Verkeersbesluit instellen 30 km/uur Kniplaan

Logo Voorschoten

Z/19/30457

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

Juridisch kader:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

  • artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW;

     

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

 

Is het gewenst om:

De maximum snelheid op de Kniplaan te verlagen van 80 km/uur naar 30 km/uur.

 

Overwegingen.

Overwegende dat:

 

  • de Kniplaan buiten de bebouwde kom ligt en er in de huidige situatie geen snelheidsbeperking is opgelegd. Daardoor is de huidige maximum snelheid 80 km/uur;

  • op 2 februari 2017 de gemeenteraad het Verkeersplan 2017 heeft vastgesteld. Onderdeel hiervan is het wegencategoriseringsplan voor gemeente Voorschoten. In het wegencategoriseringsplan is de Kniplaan gecategoriseerd als een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;

  • conform de landelijke richtlijnen van Duurzaam Veilig behoren erftoegangswegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 60 km/uur te hebben;

  • als gevolg van de aard en de inrichting van de Kniplaan redelijkerwijs niet sneller gereden kan worden dan 30 km/uur;

  • de Kniplaan onderdeel is van een recreatieve hoofdfietsroute. Hij maakt onderdeel uit van de langeafstand fietsroute tussen Den Haag en Enschede (LF4, Midden-Nederlandroute) en is opgenomen in het fietsknooppuntennetwerk. Naast fietsers wordt de Kniplaan ook door recreatieve wandelaars en hardlopers gebruikt;

  • er op de Kniplaan twee aansluitingen met fietspaden aanwezig zijn. Deze liggen aan het begin en einde van de Kniplaan. Aan het eind van de Kniplaan is de aansluiting van het (brom)fietspad geregeld met haaietanden. Bestuurders komende vanaf het (brom)fiets moeten hierbij voorrang verlenen aan verkeer op de Kniplaan. Aan het begin van de Kniplaan loopt het fietspad evenwijdig aan de hoofdrijbaan en is de afstand tussen de rijbaan en het (brom)fietspad minder dan 10 meter, waardoor het (brom)fietspad onderdeel is van de weg. De (brom)fietsers die de rijbaan op willen rijden voegen formeel in, waarbij ze voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan van de Kniplaan, want dit is rechtdoorgaand verkeer. Deze verkeersregel is bij veel weggebruikers niet bekend, waardoor het wenselijk is dit te ondersteunen door op het (brom)fietspad, voor de aansluiting op de rijbaan van de Kniplaan, haaietanden aan te brengen;

  • er zijn op de Kniplaan geen aanvullende maatregelen nodig voor een sober en doelmatige inrichting voor een 30 km/uur weg:

    • voor de aansluiting van de Kniplaan op de Veurseweg ligt op de Kniplaan een verkeersdrempel. Met bebording en haaietanden is geregeld dat bestuurders uit de Kniplaan voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Veurseweg;

    • de weg heeft overwegend een verblijfsfunctie en dient om de daaraan gelegen percelen te bereiken. De weg is voor gemotoriseerd verkeer doodlopend;

    • de weg heeft een recreatieve functie voor met name fietsverkeer en wandelaars. Recreatiegebied Vlietland is voor fietsverkeer en wandelaars onder andere via de Kniplaan bereikbaar;

    • de weg is smal, niet opgedeeld in meerdere rijstroken en wordt opgesloten door groen en bomen zeer dicht op de rijbaan;

    • er is geen as-markering en kantmarkering aanwezig;

    • de weg is doodlopend voor gemotoriseerd verkeer;

    • door de aard en inrichting van de weg kan redelijkerwijs niet harder dan 30 km/uur gereden worden;

    • met de uitvoering van de maatregelen uit dit verkeersbesluit zijn de kruisingen met zijwegen gelijkwaardig;

    • de verkeersintensiteit van het gemotoriseerd verkeer is laag en heeft de Kniplaan als herkomst/bestemming, omdat de Kniplaan doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer;

  • ten noorden van de Kniplaan het nieuwbouwproject Roosenhorst wordt gebouwd. Het merendeel van deze woningen wordt ontsloten via een nieuwe ontsluitingsweg op de N447 ter hoogte van de Horstlaan. Via de Kniplaan worden 8 woningen van dit project ontsloten. Vanuit Roosenhorst komt er een fietsaansluiting op de Kniplaan. Voor Roosenhorst wordt een apart verkeersbesluit genomen. Hierin wordt voor Roosenhorst een 30 km/uur zone voorgesteld. Omdat Roosenhorst via een fietspad aansluit op de Kniplaan, wordt voor de Kniplaan ook gekozen voor 30 km/uur zonebebording;

  • dat bij de opening van de fietsbrug over de Vliet (Overhaalbrug) in het jaar 2000 een adviessnelheid van 40 km/uur op de Kniplaan is ingesteld. Dit is gedaan met het oog op de te verwachten toename van het fietsverkeer op de Kniplaan. Een adviessnelheid wordt echter slechts plaatselijk toegepast om aan te geven met welke veilige snelheid een gevarenpunt gepasseerd kan worden, waarvan voor de bestuurder niet goed waarneembaar is dat in aanzienlijke mate snelheid moet worden verminderd. In de huidige situatie kan op de weg redelijkerwijs niet harder dan 30 km/uur gereden worden. De bebording staat alleen voor verkeer richting Veurseweg, vanaf de Veurseweg ontbreekt deze bebording. Met de maatregelen uit dit verkeersbesluit wordt de maximum snelheid verlaagd naar 30 km/uur. Een adviessnelheid is hier niet nodig;

  • daardoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten buiten de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Voorschoten;

     

Horen:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur. Op 13 februari 2020 heeft de politie laten weten akkoord te gaan met het voorgenomen verkeersbesluit;

 

Belangenafweging:

Voor dit verkeersbesluit geen openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Awb is toegepast omdat de in dit verkeersbesluit opgenomen maatregelen direct voortvloeien uit het Verkeersplan 2017 dat op 2 februari 2017 door de gemeenteraad is vastgesteld;

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

  • 1.

    door het verwijderen van borden A4(40) van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het einde van de Kniplaan en ten noordwesten van de zuidelijke kruising op de Kniplaan de adviessnelheid van 40 km/uur op te heffen;

  • 2.

    door het plaatsen van borden A1(30) en A2(30) van Bijlage 1 van het RVV 1990 voor de Kniplaan een maximum snelheid van 30 km/uur in te stellen;

  • 3.

    door het aanbrengen van haaientanden op de noordelijke kruising op de Kniplaan (nabij de Veurseweg) de voorrangsregeling te verduidelijken, waarbij (brom)fietsers van af het (brom)fietspad voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Kniplaan;

 

 

 

 

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ Voorschoten. Het verkeersbesluit blijft gelden totdat op het bezwaarschrift is beslist. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afgewacht, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht) een voorlopige voorziening treffen op verzoek van een belanghebbende die op tijd bezwaar heeft gemaakt. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

 

 

 

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 9 maart 2020

ing. W.W. van Veen

afdelingshoofd RO/OGB

Naar boven