Verkeersbesluit opheffen fietspad Edisonweg langs oostzijde tussen Van Wenaeweg en Molenpad - Gemeente Alblasserdam

Logo Alblasserdam

Kenmerk: 2020-0037618

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Inleiding

Met de aanleg van een doorgaande tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg heeft het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg geen benoemenswaardige verkeersfunctie meer;

Met de aanleg van een rijstrook voor lijnbussen op de Edisonweg, tussen de Van Wenaeweg en de Grote Beer is het noodzakelijk om de rijbaan te verbreden aan de kant van de zijberm en waar het oostelijk fietspad is gelegen. Hierbij is het noodzakelijk om het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg tussen de Van wenaeweg en het Molenpad te verwijderen en daarmee de status van het fietspad op te heffen.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op:

- het opheffen van het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg tussen de Van Wenaeweg en het Molenpad.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Krachtens artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg conform een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Met het verkeersbesluit wordt volgende doelstellingen beoogd.

 

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    * fietsers kunnen gebruik maken van het doorgaande tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg, waarmee het fietsverkeer gescheiden is van het overige verkeer en waarmee de veiligheid van het fietsverkeer, alsmede voor het overige verkeer gewaarborgd blijft;

    * fietsers met een herkomst en of bestemming aan de oostzijde van de Edisonweg kunnen bij de kruising Edisonweg / Van Wenaeweg met begeleiding van verkeerslichten op een veilige wijze oversteken naar het tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg;

    * fietsers van en naar het Molenpad kunnen bij de kruising Edisonweg / Grote Beer / Molenpad met begeleiding van verkeerslichten op een veilige wijze oversteken naar het tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg;

    * dit verkeersbesluit heeft daarmee geen negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid, anders dan gebruikelijk en acceptabel is bij het oversteken bij verkeerslichten en bij het gebruik van een tweerichtingsfietspad.

     

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    * met de aanwezigheid van het tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg blijven de fietsers, alsmede het overige verkeer voldoende beschermd;

    * met de aanwezigheid van verkeerslichten bij de kruising Edisonweg / Van Wenaeweg en de kruising Edisonweg / Grote Beer / Molenpad blijven de overstekende fietsers alsmede het overige verkeer voldoende beschermd;

     

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    * met het opheffen van het fietspad wordt het wegdek van het fietspad eveneens verwijderd en is er geen sprake meer om dit weggedeelte in stand te houden en de bruikbaarheid hiervan te waarborgen.

    * er is geen noodzaak meer aanwezig om het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg in stand te houden.

     

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    * met de aanwezigheid van het doorgaande tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg en met de aanwezigheid van veilige fietsoversteekplaatsen in combinatie met verkeerslichten blijft de vrijheid van het fietsverkeer op voldoende mate gewaarborgd;

    * het fietspad langs de oostzijde wordt nagenoeg niet of in beperkte mate gebruikt, in vergelijking met het doorgaande tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg;

    * met het opheffen en verwijderen van het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg ontstaat ruimte voor aanleg van een extra rijstrook ten behoeve van lijnbussen; dat meer vrijheid geeft aan het busverkeer van het openbaar vervoer;

    * met het opheffen van het fietspad en de aanleg van rijstroken voor lijnbussen ontstaat een vlottere doorstroming en een betrouwbare dienstregeling van het openbaar vervoer;

    * het creëren van een rijstrook voor het openbaar vervoer versterkt de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    * met het creëren van speciale rijstroken voor het openbaar vervoer versterkt de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer; doordat vermijdbare autokilometers afnemen, neemt de kwaliteit van het woon- en leefklimaat toe;

    * de kans op overlast, hinder of schade door dit verkeersbesluit is niet aanwezig of verwaarloosbaar;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

    * dit verkeersbesluit heeft geen gevolgen voor aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

     

Het is dan ook gewenst om het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg tussen de Van Wenaeweg en het Molenpad op te heffen.

 

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.

De politie heeft op 14 maart 2020 een schriftelijk advies gegeven en gaat akkoord met dit verkeersbesluit.

Opmerking van de politie: "... in verband met de aanleg van een tweerichtingsfietspad langs de westzijde van de Edisonweg heeft het fietspad aan de oostelijke zijde van ed Edisonweg geen benoemingswaardige functie meer. Voorst door de aanleg van extra rijstroken voor lijnbussen langs de Edisonweg en de noodzakelijke ruimte hiervoor, zal het oostelijke fietspad hierdoor komen te vervallen en in plaats hiervan kan fietsverkeer gebruik maken van het twee richtingen fietspad gelegen aan de westzije van de Edisonweg. Verder sluit de politie zich aan bij de in dit verkeersbesluit genoemde beoogde maatregelen. Door de genomen verkeersmaatregelen wordt de vrijheid van het verkeer op deze, buiten de bebouwde kom gelegen straten zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheidop de weg verzekerd. ..."

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om het fietspad langs de oostzijde van de Edisonweg tussen de Van Wenaeweg en het Molenpad op te heffen. De maatregel wordt op de weg aangeduid conform de wettelijke bepalingen zoals het verwijderen van de borden fietspad en het verwijderen van het wegdek.

Alblasserdam 25 maart 2020

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Namens deze,

H. Schnitker

Afdelingshoofd Buitenruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AAAlblasserdam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven