Verkeersbesluit herinrichting kruispunt Vijgendam – Prins Bernhardlaan te Veenendaal

Logo Veenendaal

2020.1644811

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal

 

Bevoegdheid

 

Op grond van het bepaalde in artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw 1994) juncto artikel 12 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) worden verkeersbesluiten genomen door het college van burgemeester en wethouders.

 

Op grond van de Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Gemeente Veenendaal heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teamcoördinator Wijk- en Stadsbeheer.

 

Vereiste van het besluit

 

Gelet op:

artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

 

artikel 15 lid 2 van de Wvw 1994, op grond waarvan het nemen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, krachtens een verkeersbesluit geschiedt.

 

artikel 12 BABW, op grond het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat

- door middel van verkeersbesluit 81.236 (29 mei 1978) op het kruispunt van de Prins Bernhardlaan met de Vijgendam en Verlaat een voorrangsregeling is ingesteld waarbij voorrang dient te worden verleend aan verkeer op de Prins Bernhardlaan;

- op het kruispunt van de Prins Bernhardlaan met de Vijgendam en Verlaat een fietsoversteek aanwezig is;

- in de huidige situatie het kruispunt als onveilig wordt ervaren;

- in verband hiermee is besloten om het betreffende kruispunt te reconstrueren tot een ‘fietsrotonde’ om zodoende te komen tot een kruispuntvorm waarmee de veiligheid van overstekend langzaam verkeer kan worden gewaarborgd;

- een bijzonder aspect aan deze ‘fietsrotonde’ is gelegen in het feit dat enkel fietsers de gehele rotonde kunnen rondrijden, terwijl het (vracht)autoverkeer vanaf de Prins Bernhardlaan en Verlaat alleen rechtdoor kan rijden en verkeer vanaf de Vijgendam alleen rechtsaf kan rijden;

- deze fietsrotonde hiermee afwijkt van de standaard vormgeving van rotondes zoals die elders in Nederland worden toegepast;

- enerzijds voor deze kruispuntvormgeving is gekozen omdat de ruimte voor een reguliere rotonde ter plaatse ontbreekt;

- anderzijds voor deze kruispuntvormgeving is gekozen omdat het ontwerp aansluit op de huidige situatie voor automobilisten, aangezien deze in de huidige situatie ook enkel rechtdoor kunnen rijden of rechtsaf kunnen slaan;

- het ondanks de afwijkende vormgeving in de lijn der verwachting ligt dat de nieuwe ‘fietsrotonde’ de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer zal verbeteren, omdat langzaam verkeer voorrang krijgt op een wijze die voor automobilisten herkenbaar is;

- ter hoogte van de nieuwe fietsrotonde voorrangsregelingen worden ingesteld waarbij gemotoriseerd verkeer die de fietsrotonde willen op- of afrijden voorrang moeten verlenen aan het fietsverkeer dat op de verplichte fietspaden rijdt;

- ter hoogte van de nieuwe fietsrotonde voetgangersoversteekplaatsen worden ingesteld;

- door middel van een verkeersbesluit (15 december 2011) een verplichte rijrichting (rechtsaf) met een uitzondering voor (brom) fietsers is ingesteld vanaf de Vijgendam;

- de huidige verplichte rijrichting (rechtsaf) vanaf de Vijgendam behouden kan worden;

- het voor (brom)fietsers ook de bedoeling is dat zij vanaf de Vijgendam rechtsaf slaan de fietsrotonde op;

- daarom de uitzondering op de verplichte rijrichting vanaf de Vijgendam voor (brom)fietsers komt te vervallen;

- de huidige verplichte rijrichting vanaf Verlaat behouden kan worden;

- de uitzondering op deze verplichte rijrichting voor fietsers komt te vervallen;

- in de huidige situatie hinder wordt ervaren van bevoorradingsverkeer;

- deze hinder ontstaat doordat er geen ruimte is om te laden en te lossen;

- het daarom wenselijk is om laad- losplaatsen in te stellen;

- er vier laad- en losplaatsen worden gerealiseerd;

- door middel van verkeersbesluit 2015/0309 (3 september 2015) ten noorden van het kruispunt van de Prins Bernhardlaan met de Vijgendam en Verlaat twee bushaltes zijn ingesteld;

- het voor de realisatie van de fietsrotonde en de laad- losplaatsen noodzakelijk is om de oostelijk gelegen bushalte te verplaatsen naar het noorden;

- de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Veenendaal;

- het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

- over deze herinrichting overleg is geweest met bewoners, nabijgelegen bedrijven en de Fietsersbond;

- overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde (het politierapport is in de bijlagen opgenomen);

 

is het daarom gewenst om:

- het huidige voorrangskruispunt op te heffen;

- de fietsrotonde in te richten als verplicht fietspad;

- een verplichte rijrichting in te stellen voor fietsers vanaf de Hoogstraat;

- de uitzondering van de verplichte rijrichting voor (brom)fietsers vanaf de Vijgendam en Verlaat op te heffen;

- een uitzondering van de verplichte rijrichting voor bromfietsers vanaf de Verlaat in te stellen;

- op de Verlaat, Prins Bernhardlaan en Vijgendam voorrangsregelingen in te stellen ter hoogte van de fietsrotonde waarbij voorrang dient te worden verleend aan (fiets)verkeer op de fietsrotonde;

- op de Verlaat en Prins Bernhardlaan voetgangersoversteekplaatsen in te stellen ter hoogte van de fietsrotonde;

- op de Prins Bernhardlaan twee laad- losplaatsen in te stellen;op de Verlaat en Vijgendam een laad- losplaats in te stellen;

- de oostelijk gelegen bushalte op de Prins Bernhardlaan te verplaatsen;

 

Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid het verkeer.

 

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

 

 

  • 1.

    het intrekken van de voorrangsregelingen op het kruispunt van de Prins Bernhardlaan met de Vijgendam en Verlaat door het verwijderen van de borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 2.

    het intrekken van de uitzonderingen op de verplichte rijrichting voor (brom)fietsers op de Vijgendam en Verlaat door het verwijderen van de onderborden OB54 onder de borden D04 en D05 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    het instellen van een verplicht fietspad op de fietsrotonde door het plaatsen van de borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    het instellen van een verplichte rijrichting vanaf de Hoogstraat door het plaatsen van bord D05(r) van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    het instellen van een uitzondering op de verplichte rijrichting vanaf het Verlaat voor bromfietsen door het toevoegen van onderbord OB53 onder het bestaande bord D04 van het RVV 1990;

  • 6.

    het instellen van voorrangsregelingen voor verkeer vanaf de Prins Bernhardlaan, Verlaat en Vijgendam waarbij voorrang verleend dient te worden aan verkeer op de fietsrotonde door het door het plaatsen van borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 7.

    het instellen van voorrangsregelingen voor fietsverkeer vanaf de Prins Bernhardlaan, Verlaat en Hoogstraat waarbij voorrang verleend dient te worden aan verkeer op de fietsrotonde door het aanbrengen van haaientanden, zoals omschreven in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 8.

    het instellen van voetgangersoversteekplaatsen op de Prins Bernhardlaan en Verlaat ter hoogte van de fietsrotonde door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsmarkering zoals omschreven in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 en het plaatsen van het bijbehorende bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    het instellen van twee laad- losplaatsen op de Prins Bernhardlaan door het plaatsen van borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 10.

    het instellen van een laad- losplaats op de Vijgendam door het plaatsen van borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 11

    het instellen van een laad- losplaats door het plaatsen van borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 12

    het verplaatsen van de oostelijk gelegen bushalte op de Prins Bernhardlaan door het verplaatsen van bord L3 van bijlage 1 van het RVV 1990

  • 13

    deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 14

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Veenendaal 14 april 2020

Namens burgemeester en wethouders,

H.B.L. ter Elst

teamcoördinator Wijk- en Stadsbeheer

Mededelingen

Het verkeersbesluit ligt, inclusief tekening, vanaf de datum van deze publicatie gedurende 6 weken ter inzage bij het Omgevingsloket van het gemeentehuis. Nadere informatie kan worden verkregen bij het Omgevingsloket, telefoon (0318) 538 538.

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u of een andere belanghebbende binnen zes weken na publicatiedatum van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1100, 3900 BC Veenendaal.

In het bezwaarschrift vermeldt u het volgende:

  • 1.

    uw naam, adres, datum en ondertekening;

  • 2.

    een omschrijving van het besluit waar het bezwaar tegen gericht is;

  • 3.

    de reden waarom u bezwaar instelt.

    U kunt ook digitaal het bezwaarschrift indienen via een webformulier op de gemeente-website. Dit formulier kunt u vinden via www.veenendaal.nl → bestuur en organisatie → inspraak en meedenken → bezwaar en beroep. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Als u dat wilt, kan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland een verzoek om een voorlopige voorziening ingediend worden. Hiervoor is griffierecht verschuldigd. Het adres daarvoor Postbus 16005, 3500 DA te Utrecht.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen en wel via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u ook beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op deze site is tevens meer informatie te vinden.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over bezwaarmogelijkheden? Via de website www.rijksoverheid.nl is de brochure "Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid" te downloaden. U kunt deze ook telefonisch aanvragen op 0318-538538.

 

Naar boven