Komgrenzenbesluit

Logo Haarlemmermeer

 

Gemeente Haarlemmermeer, plaatsen grens bebouwde kom Vijfhuizen bij de entrees van het bedrijventerrein De Liede op de Spaarnwouderweg.

Nummer: X.2020.03009

 

Inleiding

In 2013 is het bestemmingsplan De Liede vastgesteld. Hierin zijn de kaders vastgelegd voor de verdere gebiedsontwikkeling van dit al lang bestaande bedrijventerrein. Inmiddels is al gestart met deze nieuwe gebiedsontwikkeling.

 

Het huidige gebied bestaat uit een fijnmazig netwerk van betrekkelijk smalle wegen dat wordt ontsloten via de Spaarnwouderweg. Deze weg is een oude polderweg die niet geschikt is om de verdere groei van het bedrijventerrein te faciliteren. Daarom wordt een nieuwe wegenstructuur aangelegd die ervoor zorgt dat de Spaarnwouderweg wordt ontlast. Zowel ten zuiden als ten noorden van de Spaarnwouderweg wordt een nieuwe weg aangelegd zodat er rondom het bedrijventerrein een rondweg ontstaat. Deze rondweg, die de ontsluitingsroute van het gebied wordt, zal met een breedte van 7,00 meter geschikt worden gemaakt om de toename van het verkeer te kunnen verwerken. Het zuidelijke deel is de ‘nieuwe’ Spaarnwouderweg en het noordelijke deel is de Hybrideweg.

 

Op dit moment ligt het hele gebied buiten de bebouwde kom. De maximum snelheid op de Spaarnwouderweg is nu nog 60 km/u, maar met de uitbreiding van het bedrijventerrein krijgt het gebied een grotere bebouwingsdichtheid. Hiermee krijgt het gebied meer de uitstraling van een gebied binnen de bebouwde kom. Het voldoet dan aan de richtlijnen voor het vaststellen van een bebouwde komgrens.

 

Wettelijke eisen

Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 24 maart 2005 (raadsvoorstel 3835) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom over te dragen aan het college van burgemeester en wethouders.

In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 d.d. 4 februari 2020 nr. 2020.0000226 is voor de bevoegdheid tot het wijzigen van de bebouwde komgrens ingevolge de Wegenverkeerswet een mandaat verleend aan de directeur met B&O (Beheer & Onderhoud) in zijn portefeuille.

Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.

 

Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde kom

De ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen:

- de functie van de bebouwing (woon- of centrumfunctie, gecombineerd met voorzieningen of kleine bedrijven);

- de dichtheid van de bebouwing (minimaal 30% bebouwd per 100 meter);

- de minimale lengte van de bebouwde kom (minimaal 400 meter)

- de afstand van de huizen tot aan wegas (niet meer dan drie keer de hoogte van de bebouwing).

Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.

 

Wanneer er een nieuwe weg wordt aangelegd, dan dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd.

 

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.

In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:

“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid, dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”

Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:

a. de maximumsnelheid op wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

b. de inrichtingseisen van wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

c. de geluidgrenswaarden van het wegverkeer (Wet geluidhinder).

 

Maatregelen

De bebouwde kom grens wordt geplaatst ter hoogte van de twee entrees van het bedrijventerrein De Liede op de Spaarnwouderweg. De bebording staat aangegeven op de tekening met het nummer 2019-100-20. De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

Motivatie

Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de locatie van de komgrens duidelijk is en door een weggebruiker wordt herkend.

 

Voorbereiding

Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft. Bovendien zijn de maatregelen afgestemd met de omgeving. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 10-12-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Belangenafweging

 

Belangen (toekomstige) inwoners, werknemers en bezoekers

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van de huidige en de toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen gemotoriseerd verkeer

De belangen van gemotoriseerd verkeer worden niet geschaad, omdat deze weggebruikers ook zijn gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid door de eenduidig aangegeven komgrens.

Belangen openbaar vervoer

De belangen van het openbaar vervoer worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Belangen nood- hulpdiensten

De belangen van de nood- en hulpdiensten worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

Langzaam verkeer

Door het aanduiden van de grens van de bebouwde kom worden de belangen van langzaam verkeer niet geschaad. Zij hebben vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid belang bij een eenduidig aangegeven komgrens.

 

Algemeen belang

De aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en de leefbaarheid en is hiermee in het algemeen belang.

 

Afweging

Alle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van de huidige en toekomstige inwoners, werknemers en bezoekers, maar ook van langzaam verkeer. Geen van de belangen wordt onevenredig geschaad.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd op Overheid.nl.

 

Besluit

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-100-20, die een onderdeel is van dit besluit, en het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 besluiten wij als volgt:

 

1. de grens van de bebouwde kom Vijfhuizen te plaatsen ter hoogte van de twee entrees van bedrijventerrein De Liede op de Spaarnwouderweg in Haarlemmermeer; de grens van de bebouwde kom wordt aangeduid met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

2. dit besluit ter openbare kennis te brengen op Overheid.nl.

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

namens dezen,

 

drs. R.A.J.H. van Daal

directeur

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

 

 

 

Naar boven