Update Stimuleringsregeling inventarisatie Smart Industry Kansen voor West

Logo Rotterdam

Deze publicatie betreft een update van bovenstaande regeling, zoals gepubliceerd in de Staatscourant: stcrt-2019-11511, en heeft betrekking op het loslaten van de eis voor het aanleveren van een getekende verklaring niet in financiële moeilijkheden (in de oude regeling art. 6.2 lid c). Het is voldoende dat de MKB-ers verklaren te voldoen aan de deminimisverordening. Daarnaast is de laatste zin van art. 2.3 verduidelijkt.

 

Het College van Burgemeesters en Wethouders van de Gemeente Rotterdam, handelend in hoedanigheid van Managementautoriteit van het Operationeel Programma West-Nederland 2014-2020;

gelet op de Verordening (EU) Nr. 1303/2013 van het Europese Parlement en de Raad, van 17 december 2013, houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad (PbEU L 347/320);

 

gelet op:

 

het Operationeel Programma EFRO 2014-2020 West-Nederland;

 

de Uitvoeringswet EFRO;

 

de Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies (Staatscourant 2018 nr. 67625, 29-11-2018);

 

de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, Pb L 352/1 van 24 december 2013 (de-minimisverordening;

 

Overwegende dat:

de partijen betrokken bij Kansen voor West, zijnde de vier westelijke provincies (P4) en de G4, in overleg met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, hebben besloten de extra verkregen middelen vanuit het EFRO en de bijbehorende rijkscofinanciering te willen aanwenden om het Smart Industry beleid te ondersteunen;

 

genoemde partijen daartoe een laagdrempelige regeling hebben ontworpen, waarmee het MKB in West-Nederland haar productieproces, producten of innovaties kan laten doorlichten op de mogelijkheden en toegevoegde waarde van digitaliseringstoepassingen in het maakproces;

 

de Smart Industry Hubs vanwege efficiëntie redenen de vouchers binnen deze regeling aanvragen ten behoeve van het MKB;

systemen flexibel en verwisselbaar moeten zijn om competitief te blijven binnen de maakindustrie. Snellere en efficiëntere bedrijfsprocessen kenmerkend zijn bij toepassing van digitalisering van bedrijfsprocessen. Het gebruikmaken van digitale technologieën nodig is om een businessmodel te veranderen en voor nieuwe inkomsten en waarde producerende kansen te zorgen.

 

Artikel 1 Definities en afkortingen

  • 1.1.

    Smart Industry Fieldlab: een Smart Industry Fieldlab is volgens de definitie in de regeling nationale EZ-subsidies een samenwerkingsverband dat een praktijkomgeving vormt, waarin sprake is van een slimme inzet van nieuwe productietechnologieën en ICT door de industrie waarmee productiemiddelen binnen bedrijven en tussen bedrijven onderling verweven raken met als doel procesinnovatie, productinnovatie of het vernieuwen van businessmodellen.

  • 1.2.

    MKB: een MKB-onderneming volgens de definitie van de EU (Aanbeveling van de Europese Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen – 2003/361/EG).

  • 1.3.

    Beleidsregel OP West: Beleidsregel Operationeel Programma EFRO 2014-2020 West-Nederland, Rotterdam.

  • 1.4

    Smart Industry Hub: adviesloket waar ondernemers in de betreffende van de 5 regio‘s terecht kunnen voor alle vragen omtrent Smart Industry, toegang tot de fieldlabs en eventueel aanwezige regionale ondersteunende subsidies, financiering en netwerken. https://www.smartindustry.nl/in-de-regio/

  • 1.5

    Maakindustrie: De (maak)industrie omvat bedrijven die materialen tot nieuwe producten verwerken. Tot de maakindustrie worden de volgende bedrijfstakken gerekend: de voedings-en genotmiddelenindustrie, de textiel- en lederindustrie, de papierindustrie, uitgeverijen en drukkerij- en, de aardolie-industrie, de chemische industrie, de rubber- en kunststofindustrie, de basismetaalindustrie, de metaalproductenindustrie, de machine-industrie, de elektrotechnische industrie, de transportmiddelenindustrie, en de houtmeubel- en overige industrie.

 

Artikel 2 Doelgroep en doel

2.1 Een bundel van inventarisatievouchers wordt slechts verstrekt indien de aanvrager aan de volgende voorwaarden voldoet:

 

  • -

    de aanvrager is een Smart Industry Hub;

  • -

    de aanvrager dient gevestigd te zijn in de provincie Noord-Holland, Zuid-

    Holland, Utrecht of Flevoland;

  • -

    de Smart Industry Hub heeft nog niet eerder een aanvraag ingediend voor

    een bundel van inventarisatievouchers;

2.2 De inventarisatievoucher wordt door de Smart Industry Hub gebruikt voor MKB-ondernemingen die daar voor een inventarisatie krijgen van mogelijke digitaliseringstoepassingen in het maakproces van de onderneming, bijvoorbeeld via deelname aan een workshop. Toepassingen waar in dit kader aan kan worden gedacht zijn onder andere kunstmatige intelligentie, big data & data analytics, blockchain, encryptie technologieën, high performance computing, (opto)mechatronics, 3D printing, robotica, sensoren en actuators.

2.3 De inventarisatievouchers worden verstrekt om voor bedrijven uit de maakindustrie mogelijkheden van digitalisering in het proces of product te toetsen. De Smart Industry Hub coördineert de inzet van de inventarisatievouchers. Deelname aan de voucherregeling resulteert in een short list van de meest kansrijke opties voor smart technology toepassingen in uw bedrijf of proces.

2.4 Inventarisatievouchers kunnen slechts gebruikt worden door MKB-ondernemingen die voldoen aan de voorwaarden van de de-minimisverordening;

Artikel 3 Aanvraagprocedure

3.1 Aanvragen van Smart Industry Hubs kunnen digitaal worden ingediend via www.efro-webportal.nl.

3.2 Een Smart Industry Hub kan eenmalig voor 31 juli 2019 een aanvraag indienen voor een bundel van 30 inventarisatievouchers.

 

Artikel 4 Steunintensiteit

4.1 Deze regeling bevat maximaal het totale bedrag van 300.000 (zegge: driehonderdduizend) euro, welke in de vorm van subsidies aan de in artikel 2 lid 1 beschreven doelgroep kan worden verstrekt in overeenstemming met deze regeling.

4.2 De inventarisatievoucher bedraagt per gesteunde MKB-onderneming ten hoogste 5.000 (zegge: vijfduizend) euro, exclusief BTW.

4.3 De inventarisatievoucher bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten.

 

Artikel 5 Beoordelingsprocedure en toewijzing

5.1 In afwijking van artikel 2.1, lid 1 van Beleidsregel OP West wordt niet getoetst aan de beoordelingscriteria. Beoordeling vindt plaats op basis van de criteria vormgegeven in deze stimuleringsregeling. In afwijking van artikel 2.1, lid 3, van Beleidsregel OP West wordt geen advies bij de deskundigencommissie ingewonnen.

5.2 In afwijking van Beleidsregel OP West worden projecten niet afgewezen op grond van het criterium van een minimaal bedrag van € 200.000 aan totaal subsidiabele kosten.

5.3 Beoordeling en toewijzing van de bundel van 30 inventarisatievouchers aan de Smart Industry Hub gebeurt door de managementautoriteit Kansen voor West. De binnengekomen, positief op volledigheid beoordeelde, aanvragen worden conform deze regeling op basis van volgorde van ontvangst van aanvragen toegewezen.

5.4 De beschikbare middelen voor de inventarisatievouchers die de Smart Industry Hub tot zijn beschikking heeft, worden ingezet voor MKB- ondernemingen.

 

Artikel 6 Betaling

6.1 Voor de inventarisatievoucher wordt op prestatie afgerekend. Dit houdt in dat:

a. De Smart Industry Hub een shortlist van digitaliseringstoepassingen in het maakproces van de MKB-onderneming zal overleggen als resultaat van de deelname.

b. Elke MKB-onderneming, waarvoor een inventarisatievoucher wordt ingezet, een verklaring ondertekent, waarin de onderneming verzekert dat de onderneming heeft deelgenomen en dat de onderneming een shortlist van scenario’s voor digitaliseringstoepassingen in het maakproces, proces/-productontwikkeling, van de onderneming heeft ontvangen. Deze voorgeschreven verklaring wordt mede ondertekend door de Smart Industry Hub.

6.2 Voor de declaratie dient de Smart Industry Hub per gesteunde MKB-onderneming de volgende documenten te kunnen overleggen:

a. Door de MKB-onderneming getekende MKB-verklaring;

b. Door de MKB-onderneming getekende De-minimis-verklaring;

c. Door de MKB-onderneming en de Smart Industry Hub getekende voorgeschreven verklaring voor deelname en voor ontvangst van de shortlist van scenario’s voor digitaliseringstoepassingen in het maakproces van de onderneming.

Deze documenten dienen ook te worden bewaard voor de audit.

6.3 Op basis van de verleningsbeschikking, voor een bundel van inventarisatievouchers, aan de Smart Industry Hub zal de Managementautoriteit een voorschot van 25.000 (zegge: vijfentwintigduizend) euro verstrekken.

6.4 Minimaal halfjaarlijks, na de beschikkingsdatum, moeten declaraties en voortgangsrapportages worden ingediend door de Hubs bij de Managementautoriteit Kansen voor West op basis van de tot dan toe gebruikte vouchers, waarvoor activiteiten hebben plaatsgevonden en de shortlists zijn opgesteld.

6.5 Kosten mogen niet zijn gemaakt vóór de datum van aanvraag.

 

Artikel 7 Realisatietermijn

7.1 De Smart Industry Hub heeft 24 maanden na toewijzing van de bundel van inventarisatievouchers om deze te gebruiken voor MKB-ondernemingen.

Artikel 8 Overige bepalingen

8.1 Deze regeling eindigt op het moment dat het maximaal beschikbare bedrag van 300.000 (zegge: driehonderdduizend) euro is verleend of op 31 december 2020.

 

Rotterdam, 26 maart 2020

Programmamanager Managementautoriteit Kansen voor West,

Namens deze:

Drs. R.G.H.J. van Raak

Naar boven