankelijk van de context

Partijen:

Ascert en SZW

Risicoklasse (RK):

geeft aan welk risico wordt gelopen bij de sanering van asbest en welke (voorzorgs)maatregelen noodzakelijk zijn, waarbij RK 1 minder eisen stelt dan RK2(A), conform artikel 4.44 en 4.48 van het Arbeidsomstandighedenbesluit;

SMA-rt:

StoffenManager Asbest risico-indelingstechniek: een gevalideerd systeem waarmee de risicoklasse voor verwijdering van asbest wordt bepaald, uitgegeven door Ascert;

SMA-rt nieuwe stijl (SMA-rt ns):

een te ontwikkelen instrument waarmee risico’s van asbest en bijbehorende maatregelen kunnen worden bepaald op basis van de stand van de wetenschap;

Staatssecretaris:

de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Stand van de wetenschap:

In de memorie van toelichting bij de Arbeidsomstandighedenwet is dit als volgt gedefinieerd: “Voor het voeren van een goed arbeidsomstandighedenbeleid zijn twee toetsingscriteria geformuleerd. Met het […] criterium stand van de wetenschap wordt beoogd dat de werkgever bij de vormgeving van zijn beleid rekening houdt met de ontwikkelingen die door vakdeskundigen in brede kring worden aanvaard als goed toepasbaar in de praktijk”. In dit convenant wordt onder “voldoen aan de stand van de wetenschap” als volgt nader uitgelegd: voldoen aan wetenschappelijke inzichten over mate van blootstelling en wijze waarop werkzaamheden behoren te worden uitgevoerd;

TNO:

Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, statutair gevestigd te Delft;

VIP:

Validatie- en Innovatiepunt (in oprichting) met als doel te zorgen voor een snelle onafhankelijke en eenduidige beoordeling van validatieonderzoeken;

Artikel 2 Doel

Het doel van dit convenant is om voor partijen vast te leggen welke uitgangspunten en procedures zullen worden gehanteerd bij voorgestelde aanpassingen in risicoklassen welke doorgevoerd moeten worden in SMA-rt.

Artikel 3 Aanpassingen in risicoklasse in SMA-rt

  • 1. Met het oog op de implementatie van de aangekondigde beleidsmaatregelen en de wens om het door Ascert beheerde SMA-rt effectiever en transparanter te laten functioneren, is het van belang om het proces van het doorvoeren van aanpassingen in risicoklasse in SMA-rt expliciet te duiden.

  • 2. Vanaf heden tot het moment waarop SMA-rt ns beschikbaar komt, worden aanpassingen in SMA-rt onverwijld door Ascert doorgevoerd, uitsluitend op basis van (in rangordelijke volgorde):

    • i. een wijziging in wet- of regelgeving;

    • ii. een verzoek van de Commissie 547, dan wel een verzoek van SZW op basis van een advies van het VIP, inhoudende een uitspraak over zowel mate van blootstelling en wijze waarop werkzaamheden behoren te worden uitgevoerd;

    • iii. een verzoek van SZW naar aanleiding van een advies van TNO, waarbij volgens de stand van de wetenschap op initiatief van SZW wordt aangetoond dat de blootstelling bij een staande praktijk binnen de asbestverwijdering onder de grenswaarde blijft.

  • 3. Indien een partij aanpassing van een risicoklasse wenselijk acht zonder dat een van de drie hiervoor in het tweede lid genoemde situaties zich voordoet, treden partijen in overleg.

  • 4. Ascert moet redelijkerwijs in staat kunnen worden geacht om een verzoek tot aanpassing van een risicoklasse in SMA-rt financieel en technisch door te voeren.

  • 5. Indien Ascert van mening is dat het om financiële en/of technische redenen redelijkerwijs niet mogelijk is om een aanpassing door te voeren in een risicoklasse in SMA-rt, dient Ascert daarover onverwijld contact op te nemen met de contactpersoon van de directie Gezond & Veilig Werken van SZW.

Artikel 4 Doorontwikkeling

  • 1. Partijen verplichten zich voordat SMA-rt ns operationeel is nader afspraken te maken over onder andere de volgende onderwerpen:

    • a. Eventuele inkomsten uit SMA-rt die ten goede komen aan Ascert en de besteding daarvan;

    • b. Beheersvormen van SMA-rt ns en de rol van Ascert in het beheer van dit nieuwe instrument.

  • 2. Partijen kunnen de uitvoering en de werking van dit convenant naar behoefte periodiek evalueren.

Artikel 5 Gewijzigde of onvoorziene omstandigheden

  • 1. Partijen treden in overleg over (de noodzaak van) wijziging van dit convenant binnen vier weken nadat een partij de wens daartoe aan de andere partij(en) schriftelijk heeft meegedeeld.

  • 2. Indien het overleg nadien niet binnen zes weken tot overeenstemming heeft geleid, mag elke Partij dit convenant met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden schriftelijk opzeggen.

Artikel 6 Wijziging

  • 1. Elke partij kan de andere partij schriftelijk verzoeken het convenant te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen vier weken nadat een Partij de wens daartoe aan de andere partij schriftelijk heeft meegedeeld.

  • 3. De wijziging en de verklaring(en) tot instemming worden als bijlage aan het convenant gehecht.

Artikel 7 Opzegging

  • 1. Elke Partij kan het convenant met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat dit convenant billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. Onder een zodanige verandering van omstandigheden wordt begrepen door het kabinet vastgestelde bezuinigingen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.

  • 2. Ingeval van beëindiging van het convenant krachtens opzegging is geen van de Partijen jegens een andere partij schadeplichtig.

Artikel 8 Ontbinding

  • 1. Onverminderd wat in het convenant is vastgelegd, kan elk van de Partijen het convenant door middel van een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden indien de andere partij in verzuim is, dan wel nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk is.

  • 2. Indien een van de Partijen gedurende een bij dit convenant te bepalen periode ten gevolge van overmacht haar verplichtingen op grond van dit convenant niet kan nakomen, heeft de andere Partij het recht dit convenant door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 3. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan personeel, stakingen, ziekte van personeel en tekortschieten van ingeschakelde derde partijen.

  • 4. Ingeval van overmacht gaan partijen niet eerder tot ontbinding over dan nadat een termijn van vier weken is verstreken, tenzij partijen een andere termijn overeenkomen.

Artikel 9 Afdwingbaarheid

Dit convenant is in rechte afdwingbaar.

Artikel 10 Gang naar de rechter

Alle geschillen in verband met dit convenant of met afspraken die daarmee samenhangen, worden beslecht door de bevoegde rechter te Den Haag.

Artikel 11 Ongeldigheid

Indien een bepaling van dit convenant in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, uit dit convenant verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. Het overige deel van het convenant blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Dit convenant treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening door beide partijen en wordt voor onbepaalde tijd aangegaan.

  • 2. Dit convenant wordt ontbonden door de invoering van SMA-rt nieuwe stijl. Voordat dat moment zich aandoet worden indien nodig nieuwe afspraken vastgelegd in een nieuw convenant over SMA-rt ns.

  • 3. Rechtsgevolgen die voortvloeien uit dit convenant en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na beëindiging van dit convenant, worden afgehandeld conform het bepaalde in dit convenant.

Artikel 13 Toepasselijk recht

Op dit convenant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 14 Publicatie in Staatscourant

Na ondertekening van dit convenant door beide Partijen wordt de ondertekende tekst daarvan zo snel mogelijk gepubliceerd in de Staatscourant en geplaatst op Arboportaal.nl van SZW en de website van Ascert.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend te Den Haag, 7 mei 2020

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Namens deze: Directeur Gezond en Veilig Werken, H.L.M. Boussen

Stichting Ascert, vertegenwoordigd door Voorzitter, E.H.M. Bakker-Derks

Naar boven