Tijdelijk verkeersbesluit voor houden van een carnavalsoptocht in Reutum

Logo Tubbergen

ZT-2019-000076

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen neemt een tijdelijk verkeersbesluit.

Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?

De gemeente Tubbergen heeft vergunning verleent voor het houden van de carnavalsoptocht in Reutum op zaterdag 22 februari 2020. Bij dit evenement ontstaat de tijdelijke behoefte om verkeersmaatregelen te treffen.

Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?

Door het plaatsen van de volgende verkeersborden en afzethekken op zaterdag 22 februari 2020, van 12.00 tot 16.00 uur.

Afzethek met bord C1 op de hoek Kerkstraat met Haarlefertsweg;

Afzethek met bord C1 op de hoek Kerkstraat met Ikinkstraat.

 

De wettelijke regels

Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond

van de Wegenverkeerswet 1994.

De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:

Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de we;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan. 

Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit. 

In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld.

De gemeente Tubbergen is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit. 

Advies politie

In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie.

Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

BESLUIT

 

  • 1.

    door plaatsing van borden C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de volgende wegen en wegvakken in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee

    Kerkstraat, het gedeelte tussen Ikinkstraat en Haarlefertsweg.

Tubbergen, 10 februari 2020

namens burgemeester en wethouders van Tubbergen

E. Bosma

Afdelingshoofd Openbare Ruimte

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen.

Dat kan schriftelijk aan:

Postbus 30, 7650 AA Tubbergen (of per e-mail aan: gemeente@tubbergen.nl) .

 

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant.

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

 

 

Naar boven