Verkeersbesluit realisatie oplaadpaal elektrisch rijden op de Dorsing in Malden

Logo Heumen

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit van 26 oktober 2010, is het hoofd van de afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Heumen.

 

Aanleiding verkeersbesluit:

In Malden, op de Dosing is een verzoek ontvangen om één laadpaal te mogen plaatsen. Om het laden van elektrische voertuigen mogelijk te maken is het wenselijk om hiervoor een parkeervak te reserveren. Voertuigen die niet elektrisch worden opgeladen, mogen niet parkeren op dit parkeervak.

 

Waarom een verkeersbesluit?

In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat een verkeersbesluit vereist is als door de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De algemene maatregel van bestuur is het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In artikel 12 van het BABW staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. Hiervoor is een verkeersbesluit vereist.

Doelstelling verkeersbesluit:

De doelstelling van het verkeersbesluit is het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik zoals ook wordt beoogd met de “Routekaart Klimaatneutraal Heumen 2050”.

Overwegingen:

Elektrisch vervoer biedt kansen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, geluid, energie en economie.

Als een elektrische auto op groene stroom rijdt, dan stoot een elektrische auto geen schadelijke stoffen uit. Een elektrische auto is stiller dan een auto met een benzine- of dieselmotor.

Door het realiseren van oplaadpalen kunnen bezitters van de elektrische voertuigen, die niet beschikken over een parkeergelegenheid op eigen terrein, hun voertuig opladen.

Met de realisatie van laadpalen en een goede bereikbaarheid van deze laadpalen wordt het aanschaffen van een elektrisch voertuig aantrekkelijker.

Het kunnen opladen van elektrische voertuigen vergroot de inzetbaarheid van de reeds aanwezige elektrische voertuigen. Het aantrekkelijker maken van de aanschaf van een elektrisch voertuig sluit aan bij het streven om het elektrisch rijden te stimuleren.

Onder een elektrisch voertuig wordt een voertuig verstaan dat rijdt op elektriciteit en voorzien is van een stekker om op te laden. In de Wegenverkeerswet 1994 is de volgende definitie opgenomen van een elektrisch voertuig:

Een voertuig met meer dan twee wielen, zoals bedoeld in het eerste lid van artikel 1 sub c, van de Wegenverkeerswet 1994, welk voertuig is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd

wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten het voertuig.

De elektrische oplaadpaal wordt in de directe nabijheid geplaatst van openbare parkeervakken. Hiermee wordt voorkomen dat de parkeerplaatsen als particuliere parkeerplaatsen worden beschouwd.

Er is geen sprake van een reservering van de parkeerplaats op kenteken. De parkeerplaatsen zijn openbaar en kunnen door alle elektrisch voertuigen gebruikt worden om op te laden.

De elektrische oplaadpaal kan twee voertuigen gelijktijdig opladen. Dit verkeersbesluit maakt het juridisch mogelijk om één parkeerplaats voor het opladen te reserveren.

Overleg politie:

Overeenkomstig art. 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.

Bekendmaking:

Dit verkeersbesluit wordt in de Staatscourant gepubliceerd.

BESLUITEN

  • I.

    Op grond van de overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om op de Dorsing één parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van bord E4 Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met daarop de tekst “Alleen voor opladen elektrische motorvoertuigen”.

     

    II. De borden te plaatsen conform de bijgevoegde gewaarmerkte tekening.

     

Malden, maart 2020

burgemeester en wethouders van Heumen

Namens deze,

W.F.J.P. Elemans

hoofd afdeling Bouwen, Milieu en Leefomgeving

Mededelingen

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven