Provincie Groningen - verkeersbesluit - herinrichting - Sauwerd

Logo Groningen

 

Provincie Groningen, 16 maart 2020

Zaaknummer: K20466

Inleiding

De provinciale weg N361 vormt de hoofdverbinding tussen de stad Groningen en Lauwersoog. Deze weg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en ligt voor een groot gedeelte binnen de gemeente het Hogeland. De provincie Groningen is voornemens de wegvakken van de N361 ter hoogte van de kern Sauwerd her in te richten.

De herinrichting van Sauwerd heeft als belangrijkste doelen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren. Wat betreft de verkeersveiligheid beoogt de provincie een meer herkenbare weg voor de weggebruikers, minder conflictpunten, een betere en meer duidelijke inrichting van de kruispunten/kruisingen en het omlaag brengen van snelheidsovertredingen. Daarnaast als onderdeel van het verbeteren van de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, vermindert de geluidsoverlast veroorzaakt door het verkeer, kunnen voetgangers beter en veiliger oversteken en wordt een herkenbaar dorpshart gecreëerd.

De herinrichting van Sauwerd sluit aan bij de karakteristieken en historie van het dorp. Qua opbouw van het dorp wordt onderscheid gemaakt in een inleidend deel, het dorp zelf en het dorpshart. Per deel geldt een herkenbaar principeprofiel van de weg met een daarbij horende inrichting.

Het primaire doel van de maatregelen is het verbeteren van de verkeersveiligheid en zo het aantal ongevallen terug te dringen. De oplossingen zijn met name op de kruisingen gericht omdat daar de meeste slachtofferongevallen plaatsvinden.

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is de gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit:

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Belangenafweging

De dorpskern binnen Sauwerd wordt meer ingericht als verblijfsgebied. De hoofdrijbaan wordt voorzien van geluidsreducerend en reflecterend asfalt. De voet- en fietspaden worden met klinkers bestraat en hebben een enigszins afwijkende kleur om het onderscheid te accentueren. Het voet- en fietspad wordt gekwalificeerd als 'Shared Space-gebied'. Dit houdt concreet in dat bij gebrek aan ruimte op het voetpad, een voetganger gebruik mag maken van het fietspad en andersom.

Rouwstoet

In de huidige situatie maakt de rouwstoet gebruik van de hoofdrijbaan (N361). Om deze situatie te verbeteren wordt het voet- en fietspad aan de oostzijde van de hoofdrijbaan geschikt gemaakt voor een rouwstoet met lijkwagen. Het voet- en fietspad wordt verbreedt met grasbetontegels tot aan de begraafplaats.

Aansluiting Stationstraat

Binnen de herinrichting van Sauwerd is in de plannen een rotonde opgenomen ter hoogte van de Stationsstraat. Vanwege nog af te ronden procedures is de benodigde grond voor de aanleg van deze rotonde nog niet in eigendom van de provincie Groningen. Om de herinrichting hierdoor niet onnodig te vertragen, is ervoor gekozen de Stationsstraat alvast - tijdens de werkzaamheden in 2020 - aan te sluiten op de provinciale weg. Deze aansluiting wordt vormgegeven conform de geldende ontwerprichtlijnen. Na het aansluiten van de Stationsstraat op de N361 wordt zowel de noordelijk aansluiting van de Plantsoenweg alsook de zuidelijke aansluiting op de N361 verwijderd. De zuidelijke gelegen aansluiting van de Plantsoenweg op de N361 zal eerst alleen tijdelijk worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en bromfietsers kunnen daarentegen nog wel gebruik blijven maken van deze zuidelijke aansluiting. Zodra de aansluiting op de Stationsstraat gerealiseerd is wordt de zuidelijke aansluiting definitief verwijderd. Het verwijderen van deze aansluitingen beoogd een gunstig effect op de verkeersveiligheid en de doorstroming van het doorgaande verkeer.

Oversteekplaatsen

De huidige oversteekplaatsen voor (brom)fietsers worden veiliger ingericht. Het betreft de navolgende locaties: Munikkeweg, Hekkumerweg, Klein - en Groot Wetsinge. Hier worden veilige fietsoversteken gecreëerd door de aanleg van middengeleiders.

Bushaltes

Binnen de dorpskern van Sauwerd wordt de westelijke gelegen bushalte verplaatst in zuidelijke richting zodat een haltepaar ontstaat ter hoogte van de aansluiting met de Stationstraat. De bushaltes worden geplaatst in de directe nabijheid van de toekomstige rotonde. Dit is overzichtelijker voor de weggebruiker en de bushaltes worden daarmee toegankelijker gemaakt.

De bushaltes nabij de Munikkeweg en de Hekkumerweg komen geheel te vervallen.

Advies:

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij de brief van 19 februari 2020, kenmerk #7952-20191121000595 heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekeningen:

Tekening VO-1632-331, locatie Munnikeweg

  • -

    Twee borden B01, voorrangsweg;

  • -

    Twee borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;

  • -

    Haaientanden fietsoversteek, om de voorrang op de aansluitende weg te regelen;

Tekening VO-1632-332, locatie Hekkumerweg

  • -

    Twee borden B01, voorrangsweg;

  • -

    Twee borden G12a, verplicht bromfietspad;

  • -

    Twee borden D02, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • -

    Twee borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;

  • -

    Eén bord D05r, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

  • -

    Haaientanden, om de voorrang op de aansluitende weg te regelen;

Tekening VO-1632-333, Klein Wetsinge

  • -

    Twee borden B01, voorrangsweg;

  • -

    Eén bord C02, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

  • -

    Vier borden D02, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • -

    Vier borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;

  • -

    Eén bord G12a, verplicht bromfietspad;

  • -

    Eén bord G12b, einde verplicht fietspad;

  • -

    Verwijderen bord L3, bushalte;

Tekening VO-1632-334, Groot Wetsinge

  • -

    Twee borden B01, voorrangsweg;

  • -

    Zes borden D02, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • -

    Vier borden G12a, verplicht bromfietspad;

  • -

    Twee borden B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;

  • -

    Twee borden D05r, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven;

  • -

    Haaientanden, om de voorrang op de aansluitende weg te regelen;

Tekening VO-1632-335/ B-1632-T14(EXCLUSIEF VERKEERSTEKENS ROTONDE)

Haaientanden, om de voorrang op de aansluitende weg te regelen;

  • -

    Twee borden B01, voorrangsweg;

  • -

    vier borden D02, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • -

    Twee borden G11, verplicht fietspad;

  • -

    Twee borden G07, voetpad;

  • -

    Twee onderborden rouwstoet toegestaan;

  • -

    Eén bord L3, bushalte.

De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990.

Intrekken/verwijderen verkeerstekens:

  • -

    Borden L3, bushaltes Munikkeweg, Hekkumerweg.

Openbare bekendmakingen

Dit besluit bekend te maken in de Staatscourant (zie www.officielebekendmakingen.nl/Staatscourant/Op Rubriek/Verkeersbesluiten) en in de streekbladen de Ommelander Courant en de Winsumer Wiekslag. Het besluit en de bekendmaking zijn ook in te zien op www.provinciegroningen.nl/actueel/bekendmakingen.

 

Groningen, 16 maart 2020.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

R. Bosma

 

Hoofd van de afdeling Beheer en Onderhoud

 

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na verzenddatum van deze brief een bezwaarschrift in te dienen. Meer informatie daarover vindt u in de digitale brochure "Bezwaar maken tegen een besluit", die u kunt vinden op de website van de provincie Groningen (www.provinciegroningen.nl).

Als u overweegt een bezwaarschrift in te dienen, zouden wij het op prijs stellen als u eerst contact met ons opneemt. Wellicht kunnen uw bezwaren door een toelichting van ons worden weggenomen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. U kunt daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Meer informatie over het vragen van een voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven