Verkeersbesluit aanwijzen van parkeerplaatsen t.b.v. opladen van elektrische voertuigen aan de Turfweide

Logo Hellevoetsluis

Burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis,

 

Gelet op:

-artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) met het doel tot:

►het verzekeren van de veiligheid op de weg;

►het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

►het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

►het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

►het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

►het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;

-artikel 18, lid 1 onder d van de WVW1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

-artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

-artikel15 lid 2 van de WVW 1994 stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

-artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van het verkeersteken E4 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 8, tweede lid, onder d, sub 2 van het BABW in verband met artikel 24, eerste lid onder d, sub 2 van het RVV 1990;

-artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

-het besluit van de gemeenteraad de dato 23 februari 1995, nummer 23-2-95/16, waarbij zij gemachtigd zijn onder meer tot het nemen van verkeersbesluiten op wegen, niet onder beheer van het Rijk, de Provincie of Waterschap vallend, en gelegen binnen de gemeentegrenzen van Hellevoetsluis, als bedoeld in artikel 12, van het BABW;

-het feit dat de Turfweide binnen de bebouwde kom van Hellevoetsluis gelegen is en bij de gemeente in beheer is;

Overwegende dat:

- in het kader van de beleidsvisie Duurzaamheid en milieu 2014-2020 van de gemeente Hellevoetsluis gestreefd wordt naar het stimuleren van maatregelen die eraan bijdragen dat de uitstoot van CO2 in 2025 met 40% verlaagd wordt ten opzichte van 1990;

- in de beleidsvisie Duurzaamheid en milieu 2014-2020 voor het thema Duurzame mobiliteit de doelstelling is opgenomen om een besparing of verduurzaming van brandstoffen met 1% per jaar te realiseren;

- het plaatsen van een openbaar oplaadpunt voor elektrische voertuigen een behoorlijke toename van duurzame autokilometers in onze regio mogelijk maakt, en zodoende uitvoering geeft aan de beleidsvisie Duurzaamheid en milieu 2014-2020;

- elektrische voertuigen minder stank veroorzaken en ook stiller zijn;

- het aantal elektrische voertuigen in Nederland sterk zal toenemen in de komende jaren, waarvoor een goed dekkend netwerk van openbare oplaadpunten wenselijk is;

-de gemeente op diverse plaatsen in Hellevoetsluis openbare oplaadpunten voor elektrische voertuigen realiseert, en gerealiseerd heeft;

-hiermee uitvoering gegeven wordt aan het op 18 december 2018 door het college van B&W vastgestelde ‘Beleidskader oplaadpunten elektrische voertuigen Hellevoetsluis’;

-op deze wijze de toegang tot oplaadpunten voor zoveel mogelijk mensen mogelijk wordt gemaakt middels de realisatie van openbare oplaadpunten;

-de aanvrager in Hellevoetsluis woont of daar minimaal 18 uur per week werkt;

-de aanvrager eigenaar is van (of beschikt over) een oplaadbaar elektrisch aangedreven voertuig;

-de aanvrager geen mogelijkheid heeft tot het parkeren van een voertuig op eigen terrein;

-dat er onvoldoende capaciteit meer beschikbaar is op bestaande oplaadpunten in de directe omgeving (binnen 250 meter loopafstand) van de aanvrager;

- het jaarverbruik van oplaadpunt Papenweide/Klokkenweide in 2019 bedroeg 6591 kWh;

-er voldoende is aangetoond dat de behoefte bestaat om een nieuw oplaadpunt voor elektrische voertuigen te realiseren aan de Turfweide;

-elk oplaadpunt over de mogelijkheid beschikt om twee voertuigen gelijktijdig op te laden, wat betekent dat het in voorkomende gevallen wenselijk kan zijn om ter plaatse van het oplaadpunt twee parkeervakken voor elektrische voertuigen ter beschikking te hebben;

-de gemeente Hellevoetsluis het in dat verband dan ook wenselijk acht om middels dit verkeersbesluit ter hoogte van het oplaadpunt aan de Turfweide twee bestaande parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, zodat beide aansluitingen van het oplaadpunt gebruikt kunnen worden;

-één parkeervak meteen in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, en dat tot de daadwerkelijke inrichting van het tweede parkeervak snel kan worden overgegaan op het moment dat de vraag naar elektrische oplaadpunten hiertoe aanleiding geeft;

-zowel in het ‘Beleidskader oplaadpunten elektrische voertuigen Hellevoetsluis’ als in de Concessieovereenkomst met Engie Infra & Mobility B.V. voldoende borging is aangebracht om ongebruikte oplaadpunten en onnodig leegstaande parkeervakken te voorkomen;

-er is gekeken naar de meest geschikte oplaadlocatie op basis van:

►de parkeerdruk,

►de ligging van de laagspanningskabel die het oplaadpunt gaat voeden (maximaal 25 meter),

►de voorkeur voor haakse parkeervakken,

►een goed zichtbare locatie (medegebruik bevorderen),

►de plaats van de oplaadpaal ten opzichte van omliggende woningen,

►de impact op omwonenden,

►het aantal overblijvende reguliere parkeervakken,

►de afstand tot het adres van de aanvrager,

►de fysieke geschiktheid van de locatie,

►De uitkomst van deze belangenafwegingen leidde tot het kiezen van de op tekening 19-042-013 aangegeven locatie aan de Turfweide nabij huisnummer 2 (zijkant Rooseveltlaan 16);

-er meerdere malen (4 keer) onderzoek heeft plaatsgevonden naar de parkeerdruk rondom de betreffende parkeerplaatsen;

-dit onderzoek plaatsgevonden heeft op avonden van werkdagen, en het een gemiddelde parkeerdruk laat zien van 71,1 %;

-de gemeten parkeerdruk het toelaat om, conform het beleidskader, 2 parkeervakken in te richten uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen;

-er in de directe omgeving van de aangewezen parkeervakken voldoende parkeervakken voor overige voertuigen beschikbaar zijn, waarmee het parkeerbelang van overige weggebruikers in voldoende mate gewaarborgd is;

-de parkeergelegenheid in kwestie voor eenieder toegankelijk wordt die in het bezit is van een elektrisch voertuig om zijn/haar voertuig op te laden;

-op basis van eerdere ervaringen ervoor gekozen is om de oplaadlocatie niet direct voor het adres van de aanvrager te realiseren, om zo het ‘claimen’ van een openbaar parkeervak door de aanvrager te voorkomen;

-het oplaadpunt wordt gerealiseerd door twee gemarkeerde parkeervakken aan de Turfweide te voorzien van bord E4 uit bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en een onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen” en tevens voorzien van onderbord OB504 (schuin links/rechts wijzende pijlen);

-de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994;

-het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

-overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg gevoerd is met de gemachtigde van de korpschef van de politie;

nemen, gelet op al het voorgaande, de volgende

 

Besluiten:

I. door het plaatsen van de bord model E4 uit Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 voorzien van een onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen”, en tevens voorzien van onderbord OB504 (schuine pijlen links/rechts wijzend), twee op het wegdek aangeduide parkeervakken aan de Turfweide nabij huisnummer 2 (zijkant Rooseveltlaan 16) aan te wijzen als parkeerplaatsen welke als specifiek doel hebben het opladen van elektrisch voertuigen;

 

II. één parkeervak daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, en tot de inrichting van het tweede parkeervak over te gaan op het moment dat de vraag ernaar hiertoe aanleiding geeft;

 

III. de bebording te plaatsen in het midden van de twee vakken en witte markering in het parkeervak aan te brengen, op de locatie zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met tekeningnummer 19-042-013;

 

IV. de verkeersmaatregelen treden in werking nadat de betreffende verkeerstekens zijn geplaatst;

 

V. de direct omwonenden in kennis te stellen middels een informerende brief;

 

VI. overige belanghebbenden in kennis te stellen middels een publicatie in weekblad Groot Hellevoet, en voorzover nodig, te wijzen op de volledige tekst op www.officielebekendmakingen.nl en daarmee op de mogelijkheid van bezwaar;

 

VII. dit besluit en de mogelijkheden tot bezwaar ter openbare kennis te brengen, middels publicatie in de Staatscourant, in te zien via www.officielebekendmakingen.nl;

 

VIII. dit besluit in afschrift te zenden aan:

a. de politie, eenheid Rotterdam, basisteam Haringvliet;

b. aanbieder/exploitant van de oplaadpaal: Engie Infra & Mobility B.V.

c. de aanvrager van het oplaadpunt

 

Bijlage: tekening 19-042-013

Kenmerk aanvraag UIS Engie: P1856-2-0002806

Zaaknummer: 2020/00065

RIS-nummer: 2020 0118

Hellevoetsluis, 19 februari 2020.

Namens burgemeester en wethouders,

Rainco van Egmond

afdelingshoofd Beheer, Vergunningen & Handhaving

Bezwaarclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit of als u nog vragen en/of opmerkingen heeft, kunt u contact opnemen met de behandelend ambtenaar via telefoonnummer 14 0181.

 

Als belanghebbende kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis Postbus 13. 3220 AA te Hellevoetsluis. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht ten minste bevatten:

- Handtekening van de indiener;

- De naam van de indiener;

- Adres van de indiener;

- Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- De gronden waarop het bezwaarschrift rust (motivering).

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij: Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam. Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

 

 

Naar boven