Verkeersbesluit verlenging fietspad Spetsebrugweg Vlagtwedde naar sportpark De Barlage

Logo Westerwolde

No. Z/19/092454/D-258363

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde;

Overwegende:

• dat de Spetsebrugweg een openbare weg is gelegen tussen de Veelerveensterweg en de Wilmerskamp en in beheer is van de Gemeente Westerwolde;

• dat de Spetsebrugweg is gelegen deels binnen en deels buiten de bebouwde kom;

• dat de Laan van Westerwolde tussen de Spetsebrugweg en het Zwembad Parc Emslandermeer een voor het openbaar verkeer openstaande eigen weg is in eigendom, beheer en onderhoud van Stichting Bewonersbelangen Parc Emslandermeer;

• dat de Laan van Westerwolde is gelegen binnen de kom;

• dat de Nieuwe Parklaan tussen de Spetsebrugweg en ingang van Bungalowpark Emslandermeer een voor het openbaar verkeer openstaande eigen weg is in eigendom, beheer en onderhoud van Stichting Bewonersbelangen Parc Emslandermeer;

• dat de Nieuwe Parklaan gelegen is binnen de kom;

• dat op grond van artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 er nadere regels kunnen worden gesteld tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• dat op grond van artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er nadere regels kunnen worden gesteld tot:

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• dat vanwege basisuitgangspunten van het landelijk beleid Duurzaam Veilig, waaraan alle gemeenten in Nederland zich via de VNG hebben gecommitteerd, als homogeniteit en gelijkwaardigheid en het Strategisch Programma Verkeersveiligheid 2030 het wenselijk wordt geacht langs de Spetsebrugweg een gescheiden fietsvoorziening aan te leggen;

• dat de Spetsebrugweg o.a. gebruikt wordt door fietsers van en naar recreatie – envakantiepark Parc Emslandermeer (zwembad) en de sportvelden van VV Westerwolde;

• dat uit een verrichte verkeersmeting op de Spetsebrugweg t.h.v. Sportpark De Barlage een gemiddelde werkdag intensiteit is gebleken van 1183 mvt/dag en circa 31 fietsers per gemiddelde werkdag;

• dat uit een verrichte verkeersmeting op de Laan van Westerwolde een gemiddelde werkdagintensiteit is gebleken van 661 mvt/dag en circa 16 fietsers per gemiddelde werkdag;

• dat uit een verrichte verkeersmeting op de Spetsebrugweg een V90 snelheidswaarde is gebleken van 54,5 km per uur;

• dat uit een verricht verkeersmeting op de Laan van Westerwolde een V90 snelheidswaarde is gebleken van 47,5 km per uur;

• dat de Spetsebrugweg een belangrijke verbindingsweg vormt tussen de plaatsen Vlagtwedde en Veerlerveen;

• dat de Gemeenteraad van Westerwolde bij besluit van 7 november 2018 ingestemd heeft met verlenging van het bestaande voet/fietspad van de Laan van Westerwolde naar Sportpark De Barlage (VV Westerwolde) en daarvoor een krediet van € 70.000,- ter beschikking heeft gesteld;

• dat de benodigde gronden voor het voet/fietspad zijn aangekocht;

• dat voor de te kappen bomen voor aanleg van het fietspad een kapvergunning is verleend;

• dat voor de verlenging van het voet/fietspad subsidie wordt verleend door de Provincie Groningen;

• dat het gewenst is om autoverkeer op het nieuw aan te leggen pad te weren omdat deze hiervoor niet geschikt is en voldoende geschikte andere alternatieven voorhanden zijn;

• dat vanuit het zoveel mogelijk behoud van het rustieke karakter van het gebied het gewenst is snorfietsen met een in werking zijnde verbrandingsmotor te weren op het nieuw aan te leggen pad;

• dat voor de snorfietser met een in werking zijnde verbrandingsmotor op de rijbaan van de Spetsebrugweg een geschikt alternatief aanwezig is;

• dat volgens de Ontwerpwijzer fietsverkeer van het CROW de combinatie van de getelde fietsintensiteiten en auto intensiteiten zich niet verzet tegen het toelaten van fietsers op de rijbaan en er vanuit die optiek geen aanleiding is het fietsen op de rijbaan met aanleg van het nieuwe pad geheel te verbieden c.q. het fietsen op het fietspad te verplichten. E.e.a. ook gezien vanuit de belangen van bijvoorbeeld wielrenners, bepaalde ligfietsen e.d.;

• dat aanduiding van de paden als verplicht fietspad (RVV bord G11) ook tot gevolg heeft dat snorfietsen met ingeschakelde verbrandingsmotor hiervan gebruik moeten maken en dat ongewenst wordt geacht vanuit oogpunt van het zoveel mogelijk behoud van het rustieke karakter van het gebied;

• dat er vanuit ongevallenregistraties geen aanwijzingen zijn dat het niet verbieden van fietsen op de rijbaan van de Spetsebrugweg ongevallen oplevert;

• dat het gewenst wordt geacht de fietser op het nieuw aan te leggen pad voorrang te laten verlenen aan kruisend autoverkeer op de Laan van Westerwolde omdat uit verkeerstellingen gebleken is dat het aantal fietsers vrij gering is t.o.v. de hoeveelheid autoverkeer en de infrastructurele situatie in de zin van een plaatselijke uitbuiging van het fietspad en het op meer dan 10 m liggen van de Spetsebrugweg het beste aansluit bij een situatie waar de fietser uit de voorrang is gelegen;

• dat het gewenst wordt geacht de fietser op de fietsoversteek van het nieuw aan te leggen pad over de Spetsebrugweg naar de ingang van Bungalowpark Parc Emslandermeer (Nieuwe Parklaan) voorrang te laten verlenen aan kruisend autoverkeer op de Spetsebrugweg omdat het pad en de oversteek in het bosrijke wegbeeld ter plaatse niet heel erg opvallen en de omgeving een sterke uitstraling heeft van een gebied buiten kom waar een fietser normaal gesproken uit de voorrang zit;

• dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, District Groningen;

• dat op grond van vaste jurisprudentie (ABRvS 14 juli 2004, zaaknr. 200306296/1) als uitgangspunt geldt dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normale maatschappelijke ontwikkeling moet worden beschouwd, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten;

Gelet op:

• artikel 15 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 8 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht het Mandaatbesluit Gemeente Westerwolde en de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

BESLUIT

1. Het nieuw aan te leggen pad langs de Spetsebrugweg te Vlagtwedde tussen de Laan van Westerwolde en de parkeerplaats bij Sportpark ‘De Barlage’ aan te wijzen als onverplicht fietspad in 2 rijrichtingen door het aanbrengen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

2. Te verwijderen bord G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de huidige aansluiting van het bestaande pad langs de Spetsebrugweg op de Laan van Westerwolde;

3. Door het aanbrengen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en voorrangsdriehoeken op het wegdek aan het verkeer kenbaar te maken dat bestuurders op het aan te leggen tweerichtingsfietspad voorrang moeten verlengen aan bestuurders op de Laan van Westerwolde;

4. Door het aanbrengen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en voorrangsdriehoeken op het wegdek nabij de oversteek van het nieuw aan te leggen pad over de Spetsebrugweg richting Bungalowpark Emslandermeer (Nieuwe Parkplaan) aan het verkeer kenbaar te maken dat bestuurders op het pad voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Spetsebrugweg;

5. Door het aanbrengen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 + voorrangsdriehoeken op het wegdek nabij de aansluiting van het nieuwe pad op de parkeerplaats bij Sportpark De Barlage aan het verkeer kenbaar te maken dat bestuurders op het pad voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de parkeerplaats;

6. Dit verkeersbesluit te publiceren op de gebruikelijke wijze in het huis – aan huisblad de Ter Apeler Courant en het Streekblad;

7. Dit verkeersbesluit te publiceren op de gebruikelijke wijze in de Staatscourant.

Sellingen, 18 december 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Westerwolde

Namens deze

Medewerker Ontwikkeling Verkeer en Vervoer

De heer J. Vogt

Bezwaar- of beroepsclausule

Het betreffende verkeersbesluit met alle daarop betrekking hebbende stukken ligt met ingang van 8 januari 2020 voor een periode van zes weken (t/m 19 februari 2020) gedurende openingstijden ter inzage op de gemeentehuizen te Sellingen en Wedde en is in te zien op zoek.officielebekendmakingen.nl.

Wanneer u het niet eens bent met onze beslissing, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

• uw naam en uw adres;

• de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;

• de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk boven deze brief vermelden?

• de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

• uw handtekening.

Uw bezwaarschrift stuurt u, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde, Postbus 14, 9550 AA Sellingen.Wanneer uw bezwaarschrift zo veel spoed heeft dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland, Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

Als u beschikt over een DigiD dan kunt u dat in sommige gevallen ook digitaal doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Bijlage: Tekening

Naar boven