verkeersbesluit weg naar de Oude Veert Egmond Binnen

Logo Bergen (NH)

 

Burgemeester en wethouders van Bergen

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeertekens, alsmede voor het onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

De Weg naar de oude Veert, de Weg over de Bisschop tussen de Lamoraalweg en de Julianaweg en de Lamoraalweg tussen de weg over de bisschop en de Sabine van Beierenlaan in Egmond aan den Hoef worden gereconstrueerd en er wordt een boothelling aangelegd langs de Lamoraalweg. Om de boothelling veilig te ontsluiten wordt de bestaande grens van het 30 km – gebied op de Lamoraalweg verplaatst naar de aansluiting van de Lamoraalweg met de Sabine van Beierenlaan. De weg over de Bisschop en de weg over de Oude Veert zijn oude, historische straten met een smal wegprofiel en niet geschikt voor autoverkeer. Vanwege de verkeersveiligheid en ter voorkoming van schade aan de aanliggende woningen is autoverkeer over de Weg naar de Oude Veert niet gewenst.

Om autoverkeer te weren wordt daarom op de weg over de Bisschop een knip aangebracht door het plaatsen van een (uitneembare) paal. Hierdoor is doorgaand (auto)verkeer via de weg over de Oude Veert en de weg over de Bisschop niet meer mogelijk terwijl (brom)fietsen wel van de weg gebruik kunnen blijven maken.

Andere mogelijke verkeersmaatregelen om autoverkeer te weren zoals het invoeren van eenrichtingsverkeer en/of het instellen van een verplicht fietspad over een beperkte lengte, zonder een (uitneembare) paal te plaatsen, hebben naar verwachting onvoldoende resultaat. De ruimtelijke situatie rondom de weg naar de Oude Veert en de geringe intensiteit van het autoverkeer in deze straat nodigen teveel uit om het in te stellen verbod te negeren indien dit niet met fysieke maatregelen wordt ondersteund.

In de voorbereiding van de verkeersmaatregelen is op verschillende momenten overleg gevoerd met omwonenden en andere inwoners van Egmond. Daarbij is gebleken dat er zowel voor – als tegenstanders van de verkeersmaatregel zijn.

De maatregel verbetert de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de weg maar gebruikers van de weg moeten a.g.v. de afsluiting omrijden.

April 2019 heeft het college, gezien de resultaten van de verschillende inspraakmomenten, een besluit genomen voor het instellen van afsluiting op de Weg naar de oude Veert.

Belangenafweging:

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

In eerste instantie: het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. In andere instantie ook voor: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;het waarborgen van het op de juiste wijze in rekening brengen van tarieven voor het gebruik van de weg;het gebruik en de waarborging van de juistheid van de registers die ingevolge deze wet worden bijgehouden; het voorkomen en bestrijden van fraude; de regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van de Wegen Verkeers Wet. Door de maatregelen wordt de vrijheid van het (auto)verkeer beperkt maar de (verkeers)veiligheid van het langzaam verkeer neemt toe en het karakter van het gebied blijft door de genomen maatregelen bestaan.Het verbeteren van de verkeersveiligheid voor (langzaam) verkeer en het in stand houden van het karakter van het gebied weegt in dit geval zwaarder dan de vermindering van de vrijheid van het (auto)verkeer.

gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, heeft overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde medewerker van de politie. De gemandateerde medewerker heeft positief geadviseerd over het verplaatsen van de grens van het 30 – km – gebied op de Lamoraalweg en adviseert negatief op het plaatsen van een (uitneembare) paal in de weg over de Oude Veert. Een uitneembare paal is volgens dit advies een potentieel gevaar voor (brom)fietsers en is ook een belemmering voor hulpdiensten in het geval van zo geheten prioriteits – ritten.Het college wijkt af van het advies omdat de maatregel zonder fysieke maatregelen niet voldoende kan worden gehandhaafd en zonder handhaving geen betekenis heeft. De weg langs de Oude Veert maakt geen deel uit van vastgestelde uitrukroutes, hulpdienstvoertuigen beschikken over een moedersleutel en het is ook geen logische aanrijdroute voor hulpdiensten. De kans dat hulpdiensten hierdoor daadwerkelijk hinder ondervinden is dan ook erg klein.

BESLUIT

 

  • 1.

    door het plaatsen van borden L8 RVV1990 met onderborden OB503OB04 RVV1990 alsmede het aanbrengen van een fysieke barrière (uitneembare paal) met inleidende markering, een afsluiting voor autoverkeer in te stellen op de weg naar de Oude Veert overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde tekening;

  • 2.

    door het verwijderen en plaatsen van borden conform model A130zb RVV1990 en A130ze RVV1990 alsmede het verwijderen en aanbrengen van zone-markering, het begin van de 30km-zone op de Lamoraalweg te verplaatsen naar een punt op de Lamoraalweg 10 meter voor de kruising met de Sabine van Beierenlaan overeenkomstig de bij dit besluit gevoegde tekening;

  • 3.

    dat dit besluit in werking treedt na publicatie in de Staatscourant.

 

Bergen 7-2-2020

Burgemeester en wethouders van Bergen

Namens deze,

Jos Bekkers

beleidsmedewerker verkeer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Ter inzage

Het besluit wordt gepubliceerd op de site “www.officielebekendmakingen.nl”.

Mogelijkheid van bezwaar

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Bergen, Postbus 175, 1860 AD Bergen, door middel van het indienen van een gedagtekend, gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

U kunt de voorzieningenrechter bij de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, verzoeken om een voorlopige voorziening, als u van mening bent, dat, gelet op alle belangen, onmiddellijke spoed dit noodzakelijk maakt. Hiervoor zijn griffierechten verschuldigd. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft aangetekend.

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven