Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Staatscourant 2020, 2720 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Staatscourant 2020, 2720 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan is het gewenst om is het gewenst om
op de Oosterterpweg van de kruising met de Dorsmolen in Wieringerwerf tot aan de kruising met de Landbouwstraat in Kreileroord de bromfietsers op de rijbaan te laten rijden,
de afscheiding tussen rijbaan en fietspad uit te voeren met een fysieke maatregel,
de maximum snelheid te verlagen tot 60km per uur en dit aan te geven als zone en daarbij aan te sluiten op de 60 km zone van de Zeugweg,
de voorrangssituatie te veranderen van voorrangsweg buiten de kom tot gebiedsontsluitingsweg zonder voorrangsregeling op het kruispunt met de Zeugweg,
door aan de Wieringerwerf zijde voor de bromfietsers een aansluiting te realiseren op de rijbaan,
door aan de Kreileroord zijde de bromfietsers op de kruising met de Korenstraat en de Landbouwstraat van en naar de rijbaan te geleiden,
door diverse borden betreffende de voorrangsregeling, de maximum snelheid en de geleiding van (brom)fietsers aan te passen, te verwijderen en nieuw te plaatsen,
door het aangeven van de gewenste maximum snelheid op het wegdek en het aanpassen van de zone/kombebording,
door de rijbaan her in te richten tot gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom, door aanpassing van de belijning en het maken van een plateau met taludmarkering ter hoogte van de Zeugweg,
door het fietspad te verbreden en te voorzien van lichtgevende belijning,
een en ander zoals op de bij dit besluit behorende tekening (HOL-18305 AL 02) is aangegeven.
Met het bovenstaande wordt beoogd de rijsnelheden op het wegvak te verminderen.
Het onbedoeld op het fietspad geraken van voertuigen te verminderen en daardoor de fietsers beter te beschermen,
De bromfietser volgens de richtlijnen op de rijbaan te plaatsen en daarbij de conflictenkans op het fietspad te verlagen.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er tijdens het regulier verkeersoverleg op 13 augustus 2019, overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland. Deze kan niet instemmen met bovengenoemde maatregel vanwege een tekort aan snelheid remmende maatregelen. De weg zou niet “zelf handhaafbaar” zijn.
De gemeente houdt vooralsnog het bestaande plan aan vanwege de bus route over dit traject en het frequent agrarisch verkeer. In de gemeente zijn vele polderwegen die niet zelf handhaafbaar zijn zowel bij 60 km als bij 80 km regiems. Indien bij de uitwerking van het wegencategorisering plan, d.d. 21-06-2018 naar voren komt dat de snelheden meer afgedwongen moeten en kunnen worden zal deze weg nogmaals bekeken worden. Op voorhand is het financieel niet haalbaar alle wegen zelf handhaafbaar te maken.
Er heeft geen ontwerpbesluit ter inzage gelegen.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om de Oosterterpweg te Wieringerwerf af te waarderen van 80 km/u naar 60 km/u, waarbij de brommer op de rijbaan komt en de kruising met de Zeugweg gelijkwaardig wordt.
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken met ingang van de dag na verzending van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders indienen. Ook bestaat, indien onverwijlde spoed dat vereist, de mogelijkheid een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Deze voorziening kunt u richten aan: rechtbank Noord-Holland (Afdeling Publiekrecht, sectie bestuursrecht) postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD (elektronische handtekening) nodig. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-2720.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.