Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK

Het CAK,

als bedoeld in artikel 48 van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), artikel 6.1.1 en artikel 6.1.2 onder l van de Wet langdurige zorg (Wlz), artikel 16 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), artikel 2.1.4, zesde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), artikel 3 van het Bijdragebesluit zorg (Bbz), artikel 3.3.1.3 van het Besluit langdurige zorg (Blz), artikel 2 van de Regeling maatschappelijke ondersteuning (Rmo), artikel 8 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (ABBZ), de artikelen 1, 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a, 69, 70, en 122a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), artikel 118a Zvw zoals geldend tot en met 2013, artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004, artikel 6 van Richtlijn 2011/24 EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011, de artikelen 1, 3 en 4 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), artikel 8.2.3 van de Jeugdwet, artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet, artikel 75 van de Schengenovereenkomst en artikel 5 van het Besluit van het uitvoerend comité van 22 december 1994 betreffende de verklaring voor het met zich meevoeren van verdovende middelen en psychotrope stoffen als bedoeld in artikel 75, Artikel 2 t/m 5 van het Besluit van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 16 november 2017, kenmerk 1236218-168051-Z, houdende de verlening van volmacht aan het CAK (Besluit volmacht CAK Zorgkostendekking retroactief internationaal) en de internationale (bilaterale) verdragen waarin het CAK wordt genoemd.

handelend onder de naam: CAK,

besluit als volgt:

Artikel 1: definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. Voorzitter:

Voorzitter Raad van Bestuur, Chief Executive Officer (CEO).

b. Leden:

Chief Operational Officer (COO) en Chief Financial Officer (CFO).

c. Manager Klantcentrum:

Manager Klantcontact van de betreffende regeling, dus de Manager Klantcontact Wlz, de Manager Klantcontact Wmo, de Manager Klantcontact Buitenland of de Manager Klantcontact Zvw.

d. Manager Uitvoering Regelingen:

De Manager van de betreffende regeling, dus de Manager Wlz, de Manager Wmo, de Manager Buitenland of de Manager Zvw.

e. Cluster Zorgverzekeringwet:
  • de regeling Wanbetalers;

  • de regeling Onverzekerden;

  • de regeling Gemoedsbezwaarden;

  • de regeling Onverzekerbare vreemdelingen;

  • de ministeriële subsidieregeling zorg voor onverzekerden (SOV)

  • Compensatie eigen risico (Cer)

  • Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten t/m 2013 (Wtcg).

f. Cluster Buitenland
  • Administratie en inning bijdragen verdragsgerechtigden en vergoeding zorgkosten;

  • Verrekening zorglasten met verdragslasten (Verbindingsorgaan);

  • Kostenvergoeding zorglasten en beheerskosten Verdragslanden voor tijdelijk verblijf van Nederlandse verdragsgerechtigden;

  • Nationaal Contactpunt;

  • Missionarissenregeling;

  • Overgangsregeling AWBZ-zorg;

  • Financiering orgaan van de woonplaats, orgaan van tijdelijk verblijf en bevoegd orgaan;

  • Medefinanciering sociaal attachés en bureaus Belgische en Duitse zaken.

  • Vrijwillige overeenkomst zorgkostendekking (VOZD)

  • Uitgifte Schengen- en Engelstalige verklaringen.

g. Cluster Wmo
  • Eigen bijdrage Wmo;

  • Regelhulp;

  • Ouderbijdrage Jeugdwet (OBJW).

h. Cluster Wlz
  • Eigen bijdrage Wlz;

  • Awbz;

  • Financiering Instellingen.

Artikel 2: bevoegdheid leden CAK

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle primaire besluiten en van alle besluiten op bezwaarschriften;

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures, civiele procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van het CAK;

  • ter invordering, betaalbaarstelling dan wel oninbaar verklaring en matiging van vorderingen op grond van het protocol oninbaar verklaren en matigen die ontstaan bij de uitvoering van de wettelijke taken betreffende de Wmo 2015, de Wlz, de Zvw en het het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004;

aan de overige leden en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 3A: primaire besluiten vaststellen en herzien – Cluster Wmo en Wlz

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen en herzien van de eigen bijdrage op grond van artikel 15 en volgende van de Wmo, zoals geldend tot en met het jaar 2014, de eigen bijdrage op grond van artikel 2.1.4 van de Wmo 2015, de eigen bijdrage op grond van de artikelen 4, 14 en 16a van het Bbz, zoals geldend tot en met het jaar 2014, en de eigen bijdrage op grond van de artikelen 3.3.1.1, 3.3.2.1 en 3.3.2.2 van het Blz;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling en herziening van de eigen bijdrage;

aan de Managers Uitvoering Regelingen.

Artikel 3B: invorderen – Cluster Wmo en Wlz

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • i. de invordering van de conform artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • ii. het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • iii. het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 3A van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen;

      • iv. voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over de hier bedoelde invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

      • v. voor het oninbaar verklaren van de eigen bijdragen en het matigen van de invordering;

    ten aanzien van hetgeen onder i aan de Managers Klantcentrum, de Managers Uitvoering Regelingen, de Managers Financiële services, de Managers Juridisch Beheer en ten aanzien van hetgeen onder ii en iii aan de Managers Klantcentrum, ten aanzien van hetgeen onder iv aan de Manager Team Betalingsverkeer, de Manager Team Minnelijk beheer en de Manager Team Minnelijk Beheer en Betalingsverkeer en wel aan ieder afzonderlijk en ten aanzien van het onder v aan de Manager Financiële services en Manager team Juridisch Beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de hier bedoelde in- of terugvordering van de conform artikelen 3A en 3B van dit besluit vastgestelde of herziene eigen bijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen.

    • voor het toepassen van oninbaarheid of matiging van de vorderingen ingevolge artikelen 3A en 3B van dit besluit op basis van het protocol oninbaar verklaren en matigen invordering;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de uitvoering van dit onderdeel.

    aan de Manager Financiële services en Manager Team Juridisch Beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • om facturen op klantniveau met een waarde tot € 10.000 oninbaar te verklaren of de invordering te matigen voor gevallen die buiten het ‘Protocol oninbaar verklaren en matigen invordering’ vallen.

    aan de directeuren van de clusters en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 4A: primaire besluiten vaststellen en herzien Cluster Zvw en Cluster Buitenland

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten tot het vaststellen of herzien van rechten en verplichtingen, waartoe het CAK bevoegd is bij of krachtens de artikelen 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a en 122a van de Zvw en artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de primaire besluiten als bedoeld in het eerste onderdeel van dit artikel;

    aan de Managers Uitvoering Regelingen.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten tot het vaststellen of herzien van rechten en verplichtingen, waartoe het CAK bevoegd is bij of krachtens de artikelen 69 en 70 van de Zvw en artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004;voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de primaire besluiten als bedoeld in het eerste onderdeel van dit artikel;

    aan de Managers Uitvoering Regelingen.

Artikel 4B: vergoeden c.q. invorderen – Cluster Zvw en Cluster Buitenland

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • i. de invordering van de conform artikel 4A, lid a, genomen besluiten;

      • ii. het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 4A genomen besluiten;

      • iii. het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 4A, lid a, genomen besluiten;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over de hier bedoelde invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de Managers Team Betalingsverkeer, de Managers Team Minnelijk beheer en de Managers Team Klantcontact en Minnelijk Beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • i. de invordering van de conform artikel 4A, lid b, genomen besluiten;

      • ii. het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 4A genomen besluiten;

      • iii. het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 4A, lid b, genomen besluiten;

    • voor het betaalbaar stellen (vergoeden) of invorderen c.q. afzien van invordering in het kader van artikel 3 van het Besluit aanwijzingen enige organen ingevolge Verordening (EG). nr. 883/2004;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over de hier bedoelde invordering, betaalbaarstelling, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de Managers Team Betalingsverkeer, de Managers Team Minnelijk beheer en de Managers Team Klantcontact en Minnelijk Beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de hier bedoelde in- of terugvordering van de conform artikel 4A van dit besluit genomen besluiten en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

    • voor het uitvaardigen van dwangbevelen in het kader van de invordering van de op grond van artikel 4A van dit besluit genomen besluiten;

    • voor het oninbaar verklaren van de onder artikel 4A genomen besluiten en het matigen van de invordering;

    aan de Manager Financiële services en Manager team Juridisch beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • d. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in executiegeschillen;

    aan de Manager Financiële services en Manager team Juridisch beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • e. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • Voor het sluiten van vaststellingsovereenkomsten betreffende de Vrijwillige overeenkomst zorgkostendekking als bedoeld in Artikel 2 t/m 5 van het Besluit van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 16 november 2017, kenmerk 1236218-168051;

    • Voor het tekenen van alle documenten voortvloeiend uit internationale (bilaterale) verdragen waarin taken en verplichtingen voor het CAK zijn opgenomen;

    Aan de Directeur Cluster Buitenland.

Artikel 5A: primaire besluiten vaststellen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen van de ouderbijdrage op grond van de artikelen 8.2.1 en verder van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling van de ouderbijdrage voor het jaar 2015;

    aan de Managers uitvoering regeling.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 8.2.3 vijfde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    aan de Managers Uitvoering regeling.

Artikel 5B: invorderen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • i. de invordering van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

      • ii. het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen;

      • iii. het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de Managers Team Betalingsverkeer en de Managers Team Minnelijk beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • iv. het op grond van artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015, buiten invordering stellen van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

    aan de Managers Uitvoering regeling.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de in- of terugvordering van de conform artikel 5A van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

    voor het oninbaar verklaren van de ouderbijdrage en het matigen van de invordering aan de Manager Financiële services en Manager team Juridisch beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 6: primaire besluiten Cer

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb of artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Compensatie eigen risico (Cer) als bedoeld in artikel 118a van de Zvw, zoals geldend tot en met het jaar 2013;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Cer;

aan de Managers Team Betalingsverkeer en de Managers Team Minnelijk beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 7: primaire besluiten Wtcg

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten (op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb, of van primaire besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Wtcg als bedoeld in artikel 3 van de Wtcg, zoals geldend tot en met het jaar 2015;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Wtcg;

aan de Managers Team Betalingsverkeer en de Managers Team Minnelijk beheer en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 8: primaire besluiten Wob en AVG

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op AVG-verzoeken;

    aan de Manager Uitvoering regeling en aan de Manager Bestuurszaken en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op Wob-verzoeken;

    aan de Manager Uitvoering regeling en aan de Manager Bestuurszaken en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 9: afhandelen schadeverzoeken

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van besluiten strekkende tot vaststelling van schadevergoeding (inclusief wettelijke rente), voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de bestuursrechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

  • voor het behandelen van verzoeken tot schadevergoeding, voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de burgerlijke rechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

aan de Manager Uitvoering regeling en aan de Manager Bestuurszaken en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 10: waarmerken Schengenverklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent ondermandaat, volmacht en machtiging

  • voor het waarmerken van een Schengenverklaring als bedoeld in artikel 75 van de Schengenovereenkomst, artikel 6a van de Opiumwet en het Besluit verlening machtiging CAK voor afgifte schriftelijke verklaringen ex artikel 6a Opiumwet;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het waarmerken van Schengenverklaringen;

aan de Directeur Buitenland.

Artikel 11: legaliseren Engelstalige medische verklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • i. voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat partij is bij het Apostilleverdrag;

  • ii. voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat geen partij is bij het Apostilleverdrag;

  • iii. voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het hierboven genoemde legaliseren van Engelstalige medische verklaringen;

aan de Directeur Buitenland wiens handtekening bij de centrale balies van de rechtbanken van Nederland is gedeponeerd.

Artikel 12: afhandeling klaagschriften

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften van personen die niet werkzaam zijn bij of onder verantwoordelijkheid werken van het CAK (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de interne en externe klachtbehandeling zoals hierboven bedoeld;

aan de Managers Klantcentrum en aan de Klachtcoördinator en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 13: afhandelen van bezwaar-, beroep- en verzoekschriften (incl. mediation)

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle beslissingen op bezwaar (inzake de in artikel 3A van dit besluit genoemde besluiten over het vaststellen of herzien van eigen bijdragen, de in artikel 3B van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van eigen bijdragen, de in artikel 4A en 4B van dit besluit genoemde besluiten tot vaststellen, herzien of invorderen van rechten en verplichtingen in het kader van de burgerregelingen, de in artikel 5A van dit besluit genoemde besluiten over de vaststelling van de ouderbijdrage, de in artikel 5B van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van de ouderbijdrage, de in artikel 6 van dit besluit genoemde Cer, de in artikel 7 van dit besluit genoemde tegemoetkoming (Wtcg), de in de artikel 8 genoemde besluiten op verzoeken op grond van de Wob en de AVG en de in artikel 9 genoemde schadebesluiten;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikel bedoelde bezwaarbehandeling;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en

  • feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke verzoekschriftprocedures op grond van artikel 8:88 van de Awb e.v. en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

aan de Managers Klantcentrum.

Artikel 14: aangifte strafbare feiten

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het doen van aangifte van strafbare feiten en alles wat daar mee samen hangt zoals het voegen als benadeelde partij en het ter zitting voeren van het woord;

aan de Directeur Risk en Compliance, de specialist Fraude, de specialist Integriteit en aan de strategisch juridisch bestuursadviseurs en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 15: geen mandaat

In de navolgende gevallen is mandaat, volmacht en machtiging uitgesloten. Dat betekent dat in die gevallen uitsluitend de voorzitter en de leden van het CAK bevoegd zijn

  • bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling met betrekking waartoe een wettelijk voorschrift zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet;

  • bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling waarvan de aard zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet of die genoemd zijn in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb.

Artikel 16: ondermandaat overgangsregeling Wlz

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan ondermandaat, ondervolmacht of machtiging verlenen voor:

  • de beschikkingen of daarmee samenhangende werkzaamheden, bedoeld in artikel 3.1.2 tot en met 3.1.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, met inbegrip van het beslissen op bezwaar en het aanvangen en voeren van procedures.

Artikel 17: ondermandaat missionarissenregeling

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan:

  • ondermandaat, met de mogelijkheid van verder ondermandaat, verlenen voor het nemen van besluiten op grond van de artikelen 2.2.5, eerste en vierde lid, en 2.2.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet;

  • een zorgverzekeraar machtigen om werkzaamheden te verrichten of te doen verrichten die nodig zijn ter voorbereiding en uitvoering van het bepaalde in de artikelen 2.2.5 en 2.2.6 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet en de daarop gebaseerde regelingen.

Artikel 18: ondermandaat inhouding bijdragen verdragsgerechtigden

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, kan een of meer rechtspersonen of natuurlijke personen, die niet in dienst zijn van het CAK, ondermandaat of machtiging verlenen ten behoeve van de inhouding van bijdragen als bedoeld in artikel 69 van de Zorgverzekeringswet.

Artikel 19: ondermandaat wanbetalers en onverzekerden

Het CAK, in de persoon van de voorzitter trekt de volgende besluiten in:

Artikel 20: personeelsaangelegenheden geregeld in het bevoegdhedenschema

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

  • voor het nemen van individuele rechtspositionele aangelegenheden;

  • voor het nemen van besluiten ter uitvoering/toepassing van de rechtspositieregelingen voor de personeelsleden voor zover niet in het geldende bevoegdhedenschema is geregeld.

Aan de in het op dat moment geldende bevoegdhedenschema genoemde functionarissen.

Artikel 21: personeelsaangelegenheden die niet zijn geregeld in het bevoegdhedenschema

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het nemen van alle individuele rechtspositionele aangelegenheden die niet geregeld zijn in het geldende bevoegdhedenschema;

    • voor het nemen van schadebesluiten in verband met betaling, invordering of terugvordering en het vaststellen van beleidsregels, indien deze direct samenhangen met aangelegenheden als bedoeld in het eerste sub.

    aan de Directeuren, de CIO, de Manager Internal Audit, de Manager Strategie en Beleid, de Manager Bestuurszaken, de Manager Communicatie, de Manager Klantservices, de Manager Financiële services, de Manager Bedrijfsvoering, de Treasurer en de Manager Control en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het nemen van besluiten ter uitvoering/toepassing van de rechtspositieregelingen voor de personeelsleden voor zover niet in het geldende bevoegdhedenschema is geregeld. Hierbij kan worden gedacht aan besluiten tot meer of minder uren werken of werkroosters;

    • voor het nemen van besluiten tot wijziging van de werktijden en daarmee samenhangende bezoldiging, met inachtneming van de geldende formaties en budgetten en voor zover niet is geregeld in het geldende bevoegdhedenschema;

    aan de Directeuren, de CIO, de Manager Internal Audit, de Manager Strategie en Beleid, de Manager Bestuurszaken, de Manager Communicatie, de Manager Services, de Manager Bedrijfsvoering, de Treasurer en de Manager Control en aan de direct onder hen ressorterende managers en wel aan ieder afzonderlijk.

  • c. Bij afwezigheid van de Managers Uitvoering Regelingen, de Managers Klantcentrum, Managers Klantmanagement, Managers Regie Regelingen en de manager van het betreffende team, waaronder begrepen een vacature, is elke andere Manager Uitvoering Regelingen, de Manager Klantcentrum, Manager Klantmanagement, Manager Regie Regelingen bevoegd tot het nemen van besluiten als bedoeld in lid b.

  • d. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat

    • Voor het afleggen van de eed of belofte door de ambtenaar bij zijn indiensttreding als bedoeld in artikel 5 Ambtenarenwet 2017;

    aan de Directeuren.

Artikel 22:

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging voor het aangaan van overeenkomsten en verplichtingen met derden conform het op dat moment geldende bevoegdhedenschema aan de in dat bevoegdhedenschema genoemde functionarissen.

Artikel 23: vervanging mandaatregeling

Dit besluit vervangt de bestaande Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK en bestaat naast de vigerende volmachten en machtigingen.

Artikel 24: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juni 2020.

Den Haag, 16 april 2020

CAK, D.C.M. van Vliet, Voorzitter van de Raad van Bestuur CAK

TOELICHTING

Uitvoering wetgeving door het CAK

Hierna worden de verschillende taken van het CAK besproken, met verwijzing naar de relevante regelgeving.

Eigen bijdragen

Per 1 januari 2007 was het CAK in de Wet maatschappelijke ondersteuning aangewezen om de eigen bijdrage voor maatschappelijke ondersteuning vast te stellen. Per 1 januari 2008 was in het Bbz bepaald dat verzekerden hun eigen bijdrage in het kader van Zorg zonder Verblijf en Zorg met Verblijf aan het CAK verschuldigd zijn. Per 1 januari 2015 zijn de Wmo 2015 en de Wlz in werking getreden. De wet- en regelgeving is in deze mandaatregeling opgenomen. Daarnaast blijven de AWBZ, de Wmo, het Bbz en het Bmo nog van kracht voor de jaren tot en met 2014 of in verband met overgangsrecht van de Wmo 2015.

Zvw en Buitenland

Vanaf 1 januari 2017 is het CAK bevoegd om besluiten te nemen op grond van de artikelen 9a t/m 9d, 18a t/m 18g, 34a, 69, 70 en 122a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), artikel 2.2.5 en paragraaf 3.1 van de Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet, artikel 3 van het Besluit aanwijzing enige organen ingevolge Verordening (EG) nr. 883/2004. Het gaat hier om de volgende regelingen die onder de directe Zvw vallen: de regeling Wanbetalers, de regeling Onverzekerden, de regeling Gemoedsbezwaarden, de regeling Onverzekerbare vreemdelingen,

De hierna genoemde regelingen vallen onder de directie Buitenland: de buitenlandregeling Verzekeringskantoor, de buitenlandregeling Verbindingskantoor, Nationaal Contactpunt, Missionarissenregeling, Overgangsregeling AWBZ-zorg en Medefinanciering sociaal attachés en bureaus Belgische en Duitse zaken.

Artikel 2 t/m 5 van het Besluit van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 16 november 2017, kenmerk 1236218-168051-Z, houdende de verlening van volmacht aan het CAK (Besluit volmacht CAK Zorgkostendekking retroactief internationaal)

Het besluit is in werking getreden met de datum van ondertekening op 16 november 2017 (artikel 6). Het besluit is in de Staatscourant van 1 december 2017 gepubliceerd. In stukken als het jaarverslag etc. communiceren we dat we de regeling per 1 januari 2018 uitvoeren. In 2017 zijn er ook geen vaststellingsovereenkomsten gesloten.

Ouderbijdragen

Per 1 januari 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Op grond van artikel 8.2.1 van de Jeugdwet waren bepaalde aangewezen personen in 2015 een ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van de aan een jeugdige geboden jeugdhulp, voor zover deze jeugdhulp verblijf buiten het gezin inhoudt. Het CAK was met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage belast. Dat blijkt uit artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet. Per 1 januari 2016 is de ouderbijdrage komen te vervallen. In de Jeugdwet bestaat de ouderbijdrage nog steeds. In het Besluit Jeugdwet is echter per 1 januari 2016 bepaald dat de ouderbijdrage € 0,– bedraagt. Per 1 januari 2016 stelt het CAK daarom geen ouderbijdrage meer vast. Voor de ouderbijdrage van 2015 blijft de oude wet- en regelgeving van kracht. Het CAK kan ook in 2020 nog besluiten nemen over de ouderbijdrage van 2015, bijvoorbeeld in verband met lopende bezwaar- en beroepsprocedures. Daarom is ook in dit mandaatbesluit nog het mandaat voor de ouderbijdrage neergelegd.

Cer

In de Zvw was bepaald dat bepaalde groepen verzekerden met ingang van 2008 jegens het CAK recht hebben op een compensatie wegens meerjarige onvermijdbare zorgkosten (Cer). De Cer als bedoeld in artikel 118a van de Zvw is afgeschaft per 1 januari 2013. De uitvoering van de Cer heeft nog doorloop in 2014. Het CAK heeft de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Cer in 2014 genomen. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen kan in 2018 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 Awb moeten worden genomen. Verder kan de klachtbehandeling op het gebied van de Cer gelet op artikel 9:8, eerste lid, onder b, van de Awb doorlopen in 2020.

Wtcg

In de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) was bepaald dat het CAK met ingang van 2009 de tegemoetkoming vaststelt. De Wtcg als bedoeld in artikel 2 van de Wtcg is afgeschaft per 1 januari 2014. De uitvoering van de Wtcg heeft nog doorloop in 2015. Het CAK heeft de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Wtcg in 2015 genomen. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen kan na 2015 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb moeten worden genomen. Verder geldt ook hiervoor dat de klachtbehandeling kan doorlopen na 2015.

Schengen

Verder is het CAK per 1 januari 2015 belast met de uitvoering van (een onderdeel van) de Schengenovereenkomst. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is in Nederland de autoriteit voor het waarmerken van de Schengenverklaringen. IGZ verleent mandaat aan het CAK om de Schengenverklaringen namens IGZ te waarmerken. Om dit in de interne organisatie te kunnen uitvoeren, verleent de bestuursvoorzitter ondermandaat, volmacht en machtiging aan de Manager Klantcentrum. Tot slot is het CAK per 1 januari 2015 belast met de legalisering van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten naar landen die niet in het Schengengebied liggen.

Op 4 juni 2015 heeft het Hof van Justitie (EU) het arrest Fischer-Lintjens gewezen. Dit arrest ziet op de toepassing van de aanwijsregels van Verordening (EEG) nr. 1408/71, de rechtsvoorganger van Verordening (EG) nr. 883/2004, met betrekking tot de ziektekostendekking voor gepensioneerden. Nederland werd in die casus, door de toekenning met terugwerkende kracht van een wettelijk pensioen, bevoegd op te komen voor de ziektekosten met ingang van de ingangsdatum van het pensioen. Er ontstond echter een hiaat in de ziektekostendekking voor betrokkene, doordat de Zorgverzekeringswet het sluiten van een zorgverzekering met terugwerkende kracht beperkt. Een zorgverzekering kan hooguit vier maanden terugwerken tot het moment waarop de verzekeringsplicht ontstond. Het Hof van Justitie (EU) oordeelde dat dit hiaat in de ziektekostendekking in strijd is met het Europese recht. Vooruitlopend op een wettelijke regeling heeft de voorzitter van het CAK een volmacht van de minister van VWS gekregen om gevallen waarbij iemand met toepassing van de aanwijsregels met terugwerkende kracht onder de Nederlandse wetgeving valt namens de Staat af te handelen door middel van het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met de betrokken personen, de Vrijwillige overeenkomst zorgkostendekking.

Mandaat, volmacht en machtiging

Het CAK neemt over de eigen bijdragen, de Zvw-rgelingen, de Buitenlandregelingen, de ouderbijdragen, de Wtcg en Cer besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

In het kader van de Vrijwillige overeenkomst zorgkostendekking sluit het CAK vaststellingsovereenkomsten namens de Staat.

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Awb verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een besluit is ingevolge artikel 1:3 Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Het CAK is als publiekrechtelijk Zbo, een bestuursorgaan.

Voor mandaat geldt dat het te allen tijde kan worden ingetrokken, dat de mandaatgever altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen, dat de mandaatgever aan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven en dat de gemandateerde op verzoek van de mandaatgever inlichtingen dient te verschaffen (artikel 10:6 Awb).

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een voorbeeld daarvan is het sluiten van een overeenkomst. De gevolmachtigde handelt niet namens een (bestuurs)orgaan, zoals bij mandaat, maar namens een rechtspersoon. Het CAK is een rechtspersoon, zo volgt uit artikel 6.1.1 van de Wet langdurige zorg. Is volmacht verleend, dan wordt getekend door de gevolmachtigde CAK-medewerker, namens het CAK. Volmacht is geregeld in Boek 3, titel 3, van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Onder machtiging kan worden verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan te besluiten tot feitelijke handelingen en deze te verrichten. Voorbeelden daarvan zijn: het opmaken en verzenden van andere schriftelijke stukken dan besluiten, het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken en het doen van mededelingen.

In dit Besluit is steeds algemeen mandaat, volmacht en machtiging aan de orde. Daarnaast is ook mandaat, volmacht en machtiging voor een bepaald geval mogelijk. Uiteraard is daarvoor een uitdrukkelijke beslissing vereist. In beginsel zal die in geval van mandaat en volmacht steeds schriftelijk worden gegeven.

Er wordt steeds bij besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot uitdrukking gebracht dat de ondertekenende CAK-medewerker dit doet namens het CAK.

De ondertekening van stukken krachtens mandaat en volmacht geschiedt als volgt:

Namens CAK:

handtekening (niet verplicht bij primaire besluiten)

naam functionaris/medewerker (NB: is niet verplicht)

functie

Artikel 5 van het Besluit van de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 16 november 2017, kenmerk 1236218-168051-Z, houdende de verlening van volmacht aan het CAK (Besluit volmacht CAK Zorgkostendekking retroactief internationaal) bepaalt dat ‘Ondertekening van vaststellingsovereenkomsten en andere stukken op grond van deze volmacht plaatsvindt op de volgende wijze:

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Namens deze,

(naam)

(handtekening)

(functie)

Het CAK

Dit is beperkt tot mandaat en volmacht. Bij machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn is het uitdrukkelijk vermelden dat de medewerker handelt namens het CAK niet altijd praktisch en in veel gevallen ook al evident. Niettemin is het van belang dat een ieder zich er voortdurend van bewust is, dat hij handelt onder verantwoordelijkheid van het CAK. In bepaalde gevallen zal het ook aangewezen zijn om uitdrukkelijk kenbaar te maken – mondeling of schriftelijk – dat men handelt namens het CAK.

Door middel van dit besluit wijst de voorzitter van het CAK, naast de leden van het Bestuur, enkele van zijn functionarissen aan om de in de artikelen 3 tot en met 9 en 13 genoemde besluiten te nemen. Verder krijgen enkele functionarissen in artikel 12 van dit besluit de bevoegdheid om namens het CAK voor de afhandeling van klachten te zorgen.

De Manager klantcentrum is hiërarchisch niet ondergeschikt aan de Manager Uitvoering Regelingen of de managers Team Betalingsverkeer of de managers team Minnelijk beheer. De managers Team Betalingsverkeer en de managers team Minnelijk Beheer zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de Manager klantcentrum, maar niet aan elkaar. De Manager Uitvoering Regelingen is evenmin ondergeschikt aan de Manager klantcentrum. De Manager Klantcentrum en Manager Bestuurszaken zijn niet ondergeschikt aan elkaar. Hiermee is voldoende gewaarborgd dat de functionaris die het besluit op bezwaar neemt niet in een ondergeschikte of afhankelijke positie staat ten opzichte van de functionaris die het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt. Een organigram van het CAK ligt op het hoofdkantoor van het CAK voor eenieder ter inzage.

Verder is van belang te noemen dat ingevolge jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen ruimte bestaat voor het in mandaat afdoen van beslissingen op bezwaarschriften die zijn gericht tegen door de bestuursvoorzitter van het CAK genomen besluiten.

Met de invoering van de Wet schadevergoeding en nadeelcompensatie per 1 juli 2013, is de mogelijkheid om bezwaar te maken en beroep in te stellen tegen schadebesluiten uitgesloten. Dat volgt uit de artikelen 7:1 en 8:4 van de Awb. Beslissingen op bestuursrechtelijke verzoeken tot schadevergoeding zijn echter nog steeds besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. Daarom moet de bevoegdheid tot het nemen van dergelijke beslissingen geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 9 van het Besluit. Als een belanghebbende vervolgens – ondanks de uitsluiting – bezwaar maakt tegen een dergelijke beslissing, moet daarop een beslissing op bezwaar genomen worden. Ook daarvoor moet de bevoegdheid geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 13 van het Besluit.

Daarnaast is in artikel 13 van dit besluit de bevoegdheid tot het namens het CAK voeren van verweer, het instellen van hoger beroep en het in het kader van die procedures deelnemen aan mediation geregeld. Artikel 13 regelt verder de bevoegdheid om het CAK te vertegenwoordigen in verzoekschriftprocedures als bedoeld in artikel 8:88 van de Awb.

In artikel 14 van dit Besluit is bepaald waarop mandaat, volmacht en machtiging ingevolge dat besluit geen betrekking hebben. Daarbij gaat het om gevallen waarin mandaat altijd uitgesloten moet worden geacht. Dat betekent dat uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

Als voorbeelden van aangelegenheden waarvan de aard zich in ieder geval tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet, zijn onder meer genoemd:

  • 1°. Beslissingen die belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kunnen hebben;

  • 2°. Beslissingen omtrent politieke beleidswijzigingen en omtrent de uitbreiding of beperking van de bemoeienissen van CAK;

  • 3°. Het vaststellen van beleidsregels;

  • 4°. Delegatie van bevoegdheden.

Deze opsomming is niet limitatief. Steeds dient te worden nagegaan, of de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid zich niet tegen mandaat verzet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een bevoegdheid zó ingrijpend is, dat niet wel denkbaar is dat hij anders dan op het hoogste niveau wordt uitgeoefend. Nieuwe Wob-verzoeken zullen altijd aan de voorzitter moeten worden gemeld.

Naar boven