Verkeersbesluit tot het instellen van parkeerplaats(en) met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen in de Joke Smitstraat nabij nummer 8 in de gemeente Deventer, kenmerk: 24593-2020

Logo Deventer

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEVENTER

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet en het door B&W genomen delegatie- en mandaatbesluit van 11 mei 2010, nummer 34.6339, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een

verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van

het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens,

alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt

gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de

maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën

weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een

verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de

Wegenverkeerswet 1994.

 

Gelet op de bekendmaking op 28 februari 2020 van de ter inzage legging van het besluit en de mogelijkheid voor belanghebbenden om bezwaar in te dienen;

 

Motivering en belangenafweging

- op 1 juli 2015 is door de gemeenteraad de “E-laadstrategie openbaar opladen van elektrische voertuigen” vastgesteld.

- op 3 juli 2018 is door burgemeester en wethouders “Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2018, openbaar opladen elektrische voertuigen” vastgesteld.

- elektrisch rijden is beter voor het milieu dan rijden met een verbrandingsmotor;

- elektrisch rijden is schoner, stiller en duurzamer;

- de verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren zal toenemen;

- de vraag naar openbare oplaadmogelijkheden zal daarmee ook toenemen;

- op 16 december 2019 en 7 februari 2020 zijn aanvragen ingediend door de concessiehouder die als professionele marktpartij voor eigen kosten een oplaadpaal wil plaatsen en exploiteren;

- in de “Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2018, openbaar laden elektrische voertuigen” is opgenomen onder welke voorwaarden de gemeente Deventer wel of geen medewerking verleent;

- aan de voorwaarden voor medewerking is voldaan, namelijk: een aanvraag door de concessiehouder; voldoende laadbehoefte; laden op eigen terrein of semi publiek terrein is niet mogelijk; de locatie is buiten de binnenstad gelegen; binnen 300 meter is geen openbare oplaadpaal aanwezig; het betreft geen verlengd private aansluiting met een kabel onder de grond;

- deze aanvraag is getoetst aan de voorwaarden voor de locatie van de oplaadpaal;

- de parkeerdruk is hoog;

- bij het laden van een elektrische auto deze parkeerplaats wordt gebruikt in plaats van een andere in de buurt gelegen parkeerplaats;

- de parkeerdruk beperkt toeneemt op momenten dat er niet wordt geladen;

- de gebruikers van elektrische voertuigen de oplaadplaats efficiënt kunnen gebruiken door de laadtijden af te stemmen via mobiele applicaties, zoals een App en WhatsApp;

- omwonenden zijn per brief geïnformeerd. Op een eerste locatievoorstel, nabij nummer 4, zijn een paar reacties gekomen. Bewoners van het nabije appartementengebouw in de Anne Franklaan hebben ook met een handtekeningenlijst bezwaar gemaakt. Vanwege de hoge parkeerdruk moeten deze bewoners uitwijken voor parkeren naar de Joke Smitstraat. Diverse bewoners zijn ook slecht ter been.  Daarom is vervolgens een andere locatie voorgesteld verderop in de Joke Smitstraat, nabij nummer 8. Op dit locatievoorstel is één telefonische reactie binnengekomen. Daarbij is voorgesteld het aantal parkeervakken uit te breiden t.b.v. bewoners van het appartementengebouw. Uitgangspunt bij de plaatsing van oplaadpalen is echter plaatsing in de bestaande parkeersituatie;

- de gemeente medewerking verleent door het nemen van een verkeersbesluit tot instellen van twee parkeerplaatsen specifiek voor het opladen van elektrische voertuigen met een bijbehorend verkeersbord;

- dat in eerste instantie, conform het gemeentelijk beleid, alleen één parkeerplaats zal worden ingericht als parkeerplaats specifiek voor het opladen van elektrische voertuigen;

- dat alleen bij toename van het gebruik van de oplaadpaal een tweede parkeerplaats naast de oplaadpaal zal worden ingericht voor het opladen van elektrische voertuigen;

- dat nu nog niet duidelijk is wanneer dat zal zijn;

- op basis van een vooraf vastgesteld werkproces ‘verkeersbesluiten voor het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van een oplaadpunt voor elektrische auto’s’', heeft overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie in de eenheid Oost-Nederland. De politie heeft positief geadviseerd.

- het verkeersbesluit wordt genomen teneinde de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, te voorkomen of te beperken; en voor het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Uit het oogpunt van

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

is het gewenst om in eerste instantie één, maar bij toenemend gebruik van de oplaadpaal, twee parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen in de Joke Smitstraat nabij nummer 8 in te richten.

 

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om in eerste instantie één, maar bij toenemend gebruik van de oplaadpaal, twee parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen in de Joke Smitstraat nabij nummer 8 in te stellen. De maatregel wordt aangegeven door middel van het plaatsen van het verkeersbord conform model E4 (Parkeergelegenheid) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met een onderbord, met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord waarop met een pijl of pijlen is aangegeven op welke parkeerplaats(en) het betrekking heeft.

 

MEDEDELINGEN

Het besluit ligt 6 weken, na publicatie, ter inzage bij Publiekszaken, Grote Kerkhof 1.  Rechtsmiddelen Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit, dan kunt u daartegen bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres, handtekening en de datum bevatten. Wilt u ook het kenmerk van het besluit vermelden en waarom u bezwaar maakt? De bezwaartermijn duurt 6 weken en begint op de eerste dag na de verzenddatum van deze brief. U kunt het bezwaarschrift indienen bij de gemeente Deventer, postbus 5000, 7400 GC Deventer of via de website http://www.deventer.nl/bezwaar.

 

Deventer, 24 februari 2020

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,    

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

Naar boven