Hulsbroek parallelweg Groesbeek Parkeerverbod

Logo Berg en Dal

Z-19-79629

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Beschrijving van het gebied en achtergrond

De Hulsbroek is een weg in Groesbeek die loopt van de Cranenburgsestraat tot de Nieuwe Drulseweg, grofweg in noord-zuidrichting.

Langs het zuidelijke gedeelte van deze weg (tussen Mies en Kloosterstraat) wordt langs de westzijde een parallelweg aangelegd ten behoeve van de ontsluiting van de bedrijven op het nieuwe deel van het bedrijventerrein alhier.

Beheer en onderhoud

De Hulsbroek is in eigendom, en tevens in beheer en onderhoud bij de gemeente Berg en Dal.

Functie van de weg

De Hulsbroek betreft een weg binnen de bebouwde kom met de categorisering ‘Gebiedsontsluitingsweg’; krachtens het onderdeel ‘categorisering wegennet’ in de Integrale mobiliteitsvisie gemeente Berg en Dal 2016-2022.

Het hier bedoelde nieuwe stuk parallelweg krijgt echter de functie van ‘Erftoegangsweg’ en zal voornamelijk gebruikt worden door bestemmingsverkeer voor de aantakkende bedrijfskavels; en daarnaast door fietsers op het fietspad langs de Hulsbroek, dat op de parallelweg wordt aangesloten.

Beschrijving weggedrag

Het verkeer op de parallelweg zal een mengeling zijn van bestemmingsverkeer voor de bedrijven, en (gedeeltelijk doorgaande) fietsers.

Gevolgen van het huidige weggedrag

Parkeren van voertuigen langs deze weg (hetgeen normaalgesproken op een erftoegangsweg in principe toegestaan is) belemmert de ongehinderde doorgang en kan gevaar gaan veroorzaken zowel voor fietsers (de erftoegangsweg zal immers aan begin en einde aansluiten aan een fietspad langs een gebiedsontsluitingsweg) als voor (grote) voertuigen van/naar de aanliggende bedrijfspercelen.

Parkeren op deze weg is naar onze mening dan ook onwenselijk. Daarin wegen wij het feit mee dat parkeren op die weg in principe ook niet nodig zou moeten zijn voor voldoende parkeerruimte. Er wordt namelijk voldoende parkeergelegenheid op de bedrijfspercelen gerealiseerd.

De gewenste maatregelen

Gezien het bovenstaande achten wij het wenselijk om een parkeerverbod in te stellen op de aan te leggen erftoegangsweg parallel aan de Hulsbroek ten behoeve van het bedrijventerrein Hulsbeek.

Gezien de diverse uitritten van de aangrenzende bedrijfspercelen achten wij het wenselijk om dit te realiseren in een ‘zone’ uitvoering.

Dit kan gebeuren door het plaatsen van de verkeersborden E1 – zone en E1 –zone einde (begin en einde parkeerverbod zone) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

 

Wettelijke belangen

Deze maatregel genomen wordt genomen in het belang van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub a van de WVW 1994.

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, zoals genoemd in artikel 2, lid 1, sub d van de WVW 1994.

Horen betrokkenen en afweging belangen

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de daartoe gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling DROS, werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. De verkeersadviseur heeft positief geadviseerd.

De beoogde inrichting van de (nieuw aan te leggen) buitenruimte rond het nieuwe stukje bedrijventerrein, wordt ter informatie gedeeld met potentiële eigenaren/gebruikers van de bedrijfskavels.

Deze maatregel beperkt de hoeveelheid (potentiële) beschikbare parkeerruimte. Maar dit zou geen probleem moeten zijn gezien de voldoende hoeveelheid parkeerruimte die op de bedrijfspercelen wordt gerealiseerd. Wij geven daarom prioriteit aan het waarborgen van de veiligheid en de vrijheid (onbelemmerde doorgang) van het verkeer op deze weg.

 

 

Legitimiteit

Burgemeester en Wethouders van gemeente Berg en Dal zijn gemachtigd tot het nemen van dit besluit ingevolge artikel 15 en artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994.

Daarnaast is artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer van toepassing.

 

 

BESLUIT

  • 1.

    Op de aan te leggen erftoegangsweg parallel aan de Hulsbroek te Groesbeek, het parkeren te verbieden door het instellen van een parkeerverbod zone; dit door middel van het plaatsen van de verkeersborden ‘E1 – zone’ en ‘E1 – zone einde’ (begin en einde parkeerverbod zone) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders,

R. van Son

Manager afdeling Openbare Ruimte

Reageert u op deze brief? Vermeld dan altijd het zaaknummer.

N.B.:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten uw naam, adres, dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van het beroep.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kunt u tevens – indien onverwijlde spoed dat vereist – tegen betaling van griffierechten een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen of een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven