Autorisatiebesluit voor het bestuurscollege van Sint Eustatius, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Datum 20 februari 2020

Kenmerk 2020-0000035574

In het verzoek van 29 oktober 2019, 2020-0000036502, heeft het bestuurscollege van Sint Eustatius verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de bijhouding van de basisadministratie van Sint Eustatius.

Gelet op de artikelen 3.12 van de Wet basisregistratie personen en artikel 43, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. de verantwoordelijke:

het bestuurscollege van Sint Eustatius, die verantwoordelijk is voor de verwerking van gegevens in de basisadministratie van Sint Eustatius zoals bedoeld in artikel 2 en 3 van de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens Sint Eustatius juncto artikel 3 van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. de ingezetene:

de ingezetene, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP;

j. de niet-ingezetene:

de persoon die geen ingezetene is, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP en van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie personen;

k. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

l. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

m. de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens:

de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan de verantwoordelijke

Artikel 2

  • 1. Aan de verantwoordelijke wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage I en II bij dit besluit.

  • 2. De verantwoordelijke verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage I bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de bijhouding van de basisadministratie van de verantwoordelijke en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over ingezetenen en niet-ingezetenen die ingezetene in de basisregistratie personen zijn geweest.

  • 3. De verantwoordelijke verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de bijhouding van de basisadministratie van de verantwoordelijke en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over niet-ingezetenen die niet eerder als ingezetene in de basisregistratie personen zijn opgenomen.

  • 4. Aan de verantwoordelijke worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de verantwoordelijke bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage I of II bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan de verantwoordelijke

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan de verantwoordelijke op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. Indien aan de verantwoordelijke gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. De verantwoordelijke verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de verantwoordelijke;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de verantwoordelijke;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de verantwoordelijke.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2020.

Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

’s-Gravenhage, 20 februari 2020

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, F.G.A.M. Jacob Directeur Uitvoering Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE I GEGEVENSSET

Bijlage bij artikel 2, tweede lid van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

02

OUDER1

   

02.02.10

Voornamen ouder1

02.02.20

Adellijke titel/predicaat ouder1

02.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1

02.02.40

Geslachtsnaam ouder1

02.03.10

Geboortedatum ouder1

   

03

OUDER2

   

03.02.10

Voornamen ouder2

03.02.20

Adellijke titel/predicaat ouder2

03.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2

03.02.40

Geslachtsnaam ouder2

03.03.10

Geboortedatum ouder2

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.63.10

Reden opname Nederlandse nationaliteit

04.64.10

Reden beëindiging Nederlandse nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van

de categorie Nationaliteit

   

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

05.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.20

Adellijke titel/predicaat echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

05.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van

de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

05.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de

categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

   

55

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

   

55.02.10

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.20

Adellijke titel/predicaat echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10

Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

55.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

55.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van

de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

55.86.10

Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de

categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.67.10

Datum opschorting bijhouding

07.67.20

Omschrijving reden opschorting bijhouding

07.68.10

Datum eerste inschrijving

07.70.10

Indicatie geheim

   

08

VERBLIJFPLAATS

   

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.09.20

Datum inschrijving in de gemeente

08.13.10

Land adres buitenland

08.13.20

Datum aanvang adres buitenland

08.13.30

Regel 1 adres buitenland

08.13.40

Regel 2 adres buitenland

08.13.50

Regel 3 adres buitenland

   

09

KIND

   

09.02.10

Voornamen kind

09.02.20

Adellijke titel/predicaat kind

09.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.40

Geslachtsnaam kind

09.03.10

Geboortedatum kind

   

11

GEZAGSVERHOUDING

   

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

11.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van

de categorie Gezagsverhouding

   

12

REISDOCUMENT

   

12.35.10

Soort Nederlands reisdocument

12.35.20

Nummer Nederlands reisdocument

12.35.30

Datum uitgifte Nederlands reisdocument

12.35.40

Autoriteit van afgifte Nederlands reisdocument

12.35.50

Datum einde geldigheid Nederlands reisdocument

12.35.60

Datum inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.35.70

Aanduiding inhouding dan wel vermissing Nederlands reisdocument

12.36.10

Signalering met betrekking tot verstrekken Nederlands reisdocument

12.82.10

Gemeente waar het paspoortdossier zich bevindt

12.85.10

Ingangsdatum met betrekking tot de elementen van de

categorie Reisdocument

BIJLAGE II GEGEVENSSET

Bijlage bij artikel 2, derde lid van dit besluit.

RUBRIEK

OMSCHRIJVING

   

01

PERSOON

   

01.01.10

A-nummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predicaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.03.20

Geboorteplaats persoon

01.03.30

Geboorteland persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

   

04

NATIONALITEIT

   

04.05.10

Nationaliteit

04.63.10

Reden opname Nederlandse nationaliteit

04.64.10

Reden beëindiging Nederlandse nationaliteit

04.65.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.85.10

Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van

de categorie Nationaliteit

   

06

OVERLIJDEN

   

06.08.10

Datum overlijden

06.08.20

Plaats overlijden

06.08.30

Land overlijden

   

07

INSCHRIJVING

   

07.67.10

Datum opschorting bijhouding

07.67.20

Omschrijving reden opschorting bijhouding

07.68.10

Datum eerste inschrijving

07.70.10

Indicatie geheim

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Als laatste kunnen op grond van artikel 3.12 Wet BRP juncto artikel 43, tweede lid van het Besluit BRP de verantwoordelijken voor de verwerking van gegevens in de basisadministraties van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: openbare lichamen) in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de bijhouding van de basisadministraties van voorgenoemde eilanden.

Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee de overheidsorganen, derden, onderzoeksinstellingen en de verantwoordelijken voor de verwerking van gegevens in de basisadministraties van Aruba, Curaçao, Sint Maarten en één van de openbare lichamen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manier plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen onder meer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. Het bestuurscollege van Sint Eustatius

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het bestuurscollege van Sint Eustatius voor de verwerking van gegevens in de basisadministratie van Sint Eustatius (in deze toelichting genoemd: de verantwoordelijke). Op grond van artikel 3 van de Eilandsverordening basisadministratie persoonsgegevens Sint Eustatius juncto artikel 3 van de Wet basisadministraties persoonsgegevens BES is het bestuurscollege van Sint Eustatius verantwoordelijk voor de basisadministratie van Sint Eustatius en voor de verwerking van gegevens hierin.

3.1. Taak van de verantwoordelijke

Zoals hierboven is beschreven, is het bestuurscollege van Sint Eustatius verantwoordelijk voor de verwerking van gegevens in de basisadministratie van Sint Eustatius. Voor het bijhouden van deze basisadministratie kan deze verantwoordelijke op grond van artikel 43, tweede lid van het Besluit de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verzoeken om gegevens uit de basisregistratie personen verstrekt te krijgen. Het doel van deze verstrekking is het voorkomen van dubbele inschrijving van personen in de verschillende basisregistraties binnen het Koninkrijk.

Dit betekent dat de gegevens uit de basisregistratie personen door de verantwoordelijke alleen mag worden gebruikt voor een goede bijhouding van de basisadministratie van de verantwoordelijke en niet voor andere doeleinden.

3.2. Wijze van verstrekken aan de verantwoordelijke

De verantwoordelijke krijgt op grond van artikel 43, tweede lid van het Besluit BRP de gegevens die noodzakelijk zijn in verband met de bijhouding van de basisadministratie op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de verantwoordelijke vindt plaats door middel van gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de verantwoordelijke behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan de verantwoordelijke

De verantwoordelijke mag voor een goede bijhouding van de basisadministratie op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage I en II bij het besluit. De verantwoordelijke verzoekt de gegevens die opgenomen zijn in bijlage I indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de ingezetene en niet-ingezetene die ingezetenen in de basisregistratie personen zijn geweest. De verantwoordelijke verzoekt de gegevens die opgenomen zijn in bijlage II indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over de niet-ingezetenen die niet eerder als ingezetenen in de basisregistratie personen zijn opgenomen.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

Op grond van artikel 43, tweede lid van het Besluit BRP krijgt de verantwoordelijke voor de bijhouding van de basisadministratie uitsluitend de gegevens zoals genoemd in bijlage I en II van dit besluit verstrekt, die zijn aangewezen in de tabel zoals bedoeld in bijlage 6 van het Besluit BRP.

De set van gegevens in bijlage II van dit besluit is beperkter dan de set in bijlage I. Deze verstrekking van gegevens in bijlage II heeft primair tot doel te voorkomen dat aan de betrokken persoon bij inschrijving in een basisadministratie binnen het Caribische deel van het Koninkrijk een nieuw administratienummer zou worden toegekend, terwijl betrokkene als niet-ingezetene in de basisregistratie personen al beschikt over een administratienummer. Dit laat onverlet dat een persoon tegelijkertijd als ingezetene kan zijn ingeschreven in een basisadministratie van een Caribisch land of één van de openbare lichamen en als niet-ingezetene in de basisregistratie personen. Er is in dat geval geen sprake van een dubbele inschrijving van personen die als ingezetene zijn ingeschreven.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de verantwoordelijke tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak.

Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl

Naar boven