Gemeente Uden - verkeersbesluit - aanwijzen bushaltepaar - Hoevenseweg ter hoogte van Krijten, Uden

Logo Uden

Gelet op

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Uden tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van 16 december 2014 van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan de teamleider inrichting van de afdeling Ruimte alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 en 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet);

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet);

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet);

  • -

    het zoveel mogelijk behouden van monumentale bomen die deel uitmaken van het straatbeeld van de Hoevenseweg;

Is het gewenst om

  • -

    Het bestaande bushaltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van Eikenwal op te heffen;

  • -

    Een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen op de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten-Den Brier;

  • -

    Het bestaande verplichte fietspad aan de noordzijde van de Hoevenseweg te verbreden en aan te wijzen voot twee richtingen;

  • -

    De bestaande bushalte aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Krijten geschikt te maken voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en te verplaatsen,

     

    zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening PLTV20-1603 bladnr 1.

Achtergrond

Samen met de Provincie-Noord Brabant en andere partijen is gewerkt aan de wijziging van het Openbaar Vervoer naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Uden en Nijmegen. Om deze reden is een plan gemaakt voor de haltes, waarbij een aantal haltes is komen te vervallen en een aantal haltes worden uitgebreid. Het haltepaar ter hoogte van de Eikenwal wordt opgeheven. Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten wordt het bestaande bushaltepaar aangepast. Daarnaast wordt een voetgangersoversteekplaats aangewezen ter hoogte van Krijten-Den Brier en het bestaande verplichte fietspad aan de noordzijde van de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten verbreed als onderdeel van de hoofdfietsroute, het fietsroutenetwerk alsook van het Utilitair Regionaal Fietsnetwerk.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

Algemene overwegingen ten aanzien van de bestaande situatie ter plaatse

  • 1.

    Het belang van de gemeente Uden, als wegbeheerder van de Hoevenseweg, Krijten, Den Brier en Eikenwal en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    De Hoevenseweg is een gebiedsontsluitende weg binnen de bebouwde kom van en naar het centrum van Uden en de Industrielaan-Noordelijke Rondweg, waar een maximumsnelheid geld van 50 km p/u;

  • 3.

    Op de Hoevenseweg geldt een inhaalverbod voor voertuigen, aangegeven middels een doorgetrokken streep;

  • 4.

    Krijten is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een zonemaximumsnelheid van 30 km p/u;

  • 5.

    Het verkeer op de Hoevenseweg heeft voorrang op de zijstraten;

  • 6.

    Aan de Hoevenseweg zijn aan beide zijden van de weg vrijliggende verplichte fietspaden gesitueerd, aangeduid met bord G11 volgens de bijlage van het RVV;

  • 7.

    De Hoevenseweg maakt deel uit van de hoofdfietsroute (Zeeland- Centrum Uden) en is onderdeel van het fietsroutenetwerk en van het Utilitair Regionaal Fietsnetwerk. De route loopt over respectievelijk de Belgenlaan-Hoevenseweg (Kleine Hoevenseweg) en Heinsbergenstraat richting het centrum van Uden;

  • 8.

    Naast centrumbezoek is de route ook met name belangrijk voor schoolgaande jeugd van het Udens College;

  • 9.

    De Hoevenseweg maakt ook deel uit van de busroute. De busroute, buslijn 99, loopt van het busstation centrum Uden, via de Violierstraat, Kennedylaan, Bronckhorstsingel, Van Duerenlaan, Hoevenseweg, Industrielaan, Rondweg richting Zeeland en Nijmegen;

  • 10.

    De buslijn 99 haltert volgens de huidige dienstregeling gemiddeld tweemaal per uur aan beide zijden van de weg;

  • 11.

    Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Eikenwal is in de oorspronkelijke situatie aan beide zijden van de weg een haltepaar gesitueerd, beide met haltekom;

  • 12.

    Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten-Den Brier is in de oorspronkelijke situatie aan beide zijden van de weg een bushalte gesitueerd. De bushalte aan de zuidzijde van de Hoevenseweg, zijde Den Brier betreft een haltekom. De bushalte aan de noordzijde, aan de zijde Krijten, betreft een halte aan de weg;

  • 13.

    De bestaande halte aan de noordzijde is gelegen ter hoogte van de erfzijde van de tuin van woning Krijten 1 en achterzijde van de tuinen van Krijten nummer 35 en 37;

  • 14.

    De afstand tussen de halteparen Hoevenseweg-Krijten-Den Brier en Hoevenseweg-Eikenwal bedraagt ongeveer 280 meter;

  • 15.

    Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn kenmerkt zich door snelle directe lijnvoering en slechts een beperkt aantal haltes. Hierdoor wordt de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer verhoogd. Dit resulteert in meer reizigers, waardoor ook langere bussen ingezet dienen te worden;

Algemene overwegingen ten aanzien van de toekomstige situatie

  • 16.

    Het bestaande vrijliggende verplichte fietspad aan de noordzijde van de Hoevenseweg wordt verbreed voor verkeer in beide richtingen, omdat dit fietspad onderdeel is van de hoofdfietsroute, het fietsroutenetwerk en van het Utilitair Regionaal Fietsnetwerk;

  • 17.

    Samen met de Provincie Noord-Brabant is door de gemeenten Uden en Landerd, de vervoersmaatschappijen Arriva en Breng gewerkt aan de wijziging van het openbaar vervoer naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Uden en Nijmegen. Om deze reden is een plan gemaakt voor de haltes en specifiek de Haltenotitie Lijn 99, waarbij een aantal haltes op de hele route is komen te vervallen en een aantal haltes worden uitgebreid;

  • 18.

    Van belang zijn de notitie en het HOV/OV beleid; het OV-beleid vraagt om een halte om de 400 meter. Het HOV-beleid vraagt een halte om de 1000 meter binnen de bebouwde kom;

  • 19.

    Langere bussen kunnen niet halteren in de bestaande haltekommen, omdat deze gemaakt zijn voor de standaardbus. Uitbreiding van de haltekommen is daardoor noodzakelijk. Uiteraard dienen de haltes ook goed toegankelijk te zijn voor alle reizigersgoepen;

  • 20.

    De bestaande haltes worden uitgebreid overeenkomstig HOV-eisen; Er moeten twee bussen tegelijk kunnen halteren of één gelede- of harmonicabus. Daarnaast moet ook tegelijkertijd een regiotaxibus kunnen halteren;

  • 21.

    Aan de Hoeveseweg tussen de Industrielaan en de Van Duerenlaan waren in het verleden twee halteparen gevestigd. Een haltepaar ter hoogte van de Eikenwal en een haltepaar ter hoogte van Krijten-Den Brier;

  • 22.

    Het haltepaar beide met haltekommen ter hoogte van de Eikenwal is verwijderd;

  • 23.

    Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten-Den Brier wordt het bestaande haltepaar aangepast en geschikt gemaakt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer;

  • 24.

    Het opheffen van het haltepaar ter hoogte van Eikenwal en het aanpassen/uitbreiden van het haltepaar ter hoogte van Krijten-Den Brier is op basis van het HOV-/OV-beleid alsmede de verdeling en het zwaartepunt van bewonersconcentraties;

  • 25.

    De bestaande bushalte ter hoogte van Krijten 1 aan de noordzijde van de Hoevenseweg wordt geschikt gemaakt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en aangepast naar een haltekom;

  • 26.

    Door het fysiek aanpassen naar een haltekom, is de halte met ongeveer 35 meter verplaatst richting de splitsing Hoevenseweg-Krijten;

  • 27.

    De verplaatsing van de bestaande halte naar de huidige locatie vindt plaats omwille de beperking van het aantal te kappen monumentale bomen ter plaatse die deel uit maken van het straatbeeld van de Hoevenseweg. Oorspronkelijk is gekozen voor een halte ter hoogte van de hondenuitlaatplaats. In dat geval zouden meer monumentale bomen moeten worden gekapt. Om dat te voorkomen is voor de huidige locatie gekozen waarbij maar 1 monumentale boom hoefde te worden gekapt;

  • 28.

    De bestaande haltekom aan de zuidzijde wordt geschikt gemaakt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer door deze fysiek aan te passen op dezelfde ligging;

Overwegingen ten aanzien van de bereikbaarheid

  • 29.

    Doordat het haltepaar Hoevenseweg ter hoogte van Eikenwal wordt opgeheven, zijn reizigers van buslijn 99 aangewezen op het haltepaar Hoevenseweg-Krijten. Met het haltepaar Hoevenseweg ter hoogte van Krijten blijft een alternatief op korte afstand voorhanden. Het HOV-beleid vraagt een halte om de 1000 meter binnen de kom;

  • 30.

    Volgens de richtlijn (ASVV, 2012) ligt de dichtstbijzijnde halte van een HOV-lijn op maximaal 1000 meter van een woning. De onderlinge halte-afstand is 1000 meter. Daarmee wordt getracht zoveel mogelijk reizigers een HOV-halte op een kilometer afstand te bieden. Voorkomen wordt niet dat voor een deel van de gebruikers de afstand groter is dan 1 km.

Overwegingen ten aanzien van de verkeersveiligheid ter plaatse

  • 31.

    De verkeersveiligheid ter plaatse wordt verbeterd. Het halteren op de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten zal niet meer plaats vinden op de rijbaan, hetgeen op een gebiedsontsluitingsweg niet wenselijk is. Halteren in een haltekom is wenselijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en de Richtlijn halteplaatsen van het CROW;

  • 32.

    De verkeerssituatie ter plaatse is overzichtelijker geworden. Door de verwijderde bomen, waaronder 1 monumentale boom, is het zicht op andere weggebruikers verbeterd. Met een bus in de haltekom kan gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer vanaf Krijten langs de bus het aankomend verkeer nog steeds waarnemen. Dit is slechts nodig als er een bus haltert en dat is gemiddeld tweemaal per uur voor het korte moment dat passagiers in en uitstappen;

  • 33.

    Daarnaast wordt ook de doorstroming van het verkeer ter plaatse verbeterd omdat de bus niet meer op de weg hoeft te halteren;

  • 34.

    Op de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten wordt een voetgangersoversteekplaats aangewezen zodat voetgangers middels een zebrapad de Hoevenseweg veilig kunnen oversteken;

  • 35.

    Bij het halteren en het invoegen van de bus dienen overige weggebruikers hun snelheden hierop aan te passen.

Overwegingen ten aanzien van de verplaatsing van de bestaande halte

  • 36

    Bij het haltepaar Hoevenseweg ter hoogte van Krijten worden overdekte bushokjes geplaatst. Dit sluit aan bij de ambities uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan;

  • 37.

    Bij de halte aan de zuidzijde van de Hoevenseweg aan de zijde Den Brier komt een niet-overdekte fietsstalling. Gestreefd wordt naar een combinatie van fiets-bus. Buspassagiers hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van een ander vervoermiddel voor het voor- en natransport. Indien reizigersaantallen toenemen en de stalling aan de zuidzijde vol raakt, zal aan de zijde van Krijten ook een fietsentalling moeten komen om het wildstallen van fietsen en daarmee overlast, hinder en aantasting van het straatbeeld te voorkomen. De locatie hiervan zal in overleg met de omgeving plaatsvinden;

  • 38.

    Ook in het geval dat fietsen ‘wild’ worden gestald aan de zijde Krijten, zal aan deze zijde een fietsenstalling moeten worden gerealiseerd;

  • 39.

    Wat wijzigt ten opzichte van de oorspronkelijke situatie, is dat de reeds bestaande halte Hoevenseweg aan de zijde van Krijten geschikt wordt gemaakt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer en verplaatst wordt met ongeveer 35 meter richting de splitsing Hoevenseweg-Krijten. De halte komt hierdoor te liggen ter hoogte van de zijgevel van de woning Krijten 1;

  • 40.

    Volgens de huidige dienstenregeling stoppen de bussen gemiddeld 2 maal per uur, 36 maal per dag ter plaatse van de halte. Er wordt alleen gehalteerd als reizigers willen in- of uitstappen zoals ook in de oorspronkelijke situatie het geval is geweest. De wachttijden zijn nihil. Daarnaast is in het weekend een lagere frequentie. En ook de buurtbus en mogelijk een scholierenlijn (extra bus) kunnen halteren;

  • 41.

    De intensiteit van het busverkeer bedraagt slechts een minimaal deel van de totale verkeersintensiteit op de Hoevenseweg, nog geen 100 busbewegingen per etmaal ten opzichte van ongeveer 5400 motorvoertuigen per etmaal. Ten opzichte van de oorspronkelijke situatie blijft de verkeersituatie ter plaatse ongewijzigd;

  • 42.

    Doordat de halte ter hoogte van de zijgevel van de woning Krijten 1 is komen te liggen is door de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) ter plaatse onderzoek verricht naar de geluidsbelasting op de woning Krijten 1. Uit het onderzoek is gebleken dat de maximale geluidniveaus (met name het optrekken van de bus) met de verplaatsing van de bushalte zijn toegenomen;

  • 43.

    Er is geen beter alternatief beschikbaar. In verband met het woongenot en leefbaarheid zal met deze direct aanwonende in overleg worden treden om de toename van de maximale geluidsniveaus op de woning als gevolg van de verplaatsing van de halte ter hoogte van de zijgevel van de woning te reduceren. Ook zal in overleg met de direct aanwonende worden getreden over maatregelen om het zicht vanuit de woning op de halte en andersom te beperken; 

  • 44.

    De geluidsbelasting op de gevels van overige woningen als gevolg van het stoppende en optrekkende busverkeer bij de halte Hoevenseweg aan de zijde Krijten is gelet de afstand van de halte tot de woningen nihil ten opzichte van oorspronkelijke situatie;

  • 45.

    De belasting van de luchtkwaliteit als gevolg van het stoppende en optrekkende busverkeer bij de halte Hoevenseweg aan de zijde Krijten is verwaarloosbaar ten opzichte van oorspronkelijke situatie;

  • 46.

    De gemeente Uden moedigt het gebruik van het openbaar vervoer aan, aangezien dit bijdraagt aan een betere leefomgeving. Door het verplaatsen en het inrichten naar een haltekom van de bestaande bushalte aan de Hoevenseweg wordt hier invulling aan gegeven;

  • 47.

    Met het verbreden van het bestaande vrijliggende fietspad aan de noordzijde en geschikt maken voor fietsverkeer in twee richtingen wordt het belang gediend tot in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet;

  • 48.

    Met het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats middels zebrapad op de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Krijten, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet;

  • 49.

    Met het geschikt maken van de bestaande bushalte aan de Hoevenseweg aan de zijde van Krijten voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer en daarvoor aan te passen en te verplaatsen, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet. Tevens wordt het belang gediend tot het zoveel mogelijk behoud van monumentale bomen die deel uit maken van het straatbeeld van de Hoevenseweg;

  • 50.

    Voor zover sprake is dat omwonenden overige nadelige gevolgen ondervinden van het aangepaste bushaltepaar of het fietspad, zoals zicht op de of van de kort in- of uitstappende en/of incidenteel wachtende busreizigers en voorbijgangers, deze net zoals in de oorspronkelijke situatie ter plaatse, niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen van bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht). Het treffen van deze verkeersmaatregelen behoort tot een normale maatschappelijke ontwikkeling.

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

B e s l u i t

  • 1.

    Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Eikenwal het bestaande bushaltepaar op te heffen;

  • 2.

    Op de Hoevenseweg ter hoogte van Krijten-Den Brier een voetgangersoversteekplaats aan te wijzen;

  • 3.

    Aan de noordzijde van de Hoevenseweg het bestaande vrijliggende verplichte fietspad te verbreden en aan te wijzen voor twee richtingen;

  • 4.

    Aan de Hoevenseweg aan de zijde Krijten de bestaande bushalte geschikt te maken voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer en te verplaatsen;

  • 5.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het aanbrengen van verkeerstekens volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) dat toegepast wordt zoals aangegeven is op tekening PLTV 20-1603 Bladnr 1;

  • 6.

    Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt , is verstreken, overeenkomstig artikel 27 BABW.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in de Staatscourant d.d. 07-05-2020.

Uden, 29 april 2020 

Namens Burgemeester en wethouders van Uden

teamleider Inrichting afdeling Ruimte

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.uden.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA

’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

 

Naar boven