Hulsbroek parallelweg Groesbeek onderbreking fietspad en plaatselijk tweerichtingen

Logo Berg en Dal

Z-19-79629

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Beschrijving van het gebied en achtergrond

De Hulsbroek is een weg in Groesbeek die loopt van de Cranenburgsestraat tot de Nieuwe Drulseweg, grofweg in noord-zuidrichting.

Langs het zuidelijke gedeelte van deze weg (tussen Mies en Kloosterstraat) wordt langs de westzijde een parallelweg aangelegd ten behoeve van de ontsluiting van de bedrijven op het nieuwe deel van het bedrijventerrein alhier.

Beheer en onderhoud

De Hulsbroek is in eigendom, en tevens in beheer en onderhoud bij de gemeente Berg en Dal.

Functie van de weg

De Hulsbroek betreft een weg binnen de bebouwde kom met de categorisering ‘Gebiedsontsluitingsweg’; krachtens het onderdeel ‘categorisering wegennet’ in de Integrale mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal 2016-2022.

Het hier bedoelde nieuwe stuk parallelweg krijgt echter de functie van ‘Erftoegangsweg’ en zal voornamelijk gebruikt worden door bestemmingsverkeer voor de aantakkende bedrijfskavels; en daarnaast door fietsers op het fietspad langs de Hulsbroek, dat op de parallelweg wordt aangesloten.

Beschrijving weggedrag

Het verkeer op de parallelweg zal een mengeling zijn van bestemmingsverkeer voor de bedrijven, en (gedeeltelijk doorgaande) fietsers.

Gevolgen van het huidige weggedrag

Deze menging van verschillende groepen verkeersdeelnemers is niet toegestaan op het huidige aanwezige fietspad, aangeduid met verkeersbord G11 (verplicht fietspad).

Tegelijkertijd blijft, door het onderbreken van het fietspad, aan de noordoostkant nog maar een zeer kort stukje fietspad (ca. 15 meter lang) over tussen de aan te leggen parallelweg en de rotonde bij de Mies. Het is onwenselijk, en niet reëel om te wensen of te verwachten, dat fietsers die vanaf de parallelweg (die door fietsers in twee richtingen bereden zal mogen worden) naar de rotonde willen, een grote omweg gaan maken via de zuidwestelijke uitgang van de parallelweg.

De gewenste maatregelen

Gezien het bovenstaande achten wij het wenselijk om het hier aanwezige fietspad langs de noordwestzijde van de Hulsbroek plaatselijk (over een lengte van ca. 200 meter) te onderbreken, en aan het begin en einde op de hier aan te leggen erftoegangsweg te laten aansluiten.

Dit kan gebeuren door het plaatsen van verkeersbord G12 (einde verplicht fietspad) bij de aansluiting aan de noordoostkant (einde fietspad, begin erftoegangsweg), en verkeersbord G11 (verplicht fietspad) bij de overgang aan de zuidwestkant (begin fietspad, einde erftoegangsweg). Daarbij is het wenselijk om bij de plek waar het fietspad plaatselijk eindigt (bij het te plaatsen G12 bord) de voorrang te regelen middels het plaatsen van haaientanden en een verkeersbord B06 (verleen voorrang).

Tenslotte is het wenselijk om op het resterende stuk fietspad tussen de aan te leggen parallelweg en de rotonde bij de Mies, fietsers in twee rijrichtingen toe te staan. Dit kan gebeuren door ook op die plek het verkeersbord G11 (verplicht fietspad) te plaatsen. Fietsers die vanaf de rotonde dit fietspad op rijden, moeten worden gewaarschuwd door onder het daar reeds aanwezige verkeersbord G11 een onderbord OB505 (pijlen in twee rijrichtingen) te plaatsen.

 

Wettelijke belangen

Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de WVW 1994.

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub d van de WVW 1994.

Horen betrokkenen en afweging belangen

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.

De beoogde inrichting van de (nieuw aan te leggen) buitenruimte rond het nieuwe stukje bedrijventerrein, wordt ter informatie gedeeld met potentiële eigenaren/gebruikers van de bedrijfskavels.

Het plaatselijk opheffen van het fietspad verkleint potentieel de onbelemmerde doorgang voor fietsers langs de Hulsbroek. Men moet immers op één plek voorrang verlenen aan gemotoriseerd verkeer, en op de weg dienen verkeersdeelnemers (inclusief verkeer dat afslaat naar een uitrit, of juist een uitrit verlaat) over en weer rekening met elkaar moeten houden. De weg is echter van essentieel belang voor de bereikbaarheid van de aangrenzende bedrijfspercelen. De nu gekozen uitvoering achten wij beter voor de verkeersveiligheid dan een eventueel denkbare variant waarbij de uitritten direct aan zouden takken op de gebiedsontsluitingsweg Hulsbroek; en daarbij dus het fietspad zouden kruisen. Al met al geven wij daarom prioriteit aan het realiseren van de ontsluiting op de nu voorgestelde manier.

 

 

 

Legitimiteit

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal zijn gemachtigd tot het nemen van dit besluit ingevolge artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994.

Daarnaast is artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer van toepassing.

 

 

BESLUIT

  • 1.

    Het nieuwe stuk erftoegangsweg parallel aan de Hulsbroek te Groesbeek aan te leggen ten behoeve van gemend verkeer, en (plaatselijk) ten koste van het verplichte fietspad, door het plaatsen van verkeersbord G12 (einde verplicht fietspad) aan de noordoostkant, en verkeersbord G11 (verplicht fietspad) aan de zuidwestkant, uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

    2. De voorrang bij de noordoostelijke aansluiting van het fietspad op de aan te leggen erftoegangsweg (einde fietspad) te regelen zodanig dat fietsers voorrang moeten verlenen, door middel van het plaatsen van haaientanden en verkeersbord B06 uit bijlage I van het RVV 1990;

    3. Op het resterende stuk fietspad tussen de aan te leggen parallelweg en de rotonde bij de Mies berijden door fietsen in twee richtingen toe te staan, door het plaatsen van de volgende borden uit bijlage I van het RVV 1990:

    - verkeersbord G11 (verplicht fietspad) daar waar dit stuk fietspad aansluit op de parallelweg

    - onderbord OB505 (pijlen in twee rijrichtingen) onder het aanwezige verkeersbord G11, daar waar dit stuk fietspad op de rotonde bij de Mies aansluit

     

Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders,

R. van Son

Manager afdeling Openbare Ruimte

Reageert u op deze brief? Vermeld dan altijd het zaaknummer.

N.B.:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven