Verkeersbesluit Meerwijklaan Bergen

Logo Bergen (NH)

 

Burgemeester en wethouders van Bergen

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeertekens, alsmede voor het onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

De Meerwijklaan is een openbaar toegankelijke, smalle en in particulier bezit zijnde straat tussen de Studler van Surcklaan en de Lijtweg in Bergen. Langs de weg liggen ongeveer 10 particuliere woningen die bereikbaar moeten blijven voor bestemmingsverkeer per fiets en auto. Vanwege de verkeersveiligheid en leefbaarheid is doorgaand (auto)verkeer niet wenselijk. Momenteel is de weg alleen toegankelijk voor fietsen (bord C1 RVV1990 met onderbord OB52) waardoor autoverkeer niet op de Meerwijklaan mag rijden terwijl dat voor bewoners en ander bestemmingsverkeer wel noodzakelijk is i.v.m. de bereikbaarheid van de woningen.

Op verzoek van en in overleg met de bewoners is besloten om de Meerwijklaan alleen toegankelijk te maken per auto voor bestemmingsverkeer en fietsen. Hierdoor kan bestemmingsverkeer (bewoners, leveranciers van bewoners en bezoekers van bewoners) de woningen bereiken zonder dat de weg voor doorgaand verkeer kan worden gebruikt tussen de de Studler van Surcklaan en de Lijtweg.

Belangenafweging:

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

1. In eerste instantie

- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers (verkeersveiligheid);

- Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- Het voorkomen en/of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

In tweede instantie ook voor: het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. De verkeersmaatregelen maken de aan de straat liggende woningen bereikbaar voor noodzakelijk bestemmingsverkeer waardoor de woningen bereikbaar blijven terwijl door het weren van niet noodzakelijk doorgaand verkeer de verkeersveiligheid en de leefbaarheid zo veel mogelijk in stand worden gehouden. Omdat de weg niet toegankelijk is voor alle verkeer, wordt de vrijheid van het verkeer beperkt. De verkeersveiligheid op de Meerwijklaan en de leefbaarheid van de aanliggende woningen wegen zwaarder dan de beperking van het niet noodzakelijke (doorgaand) verkeer door de maatregelen.De verkeersmaatregelen zijn daarmee in het algemeen belang.

gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg heeft plaatsgehad met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde van de politie. De gemandateerde medewerker heeft positief geadviseerd over de verkeersmaatregelen.

BESLUIT

 

  • 1.

     

Door het verwijderen van de borden C1 RVV1990 met onderborden OB52 het bestaande inrijdverbod uitgezonderd fietsers op te heffen.

  • 2.

     

Door het plaatsen van borden C1 RVV1990 met onderbord OB108 en OB52 een inrijdverbod in te stellen uitgezonderd bestemmingsverkeer en uitgezonderd fietsverkeer conform bijgevoegde situatietekening;

  • 3.

     

Dat dit besluit in werking treedt na publicatie in de Staatscourant

 

Bergen 27-3-2020

Burgemeester en wethouders van Bergen

Namens deze,

Jos Bekkers

beleidsmedewerker verkeer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Ter inzage

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken na publicatie ter inzage in het gemeentehuis

Mogelijkheid van bezwaar

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken bij de burgemeester van Bergen Postbus 175 1860 AD Bergen, door middel van het indienen van een gedagtekend en gemotiveerd ondertekend bezwaarschrift. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

U kunt de voorzieningenrechter bij de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR, verzoeken om een voorlopige voorziening, als u van mening bent, dat, gelet op alle belangen, onmiddellijke spoed dit noodzakelijk maakt; hiervoor zijn griffierechten verschuldigd. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft aangetekend.

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaardenVul hier de tekst van het bezwaarschrift in

Naar boven