Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Staatscourant 2020, 10090 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Staatscourant 2020, 10090 | Verkeersbesluiten |
Instellen maximum snelheid van 60 km/uur buiten de bebouwde kom
(Deelgebied: Weg van Ulestraten naar Schimmert tot de gemeentegrens en Humcoven)
en het uitbreiden van de 30 km-zone binnen de bebouwde kom te Ulestraten
(Deelgebied: Pastoor Van Eysstraat, Sint Catharinastraat en Vliek.)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De gemeente Meerssen heeft in de voorbije periode bij reconstructies gezorgd voor de realisatie van de verdere inrichting van 30 km/u gebieden, fietspaden en het lokaal oplossen van verkeers-onveilige situaties. Dit heeft ook bijgedragen aan een verbetering van het verkeersveiligheidsgevoel in de gemeente en wordt hoog gewaardeerd.
Op de middel en lange termijn is het de bedoeling om binnen de kernen de inrichting van de weg te optimaliseren door toevoegen van wegen aan het 30km/uur gebied en waar mogelijk aanvullende maatregelen toe te passen in bestaande 30km/uur gebieden.
Wat voor de wegen binnen de bebouwde kom geldt, gaat ook gelden voor de wegen buiten de bebouwde kom. Dit betekent dat wegen die buiten de bebouwde kom liggen als 60km/uur worden ingericht. De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt.
Samen met de reconstructie van de Sint Catharinastraat in Ulestraten wordt de categorisering van de wegen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
In de bestaande komportalen worden RVV A1 borden (zone 60) gemonteerd.
Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 60 km per uur waarbij de komborden een duidelijke herkenbare zone in- en uitgang aanduiden.
De zone in- en uitgangen worden uitgevoerd door middel van bebording aan beide zijden van de weg en een 60 km zone markering bestaande uit een dubbele streep met 60 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.
De bebording/markering komt op de volgende locaties:
Door de reconstructie van een gedeelte van de Sint Catharinastraat is er een mogelijkheid ontstaan om 30 km zone uit te breiden en de maximum snelheid aan te passen van 50km/uur naar 30 km per uur.
Concreet betekent dit dat er zoneportalen met A1 (zone 30) worden geplaatst.
Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen door middel van poort-constructies.
De zone in- en uitgangen worden uitgevoerd door middel van bebording aan beide zijden van de weg en een 30 km zone markering bestaande uit een dubbele streep met 30 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.
De bebording/markering komt op de volgende locaties:
Vervangen of verwijderen bebording
RVV borden A0150 in de komportalen worden vervangen door A0130zb;
RVV bord B04,B05 en B06 nabij T-splitsing Pastoor van Eijsstraat-Langs de Gewannen komen te vervallen;
RVV bord A0130zb, A0130ze, B04, B05 en B07 nabij de T-splitsing Vliek-Bekerweg komen te vervallen;
RVV bord B04, B05 en B06 nabij de T-splitsing Vliek-Vliek komen te vervallen;
RVV bord B04, B05 en B07 nabij de T-splitsing Sint Catharinastraat met Vliek komen te vervallen;
Verwijderen/vervangen van markeringen;
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de politie district Maastricht, Basisteam Heuvelland;
dat de politie schriftelijk op 17 november 2019 heeft kenbaar gemaakt dat het verkeersbesluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is;
In overeenstemming met de tekening in de bijlage Bebording verkeersmaatregelen Ulestraten, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Namens Burgemeester en Wethouders van Meerssen,
Bijlage Bebording verkeersmaatregelen Ulestraten
1.Maximum snelheid van 80 km per uur op de Weg van Ulestraten naar Schimmert buiten de bebouwde kom van Ulestraten terug te brengen naar 60 km per uur;
2.Maximum snelheid van 50 km per uur op de Pastoor van Eijsstraat binnen de bebouwde kom van Ulestraten terug te brengen naar 30 km per uur;
3.Maximum snelheid van 50 km per uur op Sint Catharinastraat vanaf de kruising met Vliek tot aan de bebouwde komgrens van Ulestraten terug brengen naar 30 km per uur;
4.Maximum snelheid van 50 km per uur op de Nieuwe Vliekerweg binnen de bebouwde kom van Ulestraten terug brengen naar 30 km per uur;
5.Maximum snelheid van 80 km per uur op Humcoven buiten de bebouwde kom van Ulestraten tot de bebouwde kom van Meerssen terug brengen naar 60 km per uur;
Komgrens Ulestraten-A0160fs monteren in komportaal
Gemeentegrens, zoneportaal 60 km/uur
Komgrens Ulestraten, Pastoor van Eijsstraat A0130fs monteren in komportaal
Komgrens Ulestraten nabij Vliek A0130fs monteren in komportaal
Komgrens Ulestraten, Nieuwe Vliekweg A0130fs monteren in komportaal
Komgrens Ulestraten A0160fs monteren in komportaal
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-10090.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.