Verkeersbesluit rijstroken lijnbus Edisonweg, tussen Grote Beer en Van Wenaeweg - Gemeente Alblasserdam

Logo Alblasserdam

Kenmerk: 2020-0037607

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Inleiding

Voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer worden op de Edisonweg tussen de Grote Beer (N915) en de Van Wenaeweg in beide rijrichtingen rijstroken voor lijnbussen aangebracht. De rijstroken worden als extra rijstroken aangebracht. De rijbaan wordt aan weerszijde verbreed aan de kant van de zijberm. Langs de oostzijde komt het fietspad te vervallen. Dit fietspad heeft geen verkeersfunctie meer omdat langs de westzijde een doorgaande tweerichtingsfietspad aanwezig is. Het aantal rijstroken voor het overige verkeer blijft gelijk. Bij de kruising Edisonweg / Grote Beer (N915) komt een extra voorsorteerstrook voor de lijnbus. De aanpassingen worden uitgevoerd in samenwerking met de provincie Zuid-Holland als concessieverlener van het openbaar vervoer, en is afgestemd met Rijkswaterstaat als wegbeheerder van de aansluitende weg.

Voor het goed functioneren van de busstroken is het van belang dat deze rijstroken ook formeel als zodanig worden aangewezen als rijstrook voor lijnbus, en dat daarmee gebruik door ander verkeer wordt verboden.

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op het aanwijzen van:

- een rijstrook op de Edisonweg, vanaf de Grote Beer (N915) richting en tot de Van Wenaeweg, aan te wijzen als rijstrook voor lijnbus;

- een rijstrook op de Edisonweg, vanaf de Van Wenaeweg richting en tot de Grote Beer (N915), aan te wijzen als rijstrook voor lijnbus.

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Met het verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen beoogd

 

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    * de rijstroken voor lijnbussen zijn zodanig aangebracht dat de verkeersveiligheid voor zowel de lijnbussen als voor het overige verkeer zo optimaal mogelijk gewaarborgd blijft;

    * de maatregel heeft geen gevolgen voor de verkeersveiligheid op en rondom de rijstrook voor lijnbussen, anders dan gebruikelijk en acceptabel is met betrekking tot rijstroken voor lijnbussen in het algemeen.

     

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    * de rijstroken voor lijnbussen geven voldoende bescherming van weggebruikers en passagiers;

     

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    * de rijstroken voor lijnbussen zijn als extra rijstroken aangebracht; het aantal rijstroken voor het overige verkeer blijft gelijk;

    * de rijstroken worden op dezelfde wijze onderhouden en in stand gehouden als de andere rijstroken op dit wegvak en de rijbaan in zijn algemeen;

     

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    * dit besluit geeft meer vrijheid van het busverkeer van het openbaar vervoer;

    * het aanwijzen van rijstroken voor lijnbussen zorgt voor een vlotte doorstroming en een betrouwbare dienstregeling van het openbaar vervoer;

    * dit wegvak wordt gebruikt door meerdere buslijnen die meerdere keren per uur passeren;

    * dit heeft een positief effect op de bereikbaarheid van de gemeente, de gemeentelijke bedrijventerreinen en de regio in het algemeen.

    * de speciale rijstroken voor het openbaar vervoer versterken de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer;

    * de maatregel heeft geen gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied voor overig verkeer; het aantal rijstroken voor het overige verkeer blijft gelijk en daarmee blijft doorstroming voor het overige verkeer voldoende gewaarborgd.

    * op de Edisonweg treedt regelmatig congestie op met gevolg dat vertraging in de dienstregeling ontstaat en het missen van overstapmogelijkheden; om deze reden is het van belang dat de doorstroming van het openbaar vervoer wordt gegarandeerd en de buslijnen langs het overige verkeer kan rijden; de aanleg van extra rijstroken speciaal voor buslijnen zorgt ervoor dat de rijtijden van het openbaar vervoer gegarandeerd worden;

    * voor optimaal gebruik van de busstroken is het van belang dat het gebruik door ander verkeer wordt verboden, middels het aanwijzen van de rijstrook voor uitsluitend lijnbussen;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    * dit verkeersbesluit heeft betrekking op rijstroken die extra zijn aangebracht; het aantal rijstroken voor het overige verkeer blijft onveranderd;

    * de speciale rijstroken voor lijnbussen versterken de concurrentiepositie van het openbaar vervoer ten opzichte van het autoverkeer; doordat vermijdbare autokilometers afnemen, neemt de kwaliteit van het woon- en leefklimaat toe;

    * de kans op overlast, hinder of schade door dit verkeersbesluit is niet aanwezig of verwaarloosbaar;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

    * dit verkeersbesluit heeft geen gevolgen voor aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

     

Het is dan ook gewenst om de nieuwe rijstroken die in beide rijrichtingen op de Edisonweg tussen de Grote Beer en de Van Wenaeweg voor het openbaar vervoer worden aangebracht, ook als zodanig aan te wijzen als rijstrook voor lijnbus

 

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.

De politie heeft op 14 maart een schriftelijk advies gegeven en gaat akkoord met dit verkeersbesluit.

Opmerking van de politie: "... Voor een betere doorstroming worden op de Edisonweg tussen de Grote Beer en de Van Wenaeweg in beide richtingen rijstroken voor lijnbussen aangebracht. Deze aan te leggen rijstroken worden als extra rijstroken buiten de normale rijstroken aangelegd. Het aanwezige oostelijk gelegen fietspad zal hierdoor komen te vervallen en in plaats hiervan kan fietsverkeer gebruik maken van het twee richtingen fietspad gelegen aan de westzijde van de Edisonweg. Voor het goed functioneren van deze extra rijstroken ten behoeve van lijndiensten, is het van belang dat deze rijstroken dan ook formee als rijstrook voor lijnbussen zijn aangemerkt. Hierdoor zal er geen gebruik van overige weggebruikers formeel mogelijk zijn. Verder sluit de politie zich aan bij de in dit verkeersbesluit genoemde beoogde doelstellingen. Voorts zullen de in te stellen verkeersmaatregelen geen negative invloed hebben op de bereikbaarheid van hulpdiensten en of hinder veroorzaken voor de overige weggebruikers. Uit oogput van zichtbaarheid/bruikbaarheid van de verkeersmaatregel, in relatie tot onder andere weersinvloeden, wordt van politiezijde wel aandacht gevraagd voor het onderhoud van de markering. Door de genomen verkeersmaatregelen wordt de vrijheid van het verkeer op deze, buiten de bebouwde kom gelegen straten zoveel mogelijk gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg verzekerd. ..."

 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om de nieuwe rijstrook op de Edisoneg vanaf de Grote Beer (N915) richting en tot de Van Wenaeweg, alsmede de nieuwe rijstrook op de Edisonweg vanaf de Van Wenaeweg richting en tot de Grote Beer (N915) aan te wijzen als rijstrook voor lijnbus. De maatregel wordt op de weg aangeduid conform de wettelijke bepalingen zoals met markering op de rijbaan van de tekst 'lijnbus'.

Alblasserdam, 25 maart 2020

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Namens deze,

H.Schnitker

Afdelingshoofd Buitenruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam. Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven