Verkeersbesluit Hartveldseweg weggedeelte vanaf Ringweg A10 tot en met de Burgemeester Bickerstraat

Logo Diemen

 

Burgemeester en wethouders van Diemen;

 

Overwegende dat:

- groot onderhoud op de Hartveldseweg noodzakelijk is;

- de Hartveldseweg onderdeel is van het project “herinrichting Oost-West as”;

- de herinrichting van bovengenoemd project loopt vanaf de Ringweg A10 tot aan de Provincialeweg;

- het weggedeelte Hartveldseweg-Muiderstraatweg, vanaf de Burgemeester Bickerstraat tot aan de Provincialeweg inmiddels is heringericht;

- de verkeersmaatregelen voor bovengenoemd deel zijn vastgelegd in het onherroepelijke verkeersbesluit “herinrichting Muiderstraatweg – Plantage de Sniep” gepubliceerd op 18-5-2017 in de Staatscourant met nr. 2017-28666, in het onherroepelijke verkeersbesluit “rotonde Muiderstraatweg - Prins Bernhardlaan e.o.” gepubliceerd op 22-11-2018 in de Staatscourant met nr. 2018-66705 en in het onherroepelijke verkeersbesluit “weggedeelte Hartveldseweg / Muiderstraatweg vanaf de Burgemeester Bickerstraat tot rotonde Prins Bernhardlaan” gepubliceerd op 13-6-2019 in de Staatscourant met nr. 2019-33055;

- dit verkeersbesluit betrekking heeft op het weggedeelte Hartveldseweg vanaf de Ringweg A10 tot en met de Burgemeester Bickerstraat;

- de Hartveldseweg een gebiedsontsluitingsweg is binnen de bebouwde kom en conform de uitvoeringsvoorschriften aangeduid dienen te worden als voorrangsweg;

- de weginrichting is aangepast conform de aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom (ASVV);

- de functie van de weg in hoofdzaak gelijk blijft;

- de kruisingen van de Hartveldseweg met de Burg. Bickerstraat en met de Arent Krijtsstraat voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer geregeld dienen te worden met verkeersregelinstallaties;

- het wegprofiel van de Hartveldseweg, gedeelte vanaf de Ringweg A10 tot de Arent Krijtsstraat, bestaat uit een vrijliggende trambaan in middenligging met aan weerszijden een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer;

- het wegprofiel van de Hartveldseweg, gedeelte vanaf de Arent Krijtsstraat tot aan de Burgemeester Bickerstraat, aan de noordzijde bestaat uit een strook voor het gemotoriseerde verkeer met een aanliggende strook voor de tram en aan de zuidzijde bestaat uit een gecombineerde strook voor tram- en gemotoriseerd verkeer;

- het wegprofiel van de Hartveldseweg, voor wat betreft het noordelijk gelegen gedeelte tussen de Arent Krijtsstraat en de Jan Bertsstraat, voorzien is van een parallelweg;

- bovengenoemde parallelweg een doodlopende weg is, bedoeld is voor parkeren en als doorgaande route voor fietsverkeer;

- een fietsstraat een goede oplossing is als combinatie van doorgaande fietsroute en beperkt gebruik van de rijbaan om te kunnen parkeren bij woningen;

- op de Hartveldseweg, met uitzondering van de noordelijke parallelweg, tussen de Arent Krijtsstraat en de Jan Bertsstraat, aan weerszijden voorzien wordt in vrijliggende fietspaden;

- verkeer veilig moet kunnen in- en uitvoegen op en vanaf de trambaan;

- bij uitval van een verkeersregelinstallatie verkeer zich veilig moet kunnen blijven afwikkelen;

- vanuit Duurzaam Veilig het gewenst is de bromfietser, binnen de bebouwde kom, zo veel als mogelijk de rijbaan te laten gebruiken;

- om het fietsgebruik te stimuleren fietsverkeer zoveel als mogelijk voorrang dient te krijgen op gemotoriseerd verkeer;

- fietsverkeer bij oversteekpunten op gebiedsontsluitingswegen voorrang dient te verlenen aan gemotoriseerde verkeer;

- de voorrang tussen fietsers onderling om verkeersveiligheidsredenen geregeld dient te worden;

- voetgangers op kruispunten veilig moeten kunnen oversteken;

- voor een vlotte afwikkeling van verkeer op kruisingen met een verkeersregelinstallatie verkeer moet kunnen voorsorteren;

- verkeer op alle kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;

- trams en bussen moeten kunnen halteren op de daarvoor aangewezen en ingerichte halteplaatsen;

- een informatiehaven niet bedoeld is om te parkeren;

- de verkeersmaatregelen c.q. - besluiten ten aanzien van parkeerregulering buiten beschouwing en in stand dienen te blijven;

- genoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, ingesteld worden voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en voor het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- foutief geparkeerde voertuigen weggesleept dienen te kunnen worden;

- met de gemachtigde van de korpschef van de politie, conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gevoerd over de voorgenomen verkeersmaatregelen;

- dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen binnen de bebouwde kom van en in beheer zijn bij de gemeente Diemen;

 

gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de bevoegdhedenregeling van de gemeente Diemen d.d. 1 augustus 2017, waarin het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd;

 

B E S L U I T E N :

a.) het intrekken van de bestaande verkeersbesluiten, voor het weggedeelte Hartveldseweg vanaf de Ringweg A10 tot de Burgemeester Bickerstraat, met uitzondering van de verkeersbesluiten met betrekking tot parkeerregulering;

b.) het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Hartveldseweg / Burgemeester Bickerstraat / Diemerbrug;

c.) het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Hartveldseweg / Arent Krijtsstraat / Venserbrug;

d.) de Hartveldseweg aan te wijzen als voorrangsweg en als zodanig in te stellen door de plaatsing van borden B1 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

e.) op de kruising Hartveldseweg / Burgemeester Bickerstraat / Diemerbrug de voorrang op de oversteekpunten van de fietsers te regelen, ten gunste van het kruisende verkeer op de Hartveldseweg, door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en bijbehorende haaientanden;

f.) op de kruising Hartveldseweg / Arent Krijtsstraat / Boven Rijkersloot de voorrang op de oversteekpunten van de fietsers te regelen, ten gunste van het kruisende verkeer op de Hartveldseweg,door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en bijbehorende haaientanden;

g.) het gedeelte van de trambaan welke expliciet is voor alleen tram- en of busverkeer als zodanig aan te geven door het aanbrengen van de tekst “lijnbus” op het wegdek;

h.) het instellen van een parkeerverbod in de informatiehaven door het aanbrengen van een gele onderbroken streep;

i.) voetgangersoversteekplaatsen aan te leggen op de voor het verkeer ondergeschikte aansluitingen van de kruising Hartveldseweg / Burgemeester Bickerstraat / Diemerbrug door het aanbrengen van zebra-markering;

j.) voetgangersoversteekplaatsen aan te leggen op de voor het verkeer ondergeschikte aansluitingen van de kruising Hartveldseweg / Arent Krijtsstraat / Venserbrug door het aanbrengen van zebramarkering;

k.) tram-/bushaltes in te stellen ten westen en ten oosten van de kruising Hartveldseweg / Arent Krijtsstraat / Venserbrug door de plaatsing van borden L3 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en bijbehorende zwart-witte blokmarkering;

l.) de fietspaden langs de Hartveldseweg als zodanig aan te wijzen en in te stellen door de plaatsing van borden G11 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

m.) het zuidelijk gelegen fietspad, tussen de Ringweg A10 en de Venserbrug als zodanig aan te wijzen en instellen voor fietsverkeer in twee richtingen en bijbehorende as-markering (2,70 m – 0,30 m);

n.) het instellen van een doodlopende weg op de parallelweg van de Hartveldseweg op het gedeelte tussen de Arent Krijtsstraat en de Jan Bertsstraat door het plaatsen van bord L8 en onderbord OB52 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

o.) bovengenoemde parallelweg aan te wijzen als fietsstraat door het plaatsen van bord L51 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

p.) de voorrang voor fietsers onderling te regelen door het aanbrengen van haaientanden;

q.) alle bovengenoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangeduid op de gewaarmerkte tekeningen met nummers 222-013-010, 222-013-011 en 222-013-012;

r.) alle nog niet in het besluit genoemde markeringen zoals kantstrepen, dubbele asstrepen, doorgetrokken strepen, onderbroken strepen, verdrijvingsvlakken, haaientanden, blokmarkeringen, stopstrepen, dwangpijlen etc. ter regeling van het verkeer uit te voeren conform de bestekstekeningen en de bij dit besluit gewaarmerkte tekeningen met nummers 222-013-010, 222-013-011 en 222-013-012.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Diemen,

Namens dezen,

 

M.R.A. (Martin) Cornelissen,

Afdelingsmanager Ruimtelijke Ontwikkeling

 

Dit besluit is op 14 mei 2020 bekend gemaakt en gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl). Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien bij de receptie in het gemeentehuis.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt bij ons bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaar kan naar keuze schriftelijk of elektronisch worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste het volgende te bevatten:

a. naam en adres van de indiener

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

d. de gronden van het bezwaar

 

Graag in de linkerbovenhoek vermelden “Bezwaar”.

Het bezwaar dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders van Diemen, Postbus 191, 1110 AD Diemen.

Bij elektronische indiening van het bezwaar is gebruikmaking van het via de gemeentelijke website (www.diemen.nl) beschikbaar gestelde elektronische formulier verplicht, evenals identificatie van de indiener met DigiD.

Indien u bij ons een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

In het geval dat u gebruik maakt van de mogelijkheid tot het verzoeken van een voorlopige voorziening dient u het verzoek te richten aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven